Uno -88 Vaihdelaatikon ääni?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
tap10
Viestit: 1
Liittynyt: 24.05.2004 13:36

Uno -88 Vaihdelaatikon ääni?

Viesti Kirjoittaja tap10 »

Malli on 60S . Ajettu 123tkm. Kytkin pohjassa ei kuulu rohisevaa ääntä tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla. Ajossa ääni kovenee mitä lujempaa ajaa - vaihteet toimivat ja pysyvät päällä. Onko vika mahdollisesti itse laatikossa vai kytkimen painelaakerissa. Onko samanikäisten Unon laatikoissa ollut vastaavanlaisia vikoja? Kiitokset vastauksista.
Avatar
964
Viestit: 307
Liittynyt: 19.05.2004 19:10
Paikkakunta: Suomi Finlanders
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 964 »

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=3374

Tuossa yllä on yhden Firen (45) kanssa jotain juttua. Aihe on eri, ei pysy öljyt sisässä. Sillä tuli mieleen että kun sinulla on samain ikäinen Uno niin josko on myös jo öljyt karanneet ja käy kuivana tuo laatikko ja siksi rahisee. Naapuri purki kerran 309 pösön laatikon atomeiksi todetakseen että siinä ei ole muutavikaa kuin että öljyt puuttui. Syynä purkamiseen oli rohina. Kun laittoi öljyt sisään jo helpotti kulkua.

Öljyistä oli juttua tuolla ==> http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1207


Fire saa uuden tiivisteen tässä viikon sisällä, joten koitan mahdollisesti laittaa jonkinlaisen kertomuksen operaatiosta kun sen saa päätökseen. Ehkä kuvan tai kaksi. Jos kourat ei ole pahasti rasvassa..
Viimeksi muokannut 964, 24.05.2004 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mahtaakohan ääni välttämättä laatikosta tulla koska nopeuden funktiona kerran kasvaa, yleensä laatikko rohisee jo kytkin ylhäällä paikallaan tyhjäkäynnilläkin. Tosin kannattaa tarkistaa laatikon öljymäärä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vastaavanlainen rohina kuului yhdessä Ritmossa kun laatikko oli kasattu liian ohuen tiivisteen kanssa ja ykkösen ratas pääsi hankaamaan kuoreen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mutta Ville, kai tuo ääni kuului myös paikallaan kytkin ylhäällä? Jos se ääni tosiaan tulee laatikosta niin epäilisin sivuakselin laakerointia tai tasauspyörästöä?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hmm.. pitäis kyllä kun kytkinakselin rattaathan ovat kiinteät eli rattaat pyörivät vaikka on vaihde vapaalla. Tuosta on kanssa jo niin kauan aikaa.

Mainitsemasi laakerointi voisi olla hyvinkin potentiaalinen syy - joskus pyöränlaakerikin pitää rahisevaa ääntä eikä huuda niinkuin tavallista..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juuri tuosta syystä vähän epäilinkin tuota laatikon syyttömyyttä, eli kannattaa kaikki mahdollisuudet tutkia. Näin netin välityksellä on paha tehdä vikadiagnooseja jostain äänestä ellei ihan tarkkaan kuuntelija tiedä mistä se kuuluu.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
jussipaita
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2005 20:45

Viesti Kirjoittaja jussipaita »

Nosto.

No niin, tässä olisi samankaltainen tilanne kuin topicin aloittajalla tap10:llä. Uno 60S, ajettu n.150tkm ja 5-vaihteinen tanko-ohjattu aski. Vaihteisto siis rapisee ja rohisee. Tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla rällättää ja myös ajaessa urahtelee ja korahtelee. Paikallaan ollessa jos kytkimen painaa pohjaan ääni häviää. Vauhdissa kytkin pohjaan -> ääni kuuluu. Vaihteet sinänsä toimivat, mutta se ääni vaivaa, ilmeisesti siellä joku laakeri pitää bileitä.

Vaihteistoöljyt eivät oikein pysy sisällä (no milloinkas ne unossa..) jotta varmaankin laatikon ja kytkinkopan välinen laakeri/akselitiiviste menee ainakin vaihtoon. Vetoakseleiden juuresta ei vuoda.

Niistä laakereista olisi kysyttävää. Poislukien tasauspyörästön isot laakerit, siellä on ilmeisesti tasan neljä kappaletta laakereita..?

-Miten vaihdetaan ja onko koko sellainen, että niitä saisi ihan laakerikaupasta? Aivan kuin olisin jostakin lukenut, että ne ovat jotain ihmekokoa jota ei saa mistään muualta kuin merkkiliikkeestä. Toivottavasti asia ei näin ole.

-Tarvitseeko erikoistyökaluja tai ulosvetäjiä?

-Miten avataan vaihteiston akseleiden päässä olevat mutterit, jotka on kiristetty yli 100Nm tiukkuuteen. Miten akseleiden pyöriminen estetään?

Jos jollakin on lisäinformaatiota tai valokuvia laatikon sisältä niin linkkiä, kiitos! Useimmille nämä ovat varmaan ihan perusjuttuja, mutta näin vähemmän harrastanut fiatisti tarvitsee foorumin teknistä tukea aina silloin tällöin.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Välttämättä kaikkia laakereita ei löydy laakerikaupasta mutta kannattaahan sitä kysellä. Ei tuo mitään varsinaisia erikoistyökaluja tarvii mutta ulosvetäjän kyllä. Akselit "lukkiintuvat" kun laittaa kaksi vaihdetta yhtä aikaa päälle.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ainakaan sohokoneisten isompien askien kanssa ei tarvi mitään ulosvetäjiä. Kahdella pultilla lootan kyljessä oleva jousien lukituslaatta jousineen ja kuulineen pitää irrottaa ennen lootan halkaisemista. Merkkaa mikä jousi oli missäkin kolossa, ne on erilaisia. Kun loota on auki, siirtäjätankoja ei kannata irrottaa lootanpuoliskasta ellei ole pakko, siellä on sellaiset välikanavat joissa on metallipuikkoja ja kuulia ja nämä karkaavat helposti omille teilleen. Toki sittenkin saa kasattua kun merkkaa mistä mikin oli peräisin.
Hätätilassa korjaamomanuska tai hyvä korjauskirja käteen... :wink:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
jussipaita
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2005 20:45

Viesti Kirjoittaja jussipaita »

vvieri kirjoitti:Kahdella pultilla lootan kyljessä oleva jousien lukituslaatta jousineen ja kuulineen pitää irrottaa ennen lootan halkaisemista.
Siis tämä?
vvieri kirjoitti:Kun loota on auki, siirtäjätankoja ei kannata irrottaa lootanpuoliskasta ellei ole pakko, siellä on sellaiset välikanavat joissa on metallipuikkoja ja kuulia ja nämä karkaavat helposti omille teilleen.
Tämän kuvan mukaan laakeri on "jumissa" akselin juuressa. Jotta akselit saisi nostettua pois, täytyy varmaankin irroittaa vähintään siirtäjähaarukat ja jättää tangot paikoilleen? Tuo nuolella merkattu akseli ilmeisesti menee kytkimelle? Nuo Uno-manuaalin kuvat ovat niin pieniä ja suttuisia, eivät ole aidon valokuvan veroisia...

Mahdollisesti hankin romikselta varaosalaatikon, jonka kanssa opettelen tuon homman. Ei joutuisi autoa seisottamaan remontin takia niin pitkään. Sitten vain 'uusi' aski bolt-on-asennuksena paikoilleen.

Onko sillä merkitystä, jos paperitiivisteet korvaa jollakin tiivistemassalla? Kumpi pitää öljyt paremmin sisässä, papyrus vai silikoni?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Älä jätä puoliskojen välistä tiivistettä pois, tuo vaikuttaa akselien välyksiin ja ykkösen ratas jää hankaamaan koppaa. Mulle tuli yksi tällainen rempattu laatikko... itse tein tiivisteet Bilhelveten tiivistepaperista mutta ei tullut 100% tiivis...
Juttua rempasta: http://www.netikka.net/ville.vieri/gbox.htm
Siis tämä?
Jep.
Tämän kuvan mukaan laakeri on "jumissa" akselin juuressa. Jotta akselit saisi nostettua pois, täytyy varmaankin irroittaa vähintään siirtäjähaarukat ja jättää tangot paikoilleen?
Kyllä vain. Nuo siirtäjätangot voi jättää tuonne, tosin nuo molemmat akselit sekä haarukat pitää nostaa tuosta kerralla koska rattaathan on lomittain. Sen jälkeen tuo nuolella merkkaamasi kytkinakselin laakeri tulee mukavasti pois.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Mulla hajos -85 Unosta se neulalaakeri kytkinakselista. :shock: Hauska ilmiö, kun lähti liikkeelle, niin piti oottaa puolikierrosta ennenkuin meno jatku. :(
Purin sitten lootan ja vaihdoin samalla kaikki laakerit. Teki silloin muistaakseni 500mk. :shock:
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
jussipaita
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2005 20:45

Viesti Kirjoittaja jussipaita »

vvieri kirjoitti: itse tein tiivisteet Bilhelveten tiivistepaperista mutta ei tullut 100% tiivis...
Minäkin ajattelin halpaa ratkaisua ja tiivisteiden leikkausta paperiarkista. Jos siihen laittaisi paperin lisäksi sellaista ohutta tiivisteliimaa? Ei mitään paksua "sikafleksiä" vaan niitä ohuita aineita, mitkä levitetään purkin kannessa olevalla sutilla.
Joo, nuo kuvat selventävät asiaa. Pari juttua kuitenkin jäi askarruttamaan niistä kuvista.
-Kuva 19. Siinä keskellä on joku 'rautalanka' väännettynä pultin ympäri. Mikä se on?

-Kuva 23. Laatikon alta pilkottaa musta haitarikumi. Tällaista ei ole siinä askissa, joka minun pitäisi rempata. (laatikon sisään menee kaksi eri siirtotankoa) Nuo vaihteistot lienevät kuitenkin sisäisesti suurinpiirtein samanlaisia, vaikka vaihteensiirtotangoissa olisikin pieniä eroja..?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nuo vaihdelaatikot ovat eri sarjaa, tuo pohjautuu 128:n laatikkoon kun taas nuo vanhemmat Unon laatikot ovat 127-pohjaisia eli huomattavasti pienempiä. Laatikon perusrakenne on kyllä melko samanlainen mutta juuri vaihteensiirto eroaa, ja tietysti osien mittakaava myös.

Tuo haitarikumilla varustettu tanko on vaihteen valitsin, tuossa laatikossa on vain yksi sellainen.

Se rautalanka on jousi joka vaikuttaa juuri tuohon vaihteen valitsintankoon. 127-pohjaisessa laatikossa lienee tuo osa erilainen...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin