Tekniikan vaihto säädökset

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja matti »

Miten tuo nykyään menee, kun mielipiteitä tuntuu olevan suuntaan jos toiseen.. Enkä osannu trafin sivuilta ainakaan etsiä tietoa..

Eli jos vaikka Fiat 127 mk1, jos haluaa vaikka laittaa 1,4 16v. firen keulille niin mikä on tietäjien arvio/totuus että onko mahdollista saada katsastettua moinen?

Tai mikä on maksimi minkä voi laittaa lain puitteissa? Meneekö se nykyään tehojen vai kuutioitten mukaan? Vai pärstäkertoimen mukaan..

Vähän alkanut kiinnostelemaan tuollainen 127, mutta ei kyllä vakio tekniikka houkuttele.
pessimisti ei pety.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä elän edelleen siinä käsityksessä että teho saisi olla maksimissaan 20% isompi kuin mallisarjan tehokkaimman vertailumallin teho (75hv + 20% = 90hv) ja iskutilavuus 25% isompi (1301cc + 25% = 1626cc).
Korjatkaa jos tämä on wanhaa tietoa.
Itse tehtyjen moottorikannakkeiden lujuudesta pitää esittää jonkinlainen selvitys.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ja eikös tuohon tehonlaskentaan tullut semmonen murheenkryyni, kuin että moottorin "lähtöteho" katsottaisiin sylinterikannen mukaan?

Eli jos kansi on vaikkapa 100hp moottorista ja se istutetaan 80hp moottoriin hatuksi ---> moottori katsotaan lähtöteholtaan 100hp:ksi.
Tai jos 80hp moottorin hattu otetaan 100hp moottorin hatuksi, niin tällöin moottori katsottaisiin 80hp:ksi.

Pykälä on sikäli idiootti, että automaailmasta löytyy roppakaupalla esimerkkejä, joissa sama kansi on ollut esimerkiksi turbossa ja ei-turbossa. Tai sitten niin, että parempi kansi lasketaan tehottomammaksi, kuin turbon huonompi kansi, vaikka kylkeen pultataan ahdin. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja Ippe »

vvieri kirjoitti:Mä elän edelleen siinä käsityksessä että teho saisi olla maksimissaan 20% isompi kuin mallisarjan tehokkaimman vertailumallin teho (75hv + 20% = 90hv) ja iskutilavuus 25% isompi (1301cc + 25% = 1626cc).
Korjatkaa jos tämä on wanhaa tietoa.
Itse tehtyjen moottorikannakkeiden lujuudesta pitää esittää jonkinlainen selvitys.

Ilmeisesti uudet lait ja määräykset eivät ole astuneet vielä voimaan. Silloin säädösten kanssa pitää muista myös tehopainosuhteeseen perustuvat rajat:
"g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. "
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja matti »

Eli käytännössä ei 127 mk1:een voi tuota 16v. tekniikkaa laittaa, kun 903cc on moottorilla kokoa..

Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
pessimisti ei pety.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

matti kirjoitti:Eli käytännössä ei 127 mk1:een voi tuota 16v. tekniikkaa laittaa, kun 903cc on moottorilla kokoa..

Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
Voi, jos saa jostain vastaavuus todistuksen.
Esim mulla on uunossa näin.
128sc
Viestit: 24
Liittynyt: 16.10.2010 22:41

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja 128sc »

Moi,
Mullakin on menossa aivan kohtapuoliin rekisteröinti(yritys) tekniikanvaihtoineen. Kävin kysymässä suoraan katsastuskonttorilta ja sain ohjeeksi juuri noin kuin Ville kirjoitti:
"Mä elän edelleen siinä käsityksessä että teho saisi olla maksimissaan 20% isompi kuin mallisarjan tehokkaimman vertailumallin teho (75hv + 20% = 90hv) ja iskutilavuus 25% isompi (1301cc + 25% = 1626cc).
Korjatkaa jos tämä on wanhaa tietoa.
Itse tehtyjen moottorikannakkeiden lujuudesta pitää esittää jonkinlainen selvitys."
Eli mallisarjan tehokkaimpaan versioon voi verrata ja silloin on oltava jarrut ym. todistettavasti siitä versiosta.
Ja jos moottori on kasattu useasta eri versiosta tai viritysosilla, niin tehomittauksella todistettava maksimiteho.

Itselläni 128 sportcoupe. Siinä verrokkina tehokkain eli 1300 cm3 ja 75 hv. Ja näissähän oli kaikissa(1100 cm3 ja 1300 cm3) samat jarrut ym.
Katsastusmies kertoi tähän maksimiksi hieman yli 16oo cm3 ja teho maks. 90 hv.
Mullakin tuo moottori on sekoitus Regataa ja Tipoa sekä virinokkaa ym. niin täytyy käyttää rullilla vielä.
Mikäverran tässä muuten tulee tehohäviötä moottorilta pyörälle, eli minkäverran voi etupyörätehoa olla?

T:HannuK
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja matti »

Wesulius kirjoitti:
matti kirjoitti:Eli käytännössä ei 127 mk1:een voi tuota 16v. tekniikkaa laittaa, kun 903cc on moottorilla kokoa..

Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
Voi, jos saa jostain vastaavuus todistuksen.
Esim mulla on uunossa näin.

Eli mikä on vastaavuus todistus? Ja mistä sellaisen voi saada?

Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta ei oo tullu kilpavehkeissä käytettyä kuin siirtotarroja, eli ei tarvinnu katastusmiehen kanssa miekkailla..
pessimisti ei pety.
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Tuosta kannen vaihdosta. Kyllä se näin taitaa mennä, että tehojen katsotaan olevan ainakin vastaavat kuin moottorissa, josta kansi on peräisin.
Trafin ohjeessa TRAFI/176770/03.04.03.03/2016, kohdassa 2.2 asia selkeästi ilmaistuna:
Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).
Linkki ohjeeseen: TRAFI/176770/03.04.03.03/2016

Itse Trafin määräyksessä ei puhuta kannen vaihdosta muuta kuin, että se rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Jos jollain jotain muuta tietoa/faktaa/kokemuksia uusista säännöksistä, kertokaa ihmeessä!
Itse en ole selvittänyt enkä kysellyt asiasta enempää mistään viranomaisilta.


PS. Jaa nii, mutta FIRE 16v on tehty vissiin Braziliassa 1.0 moottorina ja 60hp versiona... 8-) Taidan alkaa istuttaa Cinqucentoon isompaa pataa.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja wellu »

JaLLu kirjoitti:PS. Jaa nii, mutta FIRE 16v on tehty vissiin Braziliassa 1.0 moottorina ja 60hp versiona... 8-) Taidan alkaa istuttaa Cinqucentoon isompaa pataa.
Eikös tuo 1.2 16V kansi mene sellasenaan 999cc:n päälle? Muistaakseni "750" firen päälle ei enää mene, semmone ois kyllä hieno.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

matti kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
matti kirjoitti:Eli käytännössä ei 127 mk1:een voi tuota 16v. tekniikkaa laittaa, kun 903cc on moottorilla kokoa..

Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
Voi, jos saa jostain vastaavuus todistuksen.
Esim mulla on uunossa näin.

Eli mikä on vastaavuus todistus? Ja mistä sellaisen voi saada?

Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta ei oo tullu kilpavehkeissä käytettyä kuin siirtotarroja, eli ei tarvinnu katastusmiehen kanssa miekkailla..
Maahantuojalta sellaisen sain , tosin 15 vuotta sitten.
Siinä todetaan , että mk1 ja mk2 uunot ovat koriltaan , akseleiltaan ja jarruiltaan keskenään vastaavia.
Joten 1988 malliseen mk1 fiat uunoon voi käyttää vertailumootorina mk2 uunon moottoreita.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja Luigi »

wellu kirjoitti:
JaLLu kirjoitti:PS. Jaa nii, mutta FIRE 16v on tehty vissiin Braziliassa 1.0 moottorina ja 60hp versiona... 8-) Taidan alkaa istuttaa Cinqucentoon isompaa pataa.
Eikös tuo 1.2 16V kansi mene sellasenaan 999cc:n päälle?
Menee, mutta jostain pitää etsiä sopivat männät ja/tai kanget. Ja Euroopassa tehottomin 16v Fire taisi olla jotain 80hv.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eikös ne omavalmisteiset koneet voi edelleen dynottaa ja kertoa mitä kone pitää sisällään ja leimat papereihin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Eikös ne omavalmisteiset koneet voi edelleen dynottaa ja kertoa mitä kone pitää sisällään ja leimat papereihin.
Sellainen muutos tuohon minun muistaakseni tuli, että ennen katsottiin lohkon lähtöteho, josta siis ei voinut alentaa, nykyään sylinterikannen lähtöteho.
Ja että turbo laskettas aina lisäävän +xx% tehoa.

Voisin koettaa kaivaa tuota, mistä tuota luin. En muista enään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tekniikan vaihto säädökset

Viesti Kirjoittaja matti »

Wesulius kirjoitti: Maahantuojalta sellaisen sain , tosin 15 vuotta sitten.
Siinä todetaan , että mk1 ja mk2 uunot ovat koriltaan , akseleiltaan ja jarruiltaan keskenään vastaavia.
Joten 1988 malliseen mk1 fiat uunoon voi käyttää vertailumootorina mk2 uunon moottoreita.
Mut eikös 127 mk1 ja mk2 oo aika eri autoja ainakin koriltaan, vai onko se optista harhaa? Että mk2 olis isompi..
pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin