Sivu 1/1

Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 29.06.2015 00:10
Kirjoittaja HeikkiJ
Tässä on jo pidemmän aikaa tullu hirveä tarve saada vieläkin isompi reissu auto kuin nykyinen scudon pohjalle tehty tilaihme. Jotenka hakusessa on korkea ducato mihkä tarvis saaha lisäpenkit. Yhtä 96 kävin tänään kattomassa, mutta oli konevammainen eikä muutenkaan mikään helmi. Näihin vanhoihin kun saa laittaa penkit ja vyöt mitenkä tykkää. Mun ymmärtääkseni tosta uudempiin tarvii olla tehdaspaikat korissa penkeille ja vöille. 7 1997 alkaen kun tuli e jutut. Nettiautossa on kyl myynnissä muutama laittomasti hyväksytty auto, mut ne voi vissinkin pompata vuosikatsastuksessa jos katsuri muistaa pykälät. Eli varsinainen kyssäri on että saako tehaspenkkejä missä olis jokku e hyväksyntä laput mukana. En löytäny nettiä selaamalla. Vos vaan katttoa vähä tuoreempia aihioita.

Yks vaihtoehto olis tehdä pikkkubussista, mut ne on matalalla katolla, eikä oikein huvittaisi tehdä mitään kattokorotuksia. Matalasta saa kyllä tehtyä matkailumallin, mut ei sinne mahdu seisomaan. Nukkumapaikatkin saa mukavammin korkean takaosan yläosaaan.

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 29.06.2015 07:30
Kirjoittaja kappa12
Muutama vuosi sitten tuota selvittelin, korkeasta ducatosta sai tehtyä matkailuauton, siinä ei ollut mitään ongelmaa... Olisko korkeutta vaadittu 183cm 70% matkailuosan pituudesta... Olisko penkit ollu niin että turvavyön paikat piti olla tehdastekoiset penkkien rungoissa, muistaakseni penkkien kiinnityspaikat sai tehdä ittekkin... Voin toki olla vääräskin näistä, mutta jotenkin tuohon suuntaan se meni, auto mistä suunnittelin oli -03 ducato...

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 08.07.2015 20:16
Kirjoittaja HeikkiJ
Noita penkejä mis on vyöt on hyväksytty, mut vissiin tulkinnanvarainen juttu. Oikein pykälien mukaan ymmärtääkseni kielletty. No kyttäilen tarpeeksi vanhaa niin saa tehdä penkit niinkuin tykkää harrasteautoksi tämä on muutenkin suunnitteilla. Vaadittava sisäkorkeus on 190cm eli jonkinlaisen ahkion joutuu katolle laittaan.

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 08.07.2015 21:11
Kirjoittaja HeikkiJ
Niin ja kevyt ka saa myös muutettua jos saa selvitettyä painon alennus homman. En muista onko ducaton tyyppikilvessä 3500 ja 3510. Vai mitenkä ne menee.

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 12.07.2015 11:14
Kirjoittaja Sevel
En tiedä, mitä ennen on vaadittu, mutta nykyään sisäkorkeusvaatimus on HekkiJ:nkin mainitsema 190 cm. Korkeusvaatimus on täyttynyt X250:stä alkaen ('07>), sitä edeltäviin (X230 ja X240 188 cm) on joko tehty katon korotus tai lattian madallus vaadittavalta alalta, tai sitten on käytetty tuttua katsastusmiestä. Viimeksi mainituissa on se ikävä puoli, että jos joku hoksaa, ettei korkeus täyty, tulee verottajalta ikävä muistutus asiasta.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... tkailuauto" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 15.07.2015 09:05
Kirjoittaja Jankos
Matkailuauton sivuttain istuttavat ja selkä menosuuntaan olevat penkit voi olla ilman vöitä: http://karavaanari.org/index.php?topic=6952.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja niihin voi laittaa vyöt, mutta ne pitäisi olla hyväksytyt. Mutta katsastuksessa piiloon niin ei mitään ongelmia.

230/244 korisia joutuu jotenkin korottamaan. Matkailuauton kokonaispaino voi olla yli 3500 kg, Ja sillä ei muuten ole tuon ikäisessä mitään merkitystäkään koska 80 km/h rajoitus sille tulee joka tapauksessa.

Mikä tämän käyttötarkoitus on? Eli pitääkö olla reilusti tavaratilaa vai matkailua enemmän vai molempia?

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 15.07.2015 22:28
Kirjoittaja HeikkiJ
Jos matkailuauton paino ylittää 3500 niin eikös se mene silloin c kortilla ajettavaksi. Mikä taas tietää autokoulureissua. Tällähetkellä kuorma-autossa on pienet verot, mut se on huhujen mukaan nousemassa. Eli ei välttämättä kannata tehdä kevyt kuorkkiakaan, kun ei ole sitä korttia tullut aikoinaan ajettua.

Tämä on suunnitteilla enempi matkailu painotteiseksi. Ihan oikeata makuutilaa taakse ylös ja alle tavaran kuljetustilaa. Auton levyinen ja joku 120cm korkea ja pitkä laatikko. Himoitten saavani kunnolliset penkit ja vyöt myös taakse. Nyt kun on tullut liikuttu jo vähän isommalla autolla oon huomannu että kyllä se on vaan mukavaa että on autossa vähän liikkumatilaa ajon aikanakin.

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 20.07.2015 10:04
Kirjoittaja Jankos
Juu yli 3500 pitää olla kuormurikortti, mitään huhuja en ole kyllä kuullut verojen nousuun, tulee kyllä seurattua tarkasti kun ducatokuorkilla itekin ajelen. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Mikä sulla on budjetti?

Omaan käyttöön vastaavaa haaveillut jostain tämmösistä.
http://fin.auto24.ee/used/2044662" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fin.auto24.ee/used/1861199" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fin.auto24.ee/used/2019131" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuonne hommaa alkuperäisen lisäpenkin taakse ja sen taakse seinä ylöspäin selkänojan korkeuteen. Siitä sitten makuutilaa taaksepäin tai poikittaisena (on 180 cm leveyttä). Mittojen kanssa tarvii verottomassa matkailuautossa olla tarkkana ja se korkeus riittää tuon kanssa.

Ja jos tuollasen hakee niin nopean rekisteröinnin saa tehtyä minimivaatimuksilla (sänky120x180, keitin ja kaappitilaa) kolmipaikkaisena ja sitten voi myöhemmin muutoskatsastaa lisäpaikkoja jne.

Kaverille haettiin tänä kesänä 3 litranen ducato pikkubussivarustuksella ja se on jo tehtynä matkikseksi 6-hengen istumapaikoin ja juurikin siellä lisäpenkin takana/yläpuolella poikittain sänky. Eli siinä menee tila penkistä taaksepäin 70 cm ja sitten sieltä voi leventää sänkyä 60 cm eteenpäin sellasella liukuvalla jalkojen varassa olevalla levyllä. Tavaratilaa jäi aika hyvin ja sitä pystyy kahdella hengellä käyttämään matkailukäytössä oikein hyvin.

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 20.07.2015 10:40
Kirjoittaja Sämpy
Verotus viittaa varmaan tuohon tievinjettiin, että tuleeko se kumminkin yksityiskäytöllä oleville kevytkuorkeillekin. Ja sitä ei varmaan tiedä vielä kukaan, että vaikuttaako jos on rekattu matkailuautoksi tms.

Siinähän pahin skenaario on, että tulee monta tonnia vuodessa tiemaksua jota kompensoidaan muutaman satasen dieselvero poistamalla.

Miten muuten matkailuauton verotus menee, onko näissä nyt käyttömaksut henkilöauton mukaan, vaikka olisi yli 3,5 tonnia ja miten dieselverot?

Itse olen haikaillut Scudon rinnalle vähän isompaa huoltoautoa, jossa olisi verstasta mutta kelpaisi myös reissaamiseen emännän ja koirien kanssa eli hytin takana vähän sohvan ja pöydän tynkää että saa kaffet keittää. Sivuteltasta plussaa autohuoltoa ajatellen. Makuupaikkoja ja muita matkailukotkotuksia en tarvitsis.

Mimmonenkas se Heikin nykyinen Scudo on?

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 03.08.2015 20:08
Kirjoittaja HeikkiJ
Mulla on citroen evansion\pösö806\olikohan fiat ulysse ja joku lanciankin merkillä tehty tila-auto. Scudon pohjalle tehty, pintapellit eri ja 10cm matalampi katto. Ihan kätsy peli kun penkit on pikalukoilla niin saa pikkupakun tarvittaessa.

Homma eteni sen verran että kävin konttorilla kysymässä onko niillä sama käsitys lakipykälistä kun mulla. Ei ollu mitään käsitystä, eli tarvis löytää tampereen seudulta, tai hämeenlinnan, jossa vois kikottimen katsastaa. Ihan hirmu kiirettä ei tarvitte pitää kun budjetista tuli lainattua rahaa muihin touhuihin.

Re: Matkailumalli pakusta.

Lähetetty: 31.10.2015 21:37
Kirjoittaja HeikkiJ
Ajellaan shitroenillä ainakin vielä ensi vuosi. Riippuen parinkin harrastuksen kehityksestä et mimmoset autot tarvittee alle.