Tekniikan vaihto säädökset
Tekniikan vaihto säädökset
Miten tuo nykyään menee, kun mielipiteitä tuntuu olevan suuntaan jos toiseen.. Enkä osannu trafin sivuilta ainakaan etsiä tietoa..
Eli jos vaikka Fiat 127 mk1, jos haluaa vaikka laittaa 1,4 16v. firen keulille niin mikä on tietäjien arvio/totuus että onko mahdollista saada katsastettua moinen?
Tai mikä on maksimi minkä voi laittaa lain puitteissa? Meneekö se nykyään tehojen vai kuutioitten mukaan? Vai pärstäkertoimen mukaan..
Vähän alkanut kiinnostelemaan tuollainen 127, mutta ei kyllä vakio tekniikka houkuttele.
Eli jos vaikka Fiat 127 mk1, jos haluaa vaikka laittaa 1,4 16v. firen keulille niin mikä on tietäjien arvio/totuus että onko mahdollista saada katsastettua moinen?
Tai mikä on maksimi minkä voi laittaa lain puitteissa? Meneekö se nykyään tehojen vai kuutioitten mukaan? Vai pärstäkertoimen mukaan..
Vähän alkanut kiinnostelemaan tuollainen 127, mutta ei kyllä vakio tekniikka houkuttele.
pessimisti ei pety.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Mä elän edelleen siinä käsityksessä että teho saisi olla maksimissaan 20% isompi kuin mallisarjan tehokkaimman vertailumallin teho (75hv + 20% = 90hv) ja iskutilavuus 25% isompi (1301cc + 25% = 1626cc).
Korjatkaa jos tämä on wanhaa tietoa.
Itse tehtyjen moottorikannakkeiden lujuudesta pitää esittää jonkinlainen selvitys.
Korjatkaa jos tämä on wanhaa tietoa.
Itse tehtyjen moottorikannakkeiden lujuudesta pitää esittää jonkinlainen selvitys.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Ja eikös tuohon tehonlaskentaan tullut semmonen murheenkryyni, kuin että moottorin "lähtöteho" katsottaisiin sylinterikannen mukaan?
Eli jos kansi on vaikkapa 100hp moottorista ja se istutetaan 80hp moottoriin hatuksi ---> moottori katsotaan lähtöteholtaan 100hp:ksi.
Tai jos 80hp moottorin hattu otetaan 100hp moottorin hatuksi, niin tällöin moottori katsottaisiin 80hp:ksi.
Pykälä on sikäli idiootti, että automaailmasta löytyy roppakaupalla esimerkkejä, joissa sama kansi on ollut esimerkiksi turbossa ja ei-turbossa. Tai sitten niin, että parempi kansi lasketaan tehottomammaksi, kuin turbon huonompi kansi, vaikka kylkeen pultataan ahdin.
Eli jos kansi on vaikkapa 100hp moottorista ja se istutetaan 80hp moottoriin hatuksi ---> moottori katsotaan lähtöteholtaan 100hp:ksi.
Tai jos 80hp moottorin hattu otetaan 100hp moottorin hatuksi, niin tällöin moottori katsottaisiin 80hp:ksi.
Pykälä on sikäli idiootti, että automaailmasta löytyy roppakaupalla esimerkkejä, joissa sama kansi on ollut esimerkiksi turbossa ja ei-turbossa. Tai sitten niin, että parempi kansi lasketaan tehottomammaksi, kuin turbon huonompi kansi, vaikka kylkeen pultataan ahdin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Tekniikan vaihto säädökset
vvieri kirjoitti:Mä elän edelleen siinä käsityksessä että teho saisi olla maksimissaan 20% isompi kuin mallisarjan tehokkaimman vertailumallin teho (75hv + 20% = 90hv) ja iskutilavuus 25% isompi (1301cc + 25% = 1626cc).
Korjatkaa jos tämä on wanhaa tietoa.
Itse tehtyjen moottorikannakkeiden lujuudesta pitää esittää jonkinlainen selvitys.
Ilmeisesti uudet lait ja määräykset eivät ole astuneet vielä voimaan. Silloin säädösten kanssa pitää muista myös tehopainosuhteeseen perustuvat rajat:
"g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. "
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Eli käytännössä ei 127 mk1:een voi tuota 16v. tekniikkaa laittaa, kun 903cc on moottorilla kokoa..
Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
pessimisti ei pety.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Voi, jos saa jostain vastaavuus todistuksen.matti kirjoitti:Eli käytännössä ei 127 mk1:een voi tuota 16v. tekniikkaa laittaa, kun 903cc on moottorilla kokoa..
Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
Esim mulla on uunossa näin.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Moi,
Mullakin on menossa aivan kohtapuoliin rekisteröinti(yritys) tekniikanvaihtoineen. Kävin kysymässä suoraan katsastuskonttorilta ja sain ohjeeksi juuri noin kuin Ville kirjoitti:
"Mä elän edelleen siinä käsityksessä että teho saisi olla maksimissaan 20% isompi kuin mallisarjan tehokkaimman vertailumallin teho (75hv + 20% = 90hv) ja iskutilavuus 25% isompi (1301cc + 25% = 1626cc).
Korjatkaa jos tämä on wanhaa tietoa.
Itse tehtyjen moottorikannakkeiden lujuudesta pitää esittää jonkinlainen selvitys."
Eli mallisarjan tehokkaimpaan versioon voi verrata ja silloin on oltava jarrut ym. todistettavasti siitä versiosta.
Ja jos moottori on kasattu useasta eri versiosta tai viritysosilla, niin tehomittauksella todistettava maksimiteho.
Itselläni 128 sportcoupe. Siinä verrokkina tehokkain eli 1300 cm3 ja 75 hv. Ja näissähän oli kaikissa(1100 cm3 ja 1300 cm3) samat jarrut ym.
Katsastusmies kertoi tähän maksimiksi hieman yli 16oo cm3 ja teho maks. 90 hv.
Mullakin tuo moottori on sekoitus Regataa ja Tipoa sekä virinokkaa ym. niin täytyy käyttää rullilla vielä.
Mikäverran tässä muuten tulee tehohäviötä moottorilta pyörälle, eli minkäverran voi etupyörätehoa olla?
T:HannuK
Mullakin on menossa aivan kohtapuoliin rekisteröinti(yritys) tekniikanvaihtoineen. Kävin kysymässä suoraan katsastuskonttorilta ja sain ohjeeksi juuri noin kuin Ville kirjoitti:
"Mä elän edelleen siinä käsityksessä että teho saisi olla maksimissaan 20% isompi kuin mallisarjan tehokkaimman vertailumallin teho (75hv + 20% = 90hv) ja iskutilavuus 25% isompi (1301cc + 25% = 1626cc).
Korjatkaa jos tämä on wanhaa tietoa.
Itse tehtyjen moottorikannakkeiden lujuudesta pitää esittää jonkinlainen selvitys."
Eli mallisarjan tehokkaimpaan versioon voi verrata ja silloin on oltava jarrut ym. todistettavasti siitä versiosta.
Ja jos moottori on kasattu useasta eri versiosta tai viritysosilla, niin tehomittauksella todistettava maksimiteho.
Itselläni 128 sportcoupe. Siinä verrokkina tehokkain eli 1300 cm3 ja 75 hv. Ja näissähän oli kaikissa(1100 cm3 ja 1300 cm3) samat jarrut ym.
Katsastusmies kertoi tähän maksimiksi hieman yli 16oo cm3 ja teho maks. 90 hv.
Mullakin tuo moottori on sekoitus Regataa ja Tipoa sekä virinokkaa ym. niin täytyy käyttää rullilla vielä.
Mikäverran tässä muuten tulee tehohäviötä moottorilta pyörälle, eli minkäverran voi etupyörätehoa olla?
T:HannuK
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Wesulius kirjoitti:Voi, jos saa jostain vastaavuus todistuksen.matti kirjoitti:Eli käytännössä ei 127 mk1:een voi tuota 16v. tekniikkaa laittaa, kun 903cc on moottorilla kokoa..
Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
Esim mulla on uunossa näin.
Eli mikä on vastaavuus todistus? Ja mistä sellaisen voi saada?
Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta ei oo tullu kilpavehkeissä käytettyä kuin siirtotarroja, eli ei tarvinnu katastusmiehen kanssa miekkailla..
pessimisti ei pety.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Tuosta kannen vaihdosta. Kyllä se näin taitaa mennä, että tehojen katsotaan olevan ainakin vastaavat kuin moottorissa, josta kansi on peräisin.
Trafin ohjeessa TRAFI/176770/03.04.03.03/2016, kohdassa 2.2 asia selkeästi ilmaistuna:
Itse Trafin määräyksessä ei puhuta kannen vaihdosta muuta kuin, että se rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Jos jollain jotain muuta tietoa/faktaa/kokemuksia uusista säännöksistä, kertokaa ihmeessä!
Itse en ole selvittänyt enkä kysellyt asiasta enempää mistään viranomaisilta.
PS. Jaa nii, mutta FIRE 16v on tehty vissiin Braziliassa 1.0 moottorina ja 60hp versiona... Taidan alkaa istuttaa Cinqucentoon isompaa pataa.
Trafin ohjeessa TRAFI/176770/03.04.03.03/2016, kohdassa 2.2 asia selkeästi ilmaistuna:
Linkki ohjeeseen: TRAFI/176770/03.04.03.03/2016Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa katsotaan moottorin
tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa käytetyllä
sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi).
Itse Trafin määräyksessä ei puhuta kannen vaihdosta muuta kuin, että se rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Jos jollain jotain muuta tietoa/faktaa/kokemuksia uusista säännöksistä, kertokaa ihmeessä!
Itse en ole selvittänyt enkä kysellyt asiasta enempää mistään viranomaisilta.
PS. Jaa nii, mutta FIRE 16v on tehty vissiin Braziliassa 1.0 moottorina ja 60hp versiona... Taidan alkaa istuttaa Cinqucentoon isompaa pataa.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Eikös tuo 1.2 16V kansi mene sellasenaan 999cc:n päälle? Muistaakseni "750" firen päälle ei enää mene, semmone ois kyllä hieno.JaLLu kirjoitti:PS. Jaa nii, mutta FIRE 16v on tehty vissiin Braziliassa 1.0 moottorina ja 60hp versiona... Taidan alkaa istuttaa Cinqucentoon isompaa pataa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Maahantuojalta sellaisen sain , tosin 15 vuotta sitten.matti kirjoitti:Wesulius kirjoitti:Voi, jos saa jostain vastaavuus todistuksen.matti kirjoitti:Eli käytännössä ei 127 mk1:een voi tuota 16v. tekniikkaa laittaa, kun 903cc on moottorilla kokoa..
Mk2:een sitten tuo olisi mahdollista..
Esim mulla on uunossa näin.
Eli mikä on vastaavuus todistus? Ja mistä sellaisen voi saada?
Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta ei oo tullu kilpavehkeissä käytettyä kuin siirtotarroja, eli ei tarvinnu katastusmiehen kanssa miekkailla..
Siinä todetaan , että mk1 ja mk2 uunot ovat koriltaan , akseleiltaan ja jarruiltaan keskenään vastaavia.
Joten 1988 malliseen mk1 fiat uunoon voi käyttää vertailumootorina mk2 uunon moottoreita.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Menee, mutta jostain pitää etsiä sopivat männät ja/tai kanget. Ja Euroopassa tehottomin 16v Fire taisi olla jotain 80hv.wellu kirjoitti:Eikös tuo 1.2 16V kansi mene sellasenaan 999cc:n päälle?JaLLu kirjoitti:PS. Jaa nii, mutta FIRE 16v on tehty vissiin Braziliassa 1.0 moottorina ja 60hp versiona... Taidan alkaa istuttaa Cinqucentoon isompaa pataa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Eikös ne omavalmisteiset koneet voi edelleen dynottaa ja kertoa mitä kone pitää sisällään ja leimat papereihin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Sellainen muutos tuohon minun muistaakseni tuli, että ennen katsottiin lohkon lähtöteho, josta siis ei voinut alentaa, nykyään sylinterikannen lähtöteho.väisänen kirjoitti:Eikös ne omavalmisteiset koneet voi edelleen dynottaa ja kertoa mitä kone pitää sisällään ja leimat papereihin.
Ja että turbo laskettas aina lisäävän +xx% tehoa.
Voisin koettaa kaivaa tuota, mistä tuota luin. En muista enään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Mut eikös 127 mk1 ja mk2 oo aika eri autoja ainakin koriltaan, vai onko se optista harhaa? Että mk2 olis isompi..Wesulius kirjoitti: Maahantuojalta sellaisen sain , tosin 15 vuotta sitten.
Siinä todetaan , että mk1 ja mk2 uunot ovat koriltaan , akseleiltaan ja jarruiltaan keskenään vastaavia.
Joten 1988 malliseen mk1 fiat uunoon voi käyttää vertailumootorina mk2 uunon moottoreita.
pessimisti ei pety.