barchetta by Uno_mas
Re: barchetta by Uno_mas
Tuossa vetoakselien suojakumeissa niin muovisissa on myös lämmön kestoissa eroja. Kokemus on ainoa joka sitten kertoo että kestävätkö pakkasta
Pag kuuluu 134A öljyksi.
Uudessa kompressorissa tulee yleensä mukana öljy ja sitä ei täytössä tartte muutella. Lukee sitten kompurassa ohjeet. Järjestelmässä on prosenttuaalisesti öljyä joka osasessa niin sen rosentin mukaan on uusi kompura täytetty ja jos järjestelmää ei huuhdella kuivaksi ni uusi ineen ja kylmäaineet vaan sisälle.
En muista miten ne öljyt sopii keskenään mutta pag tuhoaa nuot uudemmat systeemit että luulisin toisinkinpäin käyvän vahingon.
Pag kuuluu 134A öljyksi.
Uudessa kompressorissa tulee yleensä mukana öljy ja sitä ei täytössä tartte muutella. Lukee sitten kompurassa ohjeet. Järjestelmässä on prosenttuaalisesti öljyä joka osasessa niin sen rosentin mukaan on uusi kompura täytetty ja jos järjestelmää ei huuhdella kuivaksi ni uusi ineen ja kylmäaineet vaan sisälle.
En muista miten ne öljyt sopii keskenään mutta pag tuhoaa nuot uudemmat systeemit että luulisin toisinkinpäin käyvän vahingon.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: barchetta by Uno_mas
Mulla on nyt suunnitelmana koittaa korjata tuo uusi kompura, kun siitä ei purkaessa mitään oikeaa vikaa löytynyt miksi se vuoti. Oli pieni epäilys olisiko voinut olla esim. rungossa halkeama, kun tehdaskorjattu on. Tiivistesarja ja uusi kuivain pitäisi tulla huomenna.
Sen kuukauden mitä toimi ennen kuin alkoi vuotamaan toimi todella hyvin ja tehokkaasti. Vuotohan alkoi ensin pelkkänä öljyvuotona ja vasta myöhemmin katosivat kylmäaineet.
Tosiaan päällepäin tuo oli sen näköinen, että ihan joka saumasta on vuotanut.
Tuohan on sen verran vanhanmallinen kompura, että ei ole mäntäkompressori vaan rotary mallinen. Onkohan se syynä siihen, että tarvii tuota jäykempää PAG100 öljyä?
Aikani googleteltua löysin Behr hellan kompuranvaihto ohjeen ja siinä luki, että 50% öljystä olisi kompressorissa. Jos tuon mukaan menee niin tuonne kompuraan kuuluisi laittaa 80ml öljyä. Tuohon kompuraan oli tehtaalla laitettu 40ml öljyä silloin, kun sen ostin ja se taas tuntuu tuon Behrin ohjeen mukaan kovin vähältä määrältä.
Onkohan liiallisesta öljymäärästä jotain haittaa?
Sen kuukauden mitä toimi ennen kuin alkoi vuotamaan toimi todella hyvin ja tehokkaasti. Vuotohan alkoi ensin pelkkänä öljyvuotona ja vasta myöhemmin katosivat kylmäaineet.
Tosiaan päällepäin tuo oli sen näköinen, että ihan joka saumasta on vuotanut.
Tuohan on sen verran vanhanmallinen kompura, että ei ole mäntäkompressori vaan rotary mallinen. Onkohan se syynä siihen, että tarvii tuota jäykempää PAG100 öljyä?
Aikani googleteltua löysin Behr hellan kompuranvaihto ohjeen ja siinä luki, että 50% öljystä olisi kompressorissa. Jos tuon mukaan menee niin tuonne kompuraan kuuluisi laittaa 80ml öljyä. Tuohon kompuraan oli tehtaalla laitettu 40ml öljyä silloin, kun sen ostin ja se taas tuntuu tuon Behrin ohjeen mukaan kovin vähältä määrältä.
Onkohan liiallisesta öljymäärästä jotain haittaa?
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Käsittääkseni/kokemuksella jäähytysteho laskee jos liikaa öljyä systeemissä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: barchetta by Uno_mas
Näyttää samalta kun 1.6 marean kompura. TV12SC ja hihnakin näyttäis olevan samassa paikassa.
Ostin tuollaisen ja jäi ylimääräikseksi kun yritin korjata 2.0 marean kompuraa josta on kytkin metallilla. 2.0 hihnapyörä paljon sisempänä joten ei sopinut.
Ostin tuollaisen ja jäi ylimääräikseksi kun yritin korjata 2.0 marean kompuraa josta on kytkin metallilla. 2.0 hihnapyörä paljon sisempänä joten ei sopinut.
Re: barchetta by Uno_mas
TV12SC se tämäkin on. Jotain pikkueroa vissiin on, kun 1.6 mareaan tarjotaan eri numeroista kompressoria. 1.8 mareassa ja barchettassa on sama kompura.Neverth kirjoitti:Näyttää samalta kun 1.6 marean kompura. TV12SC ja hihnakin näyttäis olevan samassa paikassa.
Ostin tuollaisen ja jäi ylimääräikseksi kun yritin korjata 2.0 marean kompuraa josta on kytkin metallilla. 2.0 hihnapyörä paljon sisempänä joten ei sopinut.
Takaisin nipussa.
Tiskasin osia UÄ-pesurissa enkä niistä mitään oikeaa vikaa löytänyt. Vuotokohta / kohdat jäi nyt sitten mysteeriksi. Tosin keväällä se vasta selviää tuliko kompurasta tiivis putsaamalla ja uusilla tiivisteillä.
Oma epäilys tuosta vuodon aiheuttajasta on kolmen yhdistelmä. Tehdaskorjauksessa tuota ei ole putsattu kunnolla, tuo on seisonut myyjällä pitkään hyllyssä, täytössä laitettu väärää öljyä ja vielä mahdollisesti ihan liikaa.
Itse ajattelin laittaa tuonne kompressoriin voiteluöljyä puolet koko järjestelmän öljymäärästä. Ei sitten ainakaan öljynpuutteeseen kiinni leikkaa. Sitten keväällä täytössä ei lisätä öljyä ollenkaan.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Onkos kukaan vaihtanut repsikan vetoakselin tukilaakeria? Miten se käytännössä tapahtuu? Rikkomalla vanha vai jotenkin fiksummin?
Fiathan ei myy kuin tuon koko akselin niin ei oikein viitsisi tuota lukitusrengastakaan rikkoa, kun uutta ei taida saada.
Tuo laakerihan näytti yllättäen olevan ihan peruslaakeri. 6006 RSR on laakerin koodi ja sitä vastaavat mitat: 30x55x13.
Tuossa tuntuu pikku välys ja uuden näytti saavan reilulla kympillä niin melkein se jo kannattaa vaihtaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Veikkaus on, että pitää ulosvetäjää käyttää. Vanhan laakerin saanee kyllä rikkomallakin irti, mutta tuo suojaosa pitää silti pitää ehjänä. Uusi laakeri sitten kylmään akseliin voitelun kanssa keskiöstä painaen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: barchetta by Uno_mas
Juu ei lähtenyt ulosvetäjällä eikä pillillä lämmittämällä, mutta rälläkällä ja taltalla lähti.
Nyt kun tuo lukitusrengas meni sököksi niin ostin laakerikaupasta 30mm akselille tarkoitetun krymppirenkaan.
Sen verran korjausta laakerin mittoihin, että ne ovat 30x55x19 ja laakerin koodi: 63006.
Tuokin löytyi ihan laakeriliikkeen hyllystä, mutta hinta nousi tuosta poikkeavasta leveydestä johtuen reilusta kympistä 29 euroon. Ihan kohtuullinen hinta sekin vielä oli.
Josko tuon huomenna sitten prässäilisi nippuun.
Nyt kun tuo lukitusrengas meni sököksi niin ostin laakerikaupasta 30mm akselille tarkoitetun krymppirenkaan.
Sen verran korjausta laakerin mittoihin, että ne ovat 30x55x19 ja laakerin koodi: 63006.
Tuokin löytyi ihan laakeriliikkeen hyllystä, mutta hinta nousi tuosta poikkeavasta leveydestä johtuen reilusta kympistä 29 euroon. Ihan kohtuullinen hinta sekin vielä oli.
Josko tuon huomenna sitten prässäilisi nippuun.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Pientä päivitystä.
Vauhtipyörä tuli takaisin sorvauksesta ja auto on taas kasassa. Sen verran kävin vaihteita läpi, kun auto nosturilla oli niin mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Ei se tietysti sama ole kuin tiellä ajaminen, mutta jotain suuntaa antaa.
Tuossa kun tuli vuotava paisuntasäiliö vaihdettua ehjään niin samalla tein jakopäänkoppaan reiät, että helpottuu nokkien ajoituksen säätö.
Samalla pikkuisen myöhästin imunokkaa, josko se auttaisi tuohon vääntökäyrän notkahdukseen niinkuin Wesulius ehdotti.
Sitten vaihdoin vielä laturin jonka vaihtotyö osottautui hiukan haastavaksi. Laturin irroitus/asennus on kohtuu hankala, mutta tehtävissä.
Ilmastoimattoman 65A laturi mahtuu pois vetoakselin ja etupalkin välistä. Ilmastoidun 100A ei sitten mahdu. Muuta keinoa en keksinyt kuin tiputtaa konetta sen verran, että tulee tarpeeksi tilaa.
Uudet renkaat tarvi ostaa niin tilasin 1001renkaasta Hankook Ventus V12 renkaat. Pirellit olivat pienoinen pettymys niin palataan takaisin hyväksi havattuihin hankookkeihin.
Vauhtipyörä tuli takaisin sorvauksesta ja auto on taas kasassa. Sen verran kävin vaihteita läpi, kun auto nosturilla oli niin mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut. Ei se tietysti sama ole kuin tiellä ajaminen, mutta jotain suuntaa antaa.
Tuossa kun tuli vuotava paisuntasäiliö vaihdettua ehjään niin samalla tein jakopäänkoppaan reiät, että helpottuu nokkien ajoituksen säätö.
Samalla pikkuisen myöhästin imunokkaa, josko se auttaisi tuohon vääntökäyrän notkahdukseen niinkuin Wesulius ehdotti.
Sitten vaihdoin vielä laturin jonka vaihtotyö osottautui hiukan haastavaksi. Laturin irroitus/asennus on kohtuu hankala, mutta tehtävissä.
Ilmastoimattoman 65A laturi mahtuu pois vetoakselin ja etupalkin välistä. Ilmastoidun 100A ei sitten mahdu. Muuta keinoa en keksinyt kuin tiputtaa konetta sen verran, että tulee tarpeeksi tilaa.
Uudet renkaat tarvi ostaa niin tilasin 1001renkaasta Hankook Ventus V12 renkaat. Pirellit olivat pienoinen pettymys niin palataan takaisin hyväksi havattuihin hankookkeihin.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Otinpa barchettan ajoon, kun yöpakkaset vihdoinkin loppuivat.
Talven räpellyksetkin tuntuivat ihan toimivilta.
Vaihteiston osalta nyt vaikuttaa aika hyvältä. Välitykset muodostuu nyt diesel Grande Punton vaihteista ja 147 Alfan perävälityksestä. Eikä vaihteistosta mitään ylimääräisiä ääniäkään kuulunut.
Alfan sorvattu vauhtipyörä vaikutti ihan hyvältä, vaikka siitä tulikin vielä kevyempi kuin edellisestä pyörästä.
Myös huohottimeen tein muutaman muutoksen ja nyt alkaa vaikuttaa siltä, että tämä auttoi eniten sammuilu herkkyyteen.
Perjantaille olisi varattuna aika ilmastoinnin täytölle.
Toivottavasti kompressori tuli kuntoon uusilla tiivisteillä, mutta pessimistihän ei pety ja olen jo alustavasti varautunut ostamaan uuden kompressorin.
Talven räpellyksetkin tuntuivat ihan toimivilta.
Vaihteiston osalta nyt vaikuttaa aika hyvältä. Välitykset muodostuu nyt diesel Grande Punton vaihteista ja 147 Alfan perävälityksestä. Eikä vaihteistosta mitään ylimääräisiä ääniäkään kuulunut.
Alfan sorvattu vauhtipyörä vaikutti ihan hyvältä, vaikka siitä tulikin vielä kevyempi kuin edellisestä pyörästä.
Myös huohottimeen tein muutaman muutoksen ja nyt alkaa vaikuttaa siltä, että tämä auttoi eniten sammuilu herkkyyteen.
Perjantaille olisi varattuna aika ilmastoinnin täytölle.
Toivottavasti kompressori tuli kuntoon uusilla tiivisteillä, mutta pessimistihän ei pety ja olen jo alustavasti varautunut ostamaan uuden kompressorin.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Ja nyt helteillä on tullut ilmastointia käytettyä. Vuotaa se kompura vieläkin öljyä. Nyt tosin vain yhdestä kohtaa.
Sen verran alkoi ahistaa, että tilasin uuden tehdaskorjatun kompuran. Tällä kertaa ihan kivijalkaliikkestä niin ainakin takuu toimii, jos taas osuu kakka tuulettimeen ja tulee risa kompura.
Tuo imunokan myöhästys sai aikaan sen, että moottorin veto alakierroksilla ainakin persdynon perusteella huononi.
1mm männän päältä mitattuna tuota imunokkaa myöhästin. Olikohan tuo sitten liian paljon?
Käänsin nyt imunokan takaisin alkuperäiseen kohtaansa.
Tuo testi samalla selkeytti sen mistä se satunnainen sammuilu johtuu. Se sammuiluherkkyys meinaan palasi samalla, kun käänsin imunokan takaisin alkuperäiseen paikkaansa.
Voi olla, että koitan vielä räpeltää imunokan ajoituksen kanssa. Nyt tarvii vaan punnita kumpi ärsyttää enemmän, satunnainen sammuilu vai hiukan huonontunut alakierroksien veto.
Sen verran alkoi ahistaa, että tilasin uuden tehdaskorjatun kompuran. Tällä kertaa ihan kivijalkaliikkestä niin ainakin takuu toimii, jos taas osuu kakka tuulettimeen ja tulee risa kompura.
Tuo imunokan myöhästys sai aikaan sen, että moottorin veto alakierroksilla ainakin persdynon perusteella huononi.
1mm männän päältä mitattuna tuota imunokkaa myöhästin. Olikohan tuo sitten liian paljon?
Käänsin nyt imunokan takaisin alkuperäiseen kohtaansa.
Tuo testi samalla selkeytti sen mistä se satunnainen sammuilu johtuu. Se sammuiluherkkyys meinaan palasi samalla, kun käänsin imunokan takaisin alkuperäiseen paikkaansa.
Voi olla, että koitan vielä räpeltää imunokan ajoituksen kanssa. Nyt tarvii vaan punnita kumpi ärsyttää enemmän, satunnainen sammuilu vai hiukan huonontunut alakierroksien veto.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Sytytystä pitää hieman aikaistaa niin veto pysyy hyvänä.Uno_mas kirjoitti: ↑10.06.2021 18:36 Ja nyt helteillä on tullut ilmastointia käytettyä. Vuotaa se kompura vieläkin öljyä. Nyt tosin vain yhdestä kohtaa.
Sen verran alkoi ahistaa, että tilasin uuden tehdaskorjatun kompuran. Tällä kertaa ihan kivijalkaliikkestä niin ainakin takuu toimii, jos taas osuu kakka tuulettimeen ja tulee risa kompura.
Tuo imunokan myöhästys sai aikaan sen, että moottorin veto alakierroksilla ainakin persdynon perusteella huononi.
1mm männän päältä mitattuna tuota imunokkaa myöhästin. Olikohan tuo sitten liian paljon?
Käänsin nyt imunokan takaisin alkuperäiseen kohtaansa.
Tuo testi samalla selkeytti sen mistä se satunnainen sammuilu johtuu. Se sammuiluherkkyys meinaan palasi samalla, kun käänsin imunokan takaisin alkuperäiseen paikkaansa.
Voi olla, että koitan vielä räpeltää imunokan ajoituksen kanssa. Nyt tarvii vaan punnita kumpi ärsyttää enemmän, satunnainen sammuilu vai hiukan huonontunut alakierroksien veto.
Tuossa viime vkl yhtä bmw 116i n45 konetta säätelin niin kyllä noihin saa aika suoran väätö käppyrän heti 1500 vääntö ylös ja 7000 rpam asti ylhäällä.
Aina kun nokkaa myöhäistää sytytystä pitää aikaistaa ja tietysti toisinpäin.
Pakonokkaa kannattaa hieman myös aikaistaa muutaman asteen.
Imusarjaa kannattaa koittaa pitää pitkänä korkeemmille kierroksille.
