FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Miksi esim. Stilon jarrujen liukutapeissa on toisessa(ylempi vissiin?) se kumiholkki?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Just vaihdoin nuo kumit omaan stiloon ja ilman niitä tapit ja samalla koko satulat heiluvat enemmän. Ne pitävät samalla tiettyä jämäkkyyttä liu'ssa, kun muutoin liuku olisi alatapin tyylisesti ehkä liiankin liikkuva. Tämä näin 'näppituntumalta'. En tiedä olisiko boschin insinööreillä ollut jokin muukin idea tuossa.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Tuohon sitten sellainen huomio, että nämä todellakin jumittuvat pahasti liiasta rasvasta. Aina pitää puhdistaa koko reikä ja pistää vähän siihen tarkoitettua rasvaa tappiin. Muutoin ei lähde irti kuin kuumentamalla ja sitten pitää uusia se kumiholkit.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Vähentää klappia jarrusatulassa toimien ikäänkuin "kehintänä" kumin tuoden tietynlaista tahmeutta liukutapin toimintaan ja tätä kautta vaikuttaa poljintuntumaan jne...
Jos tapin voitelee vääränlaisella rasvalla, niin ne kumiholkit turpoaa ja alkavat jumimaan liikaa. Tämän vuoksi heitin omastani ne kumit roskiin (olivat aivan jumissa, kumit rullalla kun sai ulos). Sinänsä liika rasva ei niitä jumiin saa, kunhan tapit liukuvat koko liikematkansa.
Ilman niitä kumeja alkaa se alempi tappi kolisemaan herkästi. Omassani pitää ärsyttävää kolkotusta, ellei työnnä sitä alempaa tappia aivan täyteen rasvaa. Aeromotorsilta saisi verrattain edullisesti tapit, mutta unohtui tilata viime kuormaan mukaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Jepjep, kiitos vastauksista. Tosiaan turposi yksi kumi vääränlaisen rasvan käytöstä ja väliaikasesti kasasin ilman kumia.
Täytyy vielä sitten kunnolla kiillottaa ne tapit ja rasvata kumisarjan mukana tulevalla rasvalla niin tulee hyvä.
Täytyy vielä sitten kunnolla kiillottaa ne tapit ja rasvata kumisarjan mukana tulevalla rasvalla niin tulee hyvä.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Onko kukaan vaihtanut tyhjäkäyntisäädintä 1.2 8v läppärunkoon? Sparetolta saisi uuden ja vanhan saa varmasti irti, mutta miten hyvin uusi laite pysyy läppärungossa kiinni?
Potilas on Punto 2003 ja oireena satunnainen 3000-5000 rpm tyhjäkäynti.
Läppärunko ja tyhjäkäyntisäätimen kanavat on puhdistettu. Kaasuläppä menee kiinni rajoitinta vasten eikä kaasuvaijeri jumita.
Kaasuläpän potentiometrin vaihdoin pari vuotta sitten ja se näyttää järkeviä lukemia MES:llä. Toki auto ei ole silloin käynnissä.
Vaihtoehtoina on evap-venttiili tai jarrutehostin. Tehostin kuitenkin toimii eikä suhise ja tulisiko evap-putkiston kautta niin paljon ilmaa?
https://spareto.fi/t/vehicles/fiat/fiat ... nnin-saato
Potilas on Punto 2003 ja oireena satunnainen 3000-5000 rpm tyhjäkäynti.
Läppärunko ja tyhjäkäyntisäätimen kanavat on puhdistettu. Kaasuläppä menee kiinni rajoitinta vasten eikä kaasuvaijeri jumita.
Kaasuläpän potentiometrin vaihdoin pari vuotta sitten ja se näyttää järkeviä lukemia MES:llä. Toki auto ei ole silloin käynnissä.
Vaihtoehtoina on evap-venttiili tai jarrutehostin. Tehostin kuitenkin toimii eikä suhise ja tulisiko evap-putkiston kautta niin paljon ilmaa?
https://spareto.fi/t/vehicles/fiat/fiat ... nnin-saato
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Jatketaan Stilon tempauksilla taas. Tuossa vaihtelin lämppärin etuvastuksen (ei varmasti liity tapaukseen mutta mainitaan nyt kuitenkin) sekä oli radio irti (lopulta turhaan) kun rakentelin keskimmäisistä raitisilmasuulakkeista toimivan ja kokonaisen yhdistelmän.
Noh, ajettiin tuohon parin kilsan päähän syömään. Siinä parkkipaikalla muisti et laitetaas taas radio käynnistymään herätevirran mukaan ja siitä syömään. Siitä sitten kaupalle ajamaan ja melkeimpä heti haisto semmosta palaneen käryä ja lopulta heitti pikku savutkin radion yläreunasta. Radion sammuttaminen tuntu auttavan ja käytiin kaupassa ja kotiin. Nyt radion irrotettuani en löytäny mitään liitintä tai johtoa joka olisi ottanut lämpöä, hieman ikävä juttu kun toivoi löytävänsä jonkun syyn savuun.
Kaikki toimii aivan normaalisti eikä sauhuttele enään. Oma teoria olis nyt että sauhut tuli itse radion sisältä, mutta miksi? CD-soitinta en kokeillut mutta radiopuoli tosiaan toimii normaalisti..
Noh, ajettiin tuohon parin kilsan päähän syömään. Siinä parkkipaikalla muisti et laitetaas taas radio käynnistymään herätevirran mukaan ja siitä syömään. Siitä sitten kaupalle ajamaan ja melkeimpä heti haisto semmosta palaneen käryä ja lopulta heitti pikku savutkin radion yläreunasta. Radion sammuttaminen tuntu auttavan ja käytiin kaupassa ja kotiin. Nyt radion irrotettuani en löytäny mitään liitintä tai johtoa joka olisi ottanut lämpöä, hieman ikävä juttu kun toivoi löytävänsä jonkun syyn savuun.
Kaikki toimii aivan normaalisti eikä sauhuttele enään. Oma teoria olis nyt että sauhut tuli itse radion sisältä, mutta miksi? CD-soitinta en kokeillut mutta radiopuoli tosiaan toimii normaalisti..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Olisiko etuvastuksessa ollut jotain varastorasvoja, jotka sitten kuumetessa kärysi ja tuli pihalle?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Joo sieltä suunnalta se varmaan on kuitenkin tullut sitten. Pitää vielä puhaltimen moottori tsekata kans ja huoltaa/uusia jos tarve.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Kenelläkään jos on menoa 1.2/1.4 stilon alle, tai tekniikka irrallaan, niin minua kiinnostaisi pakoputken etulaipan mitat. Lähinnä reikäväli, omastani saan putken halkaisijan mitattua (omasta puuttuu se laippa).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Tämä tuli kuntoon laittamalla hiukan ohutta öljyä tyhjäkäyntisäätimeen. Ei ole kuukauteen jumitellut.
Kysymykseen saa silti vastata jos on tietoa.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Sama tyhjäkäyntisäädin sopii mm. 1.4 8V GP:n ja Lineaan. Pitää kyllä kysyä, että mistä kohti tuommoisen löytää? Olen luullut, että se tyhjäkäynti tehdään näissä itse kaasuläpän asentoa säätämällä, eikä tällaisia enää sähköisissä kaasuläpissä olisi. Tietysti minä sen voitelisin varmuuden vuoksi mieluummin kuin uuden ostaisin.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Punto 1.2 8v kaasuläpän runko ja tyhjäkäyntisäädin tuossa ympyröitynä. Kuva netistä. Lieneekö samanlaisella kiinnityksellä kuin vieressä oleva potentiometri?mauricio kirjoitti: ↑03.10.2022 17:26 Sama tyhjäkäyntisäädin sopii mm. 1.4 8V GP:n ja Lineaan. Pitää kyllä kysyä, että mistä kohti tuommoisen löytää? Olen luullut, että se tyhjäkäynti tehdään näissä itse kaasuläpän asentoa säätämällä, eikä tällaisia enää sähköisissä kaasuläpissä olisi. Tietysti minä sen voitelisin varmuuden vuoksi mieluummin kuin uuden ostaisin.
Laitoin ohutta öljyä ihan vaan autossa kiinni ollessa tuosta reiästä, mistä ilma normaalisti menee tyhjäkäyntisäätimen säätämänä kaasuläpän ohi.
Kaasuläpän säätöruuvia ei pidä mennä säätämään, sillä säädetään läpän sulkeutumisasento siten, ettei se jumita kiinni ollessaan mutta on silti aivan kiinni.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 17.10.2022 13:04
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Vanhempien kakkosautona toiminut Stilo 1.4 -04 ei inahdakaan kun laittaa akun kiinni noin kuukauden seisonnan jälkeen. Akkua pidetty irti koska muuten se tyhjenee parissa viikossa. Autoon ei tule edes valoja kun laittaa akun kiinni ja kääntää virta-avainta. Kokeiltiin kahdella akulla kun käytös on samaa kuin ilman akkua. Mistä lähden vikaa hakemaan? Vaikkei autosta käyttöpeliä enää tulisi niin olisi helpompi saada se ajamalla pihasta kun se oli tarkoitus katsastaa ja laittaa myyntiin
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Ei oikeastaan muuta keksi kuin se sulakerasia akun päällä (tarkistaa sulakkeet ja katselee onko hapettumaa) ja maakaapeli vaihdelaatikolta akun miinusnavalle.kimble1000 kirjoitti: ↑17.10.2022 13:09 Vanhempien kakkosautona toiminut Stilo 1.4 -04 ei inahdakaan kun laittaa akun kiinni noin kuukauden seisonnan jälkeen. Akkua pidetty irti koska muuten se tyhjenee parissa viikossa. Autoon ei tule edes valoja kun laittaa akun kiinni ja kääntää virta-avainta. Kokeiltiin kahdella akulla kun käytös on samaa kuin ilman akkua. Mistä lähden vikaa hakemaan? Vaikkei autosta käyttöpeliä enää tulisi niin olisi helpompi saada se ajamalla pihasta kun se oli tarkoitus katsastaa ja laittaa myyntiin
Minkä huollan, sen korjaan...