Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kiitos pitkän linjan Fiatistien tarjousten, täällä foorumillakin pitkään peräänkuuluttamani ja kaipaamani Tipo tuli viimein loppukesällä harrrasteltavaksi; kiitos tosiaan kaikille tarjonneille! Uuden kodin sai 1,6S eli kaasutinversio, hinaamalla, ja pari viikkoa sitten aloittelin käynnistysyritykset. Alkuun ei mitään, mutta startin johtojen peukalointi palautti kontaktit, nyt pyörittää hienosti. Polttoainettakin kone saa, mutta kipinä puuttuu; tarkastettu on sekä kampianturi että jakajan osat, kunnossa. Puola vaikutti myös ensiö- ja toisio-vastusten mittausten perusteella olevan iskussa, joskin ei ole Tipon oma (jossa nelinapainen soikea liitin tulopuolella ja yksi lähtö jakajalle), vaan taitaa olla 1,6 ruiskukoneen ja mm. vanhan Croman tyylinen (neljä pientä lattaliitintä tulopuolella, yksi jakajalle). Puolalta ei vaan lähde potkua, sen verran on asiaa mittailtu. Sytytysboxiin eli Digiplex 2:een ohjautuu epäilys, mutta akun alla oleva maadoitus pitää ensin tarkastaa, ei olisi ensimmäinen kerta, että tuolla on itse ongelma.

Kumminkin, saisiko joku vanhan Tipon (1,4 ja 1,6 kaasariversiot) tai Uno 1,4 i.e:n omistaja otettua hyvät lähikuvat puolasta ja ennen kaikkea soikeasta liittimestä lähtevästä johdotuksesta ja siitä, minne ne menevät? Näissä kolmessa ainakin on identtinen sytytys, ja saattaapa sama löytyä vielä Lancia Dedrastakin, ettei vain vielä Temprastakin. Jos silti tulisi puola vaihdettua ja palautettua alkuperäinen kytkentä, niin ei tule tehtyä tyhmyyksiä....
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

FIRE-Unskista (ruisku) löytyi tuollainen, periaatteessa voisi olla tuokin paketti täysin sama. Ja tämähän ei vielä sitä olennaista haastetta poista eli mihin nuo neljä johdinta menevät (villi arvaus: maa eli -, kierrosluku, virtalukko+, sytytysboksin+ , mutta missä järjestyksessä??).
Fiat Uno Fire puolan johdotus.jpg
Fiat Uno Fire puolan johdotus.jpg (16.19 KiB) Katsottu 7344 kertaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Oisko tuosta apua, loppupuolella kytkinkaavat http://www.fiat-bg.com/Downloads/Books/ ... Haynes.pdf
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mulla on hyllyssä yksi digiplex2 sytkäsysteemi johtosarjoineen. Voin tuota viikonloppuna tutkia jos ei homma selviä aiemmin.

Jos jotain varaosia tarvitset, niin mulla löytyy purkuautossa toinenkin samanlainen systeemi. Toimikin ainakin ennenkuin kannen ostin pois :D Jos tuo kiinnostaa, niin löytyy Joutsan ja Hirvensalmen rajoilta. Tuo irrallinen systeemi mulla on kotosalla Mäntyharjussa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Siis ne johdot on parit. Eli 2+2. Vihreä sytkä boxiin , ruiskuboxiin ja kiekkamittarille , punaseen tai oranssi tulee +15
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kiitos kaikille jo näistä! Katsellaanpas viikonlopun aikana, miten äijän käy, kertoilen tilannetta, kun pääsen maalta ihmisten ilmoille. Stefan suuntaan ei ole ihan mahdoton mutka, jos boxilta alkaa näyttää vaiva. Vaan ensi alkuun tuo maadotuspuoli varmasti hallintaan, ja pitää tietenkin mittailla vielä kunnolla päivänvalossa uudelleen muutama kohde. Ja löysin tuollaisen laareistani, ties, vaikka olisi juuri tuota Haynes-perua (boxi vain ei vaikuta Digiplex 2:lta, kun on iso liitin ja alipaineletkun paikka väärin pain kuin Tipossa):
Uno sytytys.jpg
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

No niin, tässä nyt väliaikatietoja uusintamittauksista ja parit valokuvatkin. Kampianturin lukema oli 808 ohmia (ohjearvo 800 ohm) eli juuri niin kuin pitääkin. Selvästi lukema myös vaihteli, kun konetta pyöritti vastusmittari anturikaapelin liittimessä eli mielestäni toimii juuri, niin kuin pitääkin. Puolan ensiöpuolella oli 1- ja 15-napojen välissä 1,0-1,1 ohmia (ohjearvo noin 0,45-o,5 ohmia) ja toisiopuolella 5700 ohmia (ohjearvo 4700 - 5200 ohmia). Puolana autossa on nyt erillisliitimin varustettu eikä alkuperäinen, joka olisi tässä ketjussa aiemmin kuvatun Unon puolan ja moninapaliittimen kanssa identtinen Marellin BAE 504E. Tuollainen löytyi sekä täysin toimivista Unoistani että yksi jopa hyllyltäni, kaikissa mitatut arvot ensiöpuolelle 1,0 ohmia ja toisiopuolella 3500 ohmia. Ei vaan pahus vieköön päässyt kokeilemaan, kun puuttui tuo moninapaliitin ja pinnit olivat Unon puolissa ahtaasti syvällä (pitänee heittää purkamokeikka tuolle liittimelle?), mutta sen verran kuitenkin tuli tietoa, että 12V tulee johtosarjasta noihin oranssivärisiin ja maa tuonne ruskeaan (puolasta ylhäältä katsottuna oikeat liittimet)/ruskea-valkoiseen /ylhäältä katsottuna vasemmanpuoleiset liittimet), ja monista jatkoksista huolimatta ei ole signaalikatkosta johtoja liikutellessakaan. Näyttää siis siltä, että puola saa jännitteen ja maan, mutta tieto sytytysboksilta, milloin varata ja katkoa, ei kulje. Seuraavalla kerralla pitää toki vielä mitata sytytysboksille tulevista pinneistä, tuleeko tuo kampianturitieto sinne asti (nyt ei ollut oikeita pinnejä tiedossa). Jännite ja maa näytti tulevan boxin liittimiin kahdesta kohdasta. Kaikki lähistöllä olleet liittimet avasin ja suljin, pinnit vaikuttivat siisteiltä, ei hapettumaa.
IMG_8518[1].JPG
IMG_8518[1].JPG (152.67 KiB) Katsottu 7083 kertaa
IMG_8519[1].JPG
IMG_8519[1].JPG (116.32 KiB) Katsottu 7083 kertaa


Kokeiltiin uudella puola - virranjakajan kansi-johdollakin, ei edelleenkään minkäänlaista kipinää niin tulpissa asti kuin jakajalle tulevan kaapelin päässäkään. Bensiini haiskahtaa selvästi, joten polttoainetta kone saa, ja startti pyörittää hienosti. Yhteenveto: sytytysboksiko (se Digiplex 2 MED 433A) viallinen? Vai sittenkin tuo puola, kun erityisesti toisiopuolen lukema oli melkein puolet pienempi toimivissa osissa?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Thema alkoi tekemään sellaista, että sammui ihan ykskaks tyhjäkäynniltä, ja käynnistyi vasta melkoisen sahaamisen jälkeen. Niskaa punottava ominaisuus liikennevaloissa. Vika vaikuttaisi paikallistuneen tuohon Digiplexin liittimeen, johon koskemalla kone sammui. Otin auki, ja kun liitinpinnoissa ei näkynyt mitään erityistä vikaa, laitoin takaisin kiinni. Saa nähdä, oliko vika vain löystynyt liitin, vai pitääkö kiristää pinnejä. Itse liitin on aika rimpula, mutta toisaalta tämä nyt oli ensimmäinen kerta sitten auton oston (2004), kun siihen koskin, joten ehkä se hommansa hoitaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja uk350 »

MultiplaJTDmies kirjoitti:... että 12V tulee johtosarjasta noihin oranssivärisiin ja maa tuonne ruskeaan...
Onko tuo ruskea ihan fyysiseti maassa kiinni? tarttis varmaan mennä sytkäboxille joka "katkoo maata". Voit kokeilla puolan eheyden irroittamalla miinus puolen liittimet puolasta ja kytket piuhalla puolan minkan suoraan maahan, kun löysäät niin pitäis napata kipinän, (tulppa suoraan siihen puolan paksuun piuhaan)
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Ja taas on hetki harrasteltu, valitettavasti vailla tulosta... Seuraavat temput tein: (käytetty) puola toimivasta Unosta (sama koodi BAE 504D), OEM-Marelli, ja tekaisin autosähköliikkeen muutaman euron rakennussarjasta myös sen alkuperäisen moninapaliittimen, jonka pinneistä käytän tässä numerointia 1-4 lähtien vasemmalta oikealle (ruskeat 1-2 ja oranssit 3-4). Puolalle tulee 12V pinniin 3 ja 4 vasta kun virran kääntää avaimesta, maa näyttäisi tulevan koko ajan pinneihin 1 ja 2, joista ruskea näyttää menevän sytkäboksille. Arvaukseni, että oranssit olivat plussaa ja ruskea sekä ruskea-valkoinen miinusta, pitivät paikkansa. Käynnistyksen aikana jännite toki hieman putoaa, tämähän on normaaalia, mutta maakosketusta eli "katkontaa" ei ilmene, tai ainakaan digimittari ei välillä mene nollaksi (hidas näyttö?). Kokeilin myös sillä autossa olleella erillisliitinpuolalla, ruiskuTipon mallia; sama tulos. Ja sain myös toisen Digiplexin (2S) testausta varten, ei vaikutusta (tosin ei tietoa boxin kunnosta). Bensiini haiskahtaa reippaasti eli kakkua saa, samoin startti pyörittää moitteetta. Akun alla oleva maaliitin irrotettu ja kontaktit hiottu, toimii. Uusi puolan johto löytyi myös, joten täälläkään ei ole ongelma. Kipinä ei vain kehity.

Kampianturin tieto tulee moninapaliittimestä boxiin, uusintamittauksena 808 ohmia. Otin anturin irti, tapin pää umpiruosteessa, tälle kevyt hionta; uusi vastus 801 ohmia. Konetta startilla pyörittäessä vaihtelee mittarin mukaan 790-820 ohmin välillä = jotain tapahtuu eli antaa katkotietoa boxille. Vai onko vaihtelu kuitenkin liian pientä?

Eli yhteenvetona: puola saa varausjännitteen ensiöpuolelle, mutta ei ilmeisesti katkontatietoa, jotta toisiopuolelta lähtisi tälli. Voisiko sitten kuitenkin olla tuo kampianturi viallinen, vaikka näyttää lähes uuden anturin lukemaa (800 ohmia)? Selittäisi kyllä hyvin käytöstä. Tuota ei vaan sattunut nyt olemaan varaosana, mutta eivät taida olla uutenakaan kuin pari-kolmekymppiä, joten korkealta ei putoa, jos tuon hankkisi; viidessä minuutissa kokeilisi. Muuten alkavat olla koetut konstit vähissä...

Onko ajatuksia?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdotus

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuollainen VR-anturi (jossa siis näkyy vastusmittausalueella mitattuna resistanssi, koostuu siis käämistä, magneetista ja rautasydämestä) on luonteeltaan sellainen että se antaa toimiessaan heikkoa vaihtojännitettä ulos. Eli startatessa pitää olla mittarista valittuna vastusmittauksen sijaan vaihtojännitemittausalue, aloita vaikka 2 voltin alueella... Startatessa pitäisi anturin antaa jännitettä.

Digitaalimittarilla voi juu olla hankalaa saada kiinni puolan miinukselle meneviä maadoituspulsseja, ne kun on kestoltaan tyypillisesti vain muutamia millisekunteja pitkiä. Pitäisi olla oskilloskooppi.

Samanlainen käsitys minullakin kuten Wesulla edellä, että puolan pienjännitepuolella on vain 2 napaa, ja 2 liittimen nastaa kumpaisellekin. Samalta puolan miinusnavalta siis menee piuhat sekä boksin pääteasteelle että varvikellolle.

Puolan ensiötä mitattaessa pitää mittajohtimista ottaa ensin resistanssit, liittämällä mittapäät yhteen. Saattaa silloin näyttää sen 0,5 ohmia, joka sitten pitää vähentää mittaustuloksesta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Menipä taas pari viikkoa muissa puuhissa, mutta nyt sain viimein täysin uuden kampianturin ja kokeiltua tuonkin: ei vaikutusta eli ei kipinää edelleenkään, joten kyllä se vika nyt taitaa tuonne Digíplex 2-puolella suuntautua. Tässä lienee siis nyt syytä huudella tuon sytytysboksin perään. Stefalla tuntui olevan tuossa edellä pari kokeiltavaa osaa kohtalaisen etäisyyden päässä, entä olisikohan muilla........ tänne tai YV:nä saisi mieluusti laittaa yhteystietoa, niin jospa se tästä etenisi taas. Päijät-Hämeen ja Jyväskylän ympäristöstä olisi helppo käydä noutamassa.

Onhan noissa bokseissa ollut kautta aikain ihan yksinkertaisia kylmäjuotosvikojakin monipinniliittimen piirijuotoksissa (tosin myös mm. diodimurheita), joten tietysti voisi yritää availla, tarkistaa ja juotella noita aluksi. Onkohan kukaan availlut boksia, ts. mistä aloittaa, ettei murenisi aivan kättelyssä käsiin?!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kuukauden paussi taas välissä, työt haittaavat harrastusta pahemman kerran, mutta lisää pohdintaa nyt tähän mystiseen syttyvikaan. Eilen sain taas kokeiltua uudempia osia, jo kolmatta Digiplexiä (kahdessa ei ihan sama alanumero kuin alkuperäisessä, mutta molemmat 2-sarjaa) ja kolmatta puolaa - ei vieläkään minkäänlaista kipinää. Kaksi kampianturia myös jo ollut (uusi ja käytetty) kokeilussa, niiden vastus kummassakin kunnossa eli noin 800. Sen sijaan nyt testasin W:n edellä kuvaaman jännitteen kampianturilta startin yhteydessä, ei jännitettä, sitä vähäistäkään (sekä siitä vaihto- että mielenkiinnon vuoksi myös tasajännitepuolelta ns. pienellä jänniteasetuksella). Puolalle siis tulee koko ajan 12v ja maa, mutta vaikuttaa tosiaan siltä, että katkontatietoa ei tule tuonne sytytysboksille, vaikka aiemmin epäilin, että boksi olisi viallinen. Ja kertaan vielä, että polttoainetta saa ja pyörittää kerrassaan hyvin. Puolan johto jakajalle myös aivan uusi, kipinättömyys testattu myös sen päähän suoraan asetellulla maadoitetulla tulpalla; ei "sinihammasta".

Seuraavaksi varmaan on otettava lähempään syyniin se kampianturin asema ja rako vauhtipyörään, mutta mielenkiintoiseksi tämänkin tekee se, että auto oli ajamalla tuotu paikalle, josta sen otin hinaukseen omalle tallille (seisonta-aika toki ollut kerrassaan pitkä). Mielestäni myös auton kierroslukumittari (digimallia) ei reagoi startin aikaiseen pyörintään (kaikki mittarit muuten toimivat moitteetta), mutta tuo pitää vielä varmistaa. Jos näin on ihan varmasti, niin sittenhän se kierrosnopeustiedon puute kait johtaa tuohon yllä olevaan eli vauhtipyörältä ei välity uudesta osasta huolimatta induktiivinen tieto anturille (=välys liian iso?) eikä sitä kautta syttyboksiin eikä kierrosmittarille. Mutta mikä olisi muuttanut asemaa, koska auton alkuperäinenkään kampianturi ei antanut kipinätietoa eikä anturia ollut liikuteltu? Muistelen, että tähän kyllä oli tehdasmanuaalissa hyvät arvot ja ettei jokin anturin kiinnityskorvan säätölaitekin tms. jopa erikseen mainittuna. Tuntuisiko uudelta järkeenkäyvältä selitykseltä kipinän puutteeseen? Tai keksiikö "lahjakkaiden klubi" vielä jonkin uuden näkökulman, jota en ole hoksannut, asiaan?!?!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin onko se puolan miinuspuoli tosiaan koko ajan maissa? Jos se on maissa muualta kuin digiplexiltä, niin silloinhan ei tapahtu mitään vaikka digiplex kuinka yrittäisi tuota maayhteyttä katkoa.

Eli jospa kierroslukumittari on viallinen tai tuo signaali viety jonnekin muualle kuten ruiskun eculle ja jostain sieltä ottaa maita.

Saisiko suoran piuhan digiplexin liittimestä puolalle ja poistaisi muun piirin kokonaan kokeilun ajaksi.

TIetty menikö näissä se kipinätieto eculle joten ruisku ei ehkä toimi oikein.

Niin tosiaan mitäs tietoa se ruisku sitten saa. Onko sille jakaja-anturi tai miten se tietää yrittää ruiskuttaa kun kerran bensa haisi, vai onko käynnistyksessä joku oletussyöttö.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Kipinä hukassa ynnä Tipo (vanha)/Uno 1,4 ie puolan johdo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sämpy kirjoitti:Niin onko se puolan miinuspuoli tosiaan koko ajan maissa? Jos se on maissa muualta kuin digiplexiltä, niin silloinhan ei tapahtu mitään vaikka digiplex kuinka yrittäisi tuota maayhteyttä katkoa.

Eli jospa kierroslukumittari on viallinen tai tuo signaali viety jonnekin muualle kuten ruiskun eculle ja jostain sieltä ottaa maita.

Saisiko suoran piuhan digiplexin liittimestä puolalle ja poistaisi muun piirin kokonaan kokeilun ajaksi.

TIetty menikö näissä se kipinätieto eculle joten ruisku ei ehkä toimi oikein.

Niin tosiaan mitäs tietoa se ruisku sitten saa. Onko sille jakaja-anturi tai miten se tietää yrittää ruiskuttaa kun kerran bensa haisi, vai onko käynnistyksessä joku oletussyöttö.
Kyllä se puola palaa melko nopeaan jos tuo maadoitus puoli on koko ajan maissa.
Siitä puolan maadoituksesta menee tieto monojetille.
Ja kiekkamittarille.

Tosin en nyt tarkkaan muista oliko uunosa käytössä , mielestäni digiplexissä on kiekkamittarille oma lähtö.

En jaksanut itse ettiä joten latasin tänne uno korjaus manuska pdf.
Vastaa Viestiin