Lancia K airbag
Lancia K airbag
Missä mahtaa olla Air bag järjestelmän liitin testeriä varten. Liittimen päässä pitäisi olla green teksti. Miten airbag valon saa kuitattua?
Re: Lancia K airbag
Siinä hanttarin nilkan kohdalla on luukku jonka takana on 3 napainen liitin.
Kaksi eri vaihtoehtoa nollaamiseen riippuen bagien määrästä, mutta oletan että jollain ohjelmalla/testerillä ajattelit sen kuitata, mutta mitä tarkoittaa "green teksti"?
Kaksi eri vaihtoehtoa nollaamiseen riippuen bagien määrästä, mutta oletan että jollain ohjelmalla/testerillä ajattelit sen kuitata, mutta mitä tarkoittaa "green teksti"?
Re: Lancia K airbag
No, kuuleppas. Siitä jalkatilaa liittimestä ei pääse airbagiin. Noita liittimiä on myös rattiputken alla. Sekä konehuoneessa akun etupuolella. Niistäkään ei pääse airbagiin, vaan pitäisi olla vielä yksi liitin jossain kuskin etukulmassa jossa siis teksti green. Noissa muissahan on red tai ped-teksti
Re: Lancia K airbag
No kuulen.
Hämmästyt varmaan jos katsot takaluukun sulakerasian kannen alle, sielläkin oli kolmenapainen liitin.
Siitäkään ei pääse airbägiin.
Mutta jos kyseessä on Kappa 1995-2000, niin kyllä se siellä on missä mä sanoin.
https://1drv.ms/w/s!AmVYHHVaBarBgZkX8zws1At7t2Hk4w" onclick="window.open(this.href);return false;
Se, että jos koitat etsiä automaattilaatikon? töpseliä (hanttarin) etukulmasta niin siitäkään ei pääse bägiin.
Ja kannattaa myös olla oikeat värmeet millä noita vanhempia lukee, nekukn ei vättämättä puhu tätä uudempaa obd kieltä.
Hämmästyt varmaan jos katsot takaluukun sulakerasian kannen alle, sielläkin oli kolmenapainen liitin.
Siitäkään ei pääse airbägiin.
Mutta jos kyseessä on Kappa 1995-2000, niin kyllä se siellä on missä mä sanoin.
https://1drv.ms/w/s!AmVYHHVaBarBgZkX8zws1At7t2Hk4w" onclick="window.open(this.href);return false;
Se, että jos koitat etsiä automaattilaatikon? töpseliä (hanttarin) etukulmasta niin siitäkään ei pääse bägiin.
Ja kannattaa myös olla oikeat värmeet millä noita vanhempia lukee, nekukn ei vättämättä puhu tätä uudempaa obd kieltä.
Re: Lancia K airbag
no kuulin ja luin. Ja katsoin tuon linkin. Linkin mukaan joo, oikealla liittimellä on käyty nyt kahdessa eri korjaamossa oulun seudulla. Eivät löytäneet airbagiä. Niitten testeriohjelmakaavion mukaan tuolla etukulmassa (akun tienoilla) olisi vielä yksi liitin, jossa siis pitäisi olla teksti green siinä liittimenhatussa. Ja Kappahan on -01 diesel
Re: Lancia K airbag
Niin, ei siinä "-01" mallissa paljoa eroa noihin vanhempiin. Päivityksessä tuli pussit penkkeihin lisäksi ja bägipurkki ei sekoa kun starttaa akun kuivaksi.
Rattikin vaihtui ja alustasta tuli enemmän Saksalaistyylinen.
Edelleenkin siitä mainitsemastani töpselistä luetaan bäkiä.
Se että jos ei osaa, tai ole sopivaa ohjelmaa/liitintä ei tarkoita että etsitään lisää töpseleitä josta luku ei onnistu.
Mikähän on ongelmana, vai pitääkö vain kuitata valo pois?
Rattikin vaihtui ja alustasta tuli enemmän Saksalaistyylinen.
Edelleenkin siitä mainitsemastani töpselistä luetaan bäkiä.
Se että jos ei osaa, tai ole sopivaa ohjelmaa/liitintä ei tarkoita että etsitään lisää töpseleitä josta luku ei onnistu.
Mikähän on ongelmana, vai pitääkö vain kuitata valo pois?
Re: Lancia K airbag
Pitäisi kuitata valo. Ei muuta toivottavasti. ja valo syttyi kun jälkikasvu starttasi akun tyhjäksi....
Re: Lancia K airbag
Voisin väittää, että mikäli kyseessä on sillä 3-pinnisellä töpselillä oleva järveli, ei 90% korjaamoista pysty/osaa lukea sitä.
Joku paikallinen harrastaja, jolla MES ja siihen sopivat adaptetit voisi auttaa...
Joku paikallinen harrastaja, jolla MES ja siihen sopivat adaptetit voisi auttaa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Lancia K airbag
Juu, vielä kun joku tietäs missä Oulussa osattaisiin kuitata valo pois
Re: Lancia K airbag
Ehkä kannattaa kurkistaa sinne missä ruoho on vihreämpää
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin, tai sitten ostaa multiecuscan ohjelman a 50€ ja siihen parilla kympillä piuhat+adapterit.
Jatkossa ei tarvii olla niin metsässä niitten kanssa?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin, tai sitten ostaa multiecuscan ohjelman a 50€ ja siihen parilla kympillä piuhat+adapterit.
Jatkossa ei tarvii olla niin metsässä niitten kanssa?
Re: Lancia K airbag
Spiraalia olen nyt tutkinut. Ohmit näyttäs olevan kunnossa eli jatkuvuus kyllä on, mutta aukaisin liittimen joka on turvatyynyssä kiinni. Sieltä löytyi kuparilankahäkkyrä. Mikä se on? Mitä varten? Päättelin että se on joku vakiovastus joka kertoo järjestelmälle että yhteys on kunnossa. Miten korjata? Korvata? Tai mikä pitäisi olla oikea vastusarvo?
Re: Lancia K airbag
Ja sitten vielä yksi murhe eli hankin alfaobd, obd-kasoeli tuetaan jsekä adapterin auton 3-napaisenliittimen ja obd-kasoeli väliin. Alfaobd ilmoittaa nyt että tarkista kytkentä. Missä mahtaa olla vika?
Re: Lancia K airbag
Pari kiperää kysymystä.
-Mikä on kuparilankahäkkyrä?, ja missä.
-Mikä on obd-kasoeli?
Multiecuscan ohjelmalla päässee lukemaan vikakoodit kappasta ihan ilmaisversiolla siitä MES:sistä mitä täällä jo ehdoteltiinkin.
Se kertonee kolmannella kotimaisella missä on häikkää.
Jos sulla on jo se 3 napainen adpteri ja KKL kaapeli niin silloinhan koodit saat luettua tuolla yhdistelmällä noin vartin sisällä?
https://www.multiecuscan.net" onclick="window.open(this.href);return false;
-Mikä on kuparilankahäkkyrä?, ja missä.
-Mikä on obd-kasoeli?
Multiecuscan ohjelmalla päässee lukemaan vikakoodit kappasta ihan ilmaisversiolla siitä MES:sistä mitä täällä jo ehdoteltiinkin.
Se kertonee kolmannella kotimaisella missä on häikkää.
Jos sulla on jo se 3 napainen adpteri ja KKL kaapeli niin silloinhan koodit saat luettua tuolla yhdistelmällä noin vartin sisällä?
https://www.multiecuscan.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lancia K airbag
Spiraalin johtosarjassa,joka menee airbagille, sen päässä on liitin jonka sisältä löytyy ylimääräinen juttu. Siinä on pieni putki jonka ympärille on kääritty kuparilankaa. Se on tinaamalla kiinni johdossa.
Obd-kaapeli piti lukea.
Obd-kaapeli piti lukea.
Re: Lancia K airbag
Eli tarkoittanet ratin "sisällä" olevaa ns: kellojousta joka siis antaa myöden kun veivataan rattia edes takas.
Sen tehtävänä on vain tehdä kytkentä bägiin (katsottuna ohjaimen päästä) joka on siis ratissa (airbägi).
Edelleenkin suosittelen lukemaan vikakoodit ohjaimelta, ennenkuin tekee mitään hassua.
Jos laite on alkuperäisessä kunnossa, ei siellä liene ylimääräisiä putkia missä on kuparilankaa (spiraalin johtosarja lienee ratissa? ).
Jos valo on ollut sammuksissa, mutta akun loppuessa vasta syttyi, edelleenkin oletan että tuo on muuten kunnossa mutta pitää vain nollata.
Se onnistuu kkl kaapelilla ja tuolla linkitellyllä ohjelmalla.
Sen tehtävänä on vain tehdä kytkentä bägiin (katsottuna ohjaimen päästä) joka on siis ratissa (airbägi).
Edelleenkin suosittelen lukemaan vikakoodit ohjaimelta, ennenkuin tekee mitään hassua.
Jos laite on alkuperäisessä kunnossa, ei siellä liene ylimääräisiä putkia missä on kuparilankaa (spiraalin johtosarja lienee ratissa? ).
Jos valo on ollut sammuksissa, mutta akun loppuessa vasta syttyi, edelleenkin oletan että tuo on muuten kunnossa mutta pitää vain nollata.
Se onnistuu kkl kaapelilla ja tuolla linkitellyllä ohjelmalla.