Joku säädetävä ecu tai huijaus boxi olis kyl hyvä olla niin saat säätöihin.
Re: barchetta by Uno_mas
Mites se sitten menee kulutuksen suhteen?Wesulius kirjoitti: ↑23.06.2021 23:08Sytytystä pitää hieman aikaistaa niin veto pysyy hyvänä.Uno_mas kirjoitti: ↑10.06.2021 18:36 Ja nyt helteillä on tullut ilmastointia käytettyä. Vuotaa se kompura vieläkin öljyä. Nyt tosin vain yhdestä kohtaa.
Sen verran alkoi ahistaa, että tilasin uuden tehdaskorjatun kompuran. Tällä kertaa ihan kivijalkaliikkestä niin ainakin takuu toimii, jos taas osuu kakka tuulettimeen ja tulee risa kompura.
Tuo imunokan myöhästys sai aikaan sen, että moottorin veto alakierroksilla ainakin persdynon perusteella huononi.
1mm männän päältä mitattuna tuota imunokkaa myöhästin. Olikohan tuo sitten liian paljon?
Käänsin nyt imunokan takaisin alkuperäiseen kohtaansa.
Tuo testi samalla selkeytti sen mistä se satunnainen sammuilu johtuu. Se sammuiluherkkyys meinaan palasi samalla, kun käänsin imunokan takaisin alkuperäiseen paikkaansa.
Voi olla, että koitan vielä räpeltää imunokan ajoituksen kanssa. Nyt tarvii vaan punnita kumpi ärsyttää enemmän, satunnainen sammuilu vai hiukan huonontunut alakierroksien veto.
Tuossa viime vkl yhtä bmw 116i n45 konetta säätelin niin kyllä noihin saa aika suoran väätö käppyrän heti 1500 vääntö ylös ja 7000 rpam asti ylhäällä.
Aina kun nokkaa myöhäistää sytytystä pitää aikaistaa ja tietysti toisinpäin.
Pakonokkaa kannattaa hieman myös aikaistaa muutaman asteen.
Imusarjaa kannattaa koittaa pitää pitkänä korkeemmille kierroksille.
Joku säädetävä ecu tai huijaus boxi olis kyl hyvä olla niin saat säätöihin.
Pakoa myöhäselle ja imua aikaiselle niin kulutus laskee?
Re: barchetta by Uno_mas
no joo niinhän se taitaa olla , mut overlappikin olis sillon hyvä saada kokonan pois.
Re: barchetta by Uno_mas
Talvi tulee ja barchetta siirtyi talliin odottamaan kevättä.
Ensimmäinen asia johon meinaan aikaani uhrata on se kierroksilta / moottorijarrulta tapahtuva sammuilu.
Alkaa olla omat ideat aika vähissä, mutta sen aion koittaa voiko kevennetty vauhtipyörä aiheuttaa tuon ropleeman. Voisiko nyt olla niin, että hitachi ei vaan pysty sopeutumaan kevyempään vauhtipyörään?
Nyt vaan tarvii jostain etsiä 2.0 TS alfan vauhtipyörä niin pääsee testaamaan.
Tuli tuossa kesällä teetettyä grande punton ahtimesta hieman paremmin hönkivä versio.
Ero paikallaan olleeseen kiinanahtimeen oli niin raju, että varasin marraskuulle penkityksen niin näkee sitten totuuden. Ainakin pers tuntumalla tuntuu vetävän 1.3 dieseliksi melko maukkaasti.
Ensimmäinen asia johon meinaan aikaani uhrata on se kierroksilta / moottorijarrulta tapahtuva sammuilu.
Alkaa olla omat ideat aika vähissä, mutta sen aion koittaa voiko kevennetty vauhtipyörä aiheuttaa tuon ropleeman. Voisiko nyt olla niin, että hitachi ei vaan pysty sopeutumaan kevyempään vauhtipyörään?
Nyt vaan tarvii jostain etsiä 2.0 TS alfan vauhtipyörä niin pääsee testaamaan.
Tuli tuossa kesällä teetettyä grande punton ahtimesta hieman paremmin hönkivä versio.
Ero paikallaan olleeseen kiinanahtimeen oli niin raju, että varasin marraskuulle penkityksen niin näkee sitten totuuden. Ainakin pers tuntumalla tuntuu vetävän 1.3 dieseliksi melko maukkaasti.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75