Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Ei huono pointti letkuista.

Litkua vaihtuu se mikä ulos tulee. Vaikka myyjä puhui niistä jotain ja näöstä päätellen eivät ole vielä ikäloput, niin en minä samaa litkua sinne takaisin kaada. En myöskään ehdointahdoin vaihda kaikkea, koska lämppärin kenno taitaa olla aika ylhäällä ja lie penseähkö ilmattava.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itsellä kun kanssa lämppärin kenno katon rajassa, niin laitoin siihen kiertoon Motonetin 12V kiertopumpun, jeesasi kovasti lämpenemistä. Sehän noissa on kanssa, että jos siellä on pienikin ilmavuoto jossain hanassa tjsp, niin imee ilmaa seisoessaan ja taas on koppi kylmä. Sähköpumppu ilmaa tuon aina väkisin. Laiskana kytkin sen lyhyiden valojen rinnalle niin ei kokoaikaa pyöri jos ei välttämättä halua.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Omasta vaihdoin aikoinaan ylävesiletkun, niin ainakaan sen yhteydessä ei tarvinnut ilmailla lämppäriä. Hyvin riittää lämmöt talvellakin, ongelmat on olleet puhalluksessa ja ilmasuulakkeiden tai koko pömpelin paska suunnittelu.

Mikähän lie niitten katorajassa taaksepäin osoittavien suulakkeiden tarkoitus, nehän ei mene puhalluspuolelle lainkaan vaan vapaaseen ilmatilaan kotelossa. Kun ei tuolta katon reunoilta mitään patopainettakaan löydy.

Joku oli porannut puhallinkoteloon reikiä vissiin ajatuksena saada niihin venttiileihin puhallusta, mistä seurasi että ilma vaan kiersi puhallinkotelossa eikä tullut ulos. Kaikki poratut reiät teippaamalla alkoi toimimaan halutusti. Eli lämmintä vain tuulilasille, niistä venttiileistä jotka ei pysy auki ilman lisätukemista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

No voi jösses saatana että voi ihiminen joskus olla tyhymä.

Rupesin iltasella saunaa lämmitellessäni aloittamaan viimeinkin vesipumppaimen vaihtoa. Ruuvailin pikkuräikällä ropellin irti pumpusta (3kpl pultteja 13mm kannalla), vertailin vanhan ja uuden pumpun vielä että ovat samanlaisia ja kattoin että tuosta letkusta aloitan, kun siinä on tarpeeksi väljää että saan sen huljautettua kymppikannuun sisälle.

Joten hain tallista kymppikannun, ruuvasin letkusta lemmarin irti, muljautin sen nipan juurelle, nykäisin letkun irti sohiakseni letkun kannuun. Toteisn että eipä tartte, kun ei sieltä mitään tullut. Kattelin hieman että mikäs letku tää oikeastaan onkaan ja jäljitin sen lämmityslaitteen letkuksi. Ei sen kuuluisi olla tyhjä.

Mietin siinä että heeeetkinen, kokeillaas piruuttaan lisätä litkua ja kippasin pari litraa vettä syylärin korkista sisään, niin sain vähän valumaan ulos asti. Laitoin letkun takaisin kiinni ja kippasin muutaman litran lisää, niin sain syylärin täyteen ja kotvan päästä jo lämpöäkin tupaan. Aiemmin mainitsemaani kolkotusta en myöskään nyt kuullut, se on tullut joko jostain muualta tai vaimenee kun pumpulla on jotain pumpattavaa.

Syylärin etupuolella oleva paisari on puolillaan vihreätä nestettä. Sen pinta ei ole noussut eikä laskenut omistusaikana, joten olen tulkinnut että nestemäärä on pysynyt samana. No, ei sillä paisarin pinnankorkeudella ole näköjään mitään tekemistä jäähdytysnesteen määrän kanssa eikä se vesipumppu ollutkaan kuollut, vaan neste oli ihan vaan vähissä. Ei sitten tullut mieleenkään kokeilla lisätä moista, kun ainoassa purkissa mistä sen litkun näkee, ei ole pinta laskenut tippaakaan.

Voi jösses saatana, joskus voisi olla vähemmän tyhmä ja tarkistaa tämmösiä ekana. Ottakaa opiksi ja saman kohdatessanne varmistakaa eka että nestetaso on kunnossa, vaikka paisari hyvältä näyttäisikin...
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos paisarin väliletku menee heti jäähdyttäjän korkin alta, on siinä joko vääränlainen korkki, tai sitten ylempi tiiviste on rikki, jolloin ei tule alipainetta imemään nestettä paisarista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ite en ole koskaan katellut paisarin pinnantasoa, tosin en tiedä onko tuossa edes sellaista. Kun päältä luukusta pääsee suoraan syylärinkorkille. Viime talvena kevään korvalla alkoi lämpö hiukan tippua kabiinissa niin litra-pari sinne silloin meni. Aikaisempi täyttö pari vuotta aikaisemmin, niin ei vuoda niin että jaksaisi vielä huolestua.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

^^Menee juuri noin ja nyt kun ajattelen tekstiäsi, niin erittäin totta. Pitääpi tarkistaa tuo tiiviste.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Muistaessani totean, että se tiiviste näyttää hyvältä ja korkki tuntuu tiiviiltä, mutta ei ilmeisesti ole. No, seuraillaan pintaa ja täytellään luukusta - nyt kun juoni on tiedossa, on elämäkin helpompaa.

