Linea etupään kolina
Re: Linea etupään kolina
Noita ei ollut paikallisessa Fiksuksella, joten ostin pienimmän ulosvetäjän ja vetää kauhealla voimalla eikä vaan meinaa irrota. Irrotusöljyt siinä vaikuttaa ja veto päällä.
Ei kai nämä ole kierteellä asennettu selittäisi kyllä miksi ei irtoa.
Edit: Irtosi ku hirveällä voimalla anto vetää ulosvetäjällä puolituntisen ja sitte vähä nitkutteli niin kuulu vaan naks.
Ei kai nämä ole kierteellä asennettu selittäisi kyllä miksi ei irtoa.
Edit: Irtosi ku hirveällä voimalla anto vetää ulosvetäjällä puolituntisen ja sitte vähä nitkutteli niin kuulu vaan naks.
Re: Linea etupään kolina
Hyvin usein tämmösissä poori/kartio liitoksissa auttaa tasainen veto ja naputtelu.
Esim muovinen meiaselinvarsi siihen kiinnityksen juureen, pieni pänninki ja naputtelua akselin päähän.
Mutta hyvä kun irtosi! Toivotaan, että tuo oli se joka remontin pakollinen "juminut mutteri".
Esim muovinen meiaselinvarsi siihen kiinnityksen juureen, pieni pänninki ja naputtelua akselin päähän.
Mutta hyvä kun irtosi! Toivotaan, että tuo oli se joka remontin pakollinen "juminut mutteri".
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Linea etupään kolina
Joskus nuo osaa olla hyvinkin tiukassa, ja irtoamisessa tiettyä dramatiikkaa.
https://youtu.be/MZHTHopwfHQ?t=260
https://youtu.be/MZHTHopwfHQ?t=260
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Linea etupään kolina
Kuskin puolen kääntölaakeri oli aivan juminut kiinni ja ruostunut. Laakereiden vuosilukujen perusteella on vaihdettu jo kerran.
Ratti on nyt hyvin kevyt kääntää, eikä kolinoita kuulunut ja ajotuntuma tuntui jämäkämmältä. Pitää koputtaa puuta.
Lienee yksi syy jos pesee painepesurilla pyöräkotelon, että saattaa kääntölaakeri imasta vettä. Pitäs sen varmaan kuivaakin.
Tuulilasin ritilän alla oli kauheasti roskaa, että ihme kyllä ei ollut alkanut edes ruostumaan. Tuonkin takia noiden pyyhkimenvarsien irroitus pitäisi joskus tehdä.
Ratti on nyt hyvin kevyt kääntää, eikä kolinoita kuulunut ja ajotuntuma tuntui jämäkämmältä. Pitää koputtaa puuta.
Lienee yksi syy jos pesee painepesurilla pyöräkotelon, että saattaa kääntölaakeri imasta vettä. Pitäs sen varmaan kuivaakin.
Tuulilasin ritilän alla oli kauheasti roskaa, että ihme kyllä ei ollut alkanut edes ruostumaan. Tuonkin takia noiden pyyhkimenvarsien irroitus pitäisi joskus tehdä.
Re: Linea etupään kolina
Hmm, voisiko olla, että laakerit on ns "kuivia" tai korkeintaan jollain ohuella rasvalla "kestovoideltuja"?mauricio kirjoitti: ↑30.05.2023 18:51 Kuskin puolen kääntölaakeri oli aivan juminut kiinni ja ruostunut. Laakereiden vuosilukujen perusteella on vaihdettu jo kerran.
Ratti on nyt hyvin kevyt kääntää, eikä kolinoita kuulunut ja ajotuntuma tuntui jämäkämmältä. Pitää koputtaa puuta.
Lienee yksi syy jos pesee painepesurilla pyöräkotelon, että saattaa kääntölaakeri imasta vettä. Pitäs sen varmaan kuivaakin.
Tuulilasin ritilän alla oli kauheasti roskaa, että ihme kyllä ei ollut alkanut edes ruostumaan. Tuonkin takia noiden pyyhkimenvarsien irroitus pitäisi joskus tehdä.
En tiedä/muista millainen laakerointi on Linea/GP yläpäissä, onko ihan kuulalaakeri vai liukulaakeri. Monet tarvikelaakerit ovat olleet uutena melko kuivia (rasvaa vain nimeksi) ja joskus niitä on tullut rasvattuakin paremman keston toivossa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Linea etupään kolina
Näihin entisiin oli rasvaa tyrkätty, mutta liekö kuparitahnaa joku pistänyt. Käyttöikä ei varmaan tainnut pidetä.
Re: Linea etupään kolina
Niin, mahdoton tietää. Samoin olosuhteet jne.
Minullahan meni Stilosta yläpäitä kolme. Kaksi omaa tyhmyyttään korkeilla jousilla, mutta yhteen riitti terävä routareikä. Alapallon lisäksi meni kääntölaakeri.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Linea etupään kolina
Ja näitä tarvikeosia saa sitten vaihtaa joka toinen vuosi. Onneksi on vielä alkuperäiset osat kestäneet.