Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Eli kannattaa vielä katsella, jos sama toistuu eli korkki muuttuu vaaleaksi? Moottorin vaihdon yhteydessä irroitin vanhan moottorin autosta, asensin uuden moottorin lohkon, josta oli öljyt valutettu. Asensin lohkoon kannen ja kaiken muun tämän jälkeen. Sitten öljyt koneeseen, noin 3,5 litraa ja sitten vasta jäähdytysnesteet. Tuo auto on kylläkin seissyt koko talven paikallaan ilman öljyjä... Katselen vielä jonkin aikaa oireita. Ehdin jo tilaamaan Elringin kannentiivisteen hätäpäissäni :D

Öljynsuodatin lopetti vuodon heti, kun kiristin suodatinta lisää. Tarkistin vielä ja vanhan öljynsuodattimen mukana on tullut sen kumitiiviste. Huolestutti vain vedenkaltainen neste, joka vuosi suodattimen ohi


Tänään pidin moottoria tyhjäkäynnillä ainakin puolisen tuntia. Jäähdytysnestettä sekä moottoriöljyä täytyi lisätä. Puhdistin korkin ja laitoin sen puhtaana takaisin toivoen, ettei vaaleaa öljynestettä enää löytyisis sieltä. Vaahtoa tulee todella pieni, melkein huomaamaton kerros enää, joten moottorissa on ollut varmaankin kosteutta? Tein puristuspainemittaukset:
1: 14,6 bar
2: 14,7 bar
3: 13,6 bar
4: 14,0 bar
Venttiilivarsien tiivisteethän voi vaihtaa ottamatta kantta pois, joten se voisi olla fiksua? Mielestäni nokka-akselien nokat ovat kuluneet joistan pytyistä ja se selittäisi osaksi eri paineet. Toisen ja kolmannen sylinterin paine-ero on 1,1 bar, joten 1,1 / 13,6 * 100% = 8,1%.
Sytytystulpat näyttivät kaikki normaaleilta, paitsi toisen sylinterin tulppa, jossa on selvästi palanutta öljyä:
Kuva
Vasemmalta oikeaan ykkösestä neloseen.
Pitäisiköhän heittää uudet venttiilivarrentiivisteet?
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Olen aika huolimattomasti laittanut auton kasaan. Yksi pultti puuttui kokonaan vaihteiston ja moottorin väliltä. Tätä alapulttia, läheltä jäähdytinta, laittaessa kierteet lähtivät vaihteiston puolelta, joten täytyy hankkia pidempi pultti ja laittaa mutteri toiseen päähän kiinni. Vaihteisto ja moottori eivät kosketa toisiinsa juuri tältä kulmalta, josta pultti puuttuu, joten epäilen sivuäänien johtuvan siitä. Auton liikkuessa eteenpäin kuuluu hankaava ääni pyörien liikkuessa. Jostain syystä moottoriöljyä alkoi vuotamaan vaihteiston ja moottorin välistä, kun ne koskettivat toisiaan... Taitaa olla liikaa moottoriöljyä koneessa.

Autolla voi ajaa, joten hoidan korjaamiset seuraavalla strategialla: auto lähtee maanantaina katsastukseen ilman siirtolupaa, koska kilvet ovat autossa kiinni. Sieltä tulee piiiiiiitkä vikalista, jonka jälkeen ajan auton suoraan korjaamolle. Jos olen asentanut esimerkiksi vetoakselit väärin ja äänet johtuvat siitä, korjaamon on paljon helpompaa ja nopeampaa hoitaa hienosäädöt ja laittaa puuttuvat pultit ja mutterit paikoilleen. Korjaamolta jälkitarkastukseen ja se on siinä. Olen valmistautunut siihen, että jokaikinen iskari täytyy vaihtaa sekä ohjausniveliä myös. Täytyy toivoa, että alapallonivelet ja takavarrentuet ovat kunnossa, koska niihin uppoaisi liikaa rahaa. Jos korjaukset menee yli 300 euroon, hoidan itse korjaukset ja menen vaikka lähimpään metsään korjaaman auton... Sääli, että minulla ei vain yksinkertaisesti ole paikkaa laittaa autoa lopullisesti itse kuntoon.

EDIT: Autolla ajettu parkkipihalla ympyrää noin 600 metriä ja moottori ollut käynnissä parisen tuntia. Vaahtoa ei ole tippaakaan korkin alla. Luojan kiitos.

Sattuisiko kukaan tietämään, miten sain öljyä vuotamaan moottorista pihalle noin puolisen litraa? Vaihteiston ja moottorin välistä pulttia kiristäessä moottori nousi hieman tasaisesti vaihteistoon kiinni, kun aikaisemmin moottori oli muutaman asteen kallellaan. Kun moottori oli täysin kiinni vaiheistossa, öljyä alkoi yhtäkkiä vuotamaan aika paljon ja kiristäessä kierteet pettivät lohkosta, mutta öljyn valuminen ei loppunut. En ole irroittanut vauhtipyörää tai vaihtanut akselitiivistettä vauhtipyörän takaa. Vaihtoehtoina on öljypohja, akselitiiviste, kannentiiviste? tai venttiilikopantiiviste. Venttiilikoppa on tiivis. Välillä tuntuu, että sitä saa enemmän rikottua kuin korjattua... :mrgreen:
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Homman nimi on seuraava eli öljypohja on halki. Ratkaisuni ei ollut järkevä, mutta poistin öljypohjan ja laitoin halkeamaan sekä sisä- että ulkopuolelle silikonitiivistettä. Pisaraakaan ei ole öljyä valunut ohi, vaikka moottori on toiminut käntilämpöisenä useasti.

Öljypohja meni halki, koska kiristin moottorin ja vaihteiston välistä alapulttia liian paljon. Kaikki muut pultit ovat täydellisesti kiinni, mutta tämä kohta ihmetyttää:
Kuva

Tuon öljypohjan ja vaihteiston kohdassa on noin sentti väljää. Kuuluuko tuohon tulla prikka väliin vai onko moottori ja vaihteisto asennettu väärin? Niin kuin sanoin: kaikki muut pultit ovat kiinnitetty ilman mitään ongelmia.

Projektiin palanut 550 euroa. Elringin kannentiiviste maksoi 30 euroa Liettuasta tilattuna, vaikken sitä koskaan tarvinnutkaan. Oikean puoleinen rengas heiluu väljänä pystysuunnassa. Autosta kuuluu myös ajaessa kamalaa ääntä edestä. Laakeri on siis entinen. Tästä olen täysin varma, koska oireet ovat tutut. Laakeria on pysty kotona vaihtamaan, joten auto tai olka-akseli on vietävä korjaamolle.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Onko ylempänä olevat kohdistusholkit kunnolla paikoillaan?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Nonnih!
Eli auto on viety katsastukseen. Ylpeä olen tosin siitä, että mitään vikaa ei löytynyt moottorin kiinnityksestä tai vastaavasta, jota olen itse laittanut tai korjannut. Tosin vikalistassa on mm. peruutusvalon polttimon vaihto, pakoputken kannatinkumin vaihto, ja takajarrujen ilmaus.

Ainut ja erittäin huolestuttava vikalistan kohta on päästömittaus, jotka olivat suorastaan katastrofimaiset ja joista tuli ajokielto. Lambda tyhjäkäynnillä noin 0,90 ja kierroksilla 0,835... Ajokielto tuli hiilimonoksidista CO, jonka arvoa en tiedä, koska sitä ei päästömittauksissa lukenut... Näytöltä ehdin vilkuilemaan, että hiilivetyä oli moninkertainen määrä sallittuun ja häkää kai 5,54 %. Jäi tosiaan ärsyttämään, ettei katsastuskorttiin tullut päästömittaustietoja, vaikka maksoin niistä 19 euroa.

Suoraan sanottuna minulla ei koskaan ole ollut päästömittauksissa lamba alle 1,00. Ei siis koskaan rikkaan puolella. Katsastaja veikkasi, että vika voi olla lambda-anturissa, mutta voiko se sotkea ja saada HC- ja CO-arvot myös taivaslukemiin? Aloin miettimään itse kannentiivistevuotoa, joka mielestäni olisi realistisempi.

Noh, iskarit ja ohjausjärjestelmä kunnossa. Tää auto lähtee heti liikenteeseen, kunhan päästöt menee kohdilleen ja muut pikku jutut on korjattu! =)
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Korjaamolta sellaisia uutisia, että kannentiiviste ei vuoda. Päästöt saatiin kuntoon uudella lambda-anturilla. Jarruissa ei ollu ilmaa ja takajarrut dynamometrillä kuntoon vaan kokeilemalla. Auto on katsastuskunnossa yhtä vikaa lukuunottamatta:

Mittaristo on väärä :D

Joku urpo on asentanut täysin vääränlaisen mittariston. Tästä mittaristosta puuttuu kokonaan airbag -valo symboli, joten auto ei mene katsastuksesta läpi ennen kuin uusi mittaristo on ostettu.

Hintaa tähän mennessä korjaamolta 440 euroa. Pari kertaa olen lyönyt päätä seinään ja hyppinyt hattuni päällä, koska kaikki korjaamon tehneet työt ovat olleet äärimmäisen helppoja: pakkivalon polttimon vaihto, lambda-anturin vaihto, pakoputken kannatinkumin vaihto... Olisi vain jokin tila, jossa remppailla autoja. Huvittavaa on se, että motonetin kannentiiviste toimii, vaikka sylinterikantta ei ole tasohiottu.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Ainakin kaikissa mulla olleissa mittareissa on airbag valo (led) ja mittariston takana on keltainen lampun kanta mikä ohittaa valon jos ei ole tyynyä ja tyhjä kolo jos on (abs valolle on samanlainen)
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Näin korjaamo väitti. Kuulema mittaristossa ei ole koko "airbag" -symbolia. Olisikohan katsoneet väärin? Onko Bravoja ylipäätänsä valmistettu ilman airbagia kuskille? Tilanne on aika kurja, koska uusi mittaristo pitäisi hankkia ennen kuin saan auton leimalle. :evil:
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kuuluisikos siinä edes olla valoa? Dedroissa taisi olla mekaaninen airbag, ja eihän sellaiselle mitään merkkivaloa voi olla. Sama homma monessa muussakin merkissä, Bravan rakennetta en tunne ollenkaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Cimi kirjoitti: Kuva
Tuossa kuuluu olla jousialuslevy...
Bravo t-jet
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Cimi kirjoitti:Onko Bravoja ylipäätänsä valmistettu ilman airbagia kuskille?
On mutta sama mittaristo siinäkin on

Tarkista onko joku laittanut lampun väärään reikään mikä sammuttaa airbag valon (keltainen kanta ja vieressä muoviin valettu airbag merkki)

Kuva

Kuva

Kuva
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Eli pitää marssia itse sinne ristipääruuvarin kanssa ja tarkistaa omin silmin. Katsotaan huomenna, miten käy. :D
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Heh , tuskimpa kukaan vahingossa sieltä bagin polttioma on poistanut, kyllä siihen on varmasti syynsä.
oisko niin , että bagin ecu on sökö , saanut vettä niskaansa (vuotava lämppärin kenno) ja valo on sammutettu leiman toivossa.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Ei ollut polttimoa ei :D

Ja tällä hetkellä Wesulius taitaa olla lähimpänä itse vastausta. Tässä mittaristossa on symboli airbagille. En voi syyttää korjaamoa, koska mittaristo piti purkaa löytääkseen sen.

Korjaamo siis poisti kaikki vaihdettavat polttimot ja tarkisti taskulampulla symbolit. Tein itse saman eikä airbagin symbolia löytynyt. Syy siihen on, koska airbagin valolle ei voi vaihtaa polttimoa. Siinä on ledi.

Poistin mittariston ja huomasin heti kaiutinpiuhaa menevän mittaristoon. Joku neropatti on siis ruiskuvaloa ja airbagvaloa sörkkinyt ja mm. poistanut ledin airbag valolle. Tämä "tee se itse" viritelmä oli koominen. Piuha meni koko matkan mittaristosta takakonttiin, jossa se ei ollu kiinni missään.

Minulta on menossa juuri Fiat Brava 1.4 kaatopaikalle, joten otan siitä varmasti ehjän ja toimivan mittariston... Sääli, että kilometrit vaihtuu noin 180 tkm:stä 300 tkm:in.

Korjaamolasku oli tosiaan 437,00 euroa, josta asennustyö oli reippaasti päälle 300,00 euroa. Pelkällä lambdan vaihdolla päästöt meni nappiin ja lambda-arvo joutokäynnillä 0,996 ja kierroksilla 0,999. Vielä täytyy metsästää jostain se öljypohja. Eipä minua haittaa se, että öljypohja on halki, koska se ei vuoda. Eniten häiritsee se, että valutuspultti on varmaan kierrelukitteella kiinni...
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isä poras siihen airbag -ledin tilalle reijän ja juotti siihen lampun ruiskun merkkivalon rinnalle. Kelpas inssille. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin