Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Lupe-81
Viestit: 16
Liittynyt: 23.11.2022 19:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Uusi foorumilainen ilmoittautuu :D

Elikkä luulin hankkineeni halvan ja hyvän käyttöauton talveksi, 135 tkm ajettu 1,2 8v Punto vm 2001. No, hyvin sillä kuukauden ja 1000 km menikin.

Nyt on ongelmana että ei käynnisty. Eräänä päivänä pihasta peruuttaessani auto vain sammui eikä enää käynnistynyt. Käymään sai ehkä pariksi sekunniksi. Autossa ollut lievää misfireä tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla omistamani ajan. Huomannut lähinnä auton hytkymisestä. Muuten vedot olleet tallella enkä ole havainnut muuta käyntihäiriötä. Ehkä kosteilla keleillä tuo tyhjäkäynnillä hytkyminen korostunut.

Tämän sammumisen jälkeen on kokeiltu ja tehty seuraavaa:

- Virrat kun laittaa päälle niin bensapumppu surisee pari sekuntia, eli pumppu siis ainakin toimii.
- Kaikki moottorinohjaukseen ja toimintaan liittyvät sulakkeet ja antureiden johtoliittimet käyty läpi.
- Kampiakselin asentoanturi käytetty irti ja putsattu.
- Kun auto seissyt jonkin aikaa niin kun kääntää avaimesta niin moottori käynnistyy sekunniksi pariksi. Käynti kuulostaa normaalilta. Ei reagoi kaasuun kuitenkaan millään tavalla. Sammuu parin sekunnin jälkeen. Tämän eka starttauksen jälkeen ei enää käynnisty, saattaa ns. vähän yrittää sytyttää kylläkin.
- Yleismallin vikakoodi testeri ei anna mitään koodeja.
- Vaihdettu NGK tulpat, NGK tulpanjohdot sekä Magneti Marrelli puolat alkuperäisten osien tilalle. Ei mitään vaikutusta.

Onko muilla ollut vastaavaa vikaa? Epäilykseni kohdistuu ecuun. :?: Onko muita vaihtoehtoja?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja wellu »

Palaako mittaristossa jotain vikavaloja kun sammuu eikä herää?

Näistä on jonkinverran mennyt moottorinohjausyksiköitä, minkä yleensä aiheuttaa huonot sytytyslaitteet. Ensioire on moottorin nykiminen ja hytkyminen...

Kun lähtee käymään, niin käy täysin normaalia käyntiä sen pari sekuntia?
Minkä huollan, sen korjaan...
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja arv »

En suoraan osaa auttaa, mutta tässä on muutama sivu Punton DTE:stä avuksi:

En saa liitettyä mitään kuvaa, mutta täältä voi ladata.
https://ln5.sync.com/dl/233952d30/q2qc9 ... 4-dv6p4zvm

Tässä linkissä koottuna yhdeksi pdf:ksi. Punton ropaajien kannattaa ladata talteen kun ei tätä helposti löydä netistä.
Punto 1.2 8v Engine control management

Koodi: Valitse kaikki

Functional description
The engine control unit M10 monitors and controls the entire electronic ignition and injection system.
The control unit is supplied directly by the battery - at pin 4 of connector B - the line protected by fuse F18, housed in the engine compartment junction unit B1.
The supply controlled by the ignition (15/54/ reaches pin 17 of connector B from the line protected by fuse F16 also housed in the engine compartment junction unit.
Pin 1 of connector A is earthed.
The relay (fuel pump) R9 is supplied directly from the battery at pin 1 of connector A of B1, while the coil receives an ignition-controlled supply (15/54) from the line protected by fuse F16; it is energized by a control signal (earth) coming from pin 6 of connector B of control unit M10. The command operates the above mentioned relay which sends a supply, via two different lines protected by fuses F11 and F22:
to the injectors N70;
to the coil A30;
to the Lambda sensor heater K40;
to the fuel vapour recovery solenoid valve L10;
to the speedometer sensor K84;
to the electric fuel pump N40;
The electric fuel pump N40 is earthed through the inertia switch I50 which, in the case of an impact, cuts off the circuit and stops the dangerous supply of fuel.
The engine control unit M10 receives signals from the various sensors in order to monitor all engine operating parameters.
The rpm sensor K46, through a frequency signal sent to pins 25 (positive) and 35 (negative) of the control unit M10, provides information concerning the engine speed: the intensity of these two signals is extremely low and therefore they are appropriately shielded (pin 34).
The air temperature and pressure sensor K43 receives a signal corresponding to the temperature from pin 14 of connector A of the engine control unit M10 and a signal concerning the supply and the pressure from pins 13 and 22; these signals are suitably screened by pin 20 of connector A.
The butterfly position sensor K56 is supplied at 5 V from pin 32 of connector A and receives a reference earth from pin 20; it sends, through a potentiometer, a signal proportional to the degree of opening of the butterfly to pin 3 of connector A of M10.
The engine temperature sensor K45, receives a reference earth from pin 29 of the control unit M10 and supplies a signal proportional to the temperature of the engine coolant to pin 5 of the control unit.
The detonation sensor K50 provides information concerning the onset of detonation in the combustion chamber through frequency signals: it sends two signals to pins 6 (positive) and 70 (negative ) of M10; these signals are also suitably shielded (pin 8).
The heated Lambda sensor K40 provides the control unit M10 with information concerning the correct composition of the air/fuel mixture: the signal is exchangd with pin 22 (positive) and pin 32 (negative) of connector B of the control unit; the intensity of these two signal is extremely low and they are therefore suitably shielded (pin 34). Probe K40 is heated by a resistor in order to ensure it works efficiently even when cold; the resistor is supplied by the main relay R9, via the line protected by fuse F11, the control unit sends an earth signal from pin 11 of connector B.
 
 WIRING DIAGRAMS
The control unit M10 controls the opening of the injectors N70 via special signals sent from pins 28, 36, 37 and 27. The injectors N70 receive a power supply to enable the opening from the main relay R9.
The control unit M10 also controls the coil A30 through the signals for the coil primary winding, whilst the secondary winding sends the impulse to the spark plugs: from pin 38 for the pair of cylinders 1 & 4 and from pin 10 for cylinders 2 & 3.
The coil A30 primary windings receive a signal to enable opening from the main relay R9. The idle actuator N74 regulates the butterfly by-pass line.
It is controlled by the control unit M10 through the signals from pins 9 and 19, 17 and 18 of connector A. The fuel vapour recovery solenoid L10 allows fuel vapours to pass through to the engine intake where they join the mixture entering the combustion chamber. The valve L10, supplied by the main relay R9, is opened by the control unit when the engine is loaded by a signal from pin 26 of connector A of M10.
The injection control unit M10 exchanges information with the body computer M1 concerning the correct operation of the system via the CAN line from pins 20 and 29 of connector B of the control unit to pins 37 and 36 of connector C of the body computer. The diagnostic line from pin 16 of the control unit to pin 20 of the body computer also travels between the two systems. A fault in the injection system is highlighted by the warning light in the instrument panel E50, the management of irregularities is therefore controlled by the body computer logic.
The body computer M1 also receives values from the speedometer sensor K84 at pins 15 and 17 of connector C.
Pin 23 of connector A of the engine control unit receives the signal for the insufficient engine oil pressure switch K30.
The control unit M10 is connected to the air conditioning system via pins 12, 27, 28 and 48. This makes it possible to adjust the engine idle speed as the load increases each time the compressor is switched on or to switch off the compressor in the case of high engine speed or load conditions ( See E6021 COMPRESSOR ENGAGEMENT).
The control unit also controls the engine cooling system: pins 8 and 18 control the engagement of the relevant fan ( See E5020 ENGINE COOLING).
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tästä tapauksesta tulee sellainenkin ajatus, että olisiko voinut jakohihna hypätä hampaalla?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Lupe-81
Viestit: 16
Liittynyt: 23.11.2022 19:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

wellu kirjoitti: 30.11.2022 11:24 Palaako mittaristossa jotain vikavaloja kun sammuu eikä herää?

Näistä on jonkinverran mennyt moottorinohjausyksiköitä, minkä yleensä aiheuttaa huonot sytytyslaitteet. Ensioire on moottorin nykiminen ja hytkyminen...

Kun lähtee käymään, niin käy täysin normaalia käyntiä sen pari sekuntia?
Se keltainen moottorihäiriö valo palaa sen aikaa sen pari sekuntia kun moottori käy. En tiedä kuuluisiko sen sammua heti kun auto käynnistyy?

Joo tuo huonot sytytyslaitteet ja että ne voi aiheuttaa ecu vikaa oli tiedossa alusta asti. Sehän tässä harmittaakin kun tiesin että ne pitäisi vaihtaa ennen kuin ecu hajoaa.

Käy ihan normaalisti kylmäkäyntiä sen ajan mitä pysyy käynnissä.
Lupe-81
Viestit: 16
Liittynyt: 23.11.2022 19:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Sämpy kirjoitti: 30.11.2022 13:58 Tästä tapauksesta tulee sellainenkin ajatus, että olisiko voinut jakohihna hypätä hampaalla?
Viimeisestä jakopää remontista ei ole merkintää. Mutta luulis että jollain lailla edes kävisi vaikka hampaan pielessä?

Voisiko mahdollisesti kampiakselin asentoanturi kuitenkin olla sökö? Yleensähän ne eivät vikaantuessaan kuitenkaan näin oirehdi vaan oirehtii vain lämpimänä..

Nyt kun käytin Quicklynx vikakoodilukijaa niin siellä oli koodi U1601. Jotain can-bus vikaan viittavaa :? Vai liekkö vaikuttaa tähän asiaan..
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Voipi olla hypännyt, koska ei kierrä vapaasti.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mun mielestä kampura-anturit voi nimenomaan toimia kuumana, mutta sitten kun auto on jäähtynyt ei toimi. Toki sattumanvaraista se on miten se vikaantuu. Tuo vaan kun vika tuli tolleen, niin pisti miettimään jos jako hyppäsi, sopisi tilanteeseen.

Ja tietenkin akkukaapelien kunto kannattaa katsoa, samoin maadoitus korista moottoriin.

Mutta ei se ecu vikakaan nyt huono veikkaus ole....
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin, ennen ecun tuomiota tarkastuslista:
- Moottorin maadotus menee usein huonoksi. Vaihteiston päältä akun miinukselle menee kaapeli. Tarkasta ja tarvittaessa testaa maadoitus esim apukaaleleilla (moottorin ja akun miinuksen välillä)
- Maapisteiden tarkastelu (konehuoneessa muistaakseni molempien umpioiden alla koripalkissa ja ehkä myös iskaritornin vieressä kuljettajan puolella)
- Konehuoneen sulakerasian tarkastelu, näkyykö hapettumia
- Akun + lähdön tiukka tarkastelu, onko hapettumia, murtumia, sulakkeet ok jne
- Akun kunto?
- Ecun silmämääräinen tarkastelu, muistaakseni näistä menee usein pieni lisämaa kiinnitysruuvin alta moottoriin/runkoon. Se on joskus hapettunut
- Puolien (2kpl) tarkastus, onko hapettumia tai halkeamia
- Yleissilmäys konehuoneen johtosarjoista, onko niitä avattu tms (minulla oli puolat vaihtunu ristiin ja johto tiukalla --> nirhaantui huonoksi)
- Puntossa on vaijerikaasu (ainakin omassa mk2 8v oli), joten kaasun pitäisi aiheuttaa edes jotain ---> kaasuläppä tarkasteluun (itseasiassa huonoa käyntiä aiheuttaa nokeentunut kaasuläppä ja joskus saattaa jopa sammua kun tarpeeksi likaantuu), eli läpän ja "kurkun" putsaus, kaasuläpän anturin töpselin tarkastus (onko hapettumaa) ja yleissilmäys koko alueelle
- Kampiaks anturin piuhan tarkastelu anturilta johtosarjalle


Tossa nyt mitä tuli äkkiä mieleen. Onko startti pitkä, vai herääkö heti? Jako jos on hypännyt, niin saattaa käynnistyä mutta yleensä käy todella huonosti ja/tai ei kestä kaasua.

Joskus on tullut sellainenkin vastaan, että hajonnut laturin jännitteensäädin on sekoittanut ruiskun. Tämä tosin ei ollut punto (stilo).
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja stella »

Milloin on viimeksi vaihdettu bensansuodatin?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja wellu »

stella kirjoitti: 30.11.2022 22:17 Milloin on viimeksi vaihdettu bensansuodatin?
Ei näissä tainnut olla. Tankissa semmonen "sukka" pumpun päässä vain.

Kävi minulla mielessä täyttöletkun repeämä ja vettä tankissa, mutta mk2:ssa se on jo niin paljon paremmin suojattu kuin mk1, että tuskin on siitä kyse nyt.
Minkä huollan, sen korjaan...
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja am »

Tuo u1601 kannattaa nollata ja tutkia kaikki moduulit mitä autossa on mahdollisista vikakoodeista. Ilmeisesti virhekoodi estää kotitietokoneen ja ecun keskustelun tms. ei saa käynnistyslupaa. Maakontaktit, muut heikot liitokset tms. aiheuttanee tuon u1601 koodin.
Lupe-81
Viestit: 16
Liittynyt: 23.11.2022 19:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

wellu kirjoitti: 30.11.2022 17:12 Noniin, ennen ecun tuomiota tarkastuslista:
- Moottorin maadotus menee usein huonoksi. Vaihteiston päältä akun miinukselle menee kaapeli. Tarkasta ja tarvittaessa testaa maadoitus esim apukaaleleilla (moottorin ja akun miinuksen välillä)
- Maapisteiden tarkastelu (konehuoneessa muistaakseni molempien umpioiden alla koripalkissa ja ehkä myös iskaritornin vieressä kuljettajan puolella)
- Konehuoneen sulakerasian tarkastelu, näkyykö hapettumia
- Akun + lähdön tiukka tarkastelu, onko hapettumia, murtumia, sulakkeet ok jne
- Akun kunto?
- Ecun silmämääräinen tarkastelu, muistaakseni näistä menee usein pieni lisämaa kiinnitysruuvin alta moottoriin/runkoon. Se on joskus hapettunut
- Puolien (2kpl) tarkastus, onko hapettumia tai halkeamia
- Yleissilmäys konehuoneen johtosarjoista, onko niitä avattu tms (minulla oli puolat vaihtunu ristiin ja johto tiukalla --> nirhaantui huonoksi)
- Puntossa on vaijerikaasu (ainakin omassa mk2 8v oli), joten kaasun pitäisi aiheuttaa edes jotain ---> kaasuläppä tarkasteluun (itseasiassa huonoa käyntiä aiheuttaa nokeentunut kaasuläppä ja joskus saattaa jopa sammua kun tarpeeksi likaantuu), eli läpän ja "kurkun" putsaus, kaasuläpän anturin töpselin tarkastus (onko hapettumaa) ja yleissilmäys koko alueelle
- Kampiaks anturin piuhan tarkastelu anturilta johtosarjalle


Tossa nyt mitä tuli äkkiä mieleen. Onko startti pitkä, vai herääkö heti? Jako jos on hypännyt, niin saattaa käynnistyä mutta yleensä käy todella huonosti ja/tai ei kestä kaasua.

Joskus on tullut sellainenkin vastaan, että hajonnut laturin jännitteensäädin on sekoittanut ruiskun. Tämä tosin ei ollut punto (stilo).
Alkuun totean että yllättävän aktiivinen tämä Fiat foorumi ja avuliaita ihmisiä :)

-Joo se maadoituspiuha akulta runkoon on tullut tarkastettua moneen kertaan. Vaihteiston puoleinen pää siitä piuhasta vähän hankalassa paikassa mutta käsikopelolla on tiukasti paikallaan. Eiköhän siinäkin ole hyvä kontakti kun starttimoottori pyörii kuitenkin iloisesti.
-Yksi maapiste on siinä kuskin etuvalon alla, se musta muovikotelo auton runkoon. Tämäkin on tullut tarkastettua. Sitten ecu maadoittuu kaasuläppärunkoon, tämäkin tarkastettu. Muita maapisteitä en löydä enkä tiedä (brittifoorumilta asia luettu myös)
-Sulakkeet ja releet on käyty läpi konehuoneesta ja kabiinista, ei hapettumia. Muutenkin kaikki mahdolliset antureiden piuhat ja liitimet tarkastettu. Johtosarja ja liittimet yleisilmeeltään hyvässä kunnossa muutenkin ikäisekseen.
-Akku hyvässä kunnossa ja latailtu vähän väliä käynnistyssessioiden välissä. Otin apu akun rinnalle myös, ei vaikutusta.
-Puolat, sytytysjohdot ja tulpat tosiaan ihan uudet niin kuin kirjoitin.
-Kaasuläppä päällisin puolin puhdas mitä katselee läppää ja kurkkua
-Kampiakselin asentoanturi tosiaan käytetty irti ja putsattu

Kun on seissyt ns jonkin aikaa, niin herää kyllä heti kun starttaa. Käy sen max 2 sekuntia. Seuraavilla starttauksilla ei käynnisty enää eikä toivoakaan, saattaa muutaman kerran joku pytty sytyttää kyllä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja wellu »

MultiEcuScannerilla lukemaan, näkyykö jotain. Muutoin tuo kyllä vaikuttaa joko ajonestolta (unohtanut sirun) tai ECUlta. :(

Paitsi jos joku nyt keksisi jotain tarkastettavaa vielä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Lupe-81
Viestit: 16
Liittynyt: 23.11.2022 19:18

Re: Fiat Punto starttaa, mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Kiitos Multiecuscan vinkistä. Enpäs tiennytkään että näihinkin saa ilmaisohjelman läppärille. :D Tosiaan, itseltä löytyy VAG 409 KL kaapeli. Joten tuli nyt asennettua tuo Multiecuscan 5.0 ilmaisversio ja katsoin sillä vikakoodit, niin siellä näkyy se sama u1601, ja selityksenä että "ecu on saanut jonkun virheilmoituksen joltain sensorilta". Ei sen tarkemmin näytä tämäkään.

Avaimen kuva kyllä sammuu mittaristosta startatessa.
Vastaa Viestiin