ESC unavailable, Hill holder unavailable
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Ihan kukutusnäytöstä näkee sen eron, lämmitetty vs kylmä moottori vaikka -10 keleillä ensimmäinen 10km.
Sitten voi miettiä, kumpi tuottaa energiatehokkaammin sen energiansa:
- Voimalaitos
- Polttomoottori, joka on lämmityssyklissä
Sitten voi miettiä, kumpi tuottaa energiatehokkaammin sen energiansa:
- Voimalaitos
- Polttomoottori, joka on lämmityssyklissä
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Otsikon kannalta offtopicia, mutta osittain kyllä.
Kuten Wellu totesi, kyllähän polttoaineella lämmittämisen kulutus on nähtävissä jos sen haluaa nähdä. Toisaalta, tuota mantraa - kuin myöskään sitä kahvikupillista bensaa - ei minun muistini mukaan ole juurikaan päivitelty esim. niillä kohdin, kun:
-valtaosa autoista on siirtynyt käsiryyppykaasareista ruiskutekniikkaan, jossa rikastusta vähennetään moottorin lämmetessä automaattisesti
-valtaosa autoista on siirtynyt laajakaistalambda-ohjaukseen, jolloin monet(?) autot tähtäävät stökiömetriseen seokseen jo luokkaa 40°C moottorinlämmöissä
Eli ne kylmäkäynnistyspäästöt ja -kulutus ovat kuitenkin pienentyneet ja sieventyneet tekniikan kehittyessä selvästi enemmän kuin esilämmitysmantrat, joten klassikkomantrat on tehonsa osalta olleet jo pitkään valheellisia.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Kerrottiinkos tuossa tutkimuksessa, minkä ikäisillä ajoneuvoilla se tehtiin? Uusilla, vaiko suomalaisittain keski-ikäisillä?
Ainakin Euro3-Lybra siirtyy stöikiömetriseen seokseen vasta varsin korkeilla moottorinlämmöillä - huomaa pakokaasutestissä. Lisäksi tuo 5-mukinen kone ei ole ihan niitä nopeimpia lämpeäjiä, kun paluuvirtaukset termostaatilla tapahtuu ulkoisia kanavia pitkin.
Käsiryypyn tyrkkään pois päältä heti, kun tulee vähänkin pidempi pätkä tasakaasulla ajettavaa, toisaalta kyseisessä autossa ei edes ole moottorilämmitintä.
Edit: Kerrottiinhan se, että Euro6:lla se tehtiin. Eli 90% kalustosta toimii vielä eri tavalla.
Ainakin Euro3-Lybra siirtyy stöikiömetriseen seokseen vasta varsin korkeilla moottorinlämmöillä - huomaa pakokaasutestissä. Lisäksi tuo 5-mukinen kone ei ole ihan niitä nopeimpia lämpeäjiä, kun paluuvirtaukset termostaatilla tapahtuu ulkoisia kanavia pitkin.
Käsiryypyn tyrkkään pois päältä heti, kun tulee vähänkin pidempi pätkä tasakaasulla ajettavaa, toisaalta kyseisessä autossa ei edes ole moottorilämmitintä.
Edit: Kerrottiinhan se, että Euro6:lla se tehtiin. Eli 90% kalustosta toimii vielä eri tavalla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Kerrottiinkos tuossa tutkimuksessa, minkä ikäisillä ajoneuvoilla se tehtiin? Uusilla, vaiko suomalaisittain keski-ikäisillä?
Ei oltu yksilöity moottoreita. Jossain moottorissa oli saatu 4% kulutussäästö, mutta joissain ei ollenkaan. Pitäisi hankkia koko tutkimus tarkempaan syyniin, mutta varmaankin käytössä on juuri kehittyneempi tekniikka. Erikseen ei selvää mainintaa ollut polttoainetyypin mukaan. Tunnettuahan lienee, että dieselin kulutus nousee vähemmän kylmänä. Ainakin jollain ikäkaudella. Tutkimus kuitenkin kertoi, että erityisesti dieselin hiukkaspäästöt olivat ongelmallisimmat.
Tutkikoon miten haluavat. Itse jätkan roikan käyttöä, jos mahdollista. Toisaalta ajoin 400 tkm dieselillä ilman lämmitintä. Aina lähti helposti käyntiin, eikä kuluuksestakaan voinut merkittäviä muutoksia havaita ja moottori säilyi samanlaisena kuin uutena. Ei öljynkulutusta tai ylimääräisiä kilinöitä.
Ei oltu yksilöity moottoreita. Jossain moottorissa oli saatu 4% kulutussäästö, mutta joissain ei ollenkaan. Pitäisi hankkia koko tutkimus tarkempaan syyniin, mutta varmaankin käytössä on juuri kehittyneempi tekniikka. Erikseen ei selvää mainintaa ollut polttoainetyypin mukaan. Tunnettuahan lienee, että dieselin kulutus nousee vähemmän kylmänä. Ainakin jollain ikäkaudella. Tutkimus kuitenkin kertoi, että erityisesti dieselin hiukkaspäästöt olivat ongelmallisimmat.
Tutkikoon miten haluavat. Itse jätkan roikan käyttöä, jos mahdollista. Toisaalta ajoin 400 tkm dieselillä ilman lämmitintä. Aina lähti helposti käyntiin, eikä kuluuksestakaan voinut merkittäviä muutoksia havaita ja moottori säilyi samanlaisena kuin uutena. Ei öljynkulutusta tai ylimääräisiä kilinöitä.
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Voe tokkiisa näitä juttuja.
Artikkelin tutkimuksessa kyse oli Webaston käytöstä, että sen aiheuttamat päästöt ulosmittaavat esilämmityksen hyödyn. Sain luettua jutun tuona päivänä ilmaiseksi ja nyt se on maksumuurin takana. Oli siinä kai sähkölämmittimiäkin tutkittu. Onhan se ollut tiedossa jo kauan, että uusissa autoissa päästöt eivät laske niin merkittävästi esilämmitetyllä moottorilla.
Älkää nyt lopettako roikassa pitämistä, koska eikös se kylmäkäynnistys kuluttanut moottoria 800 km ajon verran. Siinä hyvä syy lämmittää (sähköllä) silloin kun mahdollista ja niin teen jatkossakin.
Vielä ku laittaa maskisuojan, niin eikö muka vie vähemmän polttoainetta. Autoon ku istahtaa niin melkein ku kesä ois tullut.
Tuossa tiedote tutkimuksesta:
https://www.uef.fi/fi/artikkeli/esilamm ... vahaisiksi
Eli siis ajettu ihan liikenteessä. No eihän ne sitten ole kauhean hyvin vertailukelpoisia, kun suorite ei koskaan ole sama. Päästöt ja kulutuksen saa tarkasti vain laboratoriossa mitattua. Ei tartte ku pieni ylämäki ja pari liikkeellelähtöä eroa, niin on jo iso kulutus.
Artikkelin tutkimuksessa kyse oli Webaston käytöstä, että sen aiheuttamat päästöt ulosmittaavat esilämmityksen hyödyn. Sain luettua jutun tuona päivänä ilmaiseksi ja nyt se on maksumuurin takana. Oli siinä kai sähkölämmittimiäkin tutkittu. Onhan se ollut tiedossa jo kauan, että uusissa autoissa päästöt eivät laske niin merkittävästi esilämmitetyllä moottorilla.
Älkää nyt lopettako roikassa pitämistä, koska eikös se kylmäkäynnistys kuluttanut moottoria 800 km ajon verran. Siinä hyvä syy lämmittää (sähköllä) silloin kun mahdollista ja niin teen jatkossakin.
Vielä ku laittaa maskisuojan, niin eikö muka vie vähemmän polttoainetta. Autoon ku istahtaa niin melkein ku kesä ois tullut.
Tuossa tiedote tutkimuksesta:
https://www.uef.fi/fi/artikkeli/esilamm ... vahaisiksi
Eli siis ajettu ihan liikenteessä. No eihän ne sitten ole kauhean hyvin vertailukelpoisia, kun suorite ei koskaan ole sama. Päästöt ja kulutuksen saa tarkasti vain laboratoriossa mitattua. Ei tartte ku pieni ylämäki ja pari liikkeellelähtöä eroa, niin on jo iso kulutus.
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Vielä ku laittaa maskisuojan, niin eikö muka vie vähemmän polttoainetta. Autoon ku istahtaa niin melkein ku kesä ois tullut.
Kerkesin keväällä kokeilla Tipossa(säteilylämmitin alumiinisen öljypohjan kyljessä), tein ylä- ja alamaskin suojan(eli keula ummessa). Ei mitään havaittavaa merkitystä moottorin lämpöön/lämpiämiseen tahi lämmityslaitteen toimintaa... Entisissä autoissa kyllä auttoi. Onko toi 2018 mallin auto jo niin pihi lämmön suhteen...eli aivan sama, onko keula ummessa tai ei.
Nimimerkillä letkulämmitintä ikävä.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Diesel multijet Tipon kanssa on kyllä selkee vaikutus maskipeitolla. Täytyskin taas laittaa paikalleen jo. Ja täällä kyllä esilämmitetään sähköllä jatkossakin, luotan omaan havainnointiin asiassa.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
08 stilo 1.9 jtd ei lämpiä myöskään. Kriittinen raja on jo 0 c ei auta mikään ellei ole webastoa. No ehkä 5000rpm kokoajan mutta kuka nyt niin tekisi.juha66 kirjoitti: ↑27.10.2023 22:53Vielä ku laittaa maskisuojan, niin eikö muka vie vähemmän polttoainetta. Autoon ku istahtaa niin melkein ku kesä ois tullut.
Kerkesin keväällä kokeilla Tipossa(säteilylämmitin alumiinisen öljypohjan kyljessä), tein ylä- ja alamaskin suojan(eli keula ummessa). Ei mitään havaittavaa merkitystä moottorin lämpöön/lämpiämiseen tahi lämmityslaitteen toimintaa... Entisissä autoissa kyllä auttoi. Onko toi 2018 mallin auto jo niin pihi lämmön suhteen...eli aivan sama, onko keula ummessa tai ei.
Nimimerkillä letkulämmitintä ikävä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Nyt on auto toiminut ongelmitta kun en ole käyttänyt letkulämmitintä.
Fiat 500L 1.4 95
Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable
Päivitellääs viellä. Tuli nyt laitettua säteilylämppäri öljypohjaan niin ei tarvitse ajella mes kamat mukana joka pakkasaamu. Sama defan 420873 käy myös Tipo 2016->
Kuvassa näkyy asennuskohta eli öljypohjan takana.
Kuvassa näkyy asennuskohta eli öljypohjan takana.
Fiat 500L 1.4 95