2101 1200L ja lähti lapasesta..

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Muutama vuosi sitten pistin hätäiseen jääauto tarpeeseen 2101 Ladaan iltapäiväpuhteina 2000 tuplanokkaisen mirafiorin koneen ja askikin. Jousitusta pudotin lennosta kierroksen kaksi edestä takaa.
Painostuksen alla tein kevät talvella hitsilukon, öljytulpan reiästä tasauspyörästö puikolla juntturaan, hyvä tuli mutta auto ei nopeutunut kokonaisuutena, tuli vaan jättiluisua nopeissa kaarteissa, toki lähdössä parani ja hitaissa mutkissa eli +-0.
Ostin Venäjältä val racing levylukon ja taivas aukeni, avoimen perän ja hitsilukon paremmat ominaisuudet yhdistyi, mutta kone sanoi kaput. Öljypohjaan joskus töksyn saanut kerran imujalan katkaissut tc ei kestänyt kalisematta kahta ajokautta..
Viimeksi muokannut mivot, 19.03.2019 01:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Pistin pyörivän fiiatin koneen pellin alta myyntiin, muutaman päivän päästä ostaja löytyi ja koneen nosto tuli eteen.
https://youtu.be/gUvJ88KmoXY" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten eikun uutta pesään, tc koneita olisi hyllystä löytynyt, mutta se olisi tylsää.. Mitä varastoista löytyy?
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Yksi yö valvoin yrittäjän stressiä pois ja samalla tuli aprikoitua välilaipan tekoa, joten aamulla toimeen kun oli kehkeytynyt kuningas idea.
Muutaman tunnin päästä oli laippa valmis fiat sileäkyljen ja vag 4-pyttyisen väliin.
Pääajatuksena keriä jää auto kaikesta mitä hyllystä löytyy, mini kustannuksilla.
Sain joskus kaupassa Audin aeb koneen kylkiäisinä, noin 6v sitten, kone arvoitus vaikka kuulemma vähän ajettu..
Siinä kone siis.
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Pientä mittailua ja toteaminen että nopein keino siirtää osittain tulipeltiä 20cm, silloin koneen voi heittää semmoisenaan pellin alle.
Joten peltityöt lyhykäisyydessään: tulipeltiä taaksemmaks osittain, kardaanitunnelin suurennus, etupalkkiin pieni muutos ettei tarvitse öljypohjaa tigillä muuttaa.
Moottoriin kova vauhtipyörä vanhasta vag romusta, siihen tdi asetelma ja 228mm kytkinlevy hyllystä, painelaakeri yhdistelmä fiat runko/vag selkään...
... sit koneenkorvat, mitkä oli nopsa tehdä, jne.....
Monien mittailujen jälkeen hyllystä uhrata yhden s4 Audin mukana tullut tarvikecooleri, sen perään varaosa golffista syylärin, jossa jopa samat "pikaliitin" lähdöt kuin koneessa ja oikealla kohtaa plug and play..
Viimeksi muokannut mivot, 19.03.2019 00:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Johtosarja raato passatista, kytkentäkaaviot netistä eli muutamien johtojen kytkennällä ok.
Tankin pohjaan iso letku nippa, siitä 044 bosch kopio pumpulle joka jäänyt audi projektista hyllyyn. Suodatin väliin ja putkisto 8mm bensan kestävää pneumatiikkaputkea..
Kaveri poisti ecusta ajoneston ja laakista kone tulille.
Pakoputkea 3" eka ahtimelta lähes suoraan 1m taakse ja supparilla kutistus 2.5", yksi suora vaimentaja taakse..
Ihmettelin mietoa äänimaailmaa, ilmeisesti 1.8t ei ole älämölö kone niin kuin Mersun m103 twinturbo..
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Keulaan laitoin venäläiset rallimallin putkitukivarret ja taas laikkasin jousia..
Suurimpiin korimuutoksiin vedin suoraan ruiskulla epoksin, pikku suhmurointeihin spray pohjamaalia.
Auto toimii, vetää varsin hyvin, vaikkakaan en vielä jäälle ole kerennyt kokeilemaan, taitaa rata sulaa..
Video hieman vääristää ääniä, on todellisuudessa varsin kaunis ääninen pata.:
https://youtu.be/k8PKY0AP-sE" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut mivot, 19.03.2019 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Kuinka saa helpoiten nappisilmä Ladaan 50 heppaa lisää?

No, pistää virisoftan ecuun tietysti!
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Tuossa kun "väliaikaisesti" jo 2 vuotta, uudemman coupen 16" vanteet takana, koska tuon koon jääratarenkuloita hyllyssä, onhan ne liian leveät vanteet noille renkaille, muttei kapempiakaan ole siunaantunut. Tänään kokeilin ilman takajousia. Laskin peräpään pohjaanlyöntikumien varaan, eikä piikit raapineet mihinkään kun työnsin autoa. Samalla lyhensin jousia, käydä Venäjältä myöhemmin valmis sarja jos siltä tuntuu, mutta menee noinkin ok.
Etupäässä 14" piikit, ne alkuun raapi pyöräkotelon takareunaa hieman, vaati vasarointia. Nyt kun edessä nuo putkitukivarret, ne tuo rengasta eteenpäin ja luulen että nyt mahtuisi 16" piikitkin kun kaaren etureunaa hieman muotoilee.

Huomenna tökätä öljynpainevalo toimintaan, se jäi aiemmin tekemättä kun kytkentäkaaviota metsästin, tänään vilkaisin mittariston pohjaa ja sokea pitää olla jos ei näe mihin liitinpinniiin kytkeä, en ikinä ole nähnyt noin yksinkertaisen selkeää piirilevyä mittaristossa.

Huomenna käyn myös uuden nopeusmittarivaijerin, voi sen jälkeen verhoilla kardaanitunnelin, kun vaijerin läpivienti tunnelin kyljestä.

Jossain vaiheessa hommata öljynsuodattimen siirtosarja, se oikeastaan ainoa tiukempi paikka tuolla pellin alla ja aika mahdoton helposti nyt suodatinta vaihtaa. En usko tuon kuitenkaan ongelmaksi muodostuvan, jos öljynvaihtoväli 5-10tkm.

Rakentelu hieman hidasta, kun vain muutamina päivinä viikossa pystynyt tätä nypläämään ja käsivamma hieman rajoittaa. Suurinpiirtein tunteja palanut noin 50-60, mutta on tämä ihan virkistävää, rakentaa itselle lelua minibudjetilla ja saa toteuttaa mitä mieleen juolahtaa.
124 Spider 2200 20vt -77
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Minun kokemus on, että matalampi ja jäykempi alusta on huono talvella ja jäällä, ainakin siviilirenkailla. Pito huononee selvästi. Piikeillä ei ikinä ole tullut ajettuakaan. Yksi poikkeus oli kyllä, E21-koppainen bemari. En keksi siinä muuta, kuin että takapyörien kulmat muuttui laskeutuessa paremmaksi talvipidon kannalta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

En usko että mataluudesta jäällä mitään haittaa on ja ei tuo vielä kovin jäykkäkään ole. Mittasin ja istuin kontin reunalle, niin jää siitä 4cm alemmas, etulokasuoja menee sen reilu pari senttiä alemmas kun sen päälle istahtaa noin 90kg. Toisaalta eipä ole koskaan tullut noin mittailtua, mutta noin kulmia painellen ei ole kova alustaltaan.

Kaveri tökkäs eilen ecuun ohjelman eli tehot hieman pomppas, nyt kai reilu 200hv ja yli 300nm ja mukava ajettava. Kustannus noin 5€.

Muutaman tunnin nyt tänään kävin tekemässä, laitoin omaan mittaristoon toimintaan öljynpaine/lataus valot.
Noissa oli hieman kikkailua, vaihdoin lamppupaikat ristiin, sain sillä virtaa syöttävän latausvalon,joka siis ennen oli öljyvalo, diodin jouduin laittaa herätteen väliin että koneen saa sammumaan. Tuossa audi koneessa öljynpainekatkaisija maadoittaa kun öljynpaine nousee eli ladan oma valo toimisi väärinpäin, tein releellä ohjatuksi nyt tuon maadoittavan öljyvalon, joka siis oli alkujaan latausreleen ohjaama latausvalo.
Sekavaa?

Huomenna metsästää koneen johtosarjasta lämpömittarin johto, kun tuntuu Audin aeb/passatin aeb eroavan ja vuosimalleissakin eroa johtovärissä.

Kytkin myös flektin toimimaan, jota siis maadoituksella ohjaa oma anturinsa syylärissä, samasta pienestä konehuoneen sulakerasiasta jakaantuu myös ajovaloreleille virta ja on muuten kirkkaat valot ladassa. Ilmeisesti vag laturi lataa vähän tymäkämmin ja hävisi alkuperäiseen verraten varmaan yli metri puolitoista syöttöjohdon ketunlenkkiä.
Noin puolituntia käyttelin ja kaasuttelin, silloin tällöin kuumana harvakseltaan hurahtaa flekti hetkeksi päälle eli hyvin tuntuisi äkkiistään riittävän jäähdytyspuoli.
Näin tänään.
124 Spider 2200 20vt -77
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En usko että toimii oikein piikeilläkään, jos vetopäässä on liikaa jäykkyyttä. Sinänsä korkeus ei tuota ratkaise, mutta toki jousi jäykkenee lyhennettäessä.

Tästä havaintoesimerkkinä kun keinuva Fiat Scudo paku osoittautui jääradalla Ladaa nopeammaksi. :D Ihan vaan vetopidon ansiosta. Jäykkä tavaraperä ja iloisen herkkä ja pitkäliikkeinen etupää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Kesä tulee ja taisi jäädä nyt tältä talvelta jääradalla testaaminen. Jos tarve niin pitää jossain välissä käydä Venäjältä ne valmiit matalemmat jouset, tietää sitten millaiset ne on kovuudeltaan, nopea tuohon ne vaihtaa. Tuossa vähän testiä ollut tuo jousien lyhentäminen, kierros pois ja testaus millainen tuli, jne.
Keula tuosta nyt enemmän jäykentynyt, peräpää tuntuu olevan ihan ok löysä tällä hetkellä, eikä jousikaan mahdu tulemaan pois pesästään vakio pitkillä iskareilla.
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Vaihdelaatikko vaihtaa tuohon ehjä, kuulostaa suorakytkennältä, mutta oikeasti on laakerivikainen volisija. Nytpähän tiedän tuon askin kunnon, oli joskus jokkisauton mukana jota piti kärrätä, sain askin kyydityspalkkana.
Jarrupääsylinteri uusia, ongelmana että etupiirille ei tahdo mennä painetta aina, on lorautettu jotain öljyä säiliöön ja se tappanut kumit pääsylinteristä.
Eiköhän tämä nyt ollut tässä, siirtynee kesätauolle.
https://youtu.be/OXA67HSwK6E" onclick="window.open(this.href);return false;
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Tämän ajoin illalla nosturille ja pudotin tuon volisevan vaihdelaatikon pois. Samalla kun nyt aski irti niin laitoin öljynsuodattimen siirtosarjan paikoilleen. Ennen oli mahdoton vaihtaa suodatinta helposti. Koekäytin ilman vaihteistoa, hyvin näytti liitokset pitävän.
https://youtu.be/Nli3MEdICGE" onclick="window.open(this.href);return false;
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2101 1200L ja lähti lapasesta..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Tälläkin tuli käytyä jäällä muutaman kerran viime talvena, meillä semmonen harrasteporukan rata tossa lähellä. Mitä jäi käteen viime talvelta?
Takakyljet lommoilla, irronneita pyöriä jne..
Taakse piti vanhoista kannenpulteista tehdä pinnapultit, sit alkoi renkaat kestämään kiinni.
Muuten toimi hyvin ja on helppo moottorinen ajaa, voima tulee niin tasaisesti alhaalta asti eikä se lopu kesken. Periaatteessa koko radan jossa muutama nopeuden tappava hidaste pinni, pystyi ajamaan halutessaan kolmosella. Vaikka tuo joissain kohdin pirun huono ajaa, kun tuon alustaan ja ohjaus geometriaan paneutuminen nollassa, mutta suurin syy lienee huonot piikit edessä. Esim. yks pitkä hiljalleen kiristyvä kaarre johon tullaan kolmosella täysillä, joka lopulta päättyy lähes u-käännökseen, se oli pakko ajaa tappiluistossa koko ajan luistoa lisäten että lopulta vauhti lähes pysähtyy ja pääset jatkamaan suoraan kaarteen loputtua ulos, eli sivuluisulla jarruttaen lopulta perä edellä. Kun jos kantti loppui ja löysäs kaasua tai erehtyi jarruttamaan kesken kaarteen niin lada puski välittömästi ja vitux män. Tohon vielä reilut metriset jää röykkiö penkat, niin nyt on takanurkka vähän sisässä.
Mutta tolleen ajaen lada oli nopein jääpeli tossa porukassa, ennen niin suvereenisti hallinnut v6 quattro audi joutui ekan kerran taipumaan.
124 Spider 2200 20vt -77
Vastaa Viestiin