Sytytyksestä ja nakutuksesta ja paljon muusta...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Sytytyksestä ja nakutuksesta ja paljon muusta...

Viesti Kirjoittaja teemuv »

No niin, nyt alkaa olla oma projekti siinä vaiheessa, että huomenna taitaa päästä vähän kokeilemaan 8) Ainoastaan sytytys on vielä täysin kysymysmerkki, jakajalle en ole vielä kerennyt tehdä mitään muutoksia(tulen kyllä jatkossa väkästelemään siihen painemyöhästyksen). Mihin arvoon uskallan maksimiennakon laittaa jos oletetaan että käytän max kilon painetta, todennäköisesti pienempääkin aluksi. Seosmittari mulla on ja laitoinkin varmuuden vuoksi sellaiset suuttimet kiinni, ettei varmasti mene laihalle :?
Kannattaiskohan esim. pakonokan ajoitusta muuttaa johonkin suuntaan vakioasetuksiin nähden?(Toistaiseksi molemmat nokat ovat ihan vakionokkapyörillä merkkien mukaan asetettu) Niin ja nokat ovat 130 tc:n omat.
Oliskohan tollaista jonkinnäköistä nakutuksentunnistinta mahdollista tehdä itse(joku valo olis hyvä) tai lyötyyköhän netistä esim. kytkentäkaaviota tuollaiseen? Itse anturi yksinkertaisesti pultataan lohkon kylkeen vai?
Sit vielä "nakutuskuulokkeista", näissä alakerran äänet tuodaan kuulokkeiden sisään esim. muovista paineilmaputkea pitkin eikös? Mites tämä putki lohkoon konkreettisesti asennetaan? Joku nakutuksenvalvontajuttu olis varmaan paikallaan, ettei joutuisi ihmettelemään rotansyömiä mäntiä :roll:

Mitenköhän paljon tehoja tästä myllystä mahtaa irrota(jos oletetaan et säädöt kohdallaan) eli ritmo 130tc:n kone muuten paitsi croma turbon männät(0,6 ylikoko) ja kansi 132 1600 tc:stä, kanavat jonkun verran avarretut vapariaikojen johdosta, venttiilit vakiokokoiset, natrium pakovenat. Puristussuhde 7,9:1 ,cometic-tiiviste, 90nm kiristetty, 45drla:t(ei turboversiot, kuulemma näilläkin tulee toimeen :? )
Painekotelo aika perusmallinen, ~2,3litraa tilavuus ja tosimatalat suppilot sisällä,
turbo holset h1e(vaiko d) pako 60mm ar 63 ja imu 52mm, pakosarja sisämitaltaan 38mm v-j-putkesta, putket noin 35-40cm pitkät, hukkaportti tee-se-itse läppämallinen, kanava 38mm ja putkisto on 3" taka-akselille asti, jonka ylitys 2,5" ja vielä 2,5" vaimennin lopussa(sellainen suora malli, josta näkyy läpi, mikä nyt hienommalta nimeltään onkaan). Niin ja välijäähdytin on aika muhkea, ollut(ainakin myyjän mukaan) lehtimäen dragsterissa(toivottavasti vauhti on tarttunut :lol: ), sitä jäähdyttylee vielä flekti, eli luulis jäähdyttävän tehokkaasti. Turbovirman ukko arveli kilon paineilla tulevan jo lähes 300hv, aika optimistista mun mielestä, mut hei, veikkauksia kiitos!
Vastauksia mielellään kaikkiin kysymyksiin, niistä kiitokset etukäteen. Jaa miten niin pitkä viesti :lol:
Avatar
tuoreempi lancisti
Viestit: 180
Liittynyt: 20.04.2003 21:38

Viesti Kirjoittaja tuoreempi lancisti »

Integralessa nakutuksen anturi on kannessa nokka-akseleiden välissä.

Kyllä tuosta moottorista varmasti 170-180 hp irtoaa projektin tässä vaiheessa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuosta nakutustunnistuksesta on joskus muistaakseni runoiltu, aiheesta voi löytyä vanhempiakin viestejä..

Tunnistus perustuu moottorissa esiintyvään ominaistaajuuteen nakutuksen aikana, joka siis suodatetaan ja ilmaistaan. Itse anturi on pelkkä mikrofoni, pietsosähköinen sellainen.

Sytytyksen asetus riippuu siitä mikä on suurin keskipakoennakko nykyisessä systeemissä. Mulla on 127:ssa vain 28 astetta kokonaisennakko 4000rmp:llä eli perusennakko mukaan lukien joten sytytys ei pääse liian aikaiselle vaikkei ahtopainemyöhästystä olekaan. Pitäisi askarrella sellainen jakaja seuraavaksi jossa olisi myös alipaineaikaistus (eli sellainen säätö kuin normaali autoissa on) jolla saisi polttoainetalouden kuriin.

Joku maksimissaan 30 astetta kokonaisennakkoa ahtojen aikana kierroksilla on ok. Nakutusta on tärkein kuunnella.

Juhlavasti veikkaan reilun parin sadan tehoja jo ennenkuin säädöt on kokonaan kohdallaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Jos nyt laitan aluksi vaikka 25 maksimiennakoksi. Ne nakutuskuulokkeet kiinnostais edelleen... Mitäpä niitä tehoja etukäteen spekuloimaan, penkissähän ne sitten joskus näkee, ja vääntöhän taitaa ratkaista enemmän. Muuten kuinka paljon sisäänajoa tuollainen just porattu kone vaatii?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kanteen se kuunteluletku on yleensä laitettu, ja sitten toinen pää peltoreiden kuupasta läpi. :roll:

Mä oon ajellut sisäänajoja n. 500km tavallisilla marketti-mineraaliöljyillä ennen synteettisiin siirtymistä. Hiljakseen saa ajella kun nuo eivät oikein tahdo kestää turbon lämpötiloja..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

No nyt on sitte ekat kilometrit ajettu, esim kolmosella kevyemmälläkin kaasun painalluksella soratiellä pito häviää lähes täysin, kun ahtopainemittari osoittaa vähänkään elon merkkejä, jo muutaman kymmenyksen paineissa löylyä tuntuu olevan vaikka kuinka :D Vesipumppu vaan vuotaa aika runsaasti, joten ei paljoa passaa ajella, pumpun akselilla ei välystä tunnu olevan oikein ollenkaan ja arvelinkin sen alkavan pitämään pienten käyttelyjen jälkeen, mutta ei, noh uuden pumpun saan huomenna. Jäähdytysjärjestelmä on muutenkin tuottanut pientä päänvaivaa, syyläri on siis takakontissa ja paisuntasäiliö(jossa täyttökorkkikin on) on myös takaluukussa ihan ylhäällä, tarkistin vatupassilla katsomalla sen, että säiliö varmasti on ylempänä kuin konehuoneessa kulkevat vesiletkut. Melkoinen ilmaaminen noista oli, ennenkuin sain vettä ylipäätään tulemaan koneeseen asti, vesi siis ei halunnut mennä alamäkeen lainkaan :shock: , ilmeisesti joku ns. ilmalukko tämän aiheutti. Kun viimein sain ilmat systeemistä pois, ja ajoin tämän muutaman kilometrin lenkin, oli lämmöt nousseet jo lähelle sataa, ja auton pysäyttäessäni alkoi auto tavallaan keittämään, tai ei se oikeastaan keittänytkään, vaan alkoi vaan tuupata vesiä pihalle(korkki oli "ekassa lovessa"). Vettä tulikin ulos varmaan parisen litraa, alkoikohan nesteet kiehumaan koneen puoleisessa päässä vai oliko tuo ilmavaivoista johtuvaa? Kun veden tulo rauhoittui, niin laitoin uutta tilalle ja käytin autoa hieman, lämpömittari putosikin varsin nopeasti järkeviin lukemiin. Ideoita "ilmavaivojen" hoitoon kaipailisin...
Avatar
tuoreempi lancisti
Viestit: 180
Liittynyt: 20.04.2003 21:38

Viesti Kirjoittaja tuoreempi lancisti »

Mulla on vesimoottorikuplassa auttanut kun on juottanut moottorin ylävesiletkun päästä järjestelmä niin täyteen kun sieltä sai ja sitten kaatanut syyläristä lisää ja viimeiseksi vastaa loput paisuntasäiliöstä.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Mitäs jos laittais konehuoneeseen toisen korkillisen paisuntasäiliön :idea:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Silloin se korkki päästää, jolla on alhaisempi avautumispaine eli ei hyvä sittenkään. Paisuntasäiliön pitää olla siellä päässä missä moottorikin, sillä moottori on ainoa jossa voi syntyä höyrykuplia joiden pitää päästä järjestelmästä mahdollisimman pian ulos. Turvallisuussyistä kun ylävesiletkukin vedetään lattianrajaan..

Ainoa keino päästä kokonaan eroon ilmavaivoista :roll: on vetää kaikki kohollaan olevat osat jäähdytysjärjestelmästä pienillä ilmausletkuilla paisuntasäiliöön. Käytännössä auton eri päähän sijoitetun syylärin tapauksessa tämä tarkoittaa letkun vetämistä kattopalkkeja pitkin - kuulostaa typerältä mutta sen jälkeen ei enää ikinä tarvitse taistella minkään ilmausruuvien kanssa myöskään järjestelmän täytön yhteydessä. Paisuntasäiliön pitää siis olla ylimpänä, tämän saa hyvin tarkastettua raksalta tutulla vesiletkuvaa'alla. Ilmausletkut voi olla pientä 4mm letkuakin.

Mulla tuli 127:ssa vesipumppu yläviistoon sojottavan jatkopalan päähän ja imuletkukin lähti pumpusta alaspäin, joten reikä pumpun kylkeen ja letku paisuntasäiliöön. Samoin lämmityslaitteen kennosta joka on aika ylhäällä (kannesta pääsee ilma suoraan tänne) ja tietysti syyläristä. Ei ole ollut lämpöongelmia helteilläkään.

Sitä ennen, ilman paisuntasäiliötä, lämppärin kenno ainakin oli syyläriä (jossa oli se painekorkki) ylempänä ja lämmöt käyttäytyivät omituisesti.

Mukava kuulla että kone potkii hienosti. Hienoin tunne on käydä ensimmäisen kerran koeajolla ja katsoa mitä tapahtuu kun neula nousee... :D :D Nyt pitää vaan pitää pää kylmänä ja malttaa ajaa kone sisään, sisäänajon mineraaliöljyillä turbo ei oikein kuumentamista kestä eikä muutenkaan ole hyvä vetää pitkiä aikoja kaasu pohjassa. Kiihdytellä toki saa ja pitääkin. :D Kunhan varoo niitä kahta mörköä, nakutusta ja laihaa seosta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Näin jälkeenpäin ajateltuna tuo paisuntasäiliön sijoitus moottorin puoleiseen päähän on selvä juttu. Rakennellessa tuumailin vaan että takaloosterissahan sitä tilaa riittää, tarkistin tuon korkeuden riittävyyden pitämällä passia(tai vesivaakahan tuo viralliselta nimeltään taitaa olla) säiliön yläreunan tasalla, ja katsomalla passin pintaa pitkin ja passihan tietysti oli vaaterissa silloin. Pitää muuttaa eteen tuo säiliö ja ainakin konehuoneen korkeista paikoista viedä letkut säiliöön, takaluukussa olevissa korkeimmissa kohdissa on sopivasti liitos joita raottamalla ilmaus onnistuu kohtuullisen vaivattomasti, eikä noita muuten joudu ilmailemaankaan kuin järjestelmää täyttäessä. Taidan aluksi kokeilla ihan kiinteää ennakkoa, tuo kun on helpoin toteuttaa, eikä tässä nykyisessä jakajassani ole alipainesäädintäkään, eli painemyöhästyssäätimen lisääminen vaatisi toisen jakajan tai paljon modifiointia. Kilpuri kun on kyseessä, ei polttoaineenkulutuksella tai alipainealueen laiskuudella ole suurempaa merkitystä. Paikallaan kun konetta aluksi tyhjäkäynnillä/2000-3000rpm käyttelin niin säädin sytytyksen vaan korvakuulolla niin, että kone kävi kevyiten. Tänään kun lampulla aloin tuota tutkailemaan, niin tyhjäkäynnillä ajoitus oli silmämääräisesti luokkaa ~30 astetta, eikä pahemmin potkinut startatessa vastaankaan, joten arvelen, että tuo voi siedettävästi toimia kiinteälläkin. Kun sitten kaverin avustuksella säädin koeajoa varten kokonaisennakoksi 25 astetta, muuttui tyhjäkäynti ja alakierrosten toiminta todella ankeaksi, eli ilman muutoksia ei millään kyllä selviä.
Laitoin koneeseen castrol tws 10-60 öljyt, tarkoititko, että mineraaliöljyt olis sisäänajossa paremmat vaiko halvemmat? Tulpista muuten- paikallaan ovat nyt ngk:n 6:set, ngk:issa tulppa kylmenee kun numero suurenee eikö? Kannattaiskohan vaihtaa nuo turvallisuussyistä 7tai 8-numeroisiksi? Vaihtaa sitten kuumempaan päin jos eivät halua pysyä auki?
Tosiaan oli jännä tunne, kun ekan kerran vähän kokeili kiihdyttää, ykköselle varovasti liikkeelle ja kaarsin pihalta tielle, kakkonen ja vähän vauhtia, kolmonen sisään ja kaasua syvemmälle, moooouuurrvvhirrrrääÄYYYYYYYYH! Kyllä se niin vaan on että ahdin määrää tahdin :D :D
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

teemuv kirjoitti:olevissa korkeimmissa kohdissa on sopivasti liitos joita raottamalla ilmaus onnistuu kohtuullisen vaivattomasti,
Tuota voi joutua ilmaamaan muutenkin, jos pieniä kaasukuplia kulkeutuu moottorista veden mukana, ja ne yhdistyvät syylärissä veden virtausnopeuden laskiessa. Eli jonkinlainen ruuvi kannattaisi tehdä jota sitten kannattaa availla säännöllisesti kuumana kun järjestelmä on paineen alainen. Ellei sitä ilmausletkua sinne taakse vedä.
teemuv kirjoitti:Kun sitten kaverin avustuksella säädin koeajoa varten
kokonaisennakoksi 25 astetta, muuttui tyhjäkäynti ja alakierrosten toiminta todella ankeaksi,
Kuulostaa tutulta. Mulla on perusennakko nyt 10 astetta, eli alipainesäädön puuttuessa se on aika lähellä sitä tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla. Kokonaisennakko näyttäisi lampulla mitattuna olevan 28 astetta 4000RPM alkaen, joten jostain kumman syystä kyseinen jakaja ei aikaista keskipakopainojen avulla kuin 18 astetta. Voi johtua siitä että on kasailtu yhdistelemällä eri jakajia.. Tarkoitus olisi hankkia sellainen kahteen suuntaan kääntävä alipainekello jostain turbo-volvosta. Katselin 2-kalvoista säädintä jo yhdestä japsijakajasta mutta se ei näyttäisi soveltuvan tarkoitukseen..

Nykyään siis jakaja toimii paineilla ihan hyvin, mutta matka-ajossa alipainealueella moottori kaipaisi rutkasti enemmän sytytysennakkoa. Sen vuoksi nyt huono polttoainetalous.
teemuv kirjoitti:mineraaliöljyt olis sisäänajossa paremmat vaiko halvemmat?
Synteettiset on helpolla turhan liukkaat jotta männänrenkaat pääsisivät hioutumaan kunnolla sylinterien kanssa. Toisaalta turbon kannalta ois parempi käyttää synteettisiä. Mulla oli tavalliset Mobilin Superit sisäänajon aikana, ja vältin pitkäaikaista raskaampaa ajoa..
teemuv kirjoitti:Tulpista muuten- paikallaan ovat nyt ngk:n 6:set, ngk:issa tulppa kylmenee kun numero suurenee eikö?
Jep, noinpäin menee. Katso minkä väriset ne tulpat on nyt, jos ovat valkeat niin siirry pykälää kylmempiin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

hmm, jos vaan suosiolla vetäis sen ilmausletkun takaa eteen, taitaa loppupeleissä päästä helpommalla, eikä tarvi koko ajan pelätä, et koska alkaa keittää. Syyläri on peugeot 504 lava-autosta peräisin, on tosi iso, ja tuota jäähdyttelee kaksi flektiä, eiköhän tuon pitäis riittää, ilmankin pitäis aika hyvin kiertää. Tuota öljyjuttua en ole tiennytkään, ei kait noita enää kannata alkaa vaihtamaan, kallista litkua kun on, ja sitä menee vielä aika paljonkin. Jostain mobilin öljytaulukosta silmäilin tuota tilavuutta, 4,4litraa öljynvaihdon yhteydessä ja 4,8 jos vaihtaa suodattimenkin. Taidanpa hakea kokeeksi ainakin 7-numeroiset tulpat, ettei vaan "mörkö" pääse yllättämään :? Pisti silmään jossain lehdessä mainostettu litku nimeltään water wetter, jota laitetaan jäähdytysnesteen sekaan, mainostivat, että pudottaa lämpötilaa jopa 10astetta. Onkohan ihan humpuukia vai auttaako oikeesti?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Lämpötilanhan määrää termostaatti, joten jumittaakohan tökötti jotenkin sitä auki? :roll: :lol: En tiedä, ei kokemuksia moisesta. Luulisi jäähdytystehon riittävän noin isolla syylärillä, kunhan tosiaan varmistaa ettei jo kertaalleen läpi mennyt ilma pääse uudelleen syylärin etupuolelle tai ajoviima ei mitenkään blokkaa syylärin ilmavirtaa, auttaa mielummin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Termostaatti sitä tosiaan säätelee, joten hassulta tuntuu(tosin mulla ei termostaattia paikassa ole). Mulla on syyläri takaluukun pohjalla lähes makaavassa asennossa, jäähdyttimen takapää on about 10cm korkeammalla kuin etupää, pohjassa on jäähdyttimen kokoinen reikä ja tämän reiän ympärillä pohjassa on taakse- ja alaspäin viettävä "tunneli", eli takaata katsottuna "tunnelin" pää on noin 5-7cm korkea. (saakohan tästä mitään käsitystä :lol: ) Eli periaatteessa siihen tulee autoa eteenpäin ajettaessa imu, takakyljissä on sisäänpäin viettävät ilmanottoaukot, ja flektit tietysti puhaltelevat jäähdyttimen läpi. Toistaiseksi lämmin ilma pääsee kyllä jossain määrin takaisin etupuolelle, tuo pitänee vielä tilkitä. Ainakin rallikrossin krc-luokan volvoissa vastaavia olen nähnyt, joten saattaahan tuo toimiakkin. Kävin motonetissa hakemassa vesipumpun, ja minun tuurilla se oli tietysti vääränlainen, ilmeisesti vinokoneen pumppu, mut eikös tässä ole sama pulttijako, reiät vaan näkyvät olevan 8mm pulteille, ja alavesiletkun kiinnitys on erilainen, kyllä kai hihnapyöräkin tulee väärälle korkeudelle kampiakselin hihnapyörään nähden :roll:
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Ei sulla ole kuvia tuosta värkistä. Kuulostaa hieman eksoottiselta tuo kokonaisuus. :roll:
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Vastaa Viestiin