Aallon x1/9
Aallon x1/9
No gurut varmaan tietää tuon Yrjö Aallon rata x:n. Missähän auto nykyisin majailee? Siinä oli vissiin itsetehty 16v kansi! Ainakin vanhasta vauhdinmaailman jutusta sen käsityksen sain.
Vuoden 2000 keväällä vihreä Äksy oli Yrjön autotallissa Tampereella paksun pölykerroksen alla. Olisi ollut periaatteessa myytävänäkin, vaan hintapyyntö oli aika kova; kuusinumeroinen luku vanhaa rahaa.
Yrjö esitteli avoimesti kaikkia erikoisosia mitä vuosien varrella oli tullut kilvanajoon tehtyä, mm. lyhyempi-iskuinen kampiakseli ja teräsvauhtipyörä johon hammaskehä oli jyrsitty samaan kappaleeseen ja turbokäyttöön modifioity mekaaninen Kugelfischer-ruisku.
Mitään 16-v kantta en vierailulla muista nähneeni. Äksyn koeajo oli VM:n numerossa 1/90 ja siinä ei ainakaan ollut puhetta mistään itsetehdystä pitsikannesta.
Mutta yksi huhu kertoo että Keski-Suomessa on aito Dallara-Äksy 16-v kannella, mutta syvästi piilossa joidenkin avioerosotkujen takia. Löytyyköhän tälle huhulle vahvistusta?
Yrjö esitteli avoimesti kaikkia erikoisosia mitä vuosien varrella oli tullut kilvanajoon tehtyä, mm. lyhyempi-iskuinen kampiakseli ja teräsvauhtipyörä johon hammaskehä oli jyrsitty samaan kappaleeseen ja turbokäyttöön modifioity mekaaninen Kugelfischer-ruisku.
Mitään 16-v kantta en vierailulla muista nähneeni. Äksyn koeajo oli VM:n numerossa 1/90 ja siinä ei ainakaan ollut puhetta mistään itsetehdystä pitsikannesta.
Mutta yksi huhu kertoo että Keski-Suomessa on aito Dallara-Äksy 16-v kannella, mutta syvästi piilossa joidenkin avioerosotkujen takia. Löytyyköhän tälle huhulle vahvistusta?
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
Noin 9 vuotta sitten näin varmaankin sen dallara äksän täällä äänekoskella ja otin siitä joitain valokuviakin. Kone oli puheiden mukaan 1300cc 16v kannella ja ei se kyllä miltään fiatin kannelta näyttänyt. Remmi tuli vaan toiseen nokkaan ja rattaalla oli veto toiselle nokalle. Arvatkaa vaan tuliko unohdettua se koneen kuvaaminen...
Kyllä tollainen 16v murtsikka oli olemassa ainakin 2001 kävin meinaan sitä hipelöimässä turussa.Olisi jopa tullut kauppan mukaan toinenkin 16v moottori.Koneja oli palttia rallaa 280 kpl!
Mutta tämän kansi oli abarthin 16v ja remmi pyöritti molempia nokkia!
Ei tullut kauppoja kun oli jo tullut hommattua jarrut ja ruiskut yms. osaa ja näin ollen moottorille olisi tullut hintaa sikana
Äksy kierti sittemmin rc sm sarjaa viellä 2003 mutta eri koneella.
Mutta tämän kansi oli abarthin 16v ja remmi pyöritti molempia nokkia!
Ei tullut kauppoja kun oli jo tullut hommattua jarrut ja ruiskut yms. osaa ja näin ollen moottorille olisi tullut hintaa sikana
Äksy kierti sittemmin rc sm sarjaa viellä 2003 mutta eri koneella.
Toyon kansi? Täytynee paikalliselta korjaamolta ihan mielenkiinnosta käytetty pahvi käydä vonkumassa.Vode131 kirjoitti:Noin 9 vuotta sitten näin varmaankin sen dallara äksän täällä äänekoskella ja otin siitä joitain valokuviakin. Kone oli puheiden mukaan 1300cc 16v kannella ja ei se kyllä miltään fiatin kannelta näyttänyt. Remmi tuli vaan toiseen nokkaan ja rattaalla oli veto toiselle nokalle. Arvatkaa vaan tuliko unohdettua se koneen kuvaaminen...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Eikun Dallaran kansi on just moinen mihin menee vaan toiseen nokkaan remmi. Ja kansi ei miltään Fiatin tekeleeltä näytä.Stefa kirjoitti:Toyon kansi? Täytynee paikalliselta korjaamolta ihan mielenkiinnosta käytetty pahvi käydä vonkumassa.Vode131 kirjoitti:Noin 9 vuotta sitten näin varmaankin sen dallara äksän täällä äänekoskella ja otin siitä joitain valokuviakin. Kone oli puheiden mukaan 1300cc 16v kannella ja ei se kyllä miltään fiatin kannelta näyttänyt. Remmi tuli vaan toiseen nokkaan ja rattaalla oli veto toiselle nokalle. Arvatkaa vaan tuliko unohdettua se koneen kuvaaminen...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Eli Kallion Jokken peli. Tuohan oli tosiaan 131:sen 16v kannella ja nykyäänhän Jokke ajelee seillä Honda-koneisella Äksyllä. Eikös tuo pitsikantinen kone mennyt sinne Kokkolan suuntaan johonkin Ladaan? Mutta missäs sitten se toinen pata mahtaa olla ? Tosin tuo Äksy ei siinä vaiheessa Kalliolla olla vaan taisi olla Kanervalla.x1/9 T16 kirjoitti:Kyllä tollainen 16v murtsikka oli olemassa ainakin 2001 kävin meinaan sitä hipelöimässä turussa.Olisi jopa tullut kauppan mukaan toinenkin 16v moottori.Koneja oli palttia rallaa 280 kpl!
Mutta tämän kansi oli abarthin 16v ja remmi pyöritti molempia nokkia!
Ei tullut kauppoja kun oli jo tullut hommattua jarrut ja ruiskut yms. osaa ja näin ollen moottorille olisi tullut hintaa sikana
Äksy kierti sittemmin rc sm sarjaa viellä 2003 mutta eri koneella.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
joo kanervaltahan se kone löyty ja on nykyään kokkolassa.-HH- kirjoitti:Eli Kallion Jokken peli. Tuohan oli tosiaan 131:sen 16v kannella ja nykyäänhän Jokke ajelee seillä Honda-koneisella Äksyllä. Eikös tuo pitsikantinen kone mennyt sinne Kokkolan suuntaan johonkin Ladaan? Mutta missäs sitten se toinen pata mahtaa olla ? Tosin tuo Äksy ei siinä vaiheessa Kalliolla olla vaan taisi olla Kanervalla.x1/9 T16 kirjoitti:Kyllä tollainen 16v murtsikka oli olemassa ainakin 2001 kävin meinaan sitä hipelöimässä turussa.Olisi jopa tullut kauppan mukaan toinenkin 16v moottori.Koneja oli palttia rallaa 280 kpl!
Mutta tämän kansi oli abarthin 16v ja remmi pyöritti molempia nokkia!
Ei tullut kauppoja kun oli jo tullut hommattua jarrut ja ruiskut yms. osaa ja näin ollen moottorille olisi tullut hintaa sikana
Äksy kierti sittemmin rc sm sarjaa viellä 2003 mutta eri koneella.
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
Kaikkea ei kannata uskoa mitä väitetään ennen kuin itse näkee. Pörssin ilmoituksessakin sanottiin, että lohkossa wisecot, kannessa jouset, venat, nokat uutta ym. Kansi kun lohkon päältä otettiin niin vakio mäntää, vakio venaa...
Itse vielä ennen hakureissua soittelin Kanervalle ja kyselin tuosta kannesta kun sitä olin ostamassa. Tai onhan mahdollista, että tämä oli joku kolmas moottori, mutta siihen en usko.
Itse vielä ennen hakureissua soittelin Kanervalle ja kyselin tuosta kannesta kun sitä olin ostamassa. Tai onhan mahdollista, että tämä oli joku kolmas moottori, mutta siihen en usko.
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola