Risti putket kävimielessä mutta kun tuolta pitäisi kömpiä holposti ulos ja sisään niin ei paljoakaan jää vaihtoehtoja. Muutenkin mitaa itellä 190cm niin entistä hankalammaksi tulee mitä korkeammalle putket nousee. Ratti pitäisi jottain keinolla saada lähemmäs jotta poljin/ratti/penkki suhde tulisi paremmaksi. Jos ei tarttis välittää tieliikennelaista niin mielikuvitus on rajana mutta sen verran monta ratapeliä ollut niin niissä on omat hyvät ja huonot puolensa kun vapaa aikaa on. Jos ei ole niin pitää olla toisenlaiset lelutwellu kirjoitti:Semmonen vatupassi jossa on sen helmen kulma säädettävissä, on aika ylivoimainen noiden putkien symmetrisyyttä hakiessa.
"Ristiputki" olisi kans penkin kohdalta matala, mutta rakenteena hankalampi tehdä ja taitaa painaa hiukan enempi (niissähän on pelti kolmioiden päällä hitsattuna). Enkä tiedä onko semmoset esim. AKK:n mukaan enää sallittuja. Aikanaan mm. wrc-focuksessa oli moiset.
Fiat 127 -76
Re: Fiat 127 -76
Re: Fiat 127 -76
Hyvin näyttäis istuvan penkkien taakse ristikko pienen jumpan jälkeen...
Ajan vietoksi tuli 3D ohjelmalla suunniteltua laippoja tulevia asennuksia varten Kaksi on rautaa ja yksi on RST laippa
Orkkis tankki on hivenen liian pieni joten suunnittelin uuden tankin takakonttiin RST:stä tulevaa polttoainetta varten. Vanha kun oli sisältä ruosteinen mutta ei ihan ollut puhki vielä. Tankki on orkkis korkeudella maasta ja kiinnittyy auton runkoon samoista kiinnikkeistä mistä vanha. Auton sisälle tankki tulee about 15cm joten reunavahvikkeet ja tiivis kotelo on rakenteilla. Tankin kooksi tuli about 55 litraa
Re: Fiat 127 -76
Vähän taas aika vierähti projektin parissa... Valokuvia en saa enään ladattua tänne joten loin droboxin jonne lataan sitämukaan projekti valokuvia kun se etenee.
https://www.dropbox.com/sh/foi2h8xhy0h8 ... Oq2ia?dl=0
Tankki on suurinpiirtein hitsattu kasaan joten on turon asennuksen aika. Turboksi valikoitui TD04-13 subarusta. Tässä on apurin mukaan sopivat siipi koot tulevien hevosien tavoittelemisessa. Mitään kun ei ole valmiina joten aloin itse valmistamaan turbon kollektoria ja siihen tulevat putket. Tila on todella ahdas joten mielikuvitusta tarvitaan aika paljon että saa mahtumaan kaikki pellin alle. Kaikki saumat tuli hitsattua kaasulla jotta ne olisivat mahdollisimman kestävät.
Luonollisesti turbo tuli eri asentoon mitä subarussa joten turbon hukkakellon voi heittää mäkeen ja laittaa ulkopuolinen tilalle. Ja kun tilaa ei ole niin aika kompkatiin paikkaan tuli. Samalla tuli mallailtua Hst 3" down pipe. Pieni kolo löyty sopivasti mistä vanha pakoputki meni joten 3" ränni tulee olemaan haastava asentaa. Mutta siitä myöhemmin lisää.
https://www.dropbox.com/sh/foi2h8xhy0h8 ... Oq2ia?dl=0
Tankki on suurinpiirtein hitsattu kasaan joten on turon asennuksen aika. Turboksi valikoitui TD04-13 subarusta. Tässä on apurin mukaan sopivat siipi koot tulevien hevosien tavoittelemisessa. Mitään kun ei ole valmiina joten aloin itse valmistamaan turbon kollektoria ja siihen tulevat putket. Tila on todella ahdas joten mielikuvitusta tarvitaan aika paljon että saa mahtumaan kaikki pellin alle. Kaikki saumat tuli hitsattua kaasulla jotta ne olisivat mahdollisimman kestävät.
Luonollisesti turbo tuli eri asentoon mitä subarussa joten turbon hukkakellon voi heittää mäkeen ja laittaa ulkopuolinen tilalle. Ja kun tilaa ei ole niin aika kompkatiin paikkaan tuli. Samalla tuli mallailtua Hst 3" down pipe. Pieni kolo löyty sopivasti mistä vanha pakoputki meni joten 3" ränni tulee olemaan haastava asentaa. Mutta siitä myöhemmin lisää.
