Alakerta-asiaa...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Alakerta-asiaa...

Viesti Kirjoittaja teemuv »

juuh, eli kiertokankia on tullut painoteltua/kiillotettua. Riittääkö 2g tarkkuus kankia painottaessa? Konetta ei tulla kyllä mitään mahdottomia kierrättelemään ~6500max, tuskin vakionokilla ylemmäs paljoa meniskään.
Sitten männistä, mihin kohtaan männänrenkaiden katkosvälykset kannattaa jättää? Pysyyköhän nuo muuten käytännössä ihan samassa kohdassa?
Sit hölmöin osuus :oops: , männissä olevien nuolien tulee näyttää pakopuolelle päin?(mopossa se ainakin oli aina näin :lol: ) Ovatko nuo männät muuten jollain lailla epäsymmetriset? (männäntappi toisessa sivussa yms? Symmetrisiltä näyttävät silmämääräisesti)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä se noille kierroksille varmaan riittänee, kankien painonjakauma saisi kanssa olla sama. 2l hieman tarkempi tasapainolle.

Katkokset jätetään siten että kaikki 4 katkosta (ylempi ja alempi puristusrengas, ja öljynrenkaan ylempi ja alempi rinkula) jää toisiinsa nähden 90 asteen kulmiin siten että eivät ole männäntapin kohdalla vaan 45 astetta sen kohdalta.

Ei kannata luottaa mäntien suuntamerkintöihin, itsellä AE:n pattimäntien kanssa osoitti kahden männän viivat jakopäähän ja kahden vauhtipyörään päin, kun männät oli oikeinpäin koneessa. Mittaapa tapin paikka helmaan nähden mauserilla, eroa on noin 2mm. Mäntä tulee niinpäin että pitempi etäisyys tulee sille puolelle josta kampi menee alas, eli kun sylinteri on yläkuolokohdassa, niin kanki on sillälailla että se pyrkii kääntämään kampiakselia oikeaan pyörimissuuntaan kun mäntää painetaan.
Viimeksi muokannut vvieri, 12.10.2008 09:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Itse olen ymmärtänyt että tuo nuoli männissä näyttää auton kulkusuuntaan - Cromassahan tuo pakopuoli on koneen etupuolella kuten mopossakin. Ville tuon syynkin jo selvitti miksi se nuoli siellä on.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Voi olla sitten että on takavetoisen männät, ja lisäksi osa viivoista tuli päinvastaiseen suuntaan jotta autolla voitaisiin myös peruuttaa. :lol:

Mutta vakavasti puhuen, mauserilla tuo kannattaa selvittää eikä luottaa viivoihin. Nyt olisi 2 mäntää koneessa väärinpäin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, tuo sun tilanne oli kyllä aika erikoinen, olikos venttiilinkolot silti kaikissa samoin päin? Onkos nuo nuolet stanssattu siihen männän päälle? Turbo-Croman männissä nuo nuolet ovat jo valussa. Nuo Villen nuolet viittais tosiaan takavetokoneen mäntiin - tai onhan noita nuolia ollut niinkin että näyttää koneen etupäähän.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pystykone Regatan mäntinä nuo myytiin, mutta merkit tosiaan lyötynä mäntien päälle. Mutta mittaamalla parempi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
5Marche
Viestit: 128
Liittynyt: 21.08.2003 18:58

Viesti Kirjoittaja 5Marche »

Ville mainitsi kangen painonjakautumasta. Voisitko tarkentaa kuinka homma todetaan kenttäolosuhteissa?

Eikös alkuperäinen kanki+mäntä ole jossain toleranssissa balanssissa myös kampiakselin suhteen?
Kun sitten kevennellään, tasapainotetaan kanget keskenään ja vaihdetaampa lujempaa ( painavampaa ) mäntää niin jopas alkaa balanssi järkkymään.....ja tästa se tarina vasta alkaa :lol:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Väittäisin Villen tarkoittaneen sitä että eri kiertokankien ylä- ja alapäiden painot ovat keskenään samassa toleranssissa - mielestäni tämä on jopa tärkeämpi mittaus kuin pelkkien veivien samanpainoisuuden toteaminen. Mittaushan suoritetaan niin että veivin toinen pää sijoitetaan puntarille toisen pään ollessa taas tuettuna johonkin kiinteeseen paikkaan, vaikka ruuvipenkkiin kiinnitettyyn vanhaan männäntappiin tai muuhun vastaavaan tukevaan tukeen. Ainakin vanhempien TC-koneiden taotut veivit ovat olleet kohtuu hyvin balanssissa, SOHC:n taas eivät.

Rivikoneessa tuo veivi-mäntäpaketin paino ei vaikuta kampiakselin tasapainoon, V-kasissa (tai ymmärtääkseni V-koneissa yleisestikin) se taas vaikuttaa. Eli V-kasin kampuraa ei voi edes mäntä-veivipaketin painoa tuntematta tasapainoittaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Olihan se vaan toisessa sivussa se tappi, juurikin tarkalleen sen 2mm. Näissä oli sentään samaan suuntaan kaikki nuolet, tulevat näyttämään imupuolelle päin(joutuu ajelemaan kuskin puolen kylki edellä :lol: ) Laitoin yhden männän kankineen paikalleen, mäntä näkyy nousevan 0,7mm lohkonpinnan yläpuolelle, kunhan se kansi"pahvi" tulis, niin pääsis ihmettelemään paljonko mäntien päältä pitäis raapaista pois. Paljonkos muuten pitäis jättää "turvaväliä" männän ja kannen väliin? 0,8mm:stä joku joskus höpötteli?
Tuli muuten ne kannenpultitkin tehtyä valmiiks, eli ostin pitkät 12,9 kovat kuusiokolokantaiset pultit, pätkäisin sopivaan mittaan, ja sorvissa kiersin uudet kierteet, helposti onnistu kunhan käytti kunnon leikkuuöljyä. Aika kuivaa ainetta kyllä ovat, kierrepakka ei taida kestää juuri enempää, kuin tuon yhden sarjan tehdä.
Kannattaisko sen cometicin tiivisteen asennuksessa käyttää tarkoitukseen soveltuvaa liimaa/vast?
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Laadukkaissa pulteissa kierteet tehdään 'painamalla' eikä koneistamalla. Koneistettu kierre katkaisee pultin paljon helpommin kuin 'painettu' kierre.

Harkitse 'painetun' kierteen omaavien pulttien hankkimista.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mää en tosta männäntapin offsetistä tiennyt kun omaa konetta aikanaan kasasin, ja siinä on jonkun 1,6 TC:n korkeapattiset männät.
Tää siis takavetolohkossa.
En tiedä siis vaikka olisi väärään suuntaan männäntapin offset, mutta enää sillä ei ole mitään merkitystä, kun koneella on jo ajettu 100000 km, meinaan vaan että tässä vaiheessa en kyllä ala asiaa enää tutkimaan...
Jos poikii, niin sitten saakin rakennella uutta konetta, ja jos vaikka sillä kertaa kiinnittäisi tuohonkin asiaan huomiota :D

Siihen koneeseen tuleekin sitten takomännät.

Missäs muuten saisi kaikista halvimmalla laitatettua kanteen isommat venttiilit?
Porttaukset voin tehdä itsekin, kun en viitsi siitä kenellekään maksaa isoja rahoja. Ihan onnistuneita porttauksia olen tehnyt ennenkin kansiin.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

artsi_fi kirjoitti:Laadukkaissa pulteissa kierteet tehdään 'painamalla' eikä koneistamalla. Koneistettu kierre katkaisee pultin paljon helpommin kuin 'painettu' kierre.

Harkitse 'painetun' kierteen omaavien pulttien hankkimista.
Enpäs harkitsekaan, pitäis ottaa 200kpl kerralla, eivät ole halukkaita tilaamaan pienempiä määriä. 95nm momenttiin ajattelin nuo vetää, katkee jos katkee, ei se nyt maailmaa kaada(vaikka v*tuttaa varmasti :? )
Tosiaan mankeloimalla ne ihan "oikeet" kierteet taidetaan pultteihin tehdä....
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No olihan täällä foorumilla moisia mankeloituja 12.9 myynnissäkin mutta jos kun kerran reilu 50e oli niistä liikaa niin mikäs siinä - onnea valitsemallasi tiellä... Mahtaakohan Jarkolla vielä yksi sarja olla noita myymättä :?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juuri kiertokankien päiden samanpainoisuutta verrattuna toiseen kiertokankeen tarkoitin, kuten Harri asiasta valaisi.

Vaa'an päälle kannattaa liimata puuruuvi tai vastaava pystyyn niin että kanki tulee tuettua tarkasti samasta paikasta, muuten mittaukset heittelee. Muutenkin kannattaa kokeilla useita mittauksia jotta näkee että tulokset ovat toistettavia. Sitten kun jokaisen veivin yläpäät keskenään ja alapäät on saman painoisia niin koko veivikin on saman painoinen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
5Marche
Viestit: 128
Liittynyt: 21.08.2003 18:58

Viesti Kirjoittaja 5Marche »

Zelkis idea, kiitos "valaistuksesta."
Tuli vietettyä saunailtaa V-8 miesten seurassa ja loppuillasta alko tuntumaan että Fiuden koneessani taitaa kaikki olla epäbalanssissa......

Ah, on se helppoo omistaa rivi nelonen!

Pulttikommentti.
mankeloidut jengat kestää mutta itsetehdyt noinkin karkastuun pulttiin ovat aika pehmoiset.....eli suoraan sanottuna 10.8 pultit kestää noita tekemisiäsi paremmin. Ikävä tosiasia,varsinkin turhan työn jälkeen :cry:
Vastaa Viestiin