Fiat 127 -76

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Tervehdys,

Tuli pikkunen projekti hommattua pienen päähänpiston jälkeen. Tuli haettua paperiton mutta ajokuntonen 127 mk1 viime elokuussa :shock: (saa rekisteriin pienellä jumpalla ;)) Tästä sitten projekti alkoi ;) Pelkästään kun toin auton pihaan niin kyllä aika moni ohikulkijan päät kääntyivät ja varmaan muistelivat vanhoja aikoija kun olivat nuoria.
img_20190720_192446.jpg
img_20190720_192446.jpg (28.43 KiB) Katsottu 5758 kertaa
Kauaakan ei tarvinnut odotta kun auto sai purkutuomion ja visio oli selvä :roll: Ensivaikutelmat oli aika hyvät kun ei löytynyt reikiä vielä tässä vaiheessa. Aika yksinkertainen kapistus purkaa mitä noita projekteja tähän asti on ollut.
img_20190730_151515.jpg
img_20190730_151515.jpg (48.56 KiB) Katsottu 5758 kertaa
Tästä alkaa hahmottua mitä on tulossa :geek:
img_20190805_121141.jpg
img_20190805_121141.jpg (26.99 KiB) Katsottu 5758 kertaa
Tarina jatkuu....

Kuvat: https://www.dropbox.com/sh/foi2h8xhy0h8 ... Oq2ia?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Jappe, 26.05.2020 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja RHR »

Hienoa että vanhoja Fiatteja palautellaan takaisin liikenteeseen. Omakin projektini on ns. paperiton ja pian pitäs tarjoilla sitä leimalle.
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Auton rakennusta on jatkettu tasasen tappavaan tahtiin ja vuorossa tosiaan turvakaarien teko. Turvakaaret rakennan ihan oman turvallisuuden takia ja muutenkin olen aina halunut kaarellisen auton vaikka se ei ole käytännöllinen. Putket ovat kylmävedettyä saumatonta putkea ja itse taivuttelin kaaret paikalleen. Kerran kun aloin taivuttelemaan kaariputkia niin tuli toiseenkin autoon taivutettua kaaret. Sekin saattoi olla 127 :roll:

Pääkaaren sovittelua n. 6-8asteen kulmaan jonka AKK säännöt antaa myöden.
img_20190805_121150.jpg
img_20190805_121150.jpg (51.19 KiB) Katsottu 5739 kertaa
Päären on nyt asennettu pääsääntöisesti. Kaikki muut tulevat putket on käytännössä suoria putkia eli hankalin osuus on tehty. Tein V-malliset kattoputke koska kun penkki on ajoasennossa niin päälle jää tilaa putkien väliin. Muutenkin kun tieliikenteeseen suunnitellaan kaaria niin ne eivät saa osua missään timanteessa päähän. Joten tätä piti pitää silmällä kun suunnittelin kaarien asennusta.
img_20190902_195717.jpg
img_20190902_195717.jpg (18.04 KiB) Katsottu 5739 kertaa
Penkkien asennettu suunnilleen omille paikoilleen. Kuskin penkin alla on liukukiskot mutta pitää hiukan miettiä jättäiskö ne pois. Tiukkaa tekee mutta mahtuu... :D Penkkien väri on vielä auki jääkö punaisiksi vai löydänkö vastaavanlaiset mustana
img_20190915_201319.jpg
img_20190915_201319.jpg (65.76 KiB) Katsottu 5739 kertaa
Penkin asennuksessa mutta ovat väärässä kohtaa. Pitkälle ihmiselle pitää saada lisää tilaa
img_20190915_201334.jpg
img_20190915_201334.jpg (30.84 KiB) Katsottu 5739 kertaa
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja wellu »

Muistahan sitten kaaripehmusteita laittaa putkien päälle. Siviiliautossa laittaisin sitä "vanumuovia" joka putkeen, jonka kanssa on mitenkään tekemisissä (kosketuksissa, esim. oviaukko ja pääkaaren pystyosa), mutta AKK:n sääntöjen mukaan pitää olla sitä styroxista pehmustetta kaikissa paikoissa, joihin kypärä ylettää.

Käyttömukavuuden takia pehmeää pehmustetta, toi styroxinen on turvallisuutta lisäävä, mutta todella ikävä kolistell itteään niihin ilman kypärää/haalaria.

Monesti kyllä itekkin miettinyt, että jos/kun käyttöharrasteena olisi 127/128, niin pakkohan siihen olisi kaaret tehdä. Jo pelkästään kaupunkinopeuksissa kun tommonen nykymöhkäle jyrää kylkeen, on seiska aika rusina.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

wellu kirjoitti:Muistahan sitten kaaripehmusteita laittaa putkien päälle. Siviiliautossa laittaisin sitä "vanumuovia" joka putkeen, jonka kanssa on mitenkään tekemisissä (kosketuksissa, esim. oviaukko ja pääkaaren pystyosa), mutta AKK:n sääntöjen mukaan pitää olla sitä styroxista pehmustetta kaikissa paikoissa, joihin kypärä ylettää.

