Ducaton huono käynnistyvyys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Potilas -99 1,9 Td ducato, kaverin matkailukikotin

Vaatii piiiitkän sahauksen että rupeaa edes yskähtelemään, lisäsahauksella käynnistyy lopulta ja sitten käy hyvin. Jos sammuttaa ja odottaa kymmenkunta sekuntia niin sama sahaus operaatio on edessä.
Tehtyä:
Uudet hehkut
Uusi hehkurele
Uusi johto hehkureleeltä hehkuille
Uudet klemmarit jokaiseen liitokseen konehuoneessa
Uusi polttoainesuodatin
Uudet letkunpätkät suuttimien paluupuolelle

Käsipumpulla kun pumppaa niin että pumppu on kova, ja odottaa kymmenkunta sekuntia ja pumppaa lisää niin taas saa pumpata useamman pumppauksen että pumppu on kova.
Jotenkin tuntuu että tankin sisällä on jotain hajalla? Onko siellä joku takaiskuventtiili tms joka jumittaa ja päästää pa-linjan tyhjäksi?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos en väärin muista niin 97-> on PSA:n ns. XUD moottori.

Siinä ainakin pitkä startti/huono käynti/savutus kylmäkäynnistyksen jälkeen on usein oire kadonneista pakoventtiilinvälyksistä. Tyyppivika. Jos mahdollista, tarkista venttiilinvälykset.
.
Sinänsähän tuon moottorin ominaispiirre on, että vaatii aina sen hehkutuksen. Mielellään vielä 2-3 sekuntia yli merkkivalon, että lähtee nätisti käyntiin. Jopa kuumana.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kuulostaa siltä, että vetää ilmoja jostain välistä, eli polttoaine valuu takaisin tankkiin ja letku täyttyy ilmalla.

Joskus olen nähnyt, että kun vuotokohtaa ei ole löydetty vaikka on koko linja tutkittu, on tulolinjaan lisätty takaiskuventtiili auttanut. Tätä en tosin Ducatossa ole nähnyt.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kävin tsekkaamassa käsipumpun TD Scudosta jolla tulin tänne työmaalle. Kylmänä 6 pumppausta, 10 sekuntia odotusta, taas meni 4 pumppausta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

joo, psan kone tossa on. Vaikka hehkuttaa kuinka ja monesti niin sahausta on tiedossa.
Tää käynnistysongelma oli ilmaantunut kesällä, ennen sitä oli käynnistynyt vaivattomasti. Voisko venttiilivälys aiheuttaa selkeän, yhtäkkisen muutoksen käynnistymiseen? kuvittelisin että oire pahenis pikku hiljaa?

Pitäisköhän irrtoittaa tankki ja tutkia sisuskalut....
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

vesamaan kirjoitti:joo, psan kone tossa on. Vaikka hehkuttaa kuinka ja monesti niin sahausta on tiedossa.
Tää käynnistysongelma oli ilmaantunut kesällä, ennen sitä oli käynnistynyt vaivattomasti. Voisko venttiilivälys aiheuttaa selkeän, yhtäkkisen muutoksen käynnistymiseen? kuvittelisin että oire pahenis pikku hiljaa?

Pitäisköhän irrtoittaa tankki ja tutkia sisuskalut....
Yksi 1.9 Pösö (psa tiisseli ja juuri tuommoinen, että välykset pitäisi tarkastaa ja säätää määrävälein) paheni pikkuhiljaa välyksen kuluessa loppuun. Alkuun auttoi reilu hehkutus "pakkonappulalla" (senverran reilu, että paloi hehkuja jonkinverran). Sitten meni vain yksinkertaisesti niin huonoksi, että vaikka auto olisi ollut talvella lämmössä, vaati käyntiin saaminen pitkiä startteja. Kylmiltään oli melkein mahdoton saada käymään, mutta kyllä se yhden kerran yli parinkympin pakkasista lähti, kun oli annettu apuvirtaa ja startattu 56 minuuttia...

Ja joka kerta käymään lähtö oli yksi sylinteri kerrallaan. Lämmettyään sitten heräili loputkin. Kun välykset mitattiin, oli kolmessa sylinterissä nollavälyksiä, ykkösessä taisi olla 0.1mm. Lähti kiertoon.

Mutta jos oire ilmaantui ykskaks, niin edelleen kallistuisin ilmavuotoon polttoainejärjestelmässä.
Minkä huollan, sen korjaan...
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kyllä mä ilmavuotoa veikkaan. mutta mistä pirusta sen löytää :evil:
Jakohihnavaurion jälkeen on tehty konepoka n. 30tkm sitten. Eilen kaverin kanssa potilaasta ihmetellessä ja käsipumppua painellessa molemmat kiinnitti huomion pienen suhinaääneen aina pumppua painaessa. Melko selvä vihje vuodolle, mutta missä, kun ei vuotavaa dieseliä näy missään. Voisko toi ääni tulla käsipumpun käyttämisestä? Äänen paikallistaminen ei eilen onnistunut, ja toisella kertaa koittaessa sitä ei enää kuulunut. Tänään kun koitin startata niin akusta loppui virta, eikä potilas suostunut käynnistymään. Yksittäisiä käyntitahteja silloin tällöin, mutta käyntiin ei jäänyt. Käsipumpun painelu aiheutti taas mysteeriäänen. Eilen illalla käynnistyi n. 5 s starttauksen jälkeen, katsoin kellosta. Ja tänään ei sitten millään. On nää ihaania vehkeitä :twisted:
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja am »

Arvailua, mutta dieselpumpun tiivisteitä epäilisin, kun ensin on mittauksia kuinka paljon polttoainepaineet nousevat startin aikana ja paljonko paineiden pitäisi olla, jotta ecu antaa käyntiinlähtöluvan.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja VTO »

Eipä kai tuossa jakajapumpussa ECU:lta lupia kysellä ? Mielestäni käsipumut pitävät jonkinlaisen suhahduksen kunnossa ollessaankin.
Koska tuo aikaväli käynnistyksen huonontumiseen on noin lyhyt, niin laita imuletku kannusta suoraan pumppuun / siirtopumppuun (ellei tankissa ole siirtopummpua, joka ei toimi). Näin saat pumpun ja tankin väliset vuodot eliminoitua.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja am »

en tiedä miten se tuossa mallissa tarkemmin menee, mutta commonrail-jutuissa, kun paineanturi on antanut sopivat lukemat eculle, suuttimet aukeavat käyntiinlähtöä varten. Jos jostain kautta paineet vuotavat ja ne eivät nouse nopeasti, startti pitenee tai ei lähde käyntiin ollenkaan.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tässä ei taida tarvita sähköä kuin pumpun sammutinsolenoidille. Ei liene siirtopumppuakaan kun jakajapumppu toimii ilmankin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Juu, ei oo ECUa sotkemassa hommia :D
En tiedä mikä sitten oli vikana, mutta kun noitten tehtyjen korjausten jälkeen latasi akun täyteen niin tärähti pumppaamatta tulille ensimmäisellä puristuksella :shock: Eli tällä kertaa case closed, kunnes seuraava vika ilmestyy....
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Olipa vika mikä tahansa, ensimmäinen korjaustoimenpide on akun vaihto. :D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tässä ei sanottu, että oliko mitattu että hehkuille tulee virtaa. Vaikka releet ja johdot oli vaihdettu.

Eikö näissä muuten ole kirkas putkenpätkä josta pitäisi nähdä että onko naftassa ilmakuplia. Tai oli kirkas joskus uutena..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Jep, jännitteenmittaus jäi mainitsematta. Vanha hehkurele+vanha johto 9V (hehkuilta, 11V releeltö), vanha rele+uusi johto 11V, uusi rele+uusi johto 11,5V
Kun vaivaa ruvettiin selvittämään akku oli täynnä, mutta toistuvien pitkien sahausten ja lyhyiden käyntijaksojen yhdistelmä tyhjensi sen eikä sitten tullut ladattua välillä... :oops:
Vastaa Viestiin