Sivu 12/15

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 05.03.2015 17:32
Kirjoittaja 36weberkaasutin
^^^Öljy laitetaan moottoriin eikä auton pohjaan :roll:

Mirafiori on komia! Voi kun omakin kiinnostus löytyisi tuota kasia kohtaan :| Vvieri käy tällä tuomassa inspiraatiota naapuripitäjään? ;)

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 05.03.2015 21:28
Kirjoittaja vvieri
Auto on ollut tasalämpöisessä tallissa joten ehkä sitten vaan oon leiponut massaa turhan paksulti. En mä kuitenkaan aikaisemmin ole millään tökötillä moiseen ilmiöön törmännyt. Tai ehkä tuon merkkisestä massasta on viime aikoina poistettu jokin ihmiskuntaa uhkaava ainesosa, ja laatu on siten huonontunut. :mrgreen:

Kunhan saan tuon leimaan niin kyllä sillä olis tarkoitus kierrellä naapurikuntiin ja kaueammaksikin. Pohjanmaan Harrasteautoilijoiden kokoontumisetkin alkavat varmaan taas kunhan kelit paranevat... Eikös siinä olis hyvä motivaattori, saada sekalaiseen seurakuntaan lisää Italian värejä? :)

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 05.03.2015 22:46
Kirjoittaja viatmies
Olikos massa ruiskutettavaa vai pensselöitävää? Tietää välttää. Bilteman massaan olen kyllä ollu ihan tyytyväinen, sellasta pensseli kamaa missä jotain kumirouhetta joukossa on pysyny pehmosena kaks vuotta,kesäautossa kylläkin. Tapana on laittaa massapurkki patterille lämpeemään ennen sivelyä.
Aika työläs vaan pensselöidä.

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 06.03.2015 06:30
Kirjoittaja Sämpy
Muistelen että olis käyny joskus noin, kun alla oleva maali ei ollut täysin kuivunut. Mutta voihan se olla paksuus tms. Mulla on tuol vanha tölkki dinitrolin massaa ja ihan hyvin se on toiminut, tosin lähinnä laitan sitä kun on pieni reikä joka pitää saada piiloon.. muuten mennään ruiskutettavalla.

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 06.03.2015 08:34
Kirjoittaja -HH-
Tectylin kotelosuojassa vastaavaan oon joskus törmännyt, ja vanhassa Tiikeri-massassa mutta ei nekään ihan vuodessa-kahdessa moista ole tehneet. Mutta liika paksuus on aina noissa pahasta, ja tosiaan alla olevan maalin pitää olla aina kunnolla kuivunut. Monesti se kestään yllättävän pitkään ainakin 1-komponettimaalilla...

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 06.03.2015 10:10
Kirjoittaja vvieri
Oon nyt käyttänyt tuota ksyleenipohjaista maalia ja välissä on mennyt usein vuorokausia, joten maali on kyllä varmuudella ollut kuivaa tuossa tapauksessa. Pensselöitävä Dinitrol siis kyseessä. Kuivunut pinta vaikuttaa hyvin kovalta.

Täytyy seurata, kuinka noiden ruiskutettujen käy.

Samassa pohjassa on myös Tectyliä, jossa ei vastaavalla tavalla siveltynä ole esiintynyt tuota ongelmaa.

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 06.03.2015 20:47
Kirjoittaja Luigi
Minun kokemukset pensselimassoista on aika surkeat, halkeilevat ja tarttuvat huonosti. Ruiskumassoilla onkin menty jo vuosikymmen.

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 06.03.2015 22:46
Kirjoittaja fiatman2
Kotelomassaa ruiskii sen vanhan massan päälle,imeytyy ja pehmittää sitä vanhaa pohjassa kiinni olevaa,.ja sitten lisää uutta päälle.

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 07.03.2015 16:06
Kirjoittaja vvieri
Ruiskumassojen pariinhan sitä juu itsekin tässä on oltu siirtymässä, nyt kun hankin massaruiskunkin...

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 07.03.2015 16:55
Kirjoittaja VTO
Olen laittanut ämpäriin llähes kiehuvaa vettä ja sutimassapurkin sinne 10 minuutiksi. Jälki j kiinnipysyminen parantuu selvästi kun massa kuumaa sudittaessa.

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 14.03.2015 20:47
Kirjoittaja vvieri
Etuvalot tuli kunnostettua. Ruoste oli päässyt iskemään vanhoihin puuruuveihin, joilla joku lasit oli aikoinaan kiinnittänyt ja ne ovat katkeilleet muovin sisään. Onneksi niihin alkujaan muovikantaisiin ruuveihin vastanneet muoviset vastakkeet ovat tässä rakenteessa metalliholkkien sisässä M6-kierteellä. Tarvitsi vain polttaa muovit pois holkkien sisuksista jolloin ruostuneet ruuvinpäätkin putosivat pois automaattisesti. Sitten vain kierteet puhtaiksi kierretapilla ja tilalle rosteriset kuusiokolopultit... Tuohon tyyliin aikoinaan tein 127:n takavaloillekin.

Lampun kannat ja liittimet olivat myös ruosteessa, pettäneiden ruuviviritysten vuoksi vettä ja kuraa oli tietysti päässyt sisään.

Käsijarrun vaijeri tuli viriteltyä paikalleen. Vielä pitäisi miettiä, millä suojaisi kardaanitunnelin seutuvilta lähtevien vaijerinkuorien päät ettei niihin heti menisi ensimmäiset sadevedet. Joku vaseliinilla täytetty kumipussi siihen pitänee vissiin ympärille viritellä. Autossahan on levyjarrujen takia Croman käsijarruvaijerin takapätkä. Sen etupäälle myös tehtiin vähän kiinnikerautaa.

Jarruputket takana tuli myös kiinnitettyä nyt kunnolla korirakenteisiin. Taka-akselissa kulkevasta jarruputkesta on luovuttu ja taka-akselin jarrupiirin T-haara on sen sijaan korissa. Jarruletkut menevät sitten korista suoraan molemmin puolin satuloille niinkuin levyjarrullisissa yleensäkin. Liukuvat satulat kun tarvitsevat muutekin pätkät jarruletkua. Ehkä pitäis ottaa tästäkin rakenteesta kuva...

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 14.03.2015 21:07
Kirjoittaja jppakarinen
komea auto on. itsellä joskus nuorempana vm 82 super 2l tc koneella.nyt käyttökuntoon entisöity racing vm 80.viime kesänä eka leima 27 vuoteen siihen autoon. ajokelit lähestyy.

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 25.03.2015 22:29
Kirjoittaja vvieri
Kusipojan suuttimien kanssa oli vähän ihmettelemistä. Vanhat suuttimet ovat kehnossa hapessa, ja sopivan pieneen reikään asentuvia tarvikesuuttimia ei oikein heti tahtonyt löytyä. Muistelin että 127:aan löytyi aikoinaan helposti. En millään viitsisi alkaa kalvamaan asennusreikiä isommiksi.

Piltsusta jäi käteen jotkin Vollen suuttimet, jotka tosin suihkii turhan vaakatasoon. Nyt ne on kuitenkin paikallaan, rumasti veistettyinä ja vinoon asennettuina, kai noilla silti leimalle voi mennä ennenkuin löytyy paremmat.

Jostain kiinalaisesta kamppeesta alkujaan haalitun pesurisäiliön pumppu oli ruostunut jumiin seisonnan aikana. Aattelin sitten yhdistää sen funktion valojen pesurin säiliöön, niin ei tarvisi kahta, varsinkaan pannuhuonetta tukkimaan, valojen pesurin säiliö kun on näppärästi lokasuojan sisässä...
Motönetistä löytyi sopivan oloinen pumppu numerolla 12-1220. Johonkin natsihetekaan vissiin tarkoitettu...

Homma etenee muiden kiireiden takia tällä hetkellä nihkeästi mutta toisaalta huononipa ajokelitkin niin, ettei kesärenkailla muutenkaan olisi liikenteeseen asiaa.

Nyt kun etuvalotkin on valmiina, niin valonpesurin letkujen asennuksen jälkeen voisi oikeastaan etupuskurin asentaa paikalleen. Toinen etuvalon liitin tarvitsisi kumitutin suojakseen rikkoutuneen tilalle. Pitäänee tuohon jotain viritellä...

Takaa lopulta vain peruutusvaihteen valo oli pimeänä, kun vaihtelin ensin kaikki muut (5W polttimot) uusiin. Ne eivät kestä näemmä käytettyinä varastointia. Pakkivalon vika löytyi apukuskin puoleisen jalkatilan kautta kulkevan johdotuksen liittimestä. Varustin sen kokonaan uusilla abikoilla. Sieltä lähti virtalukon +12V vielä jonnekin eteenpäinkin, mutta johto oli poikki ja pää teipattu. Mokomaa johtoa ei kylläkään kytkentäkaavioista löytynyt lainkaan...

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 26.03.2015 06:50
Kirjoittaja wellu
Jos vain intoa riittää, niin suuresti suosittelen pissapojan suuttimiksi esim. Biltemasta löytyviä Volvo V70 "sumuja". Ne sumuttavat joo melko vaakatasoon, mutta viilailemalla rungon peltiä vasten tulevaa osaa kaltevammaksi, saa sumun ylemmäksi. Käyttöautossa aivan ylivoimaiset.

Minulla meni täysin hermo noihin "ruikin 3-4 pissivanaa lasille" ja jokaisessa autossa on nyt sumut. Säästää vettäkin kun ei tarvitse kuin suhauttaa ja koko lasi on märkä.

Tosin volvo-ihmiset ovat sanoneet, ettei biltsun malli toimi kunnolla ja pitää olla originaalit. Voin sanoa että ihan yhtä paskat ne 18€ maksaneet originaalit oli, joten nyt on paikoillaan bilteman vastaavat. Suutin on aika herkkä epäpuhtauksille.

Re: 131 Supermirkku

Lähetetty: 26.03.2015 09:03
Kirjoittaja vvieri
Taitavat olla juurikin nuo kuvailemasi Piltsun suuttimet. Ne tulee lämppärin ritilän kohdalle joten taittelu ei oikein tuu kyseeseen, jotenkin ne nyt kuitenkin paikallaan siinä pönöttää. Ehkä pitää kokeilla sitä viilaa. Pitäisi vetää letku loppuun asti ja asentaa pumppu niin pääsee ruiskimaan. 8-)