Kuivasumppua TC-mottiin?
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Kuivasumppua TC-mottiin?
Löytyykö linkkejä, kokemuksia omista toteutuksista, ideoita, ym. ?
Oma ideoinnin kohde on poikkimottinen, mutta vanhanajan toteutukset kiinnostavat yhdellä tapaa.
Oma ideoinnin kohde on poikkimottinen, mutta vanhanajan toteutukset kiinnostavat yhdellä tapaa.
Itellä on letkuja ja hihnapyöriä lukuunottamatta osat tuollaiseen. Piti tulla turbokoneeseen, mutta myinkin sen koneen pois, ja pysyttelen vapareissa.
Ehkäpä seuraavaan vapariin tulee tuo paketti.
Ehdin tehdä vakio 1600 TC:n öljypohjasta sellaisen matalamman version, jossa on ainoastaan kapea ränni, johon öljy valuu säiliöön pumpattavaksi. Pumppu on kolmikammioinen, joista kahden on tarkoitus tyhjentää öljypohjaa ja yksi pumppaa voiteluun painetta.
Säiliö on joku 8-10 litrainen korkea alumiinitötsä, jossa on kaksi loiskelevyä. Loiskelevyt ovat tyyliin reunoilta säiliöön hitsattu, ja keskellä on reikä, josta öljy valuu alaspäin. Ylempi loiskelevy on öljynpinnan yläpuolella, jonka päälle paluuöljy tulee siten, että se joutuu keskipakovoiman vaikutuksesta kiertämään loiskelevyn päällä ja valuu sitten lopulta keskeltä reiästä alaspäin. Tässä on ilmeisesti ideana ilmakuplien tehokas poisto öljystä.
Toistaiseksi vielä suunnittelematta, että miten estää takaluukkuun sijoitetun öljysäiliön tyhjenemisen öljypohjaan silloin kun kone ei käy. Tästä oli joskus täällä aihekin.
Solenoidiventtiili voisi olla epäluotettava, ja taas käsikäyttöisen hanan voisi unohtaa avata, jolloin ollaan siinä ikävässä tilanteessa, että letkut voivat mennä paskaksi kovasta alipaineesta, ja samaan aikaan juuri käynnistynyt kone ei saa öljyä laakereille...
Mielessä on ollut mm. solenoidiventtiili jonkinlaisella sytytysvirtaan liitetyllä valvonnalla, että jos venttiili ei toimi, niin konekaan ei käynnisty, tai sammuu, jos venttiili menee kiinni.
Ehkäpä seuraavaan vapariin tulee tuo paketti.
Ehdin tehdä vakio 1600 TC:n öljypohjasta sellaisen matalamman version, jossa on ainoastaan kapea ränni, johon öljy valuu säiliöön pumpattavaksi. Pumppu on kolmikammioinen, joista kahden on tarkoitus tyhjentää öljypohjaa ja yksi pumppaa voiteluun painetta.
Säiliö on joku 8-10 litrainen korkea alumiinitötsä, jossa on kaksi loiskelevyä. Loiskelevyt ovat tyyliin reunoilta säiliöön hitsattu, ja keskellä on reikä, josta öljy valuu alaspäin. Ylempi loiskelevy on öljynpinnan yläpuolella, jonka päälle paluuöljy tulee siten, että se joutuu keskipakovoiman vaikutuksesta kiertämään loiskelevyn päällä ja valuu sitten lopulta keskeltä reiästä alaspäin. Tässä on ilmeisesti ideana ilmakuplien tehokas poisto öljystä.
Toistaiseksi vielä suunnittelematta, että miten estää takaluukkuun sijoitetun öljysäiliön tyhjenemisen öljypohjaan silloin kun kone ei käy. Tästä oli joskus täällä aihekin.
Solenoidiventtiili voisi olla epäluotettava, ja taas käsikäyttöisen hanan voisi unohtaa avata, jolloin ollaan siinä ikävässä tilanteessa, että letkut voivat mennä paskaksi kovasta alipaineesta, ja samaan aikaan juuri käynnistynyt kone ei saa öljyä laakereille...
Mielessä on ollut mm. solenoidiventtiili jonkinlaisella sytytysvirtaan liitetyllä valvonnalla, että jos venttiili ei toimi, niin konekaan ei käynnisty, tai sammuu, jos venttiili menee kiinni.
Servo-ohjattu hana? 8) Ei mene kiinni servomoottorin rikkoutuessa.
Et kai meinaa letkuttaa kuivasumppusäiliötä toiseen päähän autoa, kun takamoottorisesta tuskin puhut?
Mutta alkuperäiseen kysymykseen; kolmikammioiset pumput maksavat siinä 700EUR korvilla, se onkin se ainoa ongelma tuossa...
kovin kiinnostaisi tehdä 127:nkin koneesta kuivasumppuinen.