Tänään juolahti mieleen, että keväämmällä tästä pimeni kaukovalot. Ei niitä ole juuri kaivannut kesän mittaan niin ei ole muistanut. Silloin keväämmällä vaihdoin releen ja tsekkasin, että relekanta on aivan hapettunut. Hyökkäsin siis relekannan kimppuun ja ensitöikseni tylysti poistin sen häiritsemästä, korvasin siis abikoilla. Eivät valot heränneet henkiin, mutta releen kautta alkoi vuotamaan virtaa sen verran, että kaukovalojen rinnalle kytketyistä LED-etutyövaloista alkoi toinen hohtamaan jos kaukovalot eivät ole päällä. Vaihdoin releen uuteen ja kah, valot alkoivat toimia just niinkuin pitääkin - nyt näkee touhuta ja ajaa sillai kuin kuuluu.

Pikainen diagnoosi kertoo vanhan releen kohdanneen lieviä kosteusongelmia:
Kuva

Pitänee varmistaa kiinnitys, että rele on hattu ylöspäin.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Nuo on vissiin jälkiasennettuja releistyksiä? En ole sinänsä rakenteita tutkinut, vaikkei omassa yksilössä ei omat valot tahdo toimia enkä niitä edes käytä, mutta kunhan olen havainnut että niiden käyttöyritykset johtaa lähinnä puikulasulakkeiden kuumenemiseen ennen kuin mihinkään muuhun. On riittänyt työvalot eteen ja taakse, mutta olisihan se toki kiva jos omatkin valot toimisi.

Jotenkin pelottava sähköjärjestelmä tuossa, ainakin omassa. Pitäisi ihan kaavion kanssa käydä sitä läpi, nytten konehuoneessa pellin alla 25A lattasulake jonka kautta menee sähköt kattokonsoliin ja se onkin pääasiallinen toiminta-alue eli valot, pyyhkijä ja puhallin. Ihan hämärän peitossa miten loput sähköt toimii.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joo. Kun tuikkasin nuo uudet valot keulalle, niin en minä kabiinista hakenut muuta kuin ohjauksen releille. Käyttösähkö sitten suoraan akulta lyhyellä vedolla sulake -> rele -> valot, niin ei tartte pelätä 40-vuotiaiden johdotusten kestoa tai jännitehäviötä.

Kyllä noi keulavalot on ihan kuninkaat. Vaikka etukuormaajaa joutuukin joskus vähän tarkentelemaan ettei se blokkaa valoja, niin niillä näkee eteensä. Noilla katonrajassa olevilla työvaloilla kun näkee lähinnä pakoputken ja konepeiton. Pitää vielä pistää työvalot sivulle näyttämään ojan reuna ja keulan alle näyttämään eteenpäin sieltä kauhan alta, jos kuormaaja on etuvalojen edessä, niin alkaa aina nähdä sopivasti.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Miettiny että kuormaajaan ne valot pitäisi laittaa, kuten monilla onkin.

Joskus vaan talvella sitä lunta vyöryy metrin korkuisena kasana kauhan ylikin, niin voi olla että valot lähtee tuossa kohtaa..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kuormaajavaloja oon miettiny kanssa. Pitäsi johonkin siihen taitteen kohdalle varmaan leipoa, ettei valaise pääosin kauhan takareunaa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Sehän pukkasi vihdoin lunta maahan asti ihan kunnolla täälläkin. Aamummalla kun kömmin pihalle, piti ensin tehdä lumityöt lumilapion päältä, että pääsi hommiin:
Kuva

No sehän lähti upeesti. Fiiatti tulille, sitte viskomaan päältä pahimmat lumet pois ja rapsuttelemaan jäät laseista, jonka jälkeen pääsin toteamaan, että lasinpyyhkijä ei halua pyyhkiä lasia. Mikä lie henkinen este saavuttanut pyyhkijän mielen, pitänee selvitellä.

No, ryykäsin perälevyllä pari vetoa pihaa pitkin ja totesin, että levyä nostaessa hytikkapumppu huutaa ikävästi. Ei tartte kovin kokenutta konemiestä sanomaan, että joko öljyssä on kosteutta tai öljyä on liian vähän. Näähän piti vaihtaa kesällä, mutta because reasons, kuten moni muukin asia myös tämä jäi tekemättä. Parin vedon jälkeen totesin, että nyt pumppu ei ulise, mutta levykään ei nouse. No wittu, pakittelin tallin eteen ja kattelin, että mihkähän ollaan hukattu kaikki katuharjat, että saisi pyyhkiä lumia pois takanostimen ympäriltä.

Katuharjaa ei löytynyt, joten kaivelin lumet tonttiin ihan vaan käsivoimin, olihan mulla työhanskat kourassa. Roppu löytyi helpolla, tallista 22mm hylsy ekana kokeiluun ja kappas kun tärppäs. Kappas kun aukesi ilman vääntiötä, kun vaan sormin hylsyä käänsi. Ihan ku olis olllu vähän löysässä - no, ei ainakaan ollu jumissa. Tikku näytti ikävän kuivalta joten tuuppasin vähän monitraa kyytiin ja tikun päähän löytyi kivasti sellanen maitokahvin värinen olemus. Oujee, tätä mää vähän odotinkin. Mullahan on tallissa kätevästi jäljellä n. 5 litraa Monitraa eikä hajuakaan tuon osuuden öljytilavuudesta, joten nostin rattorin luokse isojötsissä kyykänneen akun, pienen sähköpumpun ja jäteöljykanisterin, jotta voin pumpata vanhaa möhmää pois yläkautta, eikä tarvi luottaa siihen että 5l riittäisi kokovaihtoon. Tällänen öljypumppu siis, hidas mutta muuten ihan kätevä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/803090/ ... pumppu-12V - speksin mukaan sillä saa pumpata lämmintä moottoriöljyä, mutta on sillä onnistuneesti vaihdettu Alfan ohjaustehostinlitkuja ja nyt myös jonkin verran epämääräisen kuntoista hytikkaöljyä. Nykäisin maitokahvia pihalle about litran verran, tuuppasin tilalle kolmisen litraa monitraa ja käyttelin pumppua välillä, niin lopulta tikussa on ihan öljyn näköistä asiaa kutakuinkin maksimiviivaan asti.

No, aattelin että en nyt kuitenkaan luota siihen että litkua on vaihtunut tarpeeksi ja aattelin että otan lumet lingolla, mitä tarttee nostella vähempi työn lomassa. Linkohan oli kätevästi nostettuna vähän sillai sivuun, että sen sai poimia esiin liinalla ja etukuormaajalla. No probs, nätisti se keskelle pihaa tuli vaikka vähän aikaa meni. Toki lingossa oli rengassokat jäässä, nivelakselin teleskooppi jäässä ja raktorin pään lukkotappikin jäässä, mutta näistä selvisi kevysti sopiviin kohtiin taputtelemalla. Pieni piilukirves löytyi nopeammin kuin vasara ja sen hamapuolella oli varsin hyvä taputella, joten lingon sai perään kohtuu heleposti. Ei muuta kuin kohti tiehaaraa, linko alas, voimanotto päälle ja hanaa... ja ihastelemaan, että lingosta ei lennä mitään ulos. Se perkeleen lumi on liian lämmintä, just siinä suojan rajalla että maassa höttöä, mutta pakkautuu tehokkaasti ja jumahtaa linkoon. Pihasta kun poistutaan ylämäkeen, niin hetken päästä mulla on (pyörivä) linko täynnä lunta ja fiiatti sutii paikallaan. Juuei, pakitellen takaisin pihaan, linko irti ja se perälevy takaisin kyytiin. Jossain näillä kohdin huomasin, että sisäpuhallin ei enää puhalla - mikä lie henkinen este, pitääpi selvitellä samalla kun debuggaa pyyhkijää.

Noo, onneksi se takanostolaite toimii nyt siistimmin kuin kertaakaan aiemmin, uusi öljy tekee ihmeitä vaikkei kaikki vielä vaihtunutkaan. Pyyhkälin kujan puhtaaksi ja pihan rassasin kanssa. Sillai kivasti tosiaan lumi siinä nollan nurkilla, että se tamppaantuu myös maahan suojalle aika nopeasti ja kiillottuu. Täytyy todeta, että vaikka tapana ei ole turhia nostella, niin siinä kohtaa kun tämä alkaa liikuttelemaan tassua sivusuunnassa, alkaa meikäläisenkin tossu tuntua aika paljon kevyemmältä.

Mutta ei se mitään. Lumityöt on nyt tehty - kolattavaa oli maassa pikaisella arviolla sellanen reilu 250m³ - ja sauna on lämpeemässä. Taas on hyvä fiuwis.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tämähän tarvitsee katoksen. Siinä ensi kesäksi projektia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isolla nelivetorattorilla on hauska ajella lukot päällä sladissa, kunnes tajuaa, että massa vie. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin