Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Toisella foorumilla puhuttiin että moottorin tehon alentaminen mahdollista.

Noh, tämähän periaatteesa mahdollistaisi isomman ja modernimman moottorin vaikka 133:een.

Tosin, tilavuus jää edelleen raivostuttavan pieneksi...!
Minkä huollan, sen korjaan...
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

tapi0 kirjoitti:Uudet pykälät julkistettu.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
kannattaa myös lukea perustelumuistio missä selitetty tarkemmin.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... isesta.pdf
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olipas siinäkin tekstiä. No melurajat onkin paikoillaan mitattuna 98/103dB. En kyllä ymmärrä miten ne noin vääntyy, mutta kai ne tietää.. jälkimmäinen siis keski/takamoottorisille.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

siiiismit vit... ruiskun saa laittaa ilman penkkilappua mut jos lyöt tuplat niin joudut penkittään? :lol:
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sämpy kirjoitti:Olipas siinäkin tekstiä. No melurajat onkin paikoillaan mitattuna 98/103dB. En kyllä ymmärrä miten ne noin vääntyy, mutta kai ne tietää.. jälkimmäinen siis keski/takamoottorisille.
Oliskos niin , että tuo toinen on ohiajomelu ja mitattu xx metrin päästä.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

moonwolf kirjoitti:siiiismit vit... ruiskun saa laittaa ilman penkkilappua mut jos lyöt tuplat niin joudut penkittään? :lol:
Missäs kohtaa näin on kirjoitettu? :shock:
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

"Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin
tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai
kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin
tehoa 10 %." eikös tuo periaatteessa niin sano? tuplathan näkyy selkeästi ja jos kettumainen setä niin haluaa lapun. varsinkin jos on esim nokat vaihdettu myös. tuntuu selkeästi jo ajossakin.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^Noin tuon itsekkin tulkitsisin :roll:

Toisaalta ei ny penkkilappu kovin kummoinen rasite ole. Kuitenkin jos moottorin tekee, niin aika pieni lisäkustannus tuo on.

Edelleen vaan taitaa olla, että ahdetun tehot ei saa olla yli vertailutehon, mutta vaparina tuo 7 kg/kW on ok. Mikä logiikka tuossa on..

Myös nuo mallisarjojen sukupolvien tiukennus on huono homma. Onko nyt sitten niin, että SC ei käy enää mk2 kasin verrokiksi :roll: Ladoissahan tuosta on jo väännetty käykö kanttimalli vertailuksi pyöreälamppuiseen, maahantuojan mukaan käy ja onhan noita tehty rinnankin vaikka kuinka kauan. Kaikille konttoreille ei kuitenkaan ole kelvannut enää aiemminkaan. Nyt ei varmaan ainakaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:^Noin tuon itsekkin tulkitsisin :roll:

Toisaalta ei ny penkkilappu kovin kummoinen rasite ole. Kuitenkin jos moottorin tekee, niin aika pieni lisäkustannus tuo on.

Edelleen vaan taitaa olla, että ahdetun tehot ei saa olla yli vertailutehon, mutta vaparina tuo 7 kg/kW on ok. Mikä logiikka tuossa on..

Myös nuo mallisarjojen sukupolvien tiukennus on huono homma. Onko nyt sitten niin, että SC ei käy enää mk2 kasin verrokiksi :roll: Ladoissahan tuosta on jo väännetty käykö kanttimalli vertailuksi pyöreälamppuiseen, maahantuojan mukaan käy ja onhan noita tehty rinnankin vaikka kuinka kauan. Kaikille konttoreille ei kuitenkaan ole kelvannut enää aiemminkaan. Nyt ei varmaan ainakaan.
Unossa vähän sama homma , tiedä sitten auttaako jos mulla sattuu olemaan maahantuojan lappu jossa ne tulkitaan samaksi.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin
tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai
kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin
tehoa 10 %. Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan.
Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa.

Tässä koko tekstissä ei ole mitään järjen häivää.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan tuo toisaalta ihan fiksua, että mennään enempi penkkilapun mukaan ja vähempi kaikenlaisella laskennalla. Ei tuo penkkilappu tosiaan mielestäni kovin suuri rasite ole.

Noista mallisarjoista on tuolla 1.3 alla määritelmä: "Jos ajoneuvon mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja, tarkoitetaan tyypillä tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä mallisarjan sukupolvea"

Tuosta tietysti voi aina kiistellä mikä on olennainen ero, onneksi seassa on kuitenkin tuo sana "teknisiä". Aika jännä tulkinta kyllä saa olla, että vaikka noista lLadoista löytää sen oleellisen teknisen eron. Eikä taida olla kaseissa eikä Unoissakaan. Kai tuolla juuri nämä tavallaan faceliftit on haluttu yhdistää. Eihän nyt millään voi ajovaloumpion muotoa tai koripellin pokkausta voi mieltää "olennaiseksi tekniseksi eroksi". Sen nyt ymmärtää, ettei vaikka kaikki Corollat tai C-sarjan mersut voi olla samaa sarjaa. Joku raja sukupolvillakin oltava. Jälleen se tulkintahan tuosta nouse pääosaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mihinkä päästöluokkaan tuommonen -99 bravo kuuluu?

Onko mallisarja tyyppihyväskytty euro2 vai euro3 luokkaan?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Voisin veikata että on jo EURO3, kun ainakin -98 Volvo 960 3.0 kutosen koneella on jo.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja wellu »

tapi0 kirjoitti:Voisin veikata että on jo EURO3, kun ainakin -98 Volvo 960 3.0 kutosen koneella on jo.
Volvon 900 -sarja on euro2 kokonaisuudessaan, myös s/v90.

Siksi kiinnostaisi tietää, onko oma bravo e2 vai e3...
Minkä huollan, sen korjaan...
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

1 lambda CF2
2 lambdaa tai enemmän CF3 ?

ePerihän sen myös sannoo valmistusnummerolla
Vastaa Viestiin