Tekniikan vaihto säädökset

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja mivot »

wellu kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Eikös ne omavalmisteiset koneet voi edelleen dynottaa ja kertoa mitä kone pitää sisällään ja leimat papereihin.
Sellainen muutos tuohon minun muistaakseni tuli, että ennen katsottiin lohkon lähtöteho, josta siis ei voinut alentaa, nykyään sylinterikannen lähtöteho.
Ja että turbo laskettas aina lisäävän +xx% tehoa.

Voisin koettaa kaivaa tuota, mistä tuota luin. En muista enään.
Ymmärtääkseni kansi siis määrää vähimmäistehon ja jos alakerran tilavuus lisääntyy, niin sen suhteessa vähimmäis tehon katsotaan nousevan, mutta ei toimi siis toisinpäin, noin siis määräysten mukaan nykyisin.
Jos ei vielä uusia sääntöjä ole tullut, niin ehdotelmassa oli tuo että turbo nostaisi automaattisesti sen oliko 30% tehoja, kuulemma viilaavat pykälää bemarien kiusaksi. Mutta tuon turbokertoimen ei pitäisi olla vielä voimassa ja kukaan ei tiedä milloin astuu voimaan ja missä muodossa, piti jo vuoden vaihteessa tapahtua,mutta ei onneksi.
Ja laki on semmoinen kuinka sen kukakin inssi tulkitsee.,ihan konttorikohtaista mikä kelpaa esim. verrokiksi. Joten eikun katsauskonttoreilta kysymään!
124 Spider 2200 20vt -77
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

matti kirjoitti:
Wesulius kirjoitti: Maahantuojalta sellaisen sain , tosin 15 vuotta sitten.
Siinä todetaan , että mk1 ja mk2 uunot ovat koriltaan , akseleiltaan ja jarruiltaan keskenään vastaavia.
Joten 1988 malliseen mk1 fiat uunoon voi käyttää vertailumootorina mk2 uunon moottoreita.
Mut eikös 127 mk1 ja mk2 oo aika eri autoja ainakin koriltaan, vai onko se optista harhaa? Että mk2 olis isompi..
Kyllä se taitaa harhaa olla, mut maahantuojalta se selviää. ( tai tuskin nykyään enää).
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja matti »

Wesulius kirjoitti:
matti kirjoitti:
Wesulius kirjoitti: Maahantuojalta sellaisen sain , tosin 15 vuotta sitten.
Siinä todetaan , että mk1 ja mk2 uunot ovat koriltaan , akseleiltaan ja jarruiltaan keskenään vastaavia.
Joten 1988 malliseen mk1 fiat uunoon voi käyttää vertailumootorina mk2 uunon moottoreita.
Mut eikös 127 mk1 ja mk2 oo aika eri autoja ainakin koriltaan, vai onko se optista harhaa? Että mk2 olis isompi..
Kyllä se taitaa harhaa olla, mut maahantuojalta se selviää. ( tai tuskin nykyään enää).
Sattuuko kellään täällä foorumilla olemaan sellaista vastaavuus todistusta, minkä vois jakaa? Taitaa nuo Fiatin tän hetkiset maahantuonti kuviot olla melkoisen epäselvää touhua..
pessimisti ei pety.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja VTO »

mivot kirjoitti:
wellu kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Eikös ne omavalmisteiset koneet voi edelleen dynottaa ja kertoa mitä kone pitää sisällään ja leimat papereihin.
Sellainen muutos tuohon minun muistaakseni tuli, että ennen katsottiin lohkon lähtöteho, josta siis ei voinut alentaa, nykyään sylinterikannen lähtöteho.
Ja että turbo laskettas aina lisäävän +xx% tehoa.

Voisin koettaa kaivaa tuota, mistä tuota luin. En muista enään.
Ymmärtääkseni kansi siis määrää vähimmäistehon ja jos alakerran tilavuus lisääntyy, niin sen suhteessa vähimmäis tehon katsotaan nousevan, mutta ei toimi siis toisinpäin, noin siis määräysten mukaan nykyisin.
Jos ei vielä uusia sääntöjä ole tullut, niin ehdotelmassa oli tuo että turbo nostaisi automaattisesti sen oliko 30% tehoja, kuulemma viilaavat pykälää bemarien kiusaksi. Mutta tuon turbokertoimen ei pitäisi olla vielä voimassa ja kukaan ei tiedä milloin astuu voimaan ja missä muodossa, piti jo vuoden vaihteessa tapahtua,mutta ei onneksi.
Ja laki on semmoinen kuinka sen kukakin inssi tulkitsee.,ihan konttorikohtaista mikä kelpaa esim. verrokiksi. Joten eikun katsauskonttoreilta kysymään!

Melko kirjavaa taitaa olla tuo hyväksymiskäytäntö. Ja taitaa olla tubojakin dynotettu ilman turbon sisäkaluja. Sitten se alunperin 75 hv vapari potkii 500 hv.
Katsastaja kun ahtopainetietoja kyselee, niin otetaan vakiopaine paineenalentajasta....
Virallisella dynolapulla ei siis ole mitään muuta kuin byrokraattinen arvo.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja wellu »

VTO kirjoitti: Melko kirjavaa taitaa olla tuo hyväksymiskäytäntö. Ja taitaa olla tubojakin dynotettu ilman turbon sisäkaluja. Sitten se alunperin 75 hv vapari potkii 500 hv.
Katsastaja kun ahtopainetietoja kyselee, niin otetaan vakiopaine paineenalentajasta....
Virallisella dynolapulla ei siis ole mitään muuta kuin byrokraattinen arvo.
Paskaahan nuo säädökset isosti on eikä niistä yksikään harrastus-orientoitunut katsastajakaan tykkää.

Suomen pykälät on vähän sellaiset, että oletetaan kaikkien moottorinvaihtoa tai ylipäätänsä autoharrastusta tekevät henkilöt huijareiksi ja kaahareiksi. Sillä ei ole mitään väliä, onko koko auto käyty läpi, alusta rakennettu silmälläpitäen tehoja, paikkoja paranneltu ja asiat tehty niin tarkalla pietiteetillä, ettei paremmasta väliä.... Ei, kunhan on vähintään vastaavuustodistuksen mukainen, eikä missään nimessä ylitä yhdelläkään yksiköllä asetettuja rajoitteita, niin sitten käy.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tarinoin tuonne jäsenalueelle silloin jotain kun Panoraman katsastin. Kannattaa ne jutut lukea. Esimerkiksi tuo vanha mk1 mk2 Uno-vertailu ei välttämättä enää kelpaa ja vähän muitakin jippoja siellä on. Myöskään vaparia ei tarvitse dynotella..

Kannattaa kuitenkin paikallisilta harrastajilta kysellä yhteistyökykyinen konttori ja sitten marssia sinne juttelemaan. Jos omalta koneelta löytävät sopivat vertailutiedot, niin silloin homma on hyvin selkeää. Jos konttorin koneella ei ole ehdotettua verrokkia, niin voi olla vaikeampaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
p3t4
Viestit: 8
Liittynyt: 26.03.2008 20:06
Paikkakunta: Helzinki

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja p3t4 »

Mikähän nykypäivän tilanne kusiaisissa tässä asiassa?
Eli mikä on max. virallinen tilavuus ja teho mitä saa vaihdokkikone olla?
Vaikuttaako painoarvot?
Kiitän.

P3
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nykyään lasketaan muutos tehopainosuhteen avulla joten kyllähän paino vaikuttaa...

Elikkäs lasketaan verrokkiajoneuvosta tehopainosuhde ja sitten pelaillaan näiden sääntöjen mukaisesti:
vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW
vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW
vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW
vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW
vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW

Verrokin ei ole enää pakko olla mallisarjan tehokkain, vaan muutakin mallia voi käyttää.

Tuolla sivulla asiaa ainakin oli avattu
https://www.wheels.fi/muutoskatsastus-j ... o-saannot/
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
p3t4
Viestit: 8
Liittynyt: 26.03.2008 20:06
Paikkakunta: Helzinki

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja p3t4 »

Osaatko yhtään avata tuota laskentatapaa?
Jos Fiat 600 767cc koneella on ja punton 1242cc 75hp konetta haluaisi käyttää, niin miten tuo lasketaan?
Kiitos.
P3
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

TfP-Motors kirjoitti: 09.03.2021 15:43 Mikäli oikein ymmärtänyt, niin suurinpiirtein tällaisia lukemia saa laittaa karvahattumallien jarruilla.

Fiat 126, 595kg, 49,58kw ~67,4hp
Fiat 600, 615kg, 51,25kw ~69,7hp
Fiat 850, 670kg, 55,83kw ~75,9hp
Fiat 127, 730kg, 60,83kw ~82,7hp
joskus laskin tommoset, en takaa että on oikein. Eikä ole kokemusta näillä säännöillä muutoskatsastamisesta, että jos "lihottaa autoa" vähän painavammaksi omaehtoisesti (jotta saisi enemmän tehoa) että kelpaako se painoksi vai katsotaanko se paino jostain muualta
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
p3t4
Viestit: 8
Liittynyt: 26.03.2008 20:06
Paikkakunta: Helzinki

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja p3t4 »

Kiitos vaustauksesta.
Vaikuttaako unon levyjarrut edessä asiaan kun karvalakin mainitsit?
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

p3t4 kirjoitti: 12.01.2023 17:01 Kiitos vaustauksesta.
Vaikuttaako unon levyjarrut edessä asiaan kun karvalakin mainitsit?
Noissa on siis käytetty vertailumallina "suomen perusmalleja" joissa on 4x rummut, pl. 127 903cc jossa levyt jo edessä.
Mikäli haluat paremman vertailumallin esim. abarth niin kannattaa sieltä konttorilta kysellä löytyykö yhteinen sävel että mitä alustamuutoksia tarvitsee.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvinkin tuolleen se menee...
p3t4 kirjoitti: 11.01.2023 17:47 Osaatko yhtään avata tuota laskentatapaa?
Jos Fiat 600 767cc koneella on ja punton 1242cc 75hp konetta haluaisi käyttää, niin miten tuo lasketaan?
Kiitos.
P3
Kaivelin noita tehoja tuolta: https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_100_series_engine
-> 62.0 x 63.5 mm 767 cc (46.8 cu in) 29 PS (21 kW)
Löysin myös että Kusiainen painais 585 kg. Kannattaa ottaa tää omamassa rekisteriotteesta, käytän tätä nyt näissä esimerkeissä vain.

Näistä saadaan 585kg/21kW = 27,9 kg/kW eli mennään tuohon alimpaan kategoriaan:
"ollessa yli 20 kilogrammaa /kW saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW"

Eli nyt, jos pidetään alusta ja jarrut ihan samoina kuin tuossa 767cc autossa on ollutkin eikä vaadita niiden päivittämistä, niin verrokkina toimii sama auto ja nyt saa olla 12 kg/kW
Ellei auton paino muutu niin tuosta saadaan 585/12 = 48,8 kW eli 66,4 hv. Eli sellaisenaan 37hv vakiota enemmän...
Jos paino kasvaa, niin se vaikuttaa tähän kaavaan, eli tehoakin saa olla hieman enemmän.

Jos halutaan käyttää verrokkiautona tehokkaampaa mallia, kuten tuolta samalta sivulta:
62.5 x 69.0 mm 846 cc (51.6 cu in) 50 PS (37 kW) (Fiat 600 Abarth 850)

ja haalitaan tähän autoon mitoiltaan ja rakenteeltaan vastaavat jarrut ja auto voidaan alustaltaankin nähdä vähintään yhtä hyvänä rakentelun seurauksena, niin saadaan laskettua, mikäli auton paino on sama: 585/37 = 15,8 kg/kW
(jos tuolle Abarthille on eri paino niin sitä pitää käyttää edellä mainitussa kaavassa)

Nyt päästään kategoriaan: "enintään 20 kilogrammaa/kW saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW"
joten tehoksi samanpainoisena voi olla enintään 585 / 10 = 58,5 kW eli 79,6 hv.
Käytännössä Punton 75hv koneen saa laittaa, ja reserviä jäisi hieman enemmänkin kun paino varmaan muutoksissa hieman nousee.

Käytännössä näitä sääntöjä juuri koeteltiin syksyllä kun pojan rojektiauto käytiin muutoskatsastamassa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

tekniikka FAQ:ssa näkyy olevan jotain linkkejä 600/850 verrokkeihin ja lisäsin tämän topikin sinne loppuun kun oli kohta moottorinvaihdos säännöstöstä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
p3t4
Viestit: 8
Liittynyt: 26.03.2008 20:06
Paikkakunta: Helzinki

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja p3t4 »

Etsin vielä painotietoja, tällaista tuli vastaan:
100d.039 767cc kone noin 55kg. Vakiokone v.1965 alkaen. Lähtökohta.
Fiat 1st. gen mpi 1242cc 75hp, noin 65kg joka nyt kyseessä
Fiat 600d (1965-1969) 610-615kg? Joka nyt kyseessä.

Ei taida muuttuva paino vaikuttaa juurikaan.
Onko suomessa yhtään rekisteröityä Abarth 850 mallia?
Tarvitseeko se eteen erillisjousituksen?
Vastaa Viestiin