Taas yksi 124 spideri..
Re: Taas yksi 124 spideri..
Muutama kuva vuosien takaa tuli vastaan, jos kukaan ei pahoita mieltään niin tässäpä näitä:
Jossain vaiheessa tulipelti muutoksia:
Välillä viskasin turbon jo nurkkaan, piti hieman muokata taas että sai ton käärmeeenpesän mahtumaan. Tuon puolan kiertävän palkin olisin poistanut, mutta siinä runkonumero, joutui vähän soveltamaan:
Hämyinen kuva, Audin viitosen perässä se tutumpi eli 131 aski, kannesta ja venakopasta rälläköity jakajan paikka jo pois:
Jossain vaiheessa tulipelti muutoksia:
Välillä viskasin turbon jo nurkkaan, piti hieman muokata taas että sai ton käärmeeenpesän mahtumaan. Tuon puolan kiertävän palkin olisin poistanut, mutta siinä runkonumero, joutui vähän soveltamaan:
Hämyinen kuva, Audin viitosen perässä se tutumpi eli 131 aski, kannesta ja venakopasta rälläköity jakajan paikka jo pois:
124 Spider 2200 20vt -77
Re: Taas yksi 124 spideri..
Tuskaa.
Eräs päivä ajelin joensuuhun ja aloin loppuhetkillä seuraamaan moottorilämpöjä jotka kiikkui satkun tuntumassa.
Matkan eka etapissa "joensuun ykkösteräs" pysähtyessä huomasin että pellin alta höyryää ja jäähdytysnestettä kevyesti lirisee alle, keitti ilmeisesti kevyesti. Aikani jäähdyteltyä paikansin letkurikon alavesiletkuun jossa kaksi pientä halkeamaa. Letku irti ja ihmettelemään mistä moinen kahteen suuntaan 90 asteen kulmassa oleva mutkaletku tilalle, vanhasta letkusta löytyi tuurilla oem numero, joka johti audi urs4 alavesiletkuun, jep. Eikun jotain metsästämään tilalle, eka reissu paikalliseen motonettiin, josta löytyi hyllystä tarvike kurttuputki oikeilla päämitoilla, olikohan 48/54, se toiveikkaana muukaan..
Sopii päiden puolesta just, mutta kun yritin taivuttaa 90 asteen kulmaan, aina meni littuun vaikka sisällä metalli kiekura, mitä hittoa??
Eikun uutta metsästämään, paikallisesta fixus myymälästä löytyi tuurilla rouheaan 46€ hintaan vastaavilla halkaisijoilla siliconi mutka joka asettui vanhan tilalle.
Kone käyntiin ja ilmausta, kaikki tuntui olevan ok, joten ajoon. Alkuun muutamassa kaupassa käynti ja sit motarille lämpöjä seuraten. Alkuun kaikki on, lämmöt pyöri jossain 87C tienoilla, kunnes eräässä liittymässä polkaisin ahdot tappiin, jolloin lämmöt hiipi satku hujakolle. Keventäen matka ajoon lämmöt edelleen pyöri satkussa, eikä tuntuneet siitä laskevan kevyessäkään ajossa..
Kotona läppäri kiinni ja testi ajoa, lämmöt ampui noin satkuun kun polkee ja siellä kestää, onneksi paineellinen järjestelmä, joten ei vielä keitä. Tasanopeudella kylmä kone tuntuu kestävän normilämmöissä 85C. Vaihdoin termarinkin, tein parin millin lisä reijän, eräässä testissä annoin reilusti kumin palaa, lämmöt pomppaa noin satkuun edelleen, ei kuitenkaan keitä. Ylävesiletkussa reiluhko paine näppituntumalla kova ajon jäljiltä, ei kuitenkaan puhalla nesteitä ulos. Vahva epäily kuitenkin kansitiiviste vikaan.
Hiton iso kiitos joensuun ykkösteräksen tyypille joka pyyteettömästi lainas autoaan vaikken häntä aiemmin tuntenut!!!
Eräs päivä ajelin joensuuhun ja aloin loppuhetkillä seuraamaan moottorilämpöjä jotka kiikkui satkun tuntumassa.
Matkan eka etapissa "joensuun ykkösteräs" pysähtyessä huomasin että pellin alta höyryää ja jäähdytysnestettä kevyesti lirisee alle, keitti ilmeisesti kevyesti. Aikani jäähdyteltyä paikansin letkurikon alavesiletkuun jossa kaksi pientä halkeamaa. Letku irti ja ihmettelemään mistä moinen kahteen suuntaan 90 asteen kulmassa oleva mutkaletku tilalle, vanhasta letkusta löytyi tuurilla oem numero, joka johti audi urs4 alavesiletkuun, jep. Eikun jotain metsästämään tilalle, eka reissu paikalliseen motonettiin, josta löytyi hyllystä tarvike kurttuputki oikeilla päämitoilla, olikohan 48/54, se toiveikkaana muukaan..
Sopii päiden puolesta just, mutta kun yritin taivuttaa 90 asteen kulmaan, aina meni littuun vaikka sisällä metalli kiekura, mitä hittoa??
Eikun uutta metsästämään, paikallisesta fixus myymälästä löytyi tuurilla rouheaan 46€ hintaan vastaavilla halkaisijoilla siliconi mutka joka asettui vanhan tilalle.
Kone käyntiin ja ilmausta, kaikki tuntui olevan ok, joten ajoon. Alkuun muutamassa kaupassa käynti ja sit motarille lämpöjä seuraten. Alkuun kaikki on, lämmöt pyöri jossain 87C tienoilla, kunnes eräässä liittymässä polkaisin ahdot tappiin, jolloin lämmöt hiipi satku hujakolle. Keventäen matka ajoon lämmöt edelleen pyöri satkussa, eikä tuntuneet siitä laskevan kevyessäkään ajossa..
Kotona läppäri kiinni ja testi ajoa, lämmöt ampui noin satkuun kun polkee ja siellä kestää, onneksi paineellinen järjestelmä, joten ei vielä keitä. Tasanopeudella kylmä kone tuntuu kestävän normilämmöissä 85C. Vaihdoin termarinkin, tein parin millin lisä reijän, eräässä testissä annoin reilusti kumin palaa, lämmöt pomppaa noin satkuun edelleen, ei kuitenkaan keitä. Ylävesiletkussa reiluhko paine näppituntumalla kova ajon jäljiltä, ei kuitenkaan puhalla nesteitä ulos. Vahva epäily kuitenkin kansitiiviste vikaan.
Hiton iso kiitos joensuun ykkösteräksen tyypille joka pyyteettömästi lainas autoaan vaikken häntä aiemmin tuntenut!!!
124 Spider 2200 20vt -77
Re: Taas yksi 124 spideri..
Useampi tuhat kilometriä takana lähes ongelmitta. Bensapumppu piti kerran vaihtaa kun paineet hiipui. Onneksi oli valmiiksi ostettuna laadukkaampi Camaron pumppupaketti kerääjäsäiliöineen, siinä vielä sopivasti sisäinen paineensäädin paluupuolella 3.9bar.
Taka-akselin vaihdoin keväällä järeämpään 3.3 välitteiseen torsenilla, alkuperäinen perä oli ihmeen kestävä aikansa ja miedoilla ahdoilla.
Perän vaihdossa myös poistui toinenkin heikko lenkki, vanteen kiinnitys. Fiathan ei keskitä vannetta napaan kuten yleistä, vaan vaatii ne omansa ohjuritapit joille pitää olla soveltuvat vanteet.
Eli ahdot olleet myös hukassa, mukavan pirteä ollut toki vajailla 0.9 paineilla, mutta nyt illasta tarkistin mac-ventiilin toiminnan, sehän olikin jumissa ja nyt korjattu:
https://youtu.be/dFnhlAhSWXk
Taka-akselin vaihdoin keväällä järeämpään 3.3 välitteiseen torsenilla, alkuperäinen perä oli ihmeen kestävä aikansa ja miedoilla ahdoilla.
Perän vaihdossa myös poistui toinenkin heikko lenkki, vanteen kiinnitys. Fiathan ei keskitä vannetta napaan kuten yleistä, vaan vaatii ne omansa ohjuritapit joille pitää olla soveltuvat vanteet.
Eli ahdot olleet myös hukassa, mukavan pirteä ollut toki vajailla 0.9 paineilla, mutta nyt illasta tarkistin mac-ventiilin toiminnan, sehän olikin jumissa ja nyt korjattu:
https://youtu.be/dFnhlAhSWXk
124 Spider 2200 20vt -77
Re: Taas yksi 124 spideri..
Hyvin näemmä kulkee!
Tuohon aiempaan on pakko korjata, että ne tapit on vaan renkaanlaiton apuri, että osuu pultinreiät edes sinnepäin. Ne voi vallan hyvin jättää poiskin tai korvata normipulteilla. Vanne keskittää napaan ihan kuten muissakin autoissa, jos on oikea vanne kyseiseen autoon. Se keskitysolake ei vaan ole kovin syvä, kun on tarkoitettu lähinnä peltivanteelle. Soviterenkaassa ei siis parane olla kovin suurta viistettä.
Tuohon aiempaan on pakko korjata, että ne tapit on vaan renkaanlaiton apuri, että osuu pultinreiät edes sinnepäin. Ne voi vallan hyvin jättää poiskin tai korvata normipulteilla. Vanne keskittää napaan ihan kuten muissakin autoissa, jos on oikea vanne kyseiseen autoon. Se keskitysolake ei vaan ole kovin syvä, kun on tarkoitettu lähinnä peltivanteelle. Soviterenkaassa ei siis parane olla kovin suurta viistettä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Taas yksi 124 spideri..
Sämpy kirjoitti: ↑17.08.2022 07:50 Hyvin näemmä kulkee!
Tuohon aiempaan on pakko korjata, että ne tapit on vaan renkaanlaiton apuri, että osuu pultinreiät edes sinnepäin. Ne voi vallan hyvin jättää poiskin tai korvata normipulteilla. Vanne keskittää napaan ihan kuten muissakin autoissa, jos on oikea vanne kyseiseen autoon. Se keskitysolake ei vaan ole kovin syvä, kun on tarkoitettu lähinnä peltivanteelle. Soviterenkaassa ei siis parane olla kovin suurta viistettä.
Tästä joudun olemaan 124 Fiatin kohdalla erimieltä.
Mulla tässä 4kpl 124:periä, näissä kaikissa tuo napa noin 2mm korkea, joten se vaivoin keskittää edes jarrulevyä.
Lisäksi näissä taitaa, ainakin osassa olla alkujaan ne speiserit vielä vanteen ja jarrulevyn välissä. Jos oikeat vanteet ja tapit, niin ne ohjurit on todella tiukat vanteen reikiin.
Tästä juuri tänään oli jenkki foorumilla juttua ja tuntuu olevan siellä tyypillinen 124 spiderin ongelma irtoavat renkaat.
Viimeksi muokannut mivot, 17.08.2022 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
124 Spider 2200 20vt -77
Re: Taas yksi 124 spideri..
Kyllä siinä pitäis spacerin jälkeenkin olla 3-4mm koneistettua pintaa.
Vaikea noista oli löytää kuvia. Joissain saksan kuvissa näyttää olevan ihan pitkät ulokkeet vetareissa, joku jenkkikuva oli ettei ollut uloketta lainkaan? Vai onko ne kasanneet pininfarinalla uudempia paskoista osista.
132:ssa ainakin levyperässä keskittää peltivanteen ihan hyvin, muistaakseni 124 BC coupessa myös sama berlinassa mutta ei ole yhtään nelkkua nyt tontilla.
Vaikea noista oli löytää kuvia. Joissain saksan kuvissa näyttää olevan ihan pitkät ulokkeet vetareissa, joku jenkkikuva oli ettei ollut uloketta lainkaan? Vai onko ne kasanneet pininfarinalla uudempia paskoista osista.
132:ssa ainakin levyperässä keskittää peltivanteen ihan hyvin, muistaakseni 124 BC coupessa myös sama berlinassa mutta ei ole yhtään nelkkua nyt tontilla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Taas yksi 124 spideri..
Kuvassa 124 berlina special T x3, 2x coupen BC&cc ja yksi -77 124 spiderin napaa eli kuusi eri perää, jotka kaikki samanlaisia nysiä.
Muistelen että -78 uudemmassa spiderissä on sitten jo normaali korkea napa, kuten 132 perässä.
Muistelen että -78 uudemmassa spiderissä on sitten jo normaali korkea napa, kuten 132 perässä.
124 Spider 2200 20vt -77
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Taas yksi 124 spideri..
Noissa kiinnityspulttien tai muttereiden kartiot hoitavat keskittämisen.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.