Pöllömobiili, eli harrasteducato
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Yhden tuollaisen kumin olen laittanut. Esivalmisteluna tein 20 tunnin työpäivän, tulin kotiin puoliltaöin, nukuin 3 tuntia ja sitten tunti aikaa vaihtaa kumi ennen lähtöä 600km Ouluun. Ulkona hyttysten syötävänä.
EI jäänyt kovin positiivista fiilistä, ulompi kumi auton alla kontaten ja ahdasta, melko mahdoton pitää kumia puhtaana kun edellinen oli räjähtänyt ja peittänyt vaseliinilla kaikki tukivarret. Lisäksi tuo että sisäpää on reilusti pienempi kuin vetari, kun koon mukaan ostaa. Tein vielä sen virheen että aloitin ulkokehältä kun olisi ehkä pitänyt ensin tiukata verarin ympärille, mutta näytti epätoivoiselta saada sitä 5mm rakoa vedettyä kiinni.
Onnistui se lopulta ja auto on nykyään seuraavalla omistajalla mutta kesti sen puoli vuotta ainakin.
Vaan en enää ikinä halua alkaa kiireellä tuollaista laittamaan. Pitäisi pestä kaikki ympärillä olevat tukivarret sun muut että saa pidettyä kumin puhtaana. Bräkleenillä sitä sitten putsailin ja kyllä siihen onneksi liima tarttui.
Eipä olisi nämäkään ongelma jos saisi ostaa hyviä vetarin kumeja. Jos alkuperäinen nyt sitten hajoaa niin vaihdat kerran sellaisen ja kestää auton loppuiän.
Scudossa on 20 vuotta vanhat 370tkm ajetut vetarit joille ei ole ikinä tehty mitään.
Yhden kumin vaihdoin kaverille niin oli puolen vuoden päästä taas rikki.
EI jäänyt kovin positiivista fiilistä, ulompi kumi auton alla kontaten ja ahdasta, melko mahdoton pitää kumia puhtaana kun edellinen oli räjähtänyt ja peittänyt vaseliinilla kaikki tukivarret. Lisäksi tuo että sisäpää on reilusti pienempi kuin vetari, kun koon mukaan ostaa. Tein vielä sen virheen että aloitin ulkokehältä kun olisi ehkä pitänyt ensin tiukata verarin ympärille, mutta näytti epätoivoiselta saada sitä 5mm rakoa vedettyä kiinni.
Onnistui se lopulta ja auto on nykyään seuraavalla omistajalla mutta kesti sen puoli vuotta ainakin.
Vaan en enää ikinä halua alkaa kiireellä tuollaista laittamaan. Pitäisi pestä kaikki ympärillä olevat tukivarret sun muut että saa pidettyä kumin puhtaana. Bräkleenillä sitä sitten putsailin ja kyllä siihen onneksi liima tarttui.
Eipä olisi nämäkään ongelma jos saisi ostaa hyviä vetarin kumeja. Jos alkuperäinen nyt sitten hajoaa niin vaihdat kerran sellaisen ja kestää auton loppuiän.
Scudossa on 20 vuotta vanhat 370tkm ajetut vetarit joille ei ole ikinä tehty mitään.
Yhden kumin vaihdoin kaverille niin oli puolen vuoden päästä taas rikki.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Ite laitellut ainoastaan SKF:n ylivedettäviä. Ovat niin joustavia lurpakoita, ettei ne kovin helposti voi hajota.
Yhdelle VW Passatin omistajalle vaihdoin neljästi mallikohtaisen kumin (tarvike). Sitten sain suostuteltua tuollaiseen kortonkiin ja kyllä se siellä ainakin 50tkm oli ehjänä pysynyt kun viimeisen kerran auton näin.
Tiedä sitten olisiko alkuperäisvaraosa ollut parempi.
Yhdelle VW Passatin omistajalle vaihdoin neljästi mallikohtaisen kumin (tarvike). Sitten sain suostuteltua tuollaiseen kortonkiin ja kyllä se siellä ainakin 50tkm oli ehjänä pysynyt kun viimeisen kerran auton näin.
Tiedä sitten olisiko alkuperäisvaraosa ollut parempi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Tartteeko ne avauspihdit tai kartion, vai saako sormin vedettyä nivelen yli?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Kyllä se kartion tarvitsee. Olen muutaman venyttänyt käsin ja tuolloin hajoaa kumi tai kädet herkästi.Sämpy kirjoitti:Tartteeko ne avauspihdit tai kartion, vai saako sormin vedettyä nivelen yli?
Kartion sai aikanaan tehtyä limsapullosta, mutta nuo nykyiset pullot on niin heikkoa muovia ja muistuttavat muodoltaan enempi hieromasauvaa, niin ei oikein toimi.
Pihtejä on niitä käyttäneet kehunu, ite en ole semmosia koskaan käyttänyt.
Ja se kartio pitää öljytä, että saa vedettyä yli, joskus voi olla siltikin pirun tiukka (kun akseli nuljuaa siinä mihin sattuu alla). Paras rasva siihen on ollut ihan moottoriöljy.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Kyllä itselläkin oli suurin työ tuon kumin kanssa siivota ympäristöä sen verta ettei hiekkaa rapisisi koko aikaa kun sen kanssa nujusi.
Tuon ensin kuivaharjoittelin ja totesin, että tuo pikkupää se haastava on. Orkkis kumi tuossakin oli ja toisella puolella on vieläkin. Sikäli kyllä jos ne noin kestäisi, niin sitten voisi vaikka tehdäkin. Kumihanskat on kyllä aika hyvät tuossa, niin ei liimaa sormiaan joka paikkaan
Eilen koitin sitä ajoneston suojakoppaa taistella pois. Jos aiemmin olleen videon Pösössä on yksi murtopultti, niin Fiatissa on vähän useampi.. Vaikkei siihen koteloon magnetti ota, niin ei se alumiinia ole. Jotain karkaistua erikoisterästä, ei nimittäin ihan hyvä poranteräkään siihen mene kovin herkällä ja vinku sylkee kipinää:
Nurkan hioin puhki kun koitin päästä syöttöruuville. Sieltä paljastui väliseinä lisähaittana eli jonkinlaiset rivat siellä kotelon sisällä vielä on. Olisi melkoinen kalvaminen että saisi riittävästi tuota nurkkaa auki.
Kaasuvaijerin kannakkeelle on tuossa suojakopassa hahlo:
On siis tuota turvakoppaa kaasuvaijerin kannakkeen molemmin puolin. Kannake siis lähtee vain sivullepäin pois ja koppa ei irtoa ennen kannaketta.
Altapäin:
Tuossa on pari murtopulttia nyt kaivettu pois. Ylä vasemmalla näkyvän suutinlähdon viereisessä poterossa on vielä murtopultti. Lisäksi tuo näkyvä pelti on samaa kaasuvaijerin kannaketta ja alimpana olevan suutinlähdön oikealla puolella näkyy vielä murtopultin kanta millä tuo kannakerauta on pumpussa kiinni. Toinenkin murtopultti tuolla kannakeraudalla on Eli siellä on ainakin viisi murtopulttia. Tuossa on joku tolkku kyllä unohtunut täysin. Jos olisi tajunnut samalla kun jakopää oli auki, niin olisi napannut koko pumpun pöydälle.
Sen verta lueskelin tuosta ajonestosta, että ilmeisesti kuitenkin tuolla kopan sisällä olisi jokin koodipiiri jonka läpi virtasyöttö menee. Eli kopan ulkopuolelta ei kuitenkaan voisi syöttää suoraan solenoidia. Aika pöljä se noin olisikin. Saattaa tästä ajonestokin lähteä kunhan tuon kopan saan kiroitua pois. Hanskalokerossa on pari katkennutta avainta jo valmiiksi. Tosin tähän kyllä löytyy punainen avain ja koodikortti, mutta silti. Voihan tuonne ajonestoon rakentaa vaikka ohituskytkimen sitten.
Tuon ensin kuivaharjoittelin ja totesin, että tuo pikkupää se haastava on. Orkkis kumi tuossakin oli ja toisella puolella on vieläkin. Sikäli kyllä jos ne noin kestäisi, niin sitten voisi vaikka tehdäkin. Kumihanskat on kyllä aika hyvät tuossa, niin ei liimaa sormiaan joka paikkaan
Eilen koitin sitä ajoneston suojakoppaa taistella pois. Jos aiemmin olleen videon Pösössä on yksi murtopultti, niin Fiatissa on vähän useampi.. Vaikkei siihen koteloon magnetti ota, niin ei se alumiinia ole. Jotain karkaistua erikoisterästä, ei nimittäin ihan hyvä poranteräkään siihen mene kovin herkällä ja vinku sylkee kipinää:
Nurkan hioin puhki kun koitin päästä syöttöruuville. Sieltä paljastui väliseinä lisähaittana eli jonkinlaiset rivat siellä kotelon sisällä vielä on. Olisi melkoinen kalvaminen että saisi riittävästi tuota nurkkaa auki.
Kaasuvaijerin kannakkeelle on tuossa suojakopassa hahlo:
On siis tuota turvakoppaa kaasuvaijerin kannakkeen molemmin puolin. Kannake siis lähtee vain sivullepäin pois ja koppa ei irtoa ennen kannaketta.
Altapäin:
Tuossa on pari murtopulttia nyt kaivettu pois. Ylä vasemmalla näkyvän suutinlähdon viereisessä poterossa on vielä murtopultti. Lisäksi tuo näkyvä pelti on samaa kaasuvaijerin kannaketta ja alimpana olevan suutinlähdön oikealla puolella näkyy vielä murtopultin kanta millä tuo kannakerauta on pumpussa kiinni. Toinenkin murtopultti tuolla kannakeraudalla on Eli siellä on ainakin viisi murtopulttia. Tuossa on joku tolkku kyllä unohtunut täysin. Jos olisi tajunnut samalla kun jakopää oli auki, niin olisi napannut koko pumpun pöydälle.
Sen verta lueskelin tuosta ajonestosta, että ilmeisesti kuitenkin tuolla kopan sisällä olisi jokin koodipiiri jonka läpi virtasyöttö menee. Eli kopan ulkopuolelta ei kuitenkaan voisi syöttää suoraan solenoidia. Aika pöljä se noin olisikin. Saattaa tästä ajonestokin lähteä kunhan tuon kopan saan kiroitua pois. Hanskalokerossa on pari katkennutta avainta jo valmiiksi. Tosin tähän kyllä löytyy punainen avain ja koodikortti, mutta silti. Voihan tuonne ajonestoon rakentaa vaikka ohituskytkimen sitten.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Motonetis on muistaaksee ihan myynnissä noita tuohon tarkoitettuja kartioita.. Ei tarvii Jaffa pulloa uhratawellu kirjoitti:Kyllä se kartion tarvitsee. Olen muutaman venyttänyt käsin ja tuolloin hajoaa kumi tai kädet herkästi.Sämpy kirjoitti:Tartteeko ne avauspihdit tai kartion, vai saako sormin vedettyä nivelen yli?
Kartion sai aikanaan tehtyä limsapullosta, mutta nuo nykyiset pullot on niin heikkoa muovia ja muistuttavat muodoltaan enempi hieromasauvaa, niin ei oikein toimi.
Pihtejä on niitä käyttäneet kehunu, ite en ole semmosia koskaan käyttänyt.
Ja se kartio pitää öljytä, että saa vedettyä yli, joskus voi olla siltikin pirun tiukka (kun akseli nuljuaa siinä mihin sattuu alla). Paras rasva siihen on ollut ihan moottoriöljy.
pessimisti ei pety.
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Kartio maksaa kympin ja limpparipullo 0,4 €..
Muistaakseni pari vuotta sitten kartio maksoi lähemmäs kakskymppiä.
Muistaakseni pari vuotta sitten kartio maksoi lähemmäs kakskymppiä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Joo ehottomasti se kartio. Noi nykypullot ei kartioksi sovellu.matti kirjoitti:Motonetis on muistaaksee ihan myynnissä noita tuohon tarkoitettuja kartioita.. Ei tarvii Jaffa pulloa uhratawellu kirjoitti:Kyllä se kartion tarvitsee. Olen muutaman venyttänyt käsin ja tuolloin hajoaa kumi tai kädet herkästi.Sämpy kirjoitti:Tartteeko ne avauspihdit tai kartion, vai saako sormin vedettyä nivelen yli?
Kartion sai aikanaan tehtyä limsapullosta, mutta nuo nykyiset pullot on niin heikkoa muovia ja muistuttavat muodoltaan enempi hieromasauvaa, niin ei oikein toimi.
Pihtejä on niitä käyttäneet kehunu, ite en ole semmosia koskaan käyttänyt.
Ja se kartio pitää öljytä, että saa vedettyä yli, joskus voi olla siltikin pirun tiukka (kun akseli nuljuaa siinä mihin sattuu alla). Paras rasva siihen on ollut ihan moottoriöljy.
Coca Colan pullo on ehkä melkein sopiva, mutta epäilen.
Kartioita (ja kumeja) on sitten kahta kokoa. Sillä isommalla kartiolla ei kannata yrittää venyttää pienempää kumia. On se koomisen näköstä kattoa vierestä, mutta ei onnistu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Kuulostaa rahanmenolta..
Onneksi mulla pitäisi olla varastoissa jotain wintage-muovipulloja jotka voi kestää tämä suuren koitoksen jos tulee joskus eteen..
Toisaalta en epäile etteikö PSA-kumituotteet voisi kestää vielä 10 vuotta lisää, sinne puoleen miljoonaan.
Onneksi mulla pitäisi olla varastoissa jotain wintage-muovipulloja jotka voi kestää tämä suuren koitoksen jos tulee joskus eteen..
Toisaalta en epäile etteikö PSA-kumituotteet voisi kestää vielä 10 vuotta lisää, sinne puoleen miljoonaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Ducato pääsi viikonloppuna oikeisiin hommiin kun paikallinen crossirata aukesi:
Kivasti meni kolme mopoa ja tykötarpeet mukaan. Mukava oli ajella radalle vaikka hiekkatie kuinka pölisi. Täytyyhän tuota vielä vähän varustella pikkuhiljaa. Jos laittaisi vakipaikat bensakannuille, vesipöntölle, työkaluille ja vaikka ajokamoille. Ehkä voisi valotkin olla jees, vaikka harvemmin tällä varmaankaan pimeällä liikkeellä on. Omalle isolle pyörälle ostin pikapukin, joka pultataan lattiaan ja nappaa pikakiinnityksillä jalkatapeista mopon kiinni. Tuolla kuormaus kestää muutaman sekunnin eikä tarvitse liinoja risteilemässä lainkaan.
Sunnuntaina loppui sitten tästäkin kapasiteetti kun tuli touhuttua radan kunnostusta:
Oli vähän lapiohommia, sahailua, kivien pois heittelyä ja tamppaamista niin nappasin Catinkin mukaan. Kulki kamat hyvin radalla ja sai poljettua vähän jälkiä missä tarvis. Kiva oli Ducaton kyytiin mättää vielä lapioita, moottorisahaa, combikannua jne. Kunnostettujen hyppyrien profiileja oli hyvä testata kun vaan tiputti mopon pois kyydistä Matkalla tuli vielä pikku-PW tiputettua lainaan veljenpojalle. Miten ihmeessä sitä onkaan aiemmin pärjännyt ilman pakua
Kivasti meni kolme mopoa ja tykötarpeet mukaan. Mukava oli ajella radalle vaikka hiekkatie kuinka pölisi. Täytyyhän tuota vielä vähän varustella pikkuhiljaa. Jos laittaisi vakipaikat bensakannuille, vesipöntölle, työkaluille ja vaikka ajokamoille. Ehkä voisi valotkin olla jees, vaikka harvemmin tällä varmaankaan pimeällä liikkeellä on. Omalle isolle pyörälle ostin pikapukin, joka pultataan lattiaan ja nappaa pikakiinnityksillä jalkatapeista mopon kiinni. Tuolla kuormaus kestää muutaman sekunnin eikä tarvitse liinoja risteilemässä lainkaan.
Sunnuntaina loppui sitten tästäkin kapasiteetti kun tuli touhuttua radan kunnostusta:
Oli vähän lapiohommia, sahailua, kivien pois heittelyä ja tamppaamista niin nappasin Catinkin mukaan. Kulki kamat hyvin radalla ja sai poljettua vähän jälkiä missä tarvis. Kiva oli Ducaton kyytiin mättää vielä lapioita, moottorisahaa, combikannua jne. Kunnostettujen hyppyrien profiileja oli hyvä testata kun vaan tiputti mopon pois kyydistä Matkalla tuli vielä pikku-PW tiputettua lainaan veljenpojalle. Miten ihmeessä sitä onkaan aiemmin pärjännyt ilman pakua
Viimeksi muokannut Stefa, 27.04.2020 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Millä sinä olet aijemmin kuljettanut tuon kaiken romumäärän sinne radalle??
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
^No tuolla peräkärryllä. Kyllä siihenkin kolme mopoa ja kamat saa. On ollut siihen sellainen apurunko tehtynä:
Tuossa tosin vielä pojan vanha 50 cc kotari, mutta nykyinen 65 menee tuohon ihan samalla tapaa ja kyllä PW:kin vielä tuonne väliin mahtuu.
Ikävyys vaan on kun on avokärry ja jos on kauemmas menossa sekä sattuukin sade. On mopot aika hurjassa kurassa.
Tosin sitten jos vielä kömpijän tarvitsisi, niin sitten ei mopot tulisi enää mukana
Tuossa tosin vielä pojan vanha 50 cc kotari, mutta nykyinen 65 menee tuohon ihan samalla tapaa ja kyllä PW:kin vielä tuonne väliin mahtuu.
Ikävyys vaan on kun on avokärry ja jos on kauemmas menossa sekä sattuukin sade. On mopot aika hurjassa kurassa.
Tosin sitten jos vielä kömpijän tarvitsisi, niin sitten ei mopot tulisi enää mukana
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Olisikohan sittenkin pitänyt hommata pitkä malli tai maxi
Kolme mopoa ja pikkumönkkäri. Kyllä nuo vielä mahtuu, mutta alkaa ahtaaksi käydä ja jos vielä PW:n haluaisi matkaan niin menisi sovitteluksi. Liinojen sitominen alkaa lähennellä akrobatiaa.
Tuli myös auton varustusta jo jokin aika sitten päivitettyä retkigrillillä:
Moisessa on noin A4:n verran grillauspinta-alaa ja mahtuu kivasti säilytyslaukun kanssa kuskin penkin taakse. Aika mukava evästää reissussa.
Kolme mopoa ja pikkumönkkäri. Kyllä nuo vielä mahtuu, mutta alkaa ahtaaksi käydä ja jos vielä PW:n haluaisi matkaan niin menisi sovitteluksi. Liinojen sitominen alkaa lähennellä akrobatiaa.
Tuli myös auton varustusta jo jokin aika sitten päivitettyä retkigrillillä:
Moisessa on noin A4:n verran grillauspinta-alaa ja mahtuu kivasti säilytyslaukun kanssa kuskin penkin taakse. Aika mukava evästää reissussa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Kävin tähän keksintöön hakemassa leiman. Tosin esivalmisteluina hitsailin vähän tuoretta peltiä pohjaan. Ei isoja, mutta takapyörien edestä oli vähän jokin korroosiomörkö käynyt nävertämässä. Samalla kun oli takapyörät pois, niin kurkkasin jarruja ja ainakin taakse oli hyvin hiljattain laitettu uutta osaa. Näemmä toinen takapyöränlaakerikin oli vaihdettu, toista ei ja se oli vähän tahmea sekä kulmikas. Täytynee jossain välissä laitella se vielä. Noin muuten vaihdoin palaneen ajovalon polttimon ja niillä eväin tuli huomautuksitta vuosi lisää ajoaikaa
Paluumatkalla konttorilta tein havainnoin, että kuskin penkki käy vähän turhan kuumana. Löysin siis persgrillin, vaan en sille minkäänlaista katkaisijaa. Googlettelulla tulin siihen tulokseen, että tässä on automaattinen grilli kuormantunnolla ja termarilla. Ainakaan tuo termari ei pelaa.. Ratkaisin nyt asian ottamalla penkin alta johdon irti. Ei tietty olisi iso vaiva laittaa siihen katkaisijaakaan väliin.
Paluumatkalla konttorilta tein havainnoin, että kuskin penkki käy vähän turhan kuumana. Löysin siis persgrillin, vaan en sille minkäänlaista katkaisijaa. Googlettelulla tulin siihen tulokseen, että tässä on automaattinen grilli kuormantunnolla ja termarilla. Ainakaan tuo termari ei pelaa.. Ratkaisin nyt asian ottamalla penkin alta johdon irti. Ei tietty olisi iso vaiva laittaa siihen katkaisijaakaan väliin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Pöllömobiili, eli harrasteducato
Sai kätevästi paikallisesta autotarvikkeesta pyöränlaakerin, niin tuli sekin vaihdettua. Vähän jänniä vaan heidän luettelot kun eivät osanneet kahdesta vaihtoehdosta sanoa kumpi käy. Itse järkeilin mittojen mukaan että isompi on varmaan maxiin ja pienempi tähän. Osui kohdalleen.
Olihan siellä vanhassa vähän vikaa:
Sisempi iso laakeri oli ihan ok, mutta ulommassa pienessä oli tuollainen jännä rullan kuva.
Mutta nyt on uutta FAQ:ta kiinni, niin saa ajella huoletta. Oli ihan mukava vaihtaa pitkästä aikaa perinteiset laakerit. Napa kuumailmapuhaltimella kuumaksi, niin uudet koolit meni kivasti paikalleen.
Nyt saanee huoletta ajaa mutkaista tietä näkymättömiin Seuraavat pari viikonloppua meneekin kisatouhuissa, niin eipähän tarvitse ainakaan tunnettuja vikoja jännittää.
Olihan siellä vanhassa vähän vikaa:
Sisempi iso laakeri oli ihan ok, mutta ulommassa pienessä oli tuollainen jännä rullan kuva.
Mutta nyt on uutta FAQ:ta kiinni, niin saa ajella huoletta. Oli ihan mukava vaihtaa pitkästä aikaa perinteiset laakerit. Napa kuumailmapuhaltimella kuumaksi, niin uudet koolit meni kivasti paikalleen.
Nyt saanee huoletta ajaa mutkaista tietä näkymättömiin Seuraavat pari viikonloppua meneekin kisatouhuissa, niin eipähän tarvitse ainakaan tunnettuja vikoja jännittää.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.