Onko mitään hajua millälailla jokkismiehet on kuplanmotteihinsa kuivasumppunsa toteuttaneet? Tuntuu että niihin autoihin ei ole hankittu koko auton hintaista pumppua...
Et kai meinaa letkuttaa kuivasumppusäiliötä toiseen päähän autoa, kun takamoottorisesta tuskin puhut?
Mutta alkuperäiseen kysymykseen; kolmikammioiset pumput maksavat siinä 700EUR korvilla, se onkin se ainoa ongelma tuossa...
kovin kiinnostaisi tehdä 127:nkin koneesta kuivasumppuinen.
Onko mitään hajua millälailla jokkismiehet on kuplanmotteihinsa kuivasumppunsa toteuttaneet? Tuntuu että niihin autoihin ei ole hankittu koko auton hintaista pumppua...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Just-just. Onko pumppu ja muut sälät sulla Lempäälässä? Olisi mielenkiintoista päästä joskus hypistelemään... Kuppeleissa olen nähnyt sellaista toteutusta, jossa öljysäiliö on niin matala ja matalalla, että kun öljyt seisahduksessa tasaantuvat öljysäiliöstä öljypohjaan, niin moottorissa on öljyn korkeus suunnillee tikun max. korkeudella. Sitten kun tuollaisen päräyttää käymään, niin öljypohja taassa tyhjenee.
Mahtaisiko TC:ssä saada toimimaan sellaista viritystä, että oma alkuperäinen pumppu painaisi öljyä säiliöön ja virittäisi ulkopuolisen pumpun tuottamaan koneen öljynpaineen. Ilmeisesti tämän "lisäpumpun" pitäisi olla vain hiukan pienempi kuin orkkispumpun. Tulisikohan siitä ongelmia, vain onko tuossa vakiopumpussa yhtää ylimääräistä kokoa?
KUplan halvat sumppupumput ovat kaksipesäisiä...
Mahtaisiko TC:ssä saada toimimaan sellaista viritystä, että oma alkuperäinen pumppu painaisi öljyä säiliöön ja virittäisi ulkopuolisen pumpun tuottamaan koneen öljynpaineen. Ilmeisesti tämän "lisäpumpun" pitäisi olla vain hiukan pienempi kuin orkkispumpun. Tulisikohan siitä ongelmia, vain onko tuossa vakiopumpussa yhtää ylimääräistä kokoa?
KUplan halvat sumppupumput ovat kaksipesäisiä...
Kyllä noita 2-pesäpumpuja saa muutenkin - minkä hintaisia nuo kuplan halvat on?
Kovin matalaa säiliötä ei kannattaisi tehdä, käy pian niin että se ei ole loiskeominaisuuksiltaan öljypohjaa kummempi. Tuon alkuperäisen pumpun käyttäminen tuntuu aika helpoltakin idealta, kun öljyvirta on helposti erotettavissa öljynsuodatinjalan kohdalta. Kellään ei varmaankaan olisi käytännön kokemuksia asiasta..
Ilmeisesti ylöskin sijoitettua säiliötä on ollut koska jokkiskuplissa olen kuivasumpun hanoja nähnyt.
Pumpuissa ei välttämättä tarvi olla eroa, painepumpun pyörimisnopeudellahan tuon pystyy pelaamaan ja painetta tuottavan eli ohivirtausventtiiliä hiukan auki pitävän pumpun tuotto on muutenkin pienempi kuin pumpun joka painaa rasvoja säiliöön jossa ei ole iso paine. Tyhjäkäynnillä voi tilanne muuttua toiseksi ja pitääkin jollain tavoin varmistua ettei säiliö missään nimessä pääse tyhjenemään koneen käydessä.
Kovin matalaa säiliötä ei kannattaisi tehdä, käy pian niin että se ei ole loiskeominaisuuksiltaan öljypohjaa kummempi. Tuon alkuperäisen pumpun käyttäminen tuntuu aika helpoltakin idealta, kun öljyvirta on helposti erotettavissa öljynsuodatinjalan kohdalta. Kellään ei varmaankaan olisi käytännön kokemuksia asiasta..
Ilmeisesti ylöskin sijoitettua säiliötä on ollut koska jokkiskuplissa olen kuivasumpun hanoja nähnyt.
Pumpuissa ei välttämättä tarvi olla eroa, painepumpun pyörimisnopeudellahan tuon pystyy pelaamaan ja painetta tuottavan eli ohivirtausventtiiliä hiukan auki pitävän pumpun tuotto on muutenkin pienempi kuin pumpun joka painaa rasvoja säiliöön jossa ei ole iso paine. Tyhjäkäynnillä voi tilanne muuttua toiseksi ja pitääkin jollain tavoin varmistua ettei säiliö missään nimessä pääse tyhjenemään koneen käydessä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Uuden kaksipesäisen pumpun hinnasta ei ole havaintoa, mutta hyviä käytettyjä on näkynyt myynnissä vähän 100 eskon kummallakin puolella.
