barchetta by Uno_mas

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Sämpyltä löytyi Alfan vauhtipyörä. Kiitokset siitä.

Tuli tuo vauhtipyörä vaihdettua loppiaisena ja nyt vaikuttaa kohtuu hyvältä. En ainakaan paikallaan kaasuttelemalla enää saanut sammumaan, vaikka laittoi reippaammin laturillekkin kuormaa.
Totuudenhan näkee sitten vasta keväällä, kun auton ottaa ajoon. Mutta varovaisen toiveikas olen, että ongelma poistui.


Kuva
Tuossa on dynokäppyrä Puntosta.
Tuohon on edellinen omistaja laitatuttanut jonkun virisoftan. Ilmeisesti sen 95hv softan jota on monessa paikkaa tarjolla. Eipä tuo teetetty ahdin nyt niin kummasti vetoja nostanut, mutta vetoaluetta se paransi kummasti.
Ruoka tuolta loppuu. Tarttis varmaan jonkun stage2 softan :roll: nyt kun ahtimesta tuntuisi hönkää riittävän ja pakopainekin pysyi ihan siedettävissä lukemissa.
Muutaman kerran on pitkässä vedätyksessä lyönyt limp modeen liian korkean ahtopaineen takia, mutta pieni hukkaportintangon säätö korjasi sen.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Käppyroissä on erehdyttävästi samaa muotoa.
Ahdin loppuu ainakin mun tapauksessa gtb1856.
1.6tdci

Kuva
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Otinpa barchettan keskiviikkona ajoon, kun keli vihdoinkin hiukan lämpeni.

Nyt pystyy vahvistamaan, että hitachi ei tykännyt kevennetystä vauhtipyörästä.
Sen minkä kierrosherkkyydessä menetti on pieni menetys verrattuna hermojen kiristykseen joka oli aina liikennevaloihin pysähtyessä.

Ensi viikolla sitten katsastus ja kovaa ajoa 8-)


Päivitin vielä vaihdekepin nupin ebay nupista Fiatin nuppiin.
Kuva
Tuo on peräisin grande puntosta. Saanut päällensä nahkan ja keltaisen tikkauksen.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Kuva

Tulipa pari viikkoa sitten kokeiltua lasikuidun kestoa. Korotettu suojatie oli lujempi :cry:

Nyt aletaan korjauksessa olemaan jo voiton puolella. Keltainen väri tuli ruiskittua juhannuksena ja huomenna olisi tarkoitus maalata mustat kohdat. Jos sitä saisi tulevalla viikolla auton takaisin liikenteeseen.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Kuva

Parin viikon nysväämisen jälkeen olisi puskuri taas siinä kunnossa, että sen voisi asentaa takaisin autoon.

Maalauksesta tuli ihan kohtuullinen, mutta reilusti parannettavaakin jäi. Olisi siitä vielä huonompikin voinut tulla, kun ekaa kertaa tuli maaliruiskulla mitään suurempaa pintaa maalattua.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: barchetta by Uno_mas

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Alkoi etujarrut jumittaan. Ei mikään ihme, kun nuo Coupen 284 jarrut tuli aikanaan sovitettua rälläkällä :oops:

Nyt suunnitelma oli tehdä jarrupäivitys ihan oikein jyrsimellä tehdyillä adaptereilla.
Jarrusatuloiksi olisi ollut kova hinku laittaa Coupesta löytyvät 4-mäntäbrembot. No niitten saatavuus tehdaskorjattuina tai käytettyinä oli aika heikkoa. Sama juttu tuntui olevan 166 Alfassa olevien brembojen kanssa.

No satuloiksi tuli nyt sitten Tjet Bravon satulat.
Eihän ne brembot ole, mutta hiukan järeämpää tekoa kuin Coupen 284 jarrujen satula tai Barchettassa alunperin olleet. Mäntä noissa on 57mm vs 54mm mikä oli edellisissä satuloissa. Pala n.20mm pidempi.

Jarrulevyksi valikoitui Lancia Delta 3 multijetissä olevat 305 levyt.
Nuo levyt on 2mm paksummat kuin Tjet Bravon satuloihin tarkoitetut, mutta sen verta löytyi pelivaraa, että hyvin sopivat toisiinsa.

Kuva
Pulttijako on 100mm sekä Tjetin satuloissa, että Barchettan olka-akselissa. Offsetmuutosta tarvi tehdä 2mm ja satulan kiinnitystä tuoda ulospäin 24mm.

Kuva
Tällä kertaa satula istuu ihan suorassa jarrulevyyn nähden.

Kuva
Ihan hyvin tuntuu 305 levy sopivan 281 levylle tarkoitettuun satulaan.

Kuva
Vannekin sopi vielä hienosti paikalleen. Eikä enää näytä niin tyhjältäkään :)
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Vastaa Viestiin