Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Osia saapui viime viikolla ja Alfa saikin viikonloppuna pienen syyshuollon. Ilmansuodatin, naftasuodatin ja etu-vasen pyöränlaakeri joka oli alkanut ilmoitella itsestään. 213 tkm mittarissa ja tuo laakeri oli orkkis. Nyt sinne meni BTA-merkkinen. Samalla kun panssari oli pois, niin etu-apurungolle vähän teräsharjaa ja Noveroxia. Pohjamuovin kiinnikkeet on vähän heikot. Taas sai yhden pultin porata auki kun kontramutteri pyöri tyhjää ja jokunen peltiruuvi tuolla jo on korvaamassa aiemmin antautuneita. Tuo nyt joutaa muutaman päivän seisomaan, niin jos yrittäisi nuo peltiruuvit korvata ihan oikeilla pulteilla. Mukavampi aukoa jatkossa.

Sitten kun ehtii, niin saakin Freemontin ajaa talliin. Oma ylläpitonsa näissä on, mutta kasi saa nyt hetken toimittaa käyttöauton virkaa, niin ei tule kuljetusongelmia. Pakko olla tuollainen vara-auto :mrgreen: Vähän kyllä mietin, että pitäisikö se tuplien asennuksessa toistaiseksi pois jäänyt lämppärin kenno laittaa takaisin :lol: Vaikka kyllä tuon 7..8 km pärjää ilmankin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pyöränlaakeridiagnoosi osui oikeaan ja Alfa hiljeni taas. Tosin nuo jokusen ratapäivänkin nähneet sportti-Hankookit ei ole ihan hiljaisimmasta päästä..

Freemontilla tuli seurailtua kulutusta. Sekalaista pätkäajoa ja joku pitempi reissu mm. Savonlinnaan, niin tietokone näytteli 6,8 keskikulutusta. Mittarilla käydessä laskettuna 7,3 eli perinteiset puoli litraa heittoa. Pelkässä matka-ajossa ajotietokoneen näyttämästä saa noin litran pois, että vähän alta 6,5 todelliseen mennee matka-ajoa. Ei mielestäni mitenkään paha tämän kokoiseen ja painoiseen autoon. Tankkiin kun menee sellaiset 78 litraa, niin toimintasäde on aika riittävä :lol:

Tuli Freemontille takaisinkutsukin :o Ohjauspyörän johtosarjan tarkastus/vaihto. Täytynee käyttää jossain vaiheessa.

Freemontin termari vähän epäilyttää, voisi ehkä vaihtaa uuden. Sen verta jo katselin, että näyttää tähän tarjoavan 88-asteen termaria. Auton tietokoneelta näkee moottorin lämpötilan asteina, mutta kun itse tullut tuolla niin vähän ajettua, niin enhän mä yhtään muista missä lämmöt ajossa on. Analogimittari on kuitenkin jonkinverran alle perus puolenvälin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuli yksi Freemontin tankillinen katsottua ja 7,1 näytti nyt kulutuksen mittarilta laskettuna. Vähän yllätyin kun aika paljon pätkäajoa ollut ja siten kylmäkäynnistyksiäkin riittävästi. Joku oli kyllä välillä resetoinut kompuutterin että siitä ei selvinnyt mitä kuvitteli kuluttaneensa.

Vähän kyllä tylsää autoilua. Melkein alkanut kiinnostaa Alfan tilalle jotain hölmöä. Jos yksi auto on käytännöllinen niin voisihan toinen sitten olla jotain ihan muuta..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Freemontti kaipailisi uutta akkua. Tässä nakussahan on 50 Ah Optiman Redtop vakiona. Jännä akku sikäli, että lähtee ihan terhakkaasti kylmästäkin käyntiin edelleen. Ainoa vaan, että jos starttaa kolme-neljä kertaa peräkkäin, niin akku kuolee yht' äkkiä. Tämä tuli havaittua joulun jälkeen Hesen drive-in jonossa. Taas pidettiin yllä Fiatin mainetta sähkövikaisena ja soiteltiin sitten hinuria antamaan apuvirtaa.. Onneksi on kasko joka korvaa tuon. Autoliiton apuvirran antoa vakuutus ei korvaa, vaan pitää olla hinuri.

Akussa lepojännite noin 11,6 V nyt ja startissa käy 9 voltissa. Veikkaisin että on orkkis akku kun tuossa on Moparin varaosanumero.

Akkuhan löytyy vasemman etupyörän edestä pyöränkotelon kautta. Hassun hauska vaihtaa kun ei päälläkään ole tilaa kun muutama sentti ja kiinnitys on vähemmän hauska palapeli. Tulipahan samalla vaihdettua palanut parkki. Tietty kun olin jo kasannut sisälokarin takaisin, niin muistin, että oli muuten sumarikin palanut. Tarkastus ja kyllä se oli juuri tuosta kulmasta. No eipä tuota kauaa pura uudestaan. Pitäisi tämä vaan katsastaa, niin täytyy tuo nyt laittaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Freemontti leimattu vuodeksi eteenpäin. Tosin tuosta sumarista joutui ottamaan huomautuksen. Eihän nuo mun aiemmin ostamat polttimot käyneet eli vielä kerran saa sisälokarit purkaa. Tässä on joku PSX24-polttimo sumarissa. Ei löytynyt paikallisista kivijaloistakaan. Kuulemma sitikka käyttää samaa polttimoa jossain ja ne syö noita usein ja vaihto on tunnin homma per kulma :? Huomiseksi pitäisi kyllä polttimot saada ja ottavat nyt noita hyllyynkin muutaman.

Painava tämä on. Otteessa on 1948 kg ja konttorin vaa'an mukaan pitää kutinsa. Reilut 1100 kg edessä ja reilut 800 kg takana. Tämä siis pelkällä kuskilla ja noin 3/4 tankilla naftaa :lol:

Talvirenkaat pitäisi ostaa. Eilen mittasin varuilta että ovat vielä lailliset ja kyllä ne on muttei paljoa enempää. Nokian kitkat on nyt alla ja Contin kitkat taitaa tulla seuraavaksi. Oikein nuuka saattaisi lipsutella noilla tämän talven ja ensi kesän, mutta ehkä ei kun vaimo tällä enempi kuitenkin ajelee.

Valothan tässä on aika kehnot nykymittapuussa. Taidan jonkun ledbarin katsella keulille. Saa vinkata jos on hyviä kokemuksia jostain. Vähän tekisi mieli lyhyisiinkin laittaa xenonit vaikka laittomat nuo taitaisi ollakin..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Etuiskarit laitoin Freemonttiin tilaukseen. Vasen etukulma vähän kolkottelee enkä itse tai leimasetäkään tuolta varsinaista syytä löytänyt. Epäilys on iskarissa tai sitten kallistuksenvakaajan runkokumissa. Nuo runkokumit mulla on jo hyllyssä. KYBin perus Excel-G:t laitoin nyt tilaukseen. Mielestäni kohtuulliset 70 e/kpl. Konttorin iskaritestissä tuo vasen etukulma antoi 60 pinnaa ja oikea 77 pinnaa, joten voi olla että siinä pumpussa vähän jotain on. Ruosteen perusteella on varmaan orkkikset ja alkaahan autolla olla jo 170 tkm rullattu. Sikälikään ei tuo iskarien vaihto hukkaan mene. Jouset tähän on varmaan hiljan vaihdettu kun ovat kovin tuoreen näköiset ja on vielä koodilaputkin kiinni ja kirkkaat.

Etujarrukamat on vielä hyllyssä, taakse jo uutta laittelinkin aiemmin kun alkoi toinen puoli rohista. Täytyy tuo etupää siis lähiaikoina ottaa työn alle ja vaihtaa sinne nuo tarpeelliset.

Jospa näillä huolloilla olisi edessä huoletonta autoilua taas joksikin aikaa.

Kesällä täytynee vähän ruostesuojausta harrastaa ja kiveniskumassoja suihkutella. Helmojen jotkin pokkaukset on vähän hiekkaa/kiviä saaneet. Nyt nuo on vielä helpot ottaa kiinni ja suojata. Roiskeläpät pitänee laittaa vähän suojaamaan. Noita näyttää ebaystä löytyvän noin 25 e:lla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Xenonit tuli tilattua Freemontin lyhyisiin valoihin ja samalla otin kolme led-lisäpitkää. Noilla kuvittelisin valoihin tulevan huomattavan parannuksen. Päädyin kuitenkin erillisvaloihin yhden palkin sijaan, koska nuo saa paremmin suunnattua. Eihän ne mikään kaunistus ole, mutta käyttöautohan tämä on joka ei muutenkaan muodoillaan välttämättä niin kovin koreile.

Viikon päähän on myös varattu aika renkaanvaihtoon. Laitetaan Contin kitkat alle. Pieni testi koska nuo on maahantuojan vanhaa varastoa ja vähän yli kolme vuotta vanhat. Conti kuitenkin ohjeistaa, että ominaisuudet säilyy uuden veroisina 3..5 vuoteen ja kolmeen vuoteen asti renkaan saa myydä "uutena". Jos yhtään pitää kutiaan niin hyvä diili tuo on. Ei tuohon rahaan kuitenkaan saa oikein mitään renkaita. Tässähän on 225/65R17 alla, joten tuo tekee vähän omat haasteensa ja rajoitteensa.

Paikallinen kivijalka tarjosi "merkkirenkaat" (Nokia/Conti/Bridgestone) 1100 e alle laitettuna tai 550 e Trianglet. Verkosta saa merkkirenkaita noin 650..750 e haarukkaan ja nuo contit oli 440 e alle laitettuna. Tuolla hintaerolla olen valmis koittamaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Freemontti sai kakkulat nenälleen.

Kuva

Mukava asentaa noita valoja, kun hilkkeet otin kaikki rosterista ja valmiit johtosarjat vesitiivein liittimin. Senkun tökkii töpseleitä kiinni.

Uudet renkaatkin on alla. Ainakin nuo Contit on terävämmät ajaa mitä vanhat Nokialaiset ja pitoakin tuntuu olevan jokseenkin erilailla.

Iskaritkin tuli talliin, niin täytyy ne jossain vaiheessa heittää alle jos vaikka saisi autosta täysin hiljaisen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Talvilomavalmisteluja ja Freemontti sai boksin katolleen. Ei ollut ihan helppo laittaa. Ensinnäkin on sen verta leveä ettei mukana tulleet putket ylttyneet. Putkia tuli sentään neljä mukana ja ne oli terästä eli hitsaten jatkoa. Kattokaiteet on sen verta matalalla ettei katon ja kaiteen väliin kiinnikkeet mahtuneet. Taas rälläkkää ja poraa ja kiinnikkeitä modaten. Istuihan ne sitten ja jäi vielä muutamia millejä tilaakin. Hieman oli odotettua isompi projekti mutta ny on thule katolla. Termarin taidan vielä vaihtaa ja sitten sunnuntaina keula kohti pohjoista :)

Nyt kun ollut kylmä niin ei ole keulakaan kolissut. Kyllä se varmaan iskari on ja riittävän jäykällä öljyllä ei metelöi. Vaihdetaan uutta kunhan ehditään kuitenkin.

Ihan letkeä laitehan tuo on ajella, tai oikeastaan matkustaa. Ei mikään ajajan auto, mutta mikäpä vastaava nyt oikein olisikaan eikä tuota moiseen oikein ole suunnattukaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Taitaa Freemontin lämpömittari olla vähän outoa sorttia. Uudellakin termarilla näyttelee lämmöt reilun viivan alta puolenvälin. Ajotietokone kertoilee lämmöiksi 89..90 C ajossa. Termostaatti on 88 C joten eiköhän tuo ihan ok ole noin.

Alfakin sai hiljan taas uuden etupyöränlaakerin. Syksyllä vaihtamani BTA kesti noin 4 kk ja 8000 km. Paikoillaan ollut orkkis meni kuitenkin yli 200 tkm. Nyt on sitten taas orkkis-SNR alla, jospa se kestäisi. Ihan kiusallanikin yritän tuon BTA:n saada takuuseen. Nyt on kuukauden verran vaihdeltu sähköposteja ja nyt pitäisi kyseinen laakeri lähettää Saksaan. Helpoksi ei siis takuuasioita ole tehty :lol:

Joskus syksyllä tuli jo soiteltua Freemontin takaisinkutsun tiimoilta kun siihen pitäisi ratin johtosarja uusia turvallisuussyistä. Lupasivat silloin tilata johtosarjan ja ilmoitella kun sen voisi vaihtaa. Ei ole kuulunut mitään. Voisi kai soitella perään. Ei vaan ihan hirveästi herätä luottamusta toiminta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kuva

Kesärenkaatkin kun on alla, niin tuli talven kuratkin pestyä pois. Renkaita vaihdellessa tuli samalla edellisen omistajan tuhoama yksi pinnapultti uusittua. Jossain vaiheessa täytynee etuiskarit laittaa uusiksi, nyt ei enää tallissa palele niin on mukava tehdä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuli sunnuntai vietettyä tallissa laatuaikaa ja Freemontti sai uudet etujarrut ja -iskarit. Tuo vasen etupumppu, mitä kolinan lähteeksi jo tuli epäiltyä, oksensi hiljan öljynsä pitkin pyöränkoteloa. Jarrutkin sai osansa.