Re: Fiat 127 -76
Tuli vielä mieleen, et ootko jo vetoakseli hommat suunnitellu? Ei varmaan punton kepit sinne suoraan mene?Jappe kirjoitti:Punton vakio laatikkko jossa on laatikon puoleinen kannattimen alaosa on vakio ja yläosa on moodattu 127:n kannake. Korimuutoksilta ei ole ihan vältytty. 3-5mm oli kiinni. Esim. jos alasiimapyörän anturikehän olis tehnyt toisenlaisen niin silloin olis ehkä mahtunin nipin napin. Stellaan varmaan menee heittämällä paikalleen koska runkoaisat on erilaiset.matti kirjoitti: samansuuntaisesta itekkin unelmoin.. Miten tuo vaihteisto-osasto? mahtuuko olemaan ilman korimuutoksia? Onko punton 5-vaihteinen kyseessä
pessimisti ei pety.
Re: Fiat 127 -76
Joutuu soveltamaan eli sahalla vetarit sopivasta kohtaa poikki +2-3cm ylimääräistä jonka jälkees laitoin sorviin. Sorvasin vetarit sopivan pituisiksi siten että toinen menee toisen sisään tiukasti. Nyt on sisäpuoli punton vetari ja navanpuoli puoli on 127:n. Hitsasin kovilla virroilla vetarit yhteen ja samalla tein tulppahitsaukset kepeille. Mittailin heittoa jossain vaiheessa niin olisko ollut parin satkun sisälle eli aika huonosti tehty . Katotaan miten toimii käytännössämatti kirjoitti:Tuli vielä mieleen, et ootko jo vetoakseli hommat suunnitellu? Ei varmaan punton kepit sinne suoraan mene?Jappe kirjoitti:Punton vakio laatikkko jossa on laatikon puoleinen kannattimen alaosa on vakio ja yläosa on moodattu 127:n kannake. Korimuutoksilta ei ole ihan vältytty. 3-5mm oli kiinni. Esim. jos alasiimapyörän anturikehän olis tehnyt toisenlaisen niin silloin olis ehkä mahtunin nipin napin. Stellaan varmaan menee heittämällä paikalleen koska runkoaisat on erilaiset.matti kirjoitti: samansuuntaisesta itekkin unelmoin.. Miten tuo vaihteisto-osasto? mahtuuko olemaan ilman korimuutoksia? Onko punton 5-vaihteinen kyseessä
Lisäsin kuvia Dropboxiin vetareista.
Re: Fiat 127 -76
Uudet polkimet ovat täysin mekaaniset ja punton kaasuläppä toimii vain sähköllä joten ratkaisu ei tule olemaan helppo. Purin puntosta poljinsarja atoimeiksi ja lainasin sieltä polkimen asentotunnistimen ja istutin ne uusiin polkimiin. Liikerata pysyy vakiona mutta nyt anturi toimii väärinpän mihin se aikaisemmin oli tarkoitettu mutta onneksi nyky ECU:ista saa tuon käännettyä yhdellä klikkauksella.
Ohimennen tuli hapotettua etu ja takapään alustan osat ja maalattua ne. Kauhea homma rapsutella vanhat ruosteet pois
Juuri maalatut osat sai uudet osat ympärillen. Kaikki mitä oli saatavilla kaupasta järkevään hintaan niin tuli uusittua. Mitään vanhaa ei jäänyt kuin pakolliset.
Dropbox päivitetty (linkki löytyy ekasta postauksesta)
Ohimennen tuli hapotettua etu ja takapään alustan osat ja maalattua ne. Kauhea homma rapsutella vanhat ruosteet pois
Juuri maalatut osat sai uudet osat ympärillen. Kaikki mitä oli saatavilla kaupasta järkevään hintaan niin tuli uusittua. Mitään vanhaa ei jäänyt kuin pakolliset.
Dropbox päivitetty (linkki löytyy ekasta postauksesta)
Re: Fiat 127 -76
Millä värkillä olet ecuja ronkkinut?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat 127 -76
Vanha ecu heivataan ja tulossa hiukan parempi boxiväisänen kirjoitti:Millä värkillä olet ecuja ronkkinut?
Auton alapuolella kun ei mitään mahdottomia tiloja ja muutenkin tulee olemaan ahdas niin vaihdekepin sijainnille ei jäänyt paljoakaan vaihtoehtoja. Rakensin keskikonsolin päälle oman vaihdekeppitelineen jossa käytin kepin ja sivuttaus veto nivelen. Kaikki muu on omasta päästä tehty ja testaamalla saatu oikea toiminta suhde. Tällä tavalla sain kepin korkeammalle ja vaijerit auton sisälle pois sulaamasta pakoputken vierestä.
Ohimennen tein turvakaarien vahvike levyt tuulilasin yläpuolelle ja B-pilarin luo. Sattu löytymään sopiva työkalu jolla tein reikien pokkaukset
Turbon downpipe:ia tuli värkätty ahtaaseen väliin. Oli aikamoinen homma asentaan kun halkaisija on 3" Pakoputken materiaali tulee olemaan HST joten kovoja TIG hitsaus operaatioita tiedossa. Downpipe on tehty siten että edestäpäin on melkein mahdoton nähdä koko putkea. Tuo koko muutetaan 2,5 tuumaan johon asennetaan putki jousto. Joustosta eteen päin tulee 2x50mm putki kahdalla vaimentimella. Tällä setupilla saadaan korkeudessa voitettua ja saadaan huomaamattomampi asennus tai ainakin näin toivon. Katotaan miten onnistuu
Dropbox päivitetty
Re: Fiat 127 -76
Tankki on nyt päällisinpuolin valmis. Täyttöputki auton ulkopuolelta on vielä tekemättä ja pumpun kiinnikkeet samoin.
Taas on saatu uutta palikkaa asenneltua valmiiksi asennusta varten. Vetarit valmiit ja etunavat valmiit uusilla hiluilla.
Kytkimen adapreti tuli väsäiltyä valmiiksi letkustusta varten. AN3:letkut asennettiin polkimiltä kytkimelle. Samalla tuli letkuja tehtyä muillekkin piireille tosin AN4 eli säiliön ja pääsylinteerin välille
Paljon on taas saatu tehtyä ja paljon on vielä jäljellä
Dropbox päivitetty
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Fiat 127 -76
Eikö tuohon samalla vaivalla olisi voinut päivittää vähän jarrujakin? Ja olikos alustaan tulossa muuten mitään järeämpää puslaa tai tolppaa? Komia projekti noin muuten, ja kivaa vauhtia etenee.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Fiat 127 -76
Auto käy totaalisen uudistuksen ja työtä on ihan sikanaan että on edes jonkinlaista mahdollisuutta saada loppukesästä ajoon. Tämän tyyppiset muutokset ovat sitten ensitalven heiniä kun perus tekniikka saadaan toimimaan. Uutta sovitettavaa palikka on ja ne vievä todella paljon aikaa. Nyt tehdään vain pakolliset muutokset.GreenThing kirjoitti:Eikö tuohon samalla vaivalla olisi voinut päivittää vähän jarrujakin? Ja olikos alustaan tulossa muuten mitään järeämpää puslaa tai tolppaa? Komia projekti noin muuten, ja kivaa vauhtia etenee.
Downpipe on nyt käytännössä wräppiä vaille valmis. Labdaanturin ja hukkaportin paikat tuli hitsattua paikilleen
Seuraavaksi vähän sovitellaan poikkitukea ahtaaseen konehuoneeseen ja samalla tuli mallailtua öljy ja vesi-ilma välijäähdytintä. Tiukkaa tekee mutta kyllä kai se jotenkin saadaan mahtumaan. Öljycoolerin alla on flekti imemässä ilmaa. Kait se 30 rivinen öljycooleri riittää Vesi-ilma intercoolerin vesipuoli ei tule tässä vaiheessa käyttöön mutta pumppu ja lauhduttimen paikka on tsekattu valmiiksi.
Akkukin tuli ohimennen hommattua. On aika painava akku....
Aika pitkälti kaikki korihommat on kohta tehty ja kohta pitäisi alkaa ruiskutella maalia pintaan
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Fiat 127 -76
Kai säilyy parhaan värisenä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Fiat 127 -76
Toi vihreä ei oikein sovi omaan silmään joten värimaailmaa tulee vaihtumaan. Sisustustankin kohdalla tulee radikaalisia muutoksia vanhaan nähdenGreenThing kirjoitti:Kai säilyy parhaan värisenä.
Re: Fiat 127 -76
Oikein Esabin Sentinel maski.. Onko hyvä? Ite en oo raaskinut ostaa, mutta hypistellyt kyllä.
pessimisti ei pety.
Re: Fiat 127 -76
Hemmetin hyvä maski moneen käyttöön, suosittelenmatti kirjoitti:Oikein Esabin Sentinel maski.. Onko hyvä? Ite en oo raaskinut ostaa, mutta hypistellyt kyllä.