Fiat 600 -70 "abarth"
Fiat 600 -70 "abarth"
Morjesta!
Pitkästä aikaa juttua tännekin ja uutta projektia heti luvassa. Aloitellaan siis projektin esittelyllä ---->
Eli kyseessä on Fiat (seat) 600 vm. 1970, vanhanmallin vetokahvoilla, Joku nokkela näkee heti, että tuuletusritilät paikoillaan ja muka vm.-70? Jooh..tosiaan joku entisistä omistajista päättänyt itse asentaa moiset tähänkin.
Auto on siis seisonut Torniossa (huom! Ei Torinossa) isossa kukkakaupan varastossa/hallissa vuodesta 1990?91? vuoteen 2018, josta se kulkeutunut tänne Ouluun Haukiputaan seudulle.
Kuva säilytystilasta jossa kävimme ihastelemassa näppyä
Kaupat lyötiin lukkoon ja näppy saapui pihaan
Mitä itse auton kuntoon tulee, niin onhan se todellakin nähnyt elämää ja kyllähän sitä on yritetty paikkailla sieltä täältä, luultavasti aina sen verran, että jos se herra katsastusmies antaisi vielä kerran sen leiman.
Joku olikin aloitellut kenties projektia? Kun oli puskurit, lamput sekä tekniikkapuolta aloitellut purkamaan. Autosta on siis kadonnut kansi jossain välissä ilmeisesti säilytyksen yhteydessä.
Kuitenkin auton sisältä löytyi suurinosa irroitetuista osista. Yllättävän siisti tuo sisusta olikin, kun velipojan kanssa tyhennettin romut pois haitolta.
Joitain elonmerkkejäkin havaittavissa
Eihän sitä tietenkään malttanut olla purkamatta. Lattian kumimatto oli varsin prameassa kunnossa, joten varovaisesti sekin meni isoon laatikkoon ja vintille turvaan. Penkit ja verhoilut myös saivat lähteä heti.
Tuskin ketään yllätti tyyppilliset lahopaikat.
Kuskinpuoleinen pyöräkotelo oli pieni järkytys.
Eli semmoinen perus laho kusiainen, korjauspeltejä saa varmasti tilailla ihan huolella. Äkkiseltään katsottuna esimerkiksi: molemmat etulokasuojat, lattiat, helmat, etulamppujen pohjat, keulapelti jne
Jos jollain lojuu nuita peltejä varastossa, niin laitelkaa vaikka viestiä. Ei tarvitse turhaan tilailla, jos Suomestakin joltain löytyypi.
Sitten itse sotasuunnitelmaan:
Laitetaan tähän vaikka se kuva
Pliis..älkää suuttuko Eikös tämmönen laho ole juurisopiva aihio tämmöiseen? Tosiaan haluan tämmöisen "abarth" kusiaisen rakentaa itsellekin. Perus abarth lasikuitu osat kiinni, kyljet, etupuskuri, iso kuitusiipi/konepelti jne. Tekniikka puolelle luultavasti tuo 1000cc virimoottori, joka oli hetkenaikaa siinä meikäläisen kasipuolikkaassa kiinni, tai mistä sitä tietää vaikka sinne joku FIRE moottori sujahtaa? Turvakaaret + kuppipenkit hyttiin ja kivoja abarth mittareita koetaululle.
Alustan + jarrujen päivitys ja tietysti leveää pikkuvannetta alle. ja mitä tulee niihin jokapojan corolla tykkivanteisiin, niin itse en huolisi niitä edes letkutelineeksi.
Kuten tuon aikaisemman kasipuolikas projektin kanssa, niin tahdon tähänkin sitä nykyajan "auto skeneä" mukaan. Tämän kanssa ei sitten hötkyillä, tehdään tästä sellainen pidempiaikainen projekti. Talvi on tuloillaan ja tallissa on ahdasta toisen projektin kanssa. Jospa ne ihan omat tilat löytyisi tässä joskus...
Hommaillaan vaikka niitä osia tässä talvenaikana.
Palataan asiaan ja tsemppiä kaikille projekteihin!
- henkka
Pitkästä aikaa juttua tännekin ja uutta projektia heti luvassa. Aloitellaan siis projektin esittelyllä ---->
Eli kyseessä on Fiat (seat) 600 vm. 1970, vanhanmallin vetokahvoilla, Joku nokkela näkee heti, että tuuletusritilät paikoillaan ja muka vm.-70? Jooh..tosiaan joku entisistä omistajista päättänyt itse asentaa moiset tähänkin.
Auto on siis seisonut Torniossa (huom! Ei Torinossa) isossa kukkakaupan varastossa/hallissa vuodesta 1990?91? vuoteen 2018, josta se kulkeutunut tänne Ouluun Haukiputaan seudulle.
Kuva säilytystilasta jossa kävimme ihastelemassa näppyä
Kaupat lyötiin lukkoon ja näppy saapui pihaan
Mitä itse auton kuntoon tulee, niin onhan se todellakin nähnyt elämää ja kyllähän sitä on yritetty paikkailla sieltä täältä, luultavasti aina sen verran, että jos se herra katsastusmies antaisi vielä kerran sen leiman.
Joku olikin aloitellut kenties projektia? Kun oli puskurit, lamput sekä tekniikkapuolta aloitellut purkamaan. Autosta on siis kadonnut kansi jossain välissä ilmeisesti säilytyksen yhteydessä.
Kuitenkin auton sisältä löytyi suurinosa irroitetuista osista. Yllättävän siisti tuo sisusta olikin, kun velipojan kanssa tyhennettin romut pois haitolta.
Joitain elonmerkkejäkin havaittavissa
Eihän sitä tietenkään malttanut olla purkamatta. Lattian kumimatto oli varsin prameassa kunnossa, joten varovaisesti sekin meni isoon laatikkoon ja vintille turvaan. Penkit ja verhoilut myös saivat lähteä heti.
Tuskin ketään yllätti tyyppilliset lahopaikat.
Kuskinpuoleinen pyöräkotelo oli pieni järkytys.
Eli semmoinen perus laho kusiainen, korjauspeltejä saa varmasti tilailla ihan huolella. Äkkiseltään katsottuna esimerkiksi: molemmat etulokasuojat, lattiat, helmat, etulamppujen pohjat, keulapelti jne
Jos jollain lojuu nuita peltejä varastossa, niin laitelkaa vaikka viestiä. Ei tarvitse turhaan tilailla, jos Suomestakin joltain löytyypi.
Sitten itse sotasuunnitelmaan:
Laitetaan tähän vaikka se kuva
Pliis..älkää suuttuko Eikös tämmönen laho ole juurisopiva aihio tämmöiseen? Tosiaan haluan tämmöisen "abarth" kusiaisen rakentaa itsellekin. Perus abarth lasikuitu osat kiinni, kyljet, etupuskuri, iso kuitusiipi/konepelti jne. Tekniikka puolelle luultavasti tuo 1000cc virimoottori, joka oli hetkenaikaa siinä meikäläisen kasipuolikkaassa kiinni, tai mistä sitä tietää vaikka sinne joku FIRE moottori sujahtaa? Turvakaaret + kuppipenkit hyttiin ja kivoja abarth mittareita koetaululle.
Alustan + jarrujen päivitys ja tietysti leveää pikkuvannetta alle. ja mitä tulee niihin jokapojan corolla tykkivanteisiin, niin itse en huolisi niitä edes letkutelineeksi.
Kuten tuon aikaisemman kasipuolikas projektin kanssa, niin tahdon tähänkin sitä nykyajan "auto skeneä" mukaan. Tämän kanssa ei sitten hötkyillä, tehdään tästä sellainen pidempiaikainen projekti. Talvi on tuloillaan ja tallissa on ahdasta toisen projektin kanssa. Jospa ne ihan omat tilat löytyisi tässä joskus...
Hommaillaan vaikka niitä osia tässä talvenaikana.
Palataan asiaan ja tsemppiä kaikille projekteihin!
- henkka
Viimeksi muokannut henkkuli, 13.10.2020 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Vanhan 600:n kohdalla ei mikään pitäisi olla järkytys
Äksyprojektiakin näemmä on. Onnittelenko vai otanko osaa?
Äksyprojektiakin näemmä on. Onnittelenko vai otanko osaa?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Lisätäänkö soppaan vielä ilmapalkeet? Edessä haastava mutta tuskin tekemätön juttu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Tuota ilma-alustaa on tullut itsekkin suunniteltua. Varmasti jonku perus yleismallin setin saisi muokattua tuohon sopivaksi.Sämpy kirjoitti:Lisätäänkö soppaan vielä ilmapalkeet? Edessä haastava mutta tuskin tekemätön juttu.
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Mitään ilmapalloja, hydrauliikat sinne ja hiivatti tanssimaan italodiscon tahtiin.
https://www.youtube.com/watch?v=GZIKqANDRzE" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=GZIKqANDRzE" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Mennee jutut jo vittuilun puolelleLuigi kirjoitti:Mitään ilmapalloja, hydrauliikat sinne ja hiivatti tanssimaan italodiscon tahtiin.
https://www.youtube.com/watch?v=GZIKqANDRzE" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Pahoittelut, semmoiseen ei ollut tarkoitusta. Ei nyt ollut mikään vakavissaankaan tehty heitto - eihän hydet oikein Abarth-henkeen kuulukaan - mutta en pistäisi pahakseni, vaikka joku sellaisenkin tekisi. Ei vain taida Suomessa saada kilpiin moista.henkkuli kirjoitti:Mennee jutut jo vittuilun puolelleLuigi kirjoitti:Mitään ilmapalloja, hydrauliikat sinne ja hiivatti tanssimaan italodiscon tahtiin.
https://www.youtube.com/watch?v=GZIKqANDRzE" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos asiallisessa ketjussa minun taholta kokee vittuilua saavansa, niin kyllä siitä saa melua nostaa, että saa asian selvitettyä. Tuskin on ensimmäinen kerta, kun joku minun sanomisia niin tulkkaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Joo ei suinkaan vedetä hernettä nenään. Unohtu laittaa nauruhymiöt perästä. Antaa niiden amerikan poikien tuuskailla niitä hyde juttujen kanssa.Luigi kirjoitti:Pahoittelut, semmoiseen ei ollut tarkoitusta. Ei nyt ollut mikään vakavissaankaan tehty heitto - eihän hydet oikein Abarth-henkeen kuulukaan - mutta en pistäisi pahakseni, vaikka joku sellaisenkin tekisi. Ei vain taida Suomessa saada kilpiin moista.henkkuli kirjoitti:Mennee jutut jo vittuilun puolelleLuigi kirjoitti:Mitään ilmapalloja, hydrauliikat sinne ja hiivatti tanssimaan italodiscon tahtiin.
https://www.youtube.com/watch?v=GZIKqANDRzE" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos asiallisessa ketjussa minun taholta kokee vittuilua saavansa, niin kyllä siitä saa melua nostaa, että saa asian selvitettyä. Tuskin on ensimmäinen kerta, kun joku minun sanomisia niin tulkkaa.
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Tämähän näyttää yhtä mädältä kun omanikin aihio, ja värikin sama.
Hyvä siitä tulee, kun ajan kanssa tekee. Onneksi ulkopuolelle saa peltiä vielä hyvin. Noita "sisälokareita" ei korjauspelteinä tahdo löytyä, ja ikävämpi vääntää suorasta pellistä.
Hyvä siitä tulee, kun ajan kanssa tekee. Onneksi ulkopuolelle saa peltiä vielä hyvin. Noita "sisälokareita" ei korjauspelteinä tahdo löytyä, ja ikävämpi vääntää suorasta pellistä.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Joo niimpä tuo näyttää olevan Eiköhän tuosta vielä auto tehdä. Monesta paikasta nuita korin korjauspeltejä näyttikin saavan, mutta tosiaan nuo sisäloksut joutuu näköjään vääntämään itse.JaLLu kirjoitti:Tämähän näyttää yhtä mädältä kun omanikin aihio, ja värikin sama.
Hyvä siitä tulee, kun ajan kanssa tekee. Onneksi ulkopuolelle saa peltiä vielä hyvin. Noita "sisälokareita" ei korjauspelteinä tahdo löytyä, ja ikävämpi vääntää suorasta pellistä.
Nuo takaposket tulivat mulle scuderia topolinolta ja ovat kyllä todella siistit. Mietin nyt tässä, että tohtiiko sitä etupuskuria tilata ihan vain ebayn kautta? Sen ison takasiiven tilasinkin jo sieltä ja istuvuus hiukan jännittää. Eihän nuo pohjien hieromiset tietenkään mikään ongelma ole.
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Hienoa Vähän taitaa noilla vanteilla saada jo pullistella linjoja. Minkälaista rengastusta olet suunnitellut? Tuleeko etukaareen abarthin 90 asteen levitys vai jotain muuta?
Pitäs vissiin kans lopettaa haaveilu ja ottaa oma 600n takas työn alle . . .
Pitäs vissiin kans lopettaa haaveilu ja ottaa oma 600n takas työn alle . . .
Re: Fiat 600 -70 "abarth"
Kiitos kiitos- Keväällä pääsee vasta todenteolla auton kimppuun, niin nyt tämmöistä osien ostoa ja haaveilua / fiilistelyä. Etusuojat teen todennäköisesti juurinkin nuo abarth tyyliset 90 asteen mutkat. Tosiaan mulla nuita vanteita vaan 2kpl. eli nuo 13x8 menossa taakse ja eteen täytyy tilata ne 13x7. Piti ihan muodonvuoksi testailla eteenkin, että miltä näyttävät alla.RHR kirjoitti:Hienoa Vähän taitaa noilla vanteilla saada jo pullistella linjoja. Minkälaista rengastusta olet suunnitellut? Tuleeko etukaareen abarthin 90 asteen levitys vai jotain muuta?
Pitäs vissiin kans lopettaa haaveilu ja ottaa oma 600n takas työn alle . . .
Ei muuta kun kusiaisen kimppuun sitten kun siltä tuntuu