Silloin sen irroituksen luulisi vaikuttavan asiaan...jos ei se sitten ole juuri niin että avoin piiri sytyttää kaikki ledit? Sinne ei kuitenkaan mene kuin kolme johtoa. Yksi on maa. Ja kahteen ajetaan +12v sen mukaan kumpaan suuntaan halutaan moottorin pyörivän. Vastusten laittaminen tänne napojen väliin ei sammuttele ledejä.VTO kirjoitti:Silloinhan sen voisi olettaa vaikuttavan ledeihin kun on potikka
Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Ledinäyttö perustunee jännitemittaukseen, ja jos potentiometri on irti, on mittauspiirillä täysi jännite. Jos siis piiriä maadoitetaan potentiometrin läpi. Onko nuo moottoreissa olevat diodit tarkistettu? Diodit pudottaa jännitettä hieman, ja oikosulussa oleva diodi sotkee niin mittausta kuin moottorin toimintaakin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Puhaltimen moottorin pyörimistieto otetaan jännitteen alenemasta etuvastukselta led-paneelille. Jos etuvastuksen liitännöissä häikkää se varmaan näkyy ledien toiminnassa.
Vesiventtiilin säätömoottori kytkiksen moottoreista joko eka tai 3. oikealta laskettuna toimittaa tiedon led paneelille moottorin sisällä olevan säätövastuksen kautta.
Se keskimmäinen kolmen moottorin rivistä on vain on/off asentotieto eli mikrokytkimet ilmaventtiilin läppäakselilla.
Jos piirilevyltä kaikki tehtävissä oleva on tehty, on syy noissa moottoripaketeissa. Lienevät takaisinkytkennän suhteen heikkolaatuisia kun muuten tuntuvat vielä toimivan.
Moottori ikääntyessään alkaa tekemään jännitepiikkejä joka häiritsee elektroniikkaa tai moottorin sisään kulumisesta kertynyt hiilipöly sotkee tuota takaisinkytkentää LED paneelille.
Tuossa vissiinkin on ne juurisyyt lyhyesti kerrottuna luettujen testien, kokeilujen ja lopputuloksien yhteenvetona.
Vesiventtiilin säätömoottori kytkiksen moottoreista joko eka tai 3. oikealta laskettuna toimittaa tiedon led paneelille moottorin sisällä olevan säätövastuksen kautta.
Se keskimmäinen kolmen moottorin rivistä on vain on/off asentotieto eli mikrokytkimet ilmaventtiilin läppäakselilla.
Jos piirilevyltä kaikki tehtävissä oleva on tehty, on syy noissa moottoripaketeissa. Lienevät takaisinkytkennän suhteen heikkolaatuisia kun muuten tuntuvat vielä toimivan.
Moottori ikääntyessään alkaa tekemään jännitepiikkejä joka häiritsee elektroniikkaa tai moottorin sisään kulumisesta kertynyt hiilipöly sotkee tuota takaisinkytkentää LED paneelille.
Tuossa vissiinkin on ne juurisyyt lyhyesti kerrottuna luettujen testien, kokeilujen ja lopputuloksien yhteenvetona.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Kaavion oikeanpuoleisen moottorin käyttöjännite syötetään reunajohtimiin (ilmeisesti oranssi-sininen ja kelta-musta) vaihtaen napaisuutta ajosuunnan mukaan. Moottorin asentotieto otetaan keskimmäisestä johtimesta (musta-violetti). Tavallisten, kaaviossa mustien diodien tarkoitus on tarjota potentiometrin herätejänniteelle aina maapotentiaali riippumatta moottorin pyörimissuunnasta. Valkoisena esitetyt zenerdiodit taas tappavat moottorin jännitepiikkejä.
Jos säätö sattuisi toimimaan, voisi olla ihan hyvä veto mitata jännite keskimmäisestä nastasta akun miinusta vasten kun moottoria yrittää ajaa. Itse moottorin voi testata kytkemällä 12 V reunajohtimiin molemmin päin vuorollaan. Sen verran varovaisuutta sitten tämän kanssa, että siellä ei luultavasti ole mitään suojausta päätyasennosta yli ajamista vastaan. Mieluiten siis käsin pyörittäen akseli keskiasentoon ja vain sen verran sähköä perään, että moottori hieman pyörähtää. Takaisinkytkentäpotikan parempi testaus vaatii herätteen syöttämistä keskijohtoon sopivan esivastuksen läpi. 1 kohm arvosta alkaen voisi kokeilla. Ilman sitäkin on hyvä mitata näkyykö siinä mitään. Jännitte ei saisi olla ainakaan 0 eikä täydet 12 V. Tämä testi ei kerro kaikkea, koska potikan vikaantuminen ilmenee tyypillisemmin pätkimisenä joko kuluneimmalla tai sitten vähiten käytetyllä eli hapettuneimmalla alueella.
(Joo, aloittajaa ei varmasti tarvitse neuvoa mittausten kanssa. Lisäsin silti tuon jälkimmäisen kappaleen, koska tätä samaa pulmailee varmasti joku vähemmänkin sähköorientoitunut.)
Jos säätö sattuisi toimimaan, voisi olla ihan hyvä veto mitata jännite keskimmäisestä nastasta akun miinusta vasten kun moottoria yrittää ajaa. Itse moottorin voi testata kytkemällä 12 V reunajohtimiin molemmin päin vuorollaan. Sen verran varovaisuutta sitten tämän kanssa, että siellä ei luultavasti ole mitään suojausta päätyasennosta yli ajamista vastaan. Mieluiten siis käsin pyörittäen akseli keskiasentoon ja vain sen verran sähköä perään, että moottori hieman pyörähtää. Takaisinkytkentäpotikan parempi testaus vaatii herätteen syöttämistä keskijohtoon sopivan esivastuksen läpi. 1 kohm arvosta alkaen voisi kokeilla. Ilman sitäkin on hyvä mitata näkyykö siinä mitään. Jännitte ei saisi olla ainakaan 0 eikä täydet 12 V. Tämä testi ei kerro kaikkea, koska potikan vikaantuminen ilmenee tyypillisemmin pätkimisenä joko kuluneimmalla tai sitten vähiten käytetyllä eli hapettuneimmalla alueella.
(Joo, aloittajaa ei varmasti tarvitse neuvoa mittausten kanssa. Lisäsin silti tuon jälkimmäisen kappaleen, koska tätä samaa pulmailee varmasti joku vähemmänkin sähköorientoitunut.)
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Tuo moottori pyörii noin 24 kierrosta koko matkalla lämmönsäätöläpän ääriasennosta toiseen. Lisäksi se alkaa ajamaan yli jos vain pitää nappulaa pohjassa kun se saavuttaa lopetuspisteen. Siellä sisällä oleva potentiometri(?) ei oikein voi silloin LEDejä ohjata.
Alan kallistumaan siihen, että joku laskee noita painalluksia. Istahdan alas ja painelen pari tuhatta kertaa toiseen suuntaan ja katson sammuuko yhtään lediä.
Alan kallistumaan siihen, että joku laskee noita painalluksia. Istahdan alas ja painelen pari tuhatta kertaa toiseen suuntaan ja katson sammuuko yhtään lediä.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Ei nyt sentään, nyt ole kyse ranskalaisesta.Huikko kirjoitti:Alan kallistumaan siihen, että joku laskee noita painalluksia.
Rakennetta kun en tunne, niin potentiometri voi olla kitkaan perustuvalla kytkimellä kiinni voimansiirrossa. Silloin se voi vaatia "resetoinnin" ajamalla tarpeeksi pitkään auki ja/tai kiinni-asentoon. Voi myös silloin olla, että koko potikka on jumissa, eikä seuraa voimansiirtoa kunnolla tai ollenkaan.
Korjausmanuaali ei käsittele tuota ohjauksen toimintaa mitenkään. Onko jollakin Regatan manuaali, onko siinä kuvailtu tuota systeemiä? Se lienee kuitenkin aika pitkälti sama.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Siis mä olen avannut tuon moneen kertaan. Se potikka on sen sähkömoottorin sisällä. Se moottori on semmoinen 10mm*15mm kokoinen. Sen avaaminen ei onnistu sitä särkemättä.
Muuten se musta osuus on vain muovisia rattaita täynnä.
Muuten se musta osuus on vain muovisia rattaita täynnä.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Mitään itsediagnoosia ei boksissa taida olla kuten esim Themassa? Luulisi että ledejä ohjaa joku piiri joka käyttää potikan resistanssia tietona
Viimeksi muokannut VTO, 17.01.2021 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Ei ole.
Jos nyt ajatellaan hetki.
Paneelissa on kolme lediriviä.
Ylimmässä on kuusi lediä lämpötilaa ilmaisemassa
Keskimmäisessä rivissä on kuusi lediä ilmaisemassa ensin raitisilmaläpän asentoa 1-3 ja sitten puhallinnopeutta 4-6 ( nopeuksia siis 3kpl).
Alimmassa rivissä on kolme lediä ilmaisemassa ilmansuuntausta, alas, keskelle tai ylös.
Kun tilanne oli se, että keskirivin säätö ei toiminut lainkaan paitsi täysi nopeus puhaltimella, niin ledit sammuivat ja syttyivät kyllä laidasta laitaan vaikka:
1) Johtosarja olisi ollut moottorilta irti
2) Johtosarja olisi ollut irti mikrokytkimiltä, jotka säätävät esivastuksille kulkevaa virtaa.
...niin voidaan päätellä, että kun ledien sytytys/sammutuslogiikka ei ole riippuvainen mikrokytkimistä tai potikoista tai kärjistä itse lämppärin boksin puolella.
Voidaan ajatella, että MIKSI valmistaja olisi tehnyt samaan ohjauspaneeliin ylempään riviin sitten lämppärin hanan säädön eri logiikalla, kuten täällä ehdotellaan? Miksi?
Todennäköisin vastaus on oikea. Eli ei se olekaan tehnyt. Logiikka on sama. Eli paneeli ohjaa LEDejä riippumatta siitä mitä itse ohjausmoottori tekee tai ei tee, on kytkettynä tai ei ole.
Eikö?
Jos nyt ajatellaan hetki.
Paneelissa on kolme lediriviä.
Ylimmässä on kuusi lediä lämpötilaa ilmaisemassa
Keskimmäisessä rivissä on kuusi lediä ilmaisemassa ensin raitisilmaläpän asentoa 1-3 ja sitten puhallinnopeutta 4-6 ( nopeuksia siis 3kpl).
Alimmassa rivissä on kolme lediä ilmaisemassa ilmansuuntausta, alas, keskelle tai ylös.
Kun tilanne oli se, että keskirivin säätö ei toiminut lainkaan paitsi täysi nopeus puhaltimella, niin ledit sammuivat ja syttyivät kyllä laidasta laitaan vaikka:
1) Johtosarja olisi ollut moottorilta irti
2) Johtosarja olisi ollut irti mikrokytkimiltä, jotka säätävät esivastuksille kulkevaa virtaa.
...niin voidaan päätellä, että kun ledien sytytys/sammutuslogiikka ei ole riippuvainen mikrokytkimistä tai potikoista tai kärjistä itse lämppärin boksin puolella.
Voidaan ajatella, että MIKSI valmistaja olisi tehnyt samaan ohjauspaneeliin ylempään riviin sitten lämppärin hanan säädön eri logiikalla, kuten täällä ehdotellaan? Miksi?
Todennäköisin vastaus on oikea. Eli ei se olekaan tehnyt. Logiikka on sama. Eli paneeli ohjaa LEDejä riippumatta siitä mitä itse ohjausmoottori tekee tai ei tee, on kytkettynä tai ei ole.
Eikö?
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
"Ylimmässä on kuusi lediä lämpötilaa ilmaisemassa
Keskimmäisessä rivissä on kuusi lediä ilmaisemassa ensin raitisilmaläpän asentoa 1-3 ja sitten puhallinnopeutta 4-6 ( nopeuksia siis 3kpl).
Alimmassa rivissä on kolme lediä ilmaisemassa ilmansuuntausta, alas, keskelle tai ylös."
Ohjekirjaa ei nyt käsillä, että voisi varmistaa mutta logiikka tuon keskimmäisen ledirivistön suhteen menee vallan kummalliseksi jos on noin mitä kirjoitit.
Väitän että keskimmäinen led rivi "AIR" kertoo vain puhallinopeuden kaikilla ledeillä.
Keskimmäisessä rivissä on kuusi lediä ilmaisemassa ensin raitisilmaläpän asentoa 1-3 ja sitten puhallinnopeutta 4-6 ( nopeuksia siis 3kpl).
Alimmassa rivissä on kolme lediä ilmaisemassa ilmansuuntausta, alas, keskelle tai ylös."
Ohjekirjaa ei nyt käsillä, että voisi varmistaa mutta logiikka tuon keskimmäisen ledirivistön suhteen menee vallan kummalliseksi jos on noin mitä kirjoitit.
Väitän että keskimmäinen led rivi "AIR" kertoo vain puhallinopeuden kaikilla ledeillä.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Miten ilmansuuntauksen näyttö toimii jos liitin moottorilta irti? Siinä taisi olla paluukytkentä asennosta
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Ohjekirja on tuossa:Cicatrix kirjoitti: Väitän että keskimmäinen led rivi "AIR" kertoo vain puhallinopeuden kaikilla ledeillä.
https://www.dropbox.com/sh/a7okeiudp1nz ... a.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä se menee niinkuin Huikko sanoi. Ja pakkohan sieltä on olla takaisinkytkentä ilmaläpän (joka ohjaa myös puhallinta) asennosta, muutenhan systeemi menee sekaisin viimeistään akku irrottaessa, ja voin vahvistaa, ettei systeemissä ole sellaista ominaisuutta.
Suuntauksesta ei ole takaisinkytkentää, koska sellainen on tarpeeton. Boksi antaa haluttua asentoa vastaavaan johtoon virtaa ja moottori hakee asennon itse.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Tuossa lämppärissä ei siis ole mitään Theman tyyppistä älyä, se on vain tavalliset liuku/kiertosäätimet sähkömoottoreilla toteutettuna. Toki ykään sai myös automaattilämppärin lisävarusteena.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Onko tuossa ilmaläpän ohjauksissa jonkinlainen monella hiilellä toteuttu systeemi, joka pysähtyy siihen kohtaan, mihin virtaa syötetään ?
Re: Y10 sähkökaaviot ja ledilämppärin toiminta
Se on samanlainen moottori kuin hanan säätökin. Mutta vain kaksi piuhaa menee sille.VTO kirjoitti:Onko tuossa ilmaläpän ohjauksissa jonkinlainen monella hiilellä toteuttu systeemi, joka pysähtyy siihen kohtaan, mihin virtaa syötetään ?
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)