Käyttömukavuuden takia pehmeää pehmustetta, toi styroxinen on turvallisuutta lisäävä, mutta todella ikävä kolistell itteään niihin ilman kypärää/haalaria.
Kiitos vinkistä ;) Armaflexin palasia saa suhkot edukkaasti ja ne ovat todella pehmeitä. Sopis auton tulevaan väritykseen todella hyvin :roll:
wellu kirjoitti:Monesti kyllä itekkin miettinyt, että jos/kun käyttöharrasteena olisi 127/128, niin pakkohan siihen olisi kaaret tehdä. Jo pelkästään kaupunkinopeuksissa kun tommonen nykymöhkäle jyrää kylkeen, on seiska aika rusina.
Tämän on se asia juurikin miksi rakennan turvakaaret autoon kun nykyautojen ja tämän välissä ollaan menty turvallisuudessa monta valovuotta eteenpäin.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Muistakseni Armaflex tuoksuu aika voimakkaasti kuumilla keleillä. Tämä kannattaa muistaa jos on herkkä nenä...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

img_20190921_154759.jpg
img_20190921_154759.jpg (19.46 KiB) Katsottu 5577 kertaa
Penkin on nyt saatu jotakuinkin kohdilleen. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin... Tarkkaa puukaa pääkaarenkanssa :roll:
img_20191001_194537.jpg
img_20191001_194537.jpg (29.52 KiB) Katsottu 5577 kertaa
Nyt kun kaaret on saatu tehtyä about puoleenväliin joten oli tekniikan vuoro saada kyytiä. Vanha toimiva moottori jäi minulta ylimääräiseksi mutta tuttu foorumilainen oli heti skarppina ja halus sen. Nyt tuleekin eteen mikä tekniikka asennetaan keulille :roll:
img_20191012_165652.jpg
img_20191012_165652.jpg (60.85 KiB) Katsottu 5577 kertaa
Äkkiä se tekniikan luovuttaja löyty läheltä (Fiat Punto 1.2 16V) joka mahtuu juuri ja juuri keulille. Tekniikan sovittelussa meni monta päivää mutta pikkuhilkaa alkoi löytymää koneelle oma sijaintinsa. Tiukkaa teki mutta kyllä sinne se upposi. Ihan vaateriin konetta en saanut kun perävälitys ottaa melkein kiinni ohjaustankoon. Moottori on nyt tuettu yläpäästä. moottorille ei ole tehty mitään modifikaatioita muuta kuin laatikon kannattimen muutos joka on 127 ja punton sekoitus. Alapään kannakointi on seuraavaksi työn alla jotta saadaan kone suurinpiirtein oikea asennus kulma

Tämä projekti lähti jo tässä vaiheessa pahasti lapasesta ja saas nähdä mitä seuraavaksi on tiedossa :roll:
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja matti »

:thumb: samansuuntaisesta itekkin unelmoin.. Miten tuo vaihteisto-osasto? mahtuuko olemaan ilman korimuutoksia? Onko punton 5-vaihteinen kyseessä
pessimisti ei pety.
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

matti kirjoitti::thumb: samansuuntaisesta itekkin unelmoin.. Miten tuo vaihteisto-osasto? mahtuuko olemaan ilman korimuutoksia? Onko punton 5-vaihteinen kyseessä
Punton vakio laatikkko jossa on laatikon puoleinen kannattimen alaosa on vakio ja yläosa on moodattu 127:n kannake. Korimuutoksilta ei ole ihan vältytty. 3-5mm oli kiinni. Esim. jos alasiimapyörän anturikehän olis tehnyt toisenlaisen niin silloin olis ehkä mahtunin nipin napin. Stellaan varmaan menee heittämällä paikalleen koska runkoaisat on erilaiset.
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Nyt kun moottori on jotenkin istutettu keulille ja alapään kannakointi on moodattu uudelle koneelle sopivaksi niin on aika laittaa auto korigrilliin. Vanhojen massojen poisto operaatio sai alkaa. On muuten melko puuduttavaa ja likaista hommaa ja vielä kun massa on yli 40 vuotta vanhaa niin on muuten pikkusen tiukassa kiinni.
img_20191130_194313.jpg
img_20191130_194313.jpg (40.85 KiB) Katsottu 5452 kertaa
Kuumailmapuhaltimella ekana pinta pehmeäkssi ja lastalla pois. Sen jälkeen raakaa voimaa teräsharjalaikalla loput pois ja finistely liuottimella pinnat puhtaaksi. Kaikeksi iloksi massan alta ei löytynyt reikiä
img_20191023_200018.jpg
img_20191023_200018.jpg (57.64 KiB) Katsottu 5452 kertaa
Välillä pitää saada toisenlaista arpeettia jotta mielenkiinto pysyy yllä. Tuli istutettu vanhakojelaudan runko uusien turvakaarien kanssa. Rungosta piti laitimmaiset kiinnikkeet tehdä uusiksi ja kojelaudan päälisestä kulmista pala pois. Hyvin yksinkertainen mutta toimiva
img_20191201_182651.jpg
img_20191201_182651.jpg (48.29 KiB) Katsottu 5452 kertaa
Orkkis polkimet sai väistyä uusien tieltä koska eivät mahtuneet olemaan samassa tilassa uuden moottorin kanssa. Pedalbox tuli tilalle asennettua käännetyillä sylintereillä. paljoakaan ei ollut tilaa mutta sinne se istui. Nämä polkimet on mekaaniset ja jotenkin pitäisi saada sähköinen kaasupoljin toimimaan. Ei muuta kuin Punton poljin hässäkkä atoimeiksi ja sieltä asentotunnistimen asennus uusiin polkimiin . Hetken piti miettiä miten onnistuu mutta sinnehän se istahti loppujen lopuksi aika helposti. Jarrulta puuttuu jarruvaloanturi mutta painetunnistimella saa hoidettua tämäkin asia.
img_20191208_185226.jpg
img_20191208_185226.jpg (23.95 KiB) Katsottu 5452 kertaa
Hommat taas jatkuu....
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja RHR »

Hienoa tekemistä. Kuinkas ajattelit jarrutehostimen ratkaista? Taitaa vaatia sen että saa ko. tekniikalla kilpien väliin.
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

RHR kirjoitti:Hienoa tekemistä. Kuinkas ajattelit jarrutehostimen ratkaista? Taitaa vaatia sen että saa ko. tekniikalla kilpien väliin.
Pitääpi laskeskella jarrutehot uudestaan :roll:
Viimeksi muokannut Jappe, 30.05.2020 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
seiska81
Viestit: 67
Liittynyt: 10.08.2015 00:05
Paikkakunta: kalajoki

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja seiska81 »

Hieno projekti ja hyvällä moottorilla :thumb: seiska ois pitäny tulla jo tehtaalta tuommosella moottorilla.

Mulla kakkoskoppasessa, nyt neljättä kesää bravan 1.2 16v tekniikka joka nyt ahdettuna paikallaan ja muutoskatsastettu :mrgreen: hauska peli ajella.

Löytyy tuo mun projekti myös täältä projekti osiosta(fiat 127 BLUE)
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

seiska81 kirjoitti:
Löytyy tuo mun projekti myös täältä projekti osiosta(fiat 127 BLUE)
Muutamaan kertaan olen turkaillut eri ratkaisuja mitä olet tehnyt :D
img_20200105_205318.jpg
img_20200105_205318.jpg (26.77 KiB) Katsottu 5225 kertaa
Projekti hommat jatkuu.... Nyt kun moottori oli saatu omille sijoille ja pohjan massan poisto alkoi tympimään niin polkimien asennuksen jälkeen tuli vuoroksi sisätilan lämmityslaitteen rakentelu. Vanha puhammin ja kenno oli valmiiksi caput ja uusia/ hyviä käytettyjä ei löydy niin aattelin vähän tehdä toisella tapaa kun tuo auto ei ole mikään tilaihme. Sisusta design tulee olemaan aika pitkälle pelkistetty vakio osilla oleva kojelauta ja lämmityslaitteen käyttöpaneelit. Pitkän pohdinnan ja etsimisen tuloksena tuli hommattua Valmetin sisätilalämmitin puhaltimella joka istutettiin vahhaan puhallin runkoon. Puhallus suunnat on tasan kaksi joten sen vaijerin varaan ei tarvitse nojata mutta lämpötilan säätö saatiin toimimaan ulkoisella venttiilillä. Puhaltimessa on 2-nopeutta joten istuu aika hyvin vanhan katkaisijan kanssa (uusi pitää jostain löytää kun yksi pinneistä on mykkänä) Aika räpellys mutta toimii todella hyvin ja aika voimakaskin puhallus. Lämmitystehoa on about 5kW
img_20200105_205425.jpg
img_20200105_205425.jpg (32.75 KiB) Katsottu 5225 kertaa
Tässä olis melkein kokovaisuus kasassa
img_20200119_183808.jpg
img_20200119_183808.jpg (43.21 KiB) Katsottu 5225 kertaa
Nyt kun penkit on saatu omille paikoilleen niin on oviputkien istutuksen vuoro. Symmetrisyyttä haetaan oviputkien kanssa joten aika lailla on hieromista jotta putket saadaan samaan laskukulmaan. Tämmöinen ratkaisu sisälle ja uloskäyntiä helpottaakseen
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja wellu »

Semmonen vatupassi jossa on sen helmen kulma säädettävissä, on aika ylivoimainen noiden putkien symmetrisyyttä hakiessa.

"Ristiputki" olisi kans penkin kohdalta matala, mutta rakenteena hankalampi tehdä ja taitaa painaa hiukan enempi (niissähän on pelti kolmioiden päällä hitsattuna). Enkä tiedä onko semmoset esim. AKK:n mukaan enää sallittuja. Aikanaan mm. wrc-focuksessa oli moiset.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin