Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Aero
Viestit: 109
Liittynyt: 25.02.2016 00:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Tänään tuli pihaan neljäs italialainen neliveto, Alfojen sekaan pölähti tällä kertaa Fiat - ei nyt ihan nelivetopanda, mutta melkein. Kyllähän se sivummalla asuessa on melkeenpä velvollisuus olla raktori ja pitkäpiinaisen hankintaharjoitteen päätteeksi tapahtui kaupat tuollaisesta alkukasarin 580DT:stä.

Hankintahan meni silleen perinteisellä hifiharrastajan budjettimallilla. Jos joku ei hifiharrastajan budjettimallia tunne, niin sehän menee niin, että ensin päätetään budjetti, sitten tuplataan se, mietitään ja puolitoistakertaistetaan. Seuraavaksi budjetti tuplataan ja lopulta sen voi ylittää vain vähän. Niin se kävi tässäkin - alkuun mietti että tonnilla, parilla saa vekottimen, jolla lykkii talven lumet. Mutta etukuormaajahan olis kauheen kätevä, eikö vain. Ja koppi olis kiva, lämmin vielä parempi. Eikä nelivedosta ainakaan haittaa olis, etenkään sen etukuormaajan kanssa. Ja niinhän se budjetti venyy...

Lopulta tililtä siis vilahti alun viisinumeroinen summa, mutta vastineeksi sai työkalun, jossa on lämmin (tai ainakin siltä vaikuttava) koppi, omalla pumpulla oleva etukuormaaja, neliveto ja joka ei lonksu eikä länksy, toimii täsmällisesti ja on helppo käyttää. Mukaankin tuli ympäripyörivä perälevy, lumikauha ja vielä kivikoukku. Kytkin on hiljattain uusittu, renkaat on hyvässä hapessa ja olemus muutenkin ryhdikäs, mitä nyt yksi etuvalo puuttuu.

Kotimatkaa myyjältä oli n. 90km. Sen verran nössö olin, että en ajanut koko matkaa, kun naapuri tarjosi järkihintaista kyytiä ruotsinraudan varassa. Tänään siis töiden päätteeksi hops hups Scanian koppiin ja matkaan. Perillä lava maahan ja Fiiattia kyytiin:
Kuva

Kuormansidonta kuntoon, tietty, ja lava ylös:
Kuva

Sitte ei muuta kuin köröteltiin kotioppäin. Kuorma pudotettiin naapurin pihaan, kun se on tasaisempi kuin meidän, siitä sitten ajelin tuon n. kilometrin verran kotiinpäin:
Kuva

Notta tällanen! Primääridriverihan meillä oli nuo talven lumityöt, mutta kyllähän raktorille aina käyttöä löytyy.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Alfa Romeo 33 P4 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 7539
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tervetuloa joukkoon! Kyllähän Pininfarinakopissa työt sujuu, vaikka kateelliset jotain ahtaudesta ja vanhanaikaisuudesta nipottaa.

Osiakin saa mukavasti paikalliselta IKH:lta.

Kaipa kirjallisuuttakin, tosin ei niin hyvin kuin olisin odottanut. Norjalaiselta sivustolta latasin yhden huolto-oppaan ja yhden löysin pick-nickistä. Kumpikaan ei vastaa omaa malliani.. Keräilijät on vissiin putsanneet jo suurimman osan jemmaan.

Hyvin nämä kestää vaikka huolto ei ole ihan priimaa, isoimmat työt omaan lienee kytkinvaijerin vaihto ekana talvena (napsahti poikki kotipihassa, hetken sai kaivaa pimeässä hytissä sammutinta kun traktori suti koivua vasten) sekä tahtojen taistelu lämmityslaitteen kanssa.

Tuosta jälkimmäisestä ei oikein selvinnyt mitä niistä yläventtiileistä pitäisi tapahtua jotka menee vaan yläkoteloon. Joku oli porannut puhallinkoteloon isoja reikiä, että noista tulisi lämmintä, mutta lopputulos oli että ilma vain kiersi puhaltimen sisällä. Siis todellinen sisäkierto, ilman pääsyä ohjaamoon. :lol:

Ja puhallinmoottori on herkkä vibraamaan kun on kumiripustuksella. Lopulta kun väsyneet kumityynyt pisti liimalla kiinni uuteen puhallinrunkoon ja välikkeillä kiilasi paketin kuorien sisään on toiminut moitteetta. Sitä ennen toimi kylmänä, mutta lämmetessään alkoi puhallinsiivet nappaamaan kiinni koteloon.

Niin ja polttoainehanan tukkeutuminen tankkiin menneistä luonnon tuotteista, johtaen hyytymiseen pihatielle ja sen jälkeen tankin tyhjentämiseen 100 litrasta polttoöljyä ja irroitukseen.

Samalla toki korjaantui rikkonainen polttoainemittari. "alkuperäislaatuinen" muoviputkilla IKH:lta ei tosin sisältänyt ohjetta että kiinnitysletkut pitää vaihtaa joihinkin ikilöysiin silikonisiin tms. Ei ne muoviputket kestäneet pienintäkään asentamista. Joten uusi anturi tarkasti veistellen rautalangalla kiinni oikeasti alkuperäiseen metalliseen putkistoon ja johdot liittäen saihan tuon toimimaan.

Tuokin yksinkertainen kapine on hyödyllinen, päätelleen siitä isosta keppi ja letku ja muoviputkimäärästä, mitä löysin tankin sisältä edellisten polttoainemittaajien jäljiltä.

Kerran alkuaikoina ajoin tankin tyhjäksi. Yhden päivän epätoivoisten ilmausyritysten jälkeen latausauto vieressä roksuttaen älysin hakea ihan uuden akun kaupasta. Ei onnistu suutinputkien ilmaus jos ei saa kunnolla kierroksia.

Tuossa kuvatus omasta laitteesta, jätän nyt tilaa aloittajan kokemuksille omastaan.

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
VMTD
Viestit: 140
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Oliko noissa 80-sarjan koneissa vielä riviruiskutuspumppu? 90-sarjaan tuli ainakin jakajapumppu niin ei tarvinnut pelätä polttoaineen loppumista, ilmaus sujui hetken starttauksella.
Hyvä tuolla 580 on lumet lykkiä, eikä tarvii ketjuja talvella ja oikea neliveto.
Avatar
Tazio
Viestit: 430
Liittynyt: 08.11.2004 13:43

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Perhana, että on hieno peli!
Sir, I salute you!

Ja eikös tuohon PF:n koppiin nyt kuitenkin paremmin mies ja eväät mahdu kuin Valmettiin? ;)

-Tazio
Avatar
VMTD
Viestit: 140
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Leveempään hyttimalliin mahtuu jo politrukkikin mukaan.
Avatar
Aero
Viestit: 109
Liittynyt: 25.02.2016 00:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Jos ei mies mahdu ferrarikoppiin, mies mahtuu dieetille.

Meillä naftamittari on korvattu hienolla läpinäkyvällä letkuviritelmällä. Taidan tuon kyllä jossain vaiheessa korjailla tuon oikeankin mittalaitteen... Reenasin tänään vähän lanausta ja tasoittelin keskipattia pois tuosta meitin kujalta - perälevy väärtepäin, tottakai. Vielä on opeteltavaa, mutta kyllä siinä vähän jo perusteista alkoi saamaan kiinni.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Alfa Romeo 33 P4 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 7539
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oranssihyttisistä en tiedä, mutta terrakottaiset taitaa olla kaikki jakajapumpulla.

Tarvitsee sekin kunnolla kierroksia että suutinputket täyttyy, heikolla akulla ei onnistu.

Minulla on ikivanha pieni perälevy jolla olen tietä tasoitellut, mutta se on sikäli hyvä että terän kallistussäätö on iso ja sen saa ihan pystyyn, jolloin ei yritä kaivaa itseään tiehen vaikka antaa roikkua vapaasti.

Olen koittanut hoitaa töitä takavedolla aina kun mahdollista, vaikka useimmat kai ajaa nelivedolla koko ajan. Jotenkin vaan ajattelen että etuperän automaattilukot yms kestäisi kauemmin.

Joku heikko paikka tuolla oli, oliko etuakselin kiinnitys vai ennemminkin jokin etukardaaniin liittyvä juttu...??

Minun kone on aika kovia kokenut vanha sotaratsu, jakolaatikkokin kai vaihtunut kun on 3-alueinen ja pitäisi olla jo neljä. 6500 tuntia ajettu.

Edelleen en ole ihan ymmärtänyt yhden vivun toimintaa, oikealla puolen kuskin penkin alla lattialla musta pyöreäpäinen. Jostain löysin sille ulkomaankielisen nimen, mutta en muista enää mihin liittyi. Vastaavassa kohdassa vasemmalla on nelivedon käyttötanko.

Ja tosiaan se kytkinvaijerin vaihto oli helvetistä talvella pihalla pimeässä. Olisi siihen rattikonsoliin voinut vähän isompaa luukkua tehdä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
VMTD
Viestit: 140
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vetoakseli saattaa katketa etuakselilta, jos revittelee kauha täynnä soraa esim. peruuttaessa ylämäkeen, silloin paino tulee etuakselille. Suositus on et ylämäkeen noustessa käytettäisiin taka-akselin lukkoa myös ja mielellään vastapainoa. Muuten ei tarvitse pelätä etuakselin kestävyyttä, nelivetoa kannattaa käyttää aina kun siitä on apua.
Penkin alapuolella on ainakin nostolaitteen nopeuden säätö, mut ainakin uudemmissa neliveto kytketään penkin sivussa olevasta vivusta, toisella vivulla kytketään voimanotta/ajovoimanotto, sitten on käyttövipu vielä erikseen. Nämä 90-sarjassa, tuosta vanhemmasta on kokemusta vain 980 osalta ja siitäkin hatara muistikuva.
Avatar
Aero
Viestit: 109
Liittynyt: 25.02.2016 00:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kiitoksia hyvästä tiedosta - kaikki on tervetullutta, parn vivun selvitys on vielä hämärän peitossa, kuten mm. sen Sämpyn mainitseman pyöreäpäisen. Kai niitä vähitellen selviää, kun tutkii :D, mutta tietty tieto aina kelpaa ihan kirjoitettunakin.

Tänään aloitin ropaamisen ja ruuvasin kiinni mukana tulleen, mutta vielä irti olleen uuden oikeanpuoleisen peilin, minne lie vanha kadonnut. Reenasin lisää lanausta; aika paljon olen tuota meitin kujaa saanut jo parempaan suuntaan, pian tarttee jo tilata parille kohtaa uutta sorapatjaa. Pihaakin raaputtelin, tässähän oli monen vuoden lehdet ja moskat päässeet maatumaan ja mutaantumaan kun hiljattain tönö ostettiin ja sitä on rapsuteltu haravalla ja vähän roudattu hiekkaa päälle, mutta kyllä nyt pääsee tuossakin aiheessa uuteen ulottuvuuteen. Kovasti on peloteltu että ei kannata kauhalla "raapia" maata, ja sitä jopa perusteltu ihan fysiikalla, kun ei traktori ole pyöräkuormaaja, mutta totesin toimivaksi tavaksi kerätä ensin perälevyllä pintamoskaa ja -mutaa kasalle ja nuolaista sen kasan sitten kauhan kyytiin ja kipata jontkaan. Etukuormaaja on mukavan helppo ja tarkka - jopa meikäläisen kokemuksella saa hienosti nuoltua juuri maanpintaa.

Tuossa meidän perälevyssä ei ole kallistussäätöä, mutta se pyörii ja kun sen pyöräyttää ympäri, ei se pääse haukkaamaan. Toki myös raapii aika maltillisen määrän kerrallaan, mutta parempi niin ainakin näin alussa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Alfa Romeo 33 P4 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
VMTD
Viestit: 140
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Se pyöreäpäinen vipu on nostolaitteen nopeudensäätö.
Kyllä tuolla kuormaajalla uskaltaa pakittamalla ja painottamalla tasata pintoja, ei ne nyt niin heikkoja ole, näyttäisi Bertalta tuo kuormaaja.
Öljyjä kannattaa joskus vaihdella voimansiirtoon, kerää kuitenkin kosteutta sekaan. Perässä ja vaihteistossa on tuossa mallissa kait sama öljy. Osassa on erillinen, ainakin isommissa, joten on hyvä varmistaa et laatikkoon tulee uusi öljy, nimittäin ei olisi ensimmäinen kerta, kun laatikkoremppa tulee öljynvaihdon jälkeen.
Kallistuksen sä saat tuohon levyyn ostamalla hydraulisen nostovarren toisen mekaanisen tilalle, maksaa toki muutaman satasen,
Avatar
Aero
Viestit: 109
Liittynyt: 25.02.2016 00:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Bertta se on joo. Ja joo, pakilla voi kyllä painattaa, etuperin ovat kaverit meinanneet että ei kannata iskeä kauhaa haukkaamaan ja työntää väkiste, mutta tuntuu muutenkin olevan hyvä taktiikka raapia perälevyllä vähän kerrassaan - saa isommallekin alueelle suht. tasaista jälkeä, kun ei haukkaa liikaa kerralla ja yritä tasoitella sitten.

Vasemmalla on enää yksi mysteerivipu, sellainen melko rälväkkeen oloinen "sateenkaarivipu". Tuntuu siis siltä, kuin siellä olisi hennohko vaijeri ja joku siellä kyllä vastaa, mutta ei lukitu. Oikealta on kutakuinkin kaikki jo selvillä, mutta kertokaapa joku, mikä iso idea on sen takana, että takanostolaitteelle on kaksi ((käyttö?)vipua. Kun toinen on taka-asennossa, saa toisella säädettyä korkeutta, mutta miksi niitä on kaksi?

Myyjä kehui vaihtaneensa voimansiirto- ja hytikkaöljyt hiljattain, joten niistä ei pitäisi olla tarvetta vielä huolestua, jossain vaiheessa toki kannattaa vaihdella - ei mikään voiteluaine ole ikuista, paitsi penarin vaihteistoöljy.

Vielä en keksi tarvetta levyn kallistukselle, mutta kiitos vinkistä, ehkä jossain kohtaa keksin. Jos oikein hahmotan niin tuolla hydraulisella nostovarrella saisi siis sivuttaiskallistusta säädettyä (eli vaikka oikea pää levystä on alempana kuin vasen). Sämpy vissiin meinasi kuitenkin itse levyn pystykulman säätöä; sitä tuossa meidän levyssä ei siis ole eikä rakennetta katsomalla helposti saa, mutta tuskin tarviikaan kun pyöräyttämällä ympäri sen saa tosiaan haukkamattomaksi; silti tuntuu raapivan pintaa irti, eikä vaan painata sitä paikalleen.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Alfa Romeo 33 P4 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 7539
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Missä tuo sateenkaarivipu on? Lattialla on neliveto, taaempana takaseinällä voiman ulosoton kytkentävipu. Minun vekottimessa 2 nopeutta mutta toiselle ei ole ulostuloa. eli alhaalla ja ylhäällä nopeudet ja vapaa taisi olla siinä välissä. Oikealla vierekkäin nostolaitteen käyttövipu ja vetovastuksen säätö. Perälevyhommissa se saa olla olikos se nyt olla ihan takana koko ajan. Kyntöhommiin tuo kai on tehty, mutta kun ei ole ikinä ollut auroja perässä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Aero
Viestit: 109
Liittynyt: 25.02.2016 00:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Siinä voimanoton kahvan vieressä, tuo kysymysmerkki. Ei siinä ollutkaan samanlaista kaarihattua kuin PTO:lla ja kelivedolla, mutta tuollanen T-kahva kuitennii. Voipi kyl olla joku jälkiasennusremeli tuo.

Kuva
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Alfa Romeo 33 P4 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
VMTD
Viestit: 140
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuosta kysymysmerkistä voi varmaan laukaista vetokoukun lukituksen.
Nostolaitteessa on asennonsäätö ja vetovastussäätö, jota käytetään esim. kyntäessä, vetovastussäätö nostaa taka-asennossa kyllä nostolaitteenkin ylös ja on monesti myös käytettävä vetokoukun laukaisussa, jos vetokoukun varret on säädetty niin, et vapauttavat lukituksen aivan yläasennossa, silloin ei tarvitse laskea vetovarsia, jotta koukku olisi lukon varassa. Tuon säätö on milleissä, muuten nostaa vetokoukun nostovarret rikki tai ainakin venytää niitä.
Avatar
Aero
Viestit: 109
Liittynyt: 25.02.2016 00:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 580 DT ylläpitopäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Aero »

Tämä kun on silmäpuoli, niin kysyin tänään ohimennen paikallisesta palvelevasta Fixus -myymälästä, että möiskö he mulle hyviä valoja. 210e hintaan uhkasi toimittaa Hellan 175mm H4-lisävalot, joissa on E-leimat (autolle, mutta on kuitenkin - en tiiä onko näissä eroja) lähi- ja kaukovalolle. Sopisivat keulalle juur passelisti, joten taidan laittaa tilaukseen. Sen verran kypsyttää työvalosurffaajat, että minä haluan oikeat ajovalot, kyseli poliisi niitä tai ei.

Tänään tuli myös ekaa kertaa sompailtua aura irti perästä, nappasin tilalle mukana tulleen kivikoukun. Kyllä sillä yksi öljypohja-alttari nousi päivänvaloon, vaikka saikin pari kertaa harjoitella:
Kuva

Sanovat, ettei raha tee onnelliseksi, mutta totuus on, että sillä saa työkaluja, jotka parantaa elämänlaatua.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Alfa Romeo 33 P4 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Vastaa Viestiin