Fiat Regata 85´ 1984

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Eksu79
Viestit: 79
Liittynyt: 17.02.2008 21:52
Paikkakunta: Janakkala

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Eksu79 »

Hienoa työtä! Millä hankaat ruosteet ja massat pois?
Fiat Ritmo Abarth 130TC -87
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Hyvä jos kelpaa viihteeksi jollekin. ;) Rälläkällähän sitä hiotaan ja tarkemmin punotulla piikkilaikalla. Ei se pään punonta siinä kovin kauan kestä mutta noin yhdellä laikalla on tämänkin auton kaikki hionnat tehty. Sellaisella piikkilaikalla rälläköin aina kaikki lohkosta jarrusatuloihin ja korihommiin. Tietysti eri kuluneisuusasteisilla eri paikoista ja kohteista. Joskus aikanaan ostin niitä ison kasan Keskiseltä, kun olivat jotain 5 euron luokkaa kpl. Pitäisi taas ostaa, kun otin tänään viimeisen uuden käyttöön.

Pari filmiäkin taas...

Regata osa 10
https://www.youtube.com/watch?v=wCNDItVWltw" onclick="window.open(this.href);return false;

Regata osa 11
https://www.youtube.com/watch?v=RHFe0jBVr2w&t=1s" onclick="window.open(this.href);return false;
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tänään oli vielä vähän aktiivisempi päivä projektin suhteen. Toiminta hidastuukin nyt reippaasti, kun työt jatkuu maanantaina mutta yritetään päästä tallille aina kun vapaata liikenee.

Yksi paikka hitsaantui paikoilleen ja pari uutta reikää tuli tilalle. Uusi Tipon sylinterikansikin saapui kotiin ja siitäkin piti heti muutamat pätkät vääntää.

Regata osa 12
https://www.youtube.com/watch?v=3mUGliOfMs8" onclick="window.open(this.href);return false;

Regata osa 13
https://www.youtube.com/watch?v=24dktfZ3AD8" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiat sohc viritys 1
https://www.youtube.com/watch?v=oT5tZSfL5kA" onclick="window.open(this.href);return false;

Sohc 2
https://www.youtube.com/watch?v=pe2hefjaHNI" onclick="window.open(this.href);return false;

Sohc 3
https://www.youtube.com/watch?v=5rHdaFmD7Mg" onclick="window.open(this.href);return false;
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pienen näköinen on pakoreikä, mutta niinpähän tuo on aika monessa (kilpa)moottorissa, mitä on päässyt avattuna kattelemaan.

Kyllähän se mäntä kaasua pihalle työntää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:Pienen näköinen on pakoreikä, mutta niinpähän tuo on aika monessa (kilpa)moottorissa, mitä on päässyt avattuna kattelemaan.

Kyllähän se mäntä kaasua pihalle työntää.
No eihän se mäntä sitä pakokaasua saa työntää ulos NA kilpakoneessa, sitä varten on pakosarja.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja VTO »

Yllättävän hyvänä pohja kaikesta huolimatta säilynyt. Mitä noita tuli 90-luvulla nähtyä, niin olivat jo silloin aika happamia. Raju kama tuo PVC, tai mikä muovi lieneekin. Kyllä siinä pipo valahti silmille, kun otti kulmasta kiinni ja repäisi pohjaan puolen neliömetrin reiän.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossakin on varmaan sellainen ruiskukitin oloinen massa pohjassa? Se on aika ikävää tavaraa. Vielä ikävämpää oli -80 Saab 99:n PVC-muovi yhdistettynä kelvottomaan teräkseen. Mukava tökkiä 11-vuotiaan auton pohjaa puukolla, kun kuuluu vain "lops" puukon mennessä muovista läpi - ei ollut enää edes ruostetta alla. Siellä missä oli, oli teräs muuttunut paksuiksi ruskeiksi voitaikinalevyiksi. Ei ihme, että nuo on aika hyvin kadonneet liikenteestä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Meinasitko muuten tehdä ihan 1,5:n kampuralla, vai samalla vähän pitempää iskuakin?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:Meinasitko muuten tehdä ihan 1,5:n kampuralla, vai samalla vähän pitempää iskuakin?
Pitkä iskunen vaatii palikkaa sitte enempi.
Mulla on yks pitkä iskunen 78.4mm soho lohkoakin joutuu hiuka vinguttaa..
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Alustava suunnitelma on tehdä tämä ihan vakiolla alakerralla josta puristuksia nostetaan lohkoa madaltamalla. Lohkosta otetaan sen verran pois, että saan minimi paljevälyksen ohuella kannentiivisteellä. Sen jälkeen paluu vakiokanteen on mahdollista paksummalla tiivisteellä niin ettei puristuksia tule muutoin vakioon koneeseen liikaa. Purkaminen ja tulevat mittaukset sitten osoittavat kuinka paljon tuohon puristuksia saa esim. 0,8-0,9 mm. paljevälillä. Venttiilikolothan mäntiin pitää tietysti kaivaa tuolle virinokalle riittäviksi.

Jätän siis vakio yläkerran jemmaan vakioksi palauttamista / museointia varten, jos joku sellaisen joskus haluaa suorittaa.

1,6 litraiseksi stroukkaaminen on hieman turhaa, koska muutos on niin pieni. Wesun tapaan isommaksi tekeminen taas vaatii aihioksi 1,6 lohkon ja kaikki liikkuvat uusiksi. Se ei nyt tällä kertaa houkuta.

Saapuivat muuten uusi nokka-akseli ja ultraäänipesurikin eilen. Äsken kävin jo vähän testailemassa pesuria tankin putkiin, kumitulppiin ym. nippeleihin.

Kuva
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Juu, tuota 1,6:n akselia meinasin. Tosin ei siitä tule kun se desin verran, mutta kaikkihan se olisi vaan hyvää kun samalla saa poraus/iskusuhdetta paremmaksi ja puristustenkin suhteen helpottaa.

Mikä ohut pahvi oli tulossa? Itse olen haeskellut noita ohuita pahveja, mutta en alta 1,65 mm ole löytänyt muita kun ruman hintaisia peltitiippareita.

Mutta mielenkiinnolla seuraillaan mitä tästä tulee.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Kolmen viikonlopun tapahtumissa kulkemisien jälkeen oli tällä viikolla taas aikaa Regatalle. Aloittelin kannen porttailua alkuviikosta ja hain tarvittavat työkalut tallilta kotiin, että pystyn edes vähän iltaisin tekemään. Tallille lähtemisen kynnys on aina isompi kuin jos kotona pystyy touhuamaan. Nyt kolmen illan puuhastelun tuloksena imukanavat alkaa olemaan suurin piirtein karkeasti muodossaan. Kanavien suuaukkojen kohdistus imusarjaan pitää vielä tehdä. Olin vähän kahden vaiheilla, että lyönkö ohjurit pois ennen porttausta mutta päätin jättää paikalleen, kun ne on kuitenkin uudet. Taitaa tulla paremman muotoisetkin noin, kun jättää paikalleen ja muotoilee. Pitää yrittää ottaa parempia kuvia kun saan kanavat viimeisteltyä.

Kuva
Kuva
Kuva

Torstaina kävin myös muutaman tunnin rälläköimässä tankkia ym. nippeleitä puhtaaksi. Tankissa oli sellaisia alkavia ruosteita, että kannatti nyt irrallaan ollessa putsata.

Kuva
Kuva
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuo venttiili ei ole keskellä kanavaa , ainakaan alkuperäisessä fiatin kannessa, itse olisin tehnyt ja olenkin portannut kannen niin , että olen ns. korostanut tuota pyörrettä jonka kanava tekee.
Toisin kertoen olisin nostanut kanavaa vain ohjaimen toiselta puolelta ja kaivanut kanavaa vieläkin enemmän sivuun. Huipputehossa ehkä karsii hieman (tai sitten ei .) mutta ala ja keskialueelle tulee voimaa reilusti lisää, ehkä polttoaine talouskin paranee.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Noista yllä olevista kuvista sitä ei kyllä huomaa mutta kaivoin itsekin sylinterin seinämän puoleisen sivun venttiilitaskussa pulleammaksi. Tässä kiinan valussa oli myös sellainen huonous, että koneistukset suhteessa valuun oli menneet vähän toiseen laitaan. Eli kahdessa kanavassa oli vakiona reilummin tuota käännöstä ja kahdessa taas ei kovinkaan paljon. Yritin sitä parhaani mukaan tasoittaa ja eipä tuota lähtökohdan virhettä juurikaan huomaa valmiista kanavista.

Pienin kohta kanavassa on nyt ennen tuota ohjurille nousevaa evää. Eli 28,4mm. on nyt korkeus ja leveyttä hieman enempi (kanavan lattiasta en vielä ottanut). Levennän vielä pienintä kohtaa karkealla pahvisella hiomarullalla ennen viimestelyä ja tasoitan vielä tuota valun / koneistuksen toislaitaisuutta.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Regata 85´ 1984

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Pari videota taas laitoin mitä tullut puuhasteltua auton kanssa.

Regata osa 14
https://www.youtube.com/watch?v=GU_-WpnEuAY" onclick="window.open(this.href);return false;

Sohc viritys osa 4
https://www.youtube.com/watch?v=xWamCvP9ISE" onclick="window.open(this.href);return false;
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Vastaa Viestiin