Jokkisautoissa varmasti onkin sulkuhanalliset säiliöt ja yleensä perällä. Tuo kertomani sovellus oli nimenomaan katuautosta. Ja niissähän tuo hana oikeastaan vain ongelma on. Kuupelissa tuon sumpun tarve tulee suurelta osalta myös alkuperäisen motin olemattomasta öljyn määrästä.
Jokkisautoissa varmasti onkin sulkuhanalliset säiliöt ja yleensä perällä. Tuo kertomani sovellus oli nimenomaan katuautosta. Ja niissähän tuo hana oikeastaan vain ongelma on. Kuupelissa tuon sumpun tarve tulee suurelta osalta myös alkuperäisen motin olemattomasta öljyn määrästä.
Semmoinen ajatushan tuossa oli. Ajattelin, että suurihalkaisijaisilla letkuilla ei letkujen pituus ole ongelma.vvieri kirjoitti:Servo-ohjattu hana? 8) Ei mene kiinni servomoottorin rikkoutuessa.
Et kai meinaa letkuttaa kuivasumppusäiliötä toiseen päähän autoa, kun takamoottorisesta tuskin puhut?
Kyseiselle säiliölle ei konepellin alta löydy riittävästi tilaa mitenkään, ei edes vaikka akun siirtäisi takakonttiin.
Säiliö on meinaan joku 40-50 senttiä korkea ja halkaisija jotakin 20 senttiä tai vähän alta.
Kyllähän se pönttö painojakautumankin kannalta takakonttiin kannattaa sijoittaa kuten se akkukin. Olihan aikoinaan noissa ralli-Trapanteissa ja EsCorvetteissa nuo pöntöt myös takakonteissa joten ei kai tuossa mitään varsinaista ongelmaa ole.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Nuo osat ovat kyllä tuolla Urjalassa, kun säilytystilaa on vähän nirkoisesti täällä.tuoreempi lancisti kirjoitti:Just-just. Onko pumppu ja muut sälät sulla Lempäälässä? Olisi mielenkiintoista päästä joskus hypistelemään... Kuppeleissa olen nähnyt sellaista toteutusta, jossa öljysäiliö on niin matala ja matalalla, että kun öljyt seisahduksessa tasaantuvat öljysäiliöstä öljypohjaan, niin moottorissa on öljyn korkeus suunnillee tikun max. korkeudella. Sitten kun tuollaisen päräyttää käymään, niin öljypohja taassa tyhjenee.
Mahtaisiko TC:ssä saada toimimaan sellaista viritystä, että oma alkuperäinen pumppu painaisi öljyä säiliöön ja virittäisi ulkopuolisen pumpun tuottamaan koneen öljynpaineen. Ilmeisesti tämän "lisäpumpun" pitäisi olla vain hiukan pienempi kuin orkkispumpun. Tulisikohan siitä ongelmia, vain onko tuossa vakiopumpussa yhtää ylimääräistä kokoa?
KUplan halvat sumppupumput ovat kaksipesäisiä...
Tarkemmin muistellen on tuokin pumppu kaksipesäinen. Paljon suurempi vaan se toinen pesä.
Tuo alkuperäisen pumpun käyttö tyhjennykseen:
Enpäs tiedä sitten miten riittäisi. Ongelmahan on mm. että se tyhjennyspumppu vetää varmaan yhtenään ilmaa sekaan, ja silloin öljyn osalta tuotto pienenee hetkellisesti. Toisaalta tuo ongelma vastaavasti vähenee.
Sitten on myös tilanne, kun tiputetaan kierrokset yhtäkkiä ylhäältä alas, jolloin öljyä on koneen puolella vielä paljon liikkeellä, mutta tyhjennyspumpun kierrokset laskevat alas... Jonkin aikaa voi olla aika paljon öljyä öljypohjassa.
Siksi nuo tyhjennyspumput onkin mitoitettu niin rajuiksi, imevät siis suurimman osan ajasta öljypisaroita ja höyryä.
Vai että säiliö toiseen päähän autoa.. no niin kai sitten..
Vai että säiliö toiseen päähän autoa.. no niin kai sitten..
Viimeksi muokannut vvieri, 01.06.2004 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Juu - peljättää vaan häviöt kun pumppaa noin suuriviskositeettista ainetta pitkiä matkoja.. toisaalta toimiihan nuo putket öljynjäähdyttimenäkin. Kai se ok on jos sitä on noinkin nimekkäät menestyksellä käyttäneet..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Onhan tuossa perää että mielellään se saisi olla konehuoneessa mutta se tilankäyttö on mielestäni se ongelma, joissain kiihdytyspeleissä noita edessä on näkynyt. Tosiaan noissa nelosryhmäläisissä tuo öljysäiliö oli takakontissa merkkiin katsomatta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38