Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Tässä offtopikkiin pikkuisen suurempaa offtopikkia.
En ole henkkoht tähän 1.8 20 venttiiliseen pataan juurikaan törmännyt. Ilmeisesti huono. Nyt kuitenkin koska volkkari ym saksanmarjapalstoilta ei saa muutakuin positiivista kehua ko moottori niin olisiko täällä realistisempaa tieto vikapaikoista ko moottorista.
Ilmeisesti nokkien välinen jakoketju venahtaa. Tässä oli välissä myös ajoituksensäädin ja siitäkin kuulisin enempi juttua että miten ja kuinkapaljon säätää.
Männät hajoavat.
Jäähdytysnestekierto huonosti suunniteltu.
Ilmeisesti jokin sähköinen lisäpumppu usein myös löytyy mutta siinäkin sakemannoitu.
Imusihti tukkeutuu.
Nokat ja painimet kuluvat.
Yms etc jne
En ole henkkoht tähän 1.8 20 venttiiliseen pataan juurikaan törmännyt. Ilmeisesti huono. Nyt kuitenkin koska volkkari ym saksanmarjapalstoilta ei saa muutakuin positiivista kehua ko moottori niin olisiko täällä realistisempaa tieto vikapaikoista ko moottorista.
Ilmeisesti nokkien välinen jakoketju venahtaa. Tässä oli välissä myös ajoituksensäädin ja siitäkin kuulisin enempi juttua että miten ja kuinkapaljon säätää.
Männät hajoavat.
Jäähdytysnestekierto huonosti suunniteltu.
Ilmeisesti jokin sähköinen lisäpumppu usein myös löytyy mutta siinäkin sakemannoitu.
Imusihti tukkeutuu.
Nokat ja painimet kuluvat.
Yms etc jne
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Lisään listaasi jäätyvän huohottimen ja vaihdelaatikon, joka on kirjaimellisesti kranaatti ilman sokkaa (en nyt muista minkä akselin päästä lähtee putkisokka kävelemään ja seo tattis&morjens).
Nokkien välissä oleva jakoketjun kiristin on hydraulimäntä, joka työntää ketjua muistaakseni alaspäin kierrosluvun funktiona öljynpaineen mukaan. Mihin suuntaan se sitten säätää, osaa sanoa. Hetkonen, nokat pyörii myötään, kiristys nokkaketjun "alaylitykselle"....eikös se myöhäistä kierrosluvun mukaan? Jokatapauksessa säätää vain toista nokkaa. Niitä kiristimiä menee ja vapariin on ihan perkeleen hintainen vrt. Turbon samaan osaan (saa käymään päikseen).
Laadukas saksalainen siis. Eihän näissä koskaan ole mitään vikoja tai murheita. Insinöörit ei tee virheitä.
Nokkien välissä oleva jakoketjun kiristin on hydraulimäntä, joka työntää ketjua muistaakseni alaspäin kierrosluvun funktiona öljynpaineen mukaan. Mihin suuntaan se sitten säätää, osaa sanoa. Hetkonen, nokat pyörii myötään, kiristys nokkaketjun "alaylitykselle"....eikös se myöhäistä kierrosluvun mukaan? Jokatapauksessa säätää vain toista nokkaa. Niitä kiristimiä menee ja vapariin on ihan perkeleen hintainen vrt. Turbon samaan osaan (saa käymään päikseen).
Laadukas saksalainen siis. Eihän näissä koskaan ole mitään vikoja tai murheita. Insinöörit ei tee virheitä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Ilmeisesti vaihteistossa vetopyörän niittaus irtoaa tasauspyörästön rungosta. Ja toinen ongelma kuten lähes kaikissa tasauspyörästöissä niin ristitapin sokka katkeaa ja sitten tappi kurkkaa rikkoen vaihteistokuoren. Mulla olisi tähän tosin tiisseli seatin laatikko niin saisin sen askarreltua löylyvalmiiksi ja taitaisi sillä aika nopsasti päästä jos tehot vaan riittäisi...
Ilmamassamittarillinen ruisku on myös kiusana ja en löydä netistä että miten ruutta reagoi jos ilmamassamittari alkaa max arvojaan syötellä eculle. Kai sakemanni tilttaa vikatilaan eli normaaliin olomuotoonsa...
Ilmamassamittarillinen ruisku on myös kiusana ja en löydä netistä että miten ruutta reagoi jos ilmamassamittari alkaa max arvojaan syötellä eculle. Kai sakemanni tilttaa vikatilaan eli normaaliin olomuotoonsa...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Mikä vika massamittaris on?
Audiin ovatten vielä edullisia ja yleensä hajoavat kötöstysten takia (väärin putsattu, oravafiltteri....)
Audiin ovatten vielä edullisia ja yleensä hajoavat kötöstysten takia (väärin putsattu, oravafiltteri....)
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Ei siinä muutakun en tiedä miten ko pelissä pelaa. Isompaan putkeen pitää asentaa ja sitten sytkäri on päimäntyä ilman softan rukkausta osakuormalla ja bensaa palaa paljon. Onneksi harrastajia aikalailla jos sitten rukkauttaisi kohdilleen. Pitänee varmaan exeliin laittaa pikkasen numeroita ennenkö menee vaihtamaan. Alkuperäisenä kuitenkin halpoja osat että ei siinä mitään.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Miksi se pitää isompaan vaihtaa?
Yleensä jos massanittareiden mittauselektroniikkaa laitetaan isompaan ränniin, ei mittauselementti ole enään keskellä ---> vääristynyt mittaus.
Yleensä jos massanittareiden mittauselektroniikkaa laitetaan isompaan ränniin, ei mittauselementti ole enään keskellä ---> vääristynyt mittaus.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Kyllä sen sinne oikein saa asennettua.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Ei tartte tätäkään enää ressata kun omistaja vaihtui.
Saa siltikin laittaa tietoa ko moottorista. Koska toinen ehdokas hakusessa
Saa siltikin laittaa tietoa ko moottorista. Koska toinen ehdokas hakusessa
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Mulla on tuollainen tekniikka omassa Audissa, tosin pitkittäisasennuksena. Kone on AEB-koodilla ja hiukan eroaa noista poikittaisista, mutta myös pitkittäisiä on ajan saatossa modernisoitu. Tuossa AEB:ssä ei ole nokkien ajoituksen muunninta, öljypumppu on akselikäyttöinen (ei ketjulla) ja vesipumppu on irtojalassa.
Tyypillisiä ongelmakohtia on juurikin nuo yllämainitut... Volkkarimiehet puhuu "jumalmoottorista", eli kuinka huonoja ne muut koneet sitten on Osat on edullisia, mutta pitää kyllä tehdä taustatyöt kunnolla että tietää varmasti tilata oikeat osat! Moni varaosamyyjä niputtaa kaikki saman vuosimallin 1.8t koneet yhden ainoan vaihtoehdon alle, mutta todellisuudessa alta löytyy useampia eri koneita joiden osat eivät käy ristiin. Moottorikoodilla tuokin selviäisi, mutta harvoin on noita listattu, ainakaan kaikkia
Itsellä menossa juuri "kausihuolto" eli, öljypumppu, kk-laakerit, nokkienvälinen ketju sekä jakopää. Ketju+kiristäjä sekä jakopää tuli tehtyä lauantaina, eikä mitenkään paha homma ollut. Tuo siis rupesi vilkuttelemaan öp-valoa, joten mekaaninen mittari kiinni ja todelliset tyhjäkäyntipaineet n. 0.9bar. Ensin imusihdin tarkistus ja puhdas oli, seuraavaksi sitten öljypumppu vaihtoon. Ei sieltäkään mitään ihmeellistä löytynyt, mutta suodatinjalasta oli yläkerran takaiskuventtiili/kuristin päässyt karkuteille ja ilmeisesti tuosta johtui notkahdus öljynpaineessa... KK-laakerit oli ihan ok noihin kilometreihin nähden, mutta vaihdoin ne kuitenkin uusiin.
Öljyt käy noissa liian kuumana ja sen takia muodostuu mustaa karstaa joka tukkii imusihdin, syö öljypumpun, laakerit jne. Ilmeisesti ahdas pakopuoli nostaa noita lämpöjä esim. pakoventtiilien painimissa. Omassa koneessa alakerta oli yllättävän puhdas, mutta yläkerrassa oli karstaa jonkin verran. Edellinen omistaja kyllä kertoi putsanneensa imusihdin kertaalleen... Niin, ja miksi nuo korkeat öljyn lämpötilat eivät sitten näy öljyn lämpötilamittarissa, kun sellainen autosta löytyy? No tietysti siksi, ettei anturi ole suoraan yhteydessä öljyn kanssa, vaan se mittaa ajoviimassa olevan alumiinisen öljynsuodatinjalan lämpötilaa Ja samassa jalassa on vielä vesi-öljy lämmönvaihdin, joten ei ihme että öljynlämmöt seuraavat kiltisti moottorin lämpötilaa
Tämä on sitä saksalaista premiumia
Tyypillisiä ongelmakohtia on juurikin nuo yllämainitut... Volkkarimiehet puhuu "jumalmoottorista", eli kuinka huonoja ne muut koneet sitten on Osat on edullisia, mutta pitää kyllä tehdä taustatyöt kunnolla että tietää varmasti tilata oikeat osat! Moni varaosamyyjä niputtaa kaikki saman vuosimallin 1.8t koneet yhden ainoan vaihtoehdon alle, mutta todellisuudessa alta löytyy useampia eri koneita joiden osat eivät käy ristiin. Moottorikoodilla tuokin selviäisi, mutta harvoin on noita listattu, ainakaan kaikkia
Itsellä menossa juuri "kausihuolto" eli, öljypumppu, kk-laakerit, nokkienvälinen ketju sekä jakopää. Ketju+kiristäjä sekä jakopää tuli tehtyä lauantaina, eikä mitenkään paha homma ollut. Tuo siis rupesi vilkuttelemaan öp-valoa, joten mekaaninen mittari kiinni ja todelliset tyhjäkäyntipaineet n. 0.9bar. Ensin imusihdin tarkistus ja puhdas oli, seuraavaksi sitten öljypumppu vaihtoon. Ei sieltäkään mitään ihmeellistä löytynyt, mutta suodatinjalasta oli yläkerran takaiskuventtiili/kuristin päässyt karkuteille ja ilmeisesti tuosta johtui notkahdus öljynpaineessa... KK-laakerit oli ihan ok noihin kilometreihin nähden, mutta vaihdoin ne kuitenkin uusiin.
Öljyt käy noissa liian kuumana ja sen takia muodostuu mustaa karstaa joka tukkii imusihdin, syö öljypumpun, laakerit jne. Ilmeisesti ahdas pakopuoli nostaa noita lämpöjä esim. pakoventtiilien painimissa. Omassa koneessa alakerta oli yllättävän puhdas, mutta yläkerrassa oli karstaa jonkin verran. Edellinen omistaja kyllä kertoi putsanneensa imusihdin kertaalleen... Niin, ja miksi nuo korkeat öljyn lämpötilat eivät sitten näy öljyn lämpötilamittarissa, kun sellainen autosta löytyy? No tietysti siksi, ettei anturi ole suoraan yhteydessä öljyn kanssa, vaan se mittaa ajoviimassa olevan alumiinisen öljynsuodatinjalan lämpötilaa Ja samassa jalassa on vielä vesi-öljy lämmönvaihdin, joten ei ihme että öljynlämmöt seuraavat kiltisti moottorin lämpötilaa
Tämä on sitä saksalaista premiumia
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Kiitos keltsi infopläjäyksestä!
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Menen tänään kattomaan yhtä ääs kolmosta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Turboista vielä. Moni hehkuttaa garretin gt2871r isoimmalla pakopesällä että saisi yli 400 hp 2 litraisesta. Joo varmaan saa mutta on kyllä infernaaliset pakopaineet. Ja audi 1.8 padasta ei varmana saa muutaku penkin arvoja räppäämällä. Näihin on kuitenkin jotain toista turbiiniakseliakin laitettu (tai näin voisin luulla). Löytyisikö tietoa onkohan suomifinlandissa sellasta vielä tehty. Karvan isomman turbiinin tuo gt2871r vaatisi...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
aito 3071 mulla lancian koneessa isommalla pakosella aika kiva 2L 16 naulaseen.väisänen kirjoitti:Turboista vielä. Moni hehkuttaa garretin gt2871r isoimmalla pakopesällä että saisi yli 400 hp 2 litraisesta. Joo varmaan saa mutta on kyllä infernaaliset pakopaineet. Ja audi 1.8 padasta ei varmana saa muutaku penkin arvoja räppäämällä. Näihin on kuitenkin jotain toista turbiiniakseliakin laitettu (tai näin voisin luulla). Löytyisikö tietoa onkohan suomifinlandissa sellasta vielä tehty. Karvan isomman turbiinin tuo gt2871r vaatisi...
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Uskon että alkaapi olla enemmänkin kuin vaan kivaWesulius kirjoitti:aito 3071 mulla lancian koneessa isommalla pakosella aika kiva 2L 16 naulaseen.väisänen kirjoitti:Turboista vielä. Moni hehkuttaa garretin gt2871r isoimmalla pakopesällä että saisi yli 400 hp 2 litraisesta. Joo varmaan saa mutta on kyllä infernaaliset pakopaineet. Ja audi 1.8 padasta ei varmana saa muutaku penkin arvoja räppäämällä. Näihin on kuitenkin jotain toista turbiiniakseliakin laitettu (tai näin voisin luulla). Löytyisikö tietoa onkohan suomifinlandissa sellasta vielä tehty. Karvan isomman turbiinin tuo gt2871r vaatisi...
Varmaan vähän niinkin että pienellä turbolla uskaltaa pakopuolen ajaakin tukkoon (400hp ole kyllä enää niin vähänkään) mutta 500 tai enemmän niin porsii kyllä het nopsasti...
Vaikka ei ne isopakopaineiset koneet pitkään kyllä nipussa kestäkään. Vähän semmosia dynoqueen kertavetoja juttuja myös ja jonnet ei oikein hokaa kun yrittää rautalangasta vääntää että ei noin... eikä kyllä vanhemmatkaan äiät...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Audi A3 -99 1.8 turbon moottorista?
Vähän oli tuo audin rakentanut menny keulimaan autonomistajalle että helposti saa 400 hp tuolla kuuliksella. Toppuuttelin että ei meidän versioon tule kyllä noin pieni hyrrä...
Sekin kyllä kertoo auton rakentaneesta että kandeeko lähteä ostamaan. Varmaan muuallakin tehty samallai. Joo noi kiartokanget on äksä kiinalaiset mut kyl ne varmasti on paremmat kö orkkinset koska arp luki pulteis...
Sekin kyllä kertoo auton rakentaneesta että kandeeko lähteä ostamaan. Varmaan muuallakin tehty samallai. Joo noi kiartokanget on äksä kiinalaiset mut kyl ne varmasti on paremmat kö orkkinset koska arp luki pulteis...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.