Z1100

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jooh, ehkä joku vielä valaisee jos muistaa paremmin. Toi GT:n vinkki varmaan helpoin toteuttaa(koiranluun pidennys ja tuen kääntö toisinpäin), lisäksi yksi vapaa pultti tuolla venakopan toisessa päässä - vähän jytympi, en muista mitä siinä joskus on ollut kiinni. Siitä voisi vetää pienen tangon johkipäin koria ja kumipusla sitten korin päässä tai jotain sellasta..
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tajuamatta ja tietämättä nyt mistään mitään, niin ettei vetely johtuisi nyt offsetista ym. tilpehööristä? Oma vakio 128 meni aika tarkaksi säätää auraukset ja ajaa jo ihan apilavanteilla, joiden offset oli vakiovannetta pienempi. Alkoi todella herkästi vetelemään. En muista termiä, mikä oli nimenä tälle mitä ajan takaa. Sillä siis kuvataan "olkatappi/iskarilinjan" suhdetta renkaan keskilinjaan (onko tuo tappilinja renkaan keskilinjan ulko- vai sisäpuolella).

Jotenkin kuulostaisi oudolta, että moottorin tuenta saisi kiihdyttäessä vetelemään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

varmaan jus joku "kääntölinjan keskipoikkeama" tms.

Siitä voi kysyä vaikka bemaristeilta kuinka nannaa sen siirtäminen vituralleen on. :mrgreen:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja stella »

Eikös tuo kiihdytyksessä "vetely" ole vähän niinkuin ominaisuus, etenkin kun toinen vetoakseli on pidempi kuin toinen.....Ainakin meiän C-Asconat vetelee kiihdytyksissä, ja Seat Malagakin tykkää tehdä sellaista.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Vetely on ihan ominaisuus, ei toki pitäisi seilata kaistalta toiselle, mutta sellaisen puoli autonleveyttä...

Moottorin reaktiotangon kumeja saa hiukan puristettua kasaan sopivalla prikalla kumin ja korvakkeen välissä.

Ehkä aika on kullannut jo muistot, mutta en muista neliapiloiden offset muutoksen hirveästi vaikuttaneen kasin ajettavuuteen. Lopulta alla oli 195/45R15 renkaat et9 vanteilla ja muistikuvien mukaan se oli ihan ok ajettavuudeltaan :think:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Keltsi kirjoitti: 15.05.2023 10:12 Vetely on ihan ominaisuus, ei toki pitäisi seilata kaistalta toiselle, mutta sellaisen puoli autonleveyttä...

Moottorin reaktiotangon kumeja saa hiukan puristettua kasaan sopivalla prikalla kumin ja korvakkeen välissä.

Ehkä aika on kullannut jo muistot, mutta en muista neliapiloiden offset muutoksen hirveästi vaikuttaneen kasin ajettavuuteen. Lopulta alla oli 195/45R15 renkaat et9 vanteilla ja muistikuvien mukaan se oli ihan ok ajettavuudeltaan :think:
Okei, varmaan mä oon vaan liikoja sitten hissutellut. Noilla vanhoilla kumeilla(matalaprof) oli niin perseestä näillä meidän teillä, että aika hissuksiin tuli köröteltyä. Noh, ehkä mä tekasen ton GT:n vinkkaaman ylätuen muutoksen, sillä sais vähän momenttia tolle varrelle, selkeesti tuolta lootan päästä enemmän elää mosa.

Tänään käytiin nuorimmaisen kanssa tankkaamassa + kaupassa. Ihan hyvin meni matka, kaasarin säädöt edelleen vähän pepulista mutta saattaa se vielä vähän jostain imasta. Laiskana ukkona en siis vielä purkanut kaasaria vaan ymppäsin mälliä vaan ulkopuolelta, selkeästi parani. Vähän nostin vielä kotipihassa tyhjää, eiköhän tuolla pärjätä.

Lootan tukikumin kun uusin, niin nyt hakkaa putki pohjaan tietyssä kohdassa varvikelloa. Uusi putki odotteleepi sitä, että saisin yhden mosan ja muuta hilpettä pakattua ja ajeltua hakemaan. :D

Muutama kuva, kun nopeasti huuhtasin letkulla. Ja tietenkin oli lattiat täynnä vettä pesun jälkeen. :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Takapään aurauksen epäkeskeisyys aiheuttaa myös kiihdytysvetelyä. Jaa mistäkö tiedän.... :oops:
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Keltsi kirjoitti: 15.05.2023 10:12 Ehkä aika on kullannut jo muistot, mutta en muista neliapiloiden offset muutoksen hirveästi vaikuttaneen kasin ajettavuuteen. Lopulta alla oli 195/45R15 renkaat et9 vanteilla ja muistikuvien mukaan se oli ihan ok ajettavuudeltaan :think:
Ei se aika ole kullannut jo kultaisia muistoja. Ei vetele turhia ja on kohtuukiva ajettava tuo Panoramakin 195/45R15 kumein, ja et10 vantein. 8-)
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Ttuossa tuo ylätukimodi:
Kuva
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

GreenThing kirjoitti: 15.05.2023 17:34 Takapään aurauksen epäkeskeisyys aiheuttaa myös kiihdytysvetelyä. Jaa mistäkö tiedän.... :oops:
Tässä vois olla myös perää. Tässä oli ihan perseellään, mutta ihan hirveesti en uskaltanut mutulla korjailla. Tätäkin voisi funtsia. :thumb:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja -HH- »

GreenThing kirjoitti: 10.05.2023 08:24
Sämpy kirjoitti: 10.05.2023 07:38 Onko se sitten enemmän vai vähemmän urheilumalli, jos siinä on tehostaja..?
Alkupään kaseissa ei ollut tehostajaa, ainakaan perusmalleissa. Tuo punainen on -71.
Jep, vanhemmassa ei ole tehostajaa kuin Rallyssä ja SC:ssä. Vuoden 73 faceliftissä se tuli myös perusmallin ja siitä lähtien on ollut kaikissa malleissa kaseissa.

Vetely kuulostaa siltä että jotain on pielessä. Vaikka omista kaseiluajoista on liikaa aikaa niin en kanssa uskonut ajan kuullanneen muistoja, ja tämän myös GT:n ja Keltsin kommentit vahvistaa. Mielestäni soho-Kasi veteli saman oli sitten vakio 55hv tai voimaa selkeesti enemmän, leveällä pyörällä. Kai siinä kilpurikasissa about satakuntaheppaa oli. Ja mielestäni TC Ritmo ei vetelee samoin kun sama pituiset vetarit. Toki siinä negatiivinen olkapoikkeama kakslitraisessa vakiona, ykskutonen käytännössä Kasin etupäällä.
Missä kunnossa alapallot? Niiden kuluma tekee ainakin outoja tempovia liikkeitä. Samoin tosiaan kaikki muutkin nivelet ja kiinnitykset alkuun katsoisin läpi. Katso myös hammastanko ettei ole perinteistä irronnutta holkkia, taitaa lähteä vaan se oikealta? Tuntuu väljyytenä. Sen takapään myös tsekkaisin että kaikki edelleen tiukassa kun kerran siellä on nyt jumpattu. Oliko tässä nyt mikä vaihderasia? Lähinnä se että onhan tripoidit laatikkoon sopivan kokoiset.
Ja sitten ne pyöräkulmat kuntoon. Varsinkin pielessä olevilla nuo nivelten kuluman aiheuttamat vetelyt tuntuu selkeesti pahemmin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kaikki on nyt uusittua, etupyöränkulmat säädetty viime kesänä. Takapäälle säätäjät eivät tehneet mitään, mutta täytynee sitä sitte katsella itse. Hyviä vinkkejä takapään säädöille?

Loota on vakio 1.1, samoin vetarit.

Hauskaa että puolet pitää vetelyä ominaisuutena ja puolet ei :mrgreen:
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja stella »

Takapään säätö on näissä sellasilla shimmilevyillä, eli siellä tukivarren korinpuoleisessa kiinnityspisteessä on shimmilevyjä, joilla saa takatukivarren kulmaa muutettua
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin kyllä erimittasilla vetareilla oleva etuveto aina vetelee, mutta ymmärsin että tämä nyt jotenkin erityisen pahasti. Siihen vetelyyn vaikuttaa myös etupään geometria (ja ennen kaikkea se olkapoikkeama). Eli käytännössä olkapoikkeama määrittelee sen pitäiskö olla haritusta vai aurausta (ja olkapoikkeama saa muutettua helpoiten vanteen et:llä). Eli kyllä pyöränkulmiakin kannattaa kokeilla muuttaa jos löytyisi parempi asetus. Taakse aurausta, oikeastaan sen mukaan millaisen itse siitä haluaa. Eli kääntyykö äkkiä vai onko enemmän aliohjaava.

Millaiset arvot pyörä kulmissa nyt on?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

stella kirjoitti: 16.05.2023 09:41 Takapään säätö on näissä sellasilla shimmilevyillä, eli siellä tukivarren korinpuoleisessa kiinnityspisteessä on shimmilevyjä, joilla saa takatukivarren kulmaa muutettua
Jooh nämä löytyi, mutta olivat edellisen toimesta ihmeasennossa. Nyt ovat vähemmän ihmeasennossa, mutta veikkaus että edelleen pävi.

Etukulmat ovat arvoissa, jotka vianor löysi zastavalle. Vakaan ja hyvän tuntuinen ajaa suoraa ja mutkaa.

Mä en siis tosiaankaan tiedä, paljonko tollasen pitäs vedellä mutta perstuntuma on, että voisi vähemmänkin.
Vastaa Viestiin