Kiva ylläri oli:

Kuva

Tietty tuon tajusi kun nappasi ekan iskarin irti. En kyllä tiedä olisiko mikään ritsaaminen mitään auttanutkaan. Toisen puolen merkkasin ja kopioin säädön ekalle puolelle, mutta ihan päin honkiahan ne pyörät sitten oli.

Camberimittarin kanssa katsoin lähtökohdan ja siitä sitten säädin pikkuisen negatiiviselle molemmat puolet:

Kuva

Todennäköisesti pyörät oli olleet ihan nollilla tai inan positiivisella koska tuon jälkeen auraus oli jotain 7 mm luokkaa. Laitoin arviolta noin 2 millin tienoille ja totesin riittävän hyväksi. Ehkä voisi jossain vaiheessa käyttää suuntauksessa, mutta kulkee se sentään suoraan, ratti on suorassa ja camberit samat molemmin puolin. Ei kai se silloin voi ihan metsässä olla. Vähän ehkä ohjaustuntuma napakoitui tuolla camberin käännöllä. Positiivisella camberillahan on vähän itsetehostava vaikutus ja vähän jopa tunnottoman oloinen tuo ohjaus on ollutkin.

Kallistuksenvakaajan koiranluiden mutterit vähän aiheutti ohjelmaa kun eivät meinanneet haluta irrota ja pultin päässä oleva pieni torx-kolo ei oikein ollut sellainen mistä kiinnipitomomentti olisi millään riittänyt suurempaan taisteluun. Mahdottomia ei hirvennyt lämmittää kun uusia koiranluita ei ollut ja toisaalta ihan napakat nuo nykyiset on. Kyllä ne sitten purkui öljyn, lukkopihtien ja pulttipyssyn kanssa.

Jarruissa nyt ei mitään ihmeitä ollutkaan. Paitsi että kun yleensä riittää kun palojen päistä vähän viilailee suurimmat röpöt pois niin nyt sai ihan nauhahiomakoneella ajaa reilummin jotta liikkuivat kivasti. Toisella puolen yksi vanha pala ihan jumissa olikin ja siten syönyt toisen palan ihan nollille jo. Bilsteinin palat sinne nyt meni alle ja jotkin suht nimettömät levyt.

Samalla Alfaan vaihtelin lähivalojen polttimot kun ensin noista pimeni toinen ja kohta perään toinen. Kovin tasalaatuisia olivat. Noiden vaihto on sentään ihan muutaman minuutin homma. Samalla ihmettelin, että olisiko vähän toinen takakulma alhaalla ja olihan siellä jousi päästänsä poikki. Samalla katselin, että mites tämä pitääkään katsastaa ja sehän oli 6.6 mennessä. Ei ny ole oikein muuta vaihtoehtoa kun hakea kuukausi ajoaikaa :evil: Joka vuosi saa jotain remonttia tehdä..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ainahan voit lohduttautua sillä että olisihan Deltassakin se jousijunppa ollut ohjelmassa. Kauan eläköön GM-yhteistyö - poppeli sai hyvät diesel-koneet ja FCA katkeilevat jouset :mrgreen:

Mä taas arvostan tuota soikeata reikää iskareissa. On siinä puolensa ja voi olla että Freemontissa toleranssit on olleet sitä luokkaa että reiluille säädöille on tarvetta :D . Deltassa oli toki tiukat reijät ainakin niissä tarvikeiskareissa, taisi olla toki alkuperäisissäkin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eipä nuo jouset sentään ole hirmu työläitä vaihtaa, joten ei onneksi mahdottoman paha rasti. Vaikka olisihan se tietty kiva jos ne kestäisi.

Eihän tuo camberin säätömahdollisuus huono ole. Sillä mä noita olen rakennellut muihinkin. Onhan tämä vissin ehta made in Mexico :lol:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pitääkö tommonen soikea reikä lipsumatta ilman epäkeskoaluslevyä?
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin