131 Supermirkku

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Lisäillään nyt jorinoita omastakin kamppeesta tänne noiden jo olemassaolevien 131-stoorien seuraksi. Niitähän ei koskaan voi olla liikaa, eihän?

Nyt kun on mahdollisuus taas viettää laatuaikaa omassa autotallissa, niin kaivelin tuon pitkään laiminlyödyn, uskollisen Mirkkuni katoksesta ja aloin puuhastelemaan koria kuntoon. Tuohan pääsi aika pahoin happanemaan, kun muutama vuosi sitten ei tallilla paljon tullut käytyä kun eksä asutti taloa siinä vaiheessa yksinään, ja ruostesuojauksetkin jäivät tekemättä...

Kuva

Weppisivu:
http://www.villevieri.com/131_2/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

No, tuolla sivulla on joitain kuvia ja vähän jutunjuurtakin. Tarkoitus olisi tänne päivitellä juttua vähän useammin kuin päivitän tuota weppisivua, saa nyt nähdä.

Aiheeseen liittyy lisäksi keskustelu kallistuksen vakaajan ja alatukivarsien välisistä donitseista, alkaa tämän sivun alaosassa:
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

(Saman auton kunnostuksesta oli joskus näemmä juttua täällä foorumilla, se liittyi lähes kymmenen vuoden takaiseen koriremppaan: viewtopic.php?f=9&t=5504 )
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

terve :)
kävikö mielessä alustan hiekkapuhallus, mielestäni olis kyllä ehottomasti kannattanut hiekkapuhaltaa alusta ja muutkin ruoste kohdat :roll: se olis helepottanut aivan hirmusti tuota sun alustan korjaamis hommaa ja ei kaiketi olis ollut mikään kustannus muuhun projektin kustannuksiin nähen ;)
mutta eihän se ole vieläkään myöhästä :idea:
oikein mielenkiintonen rojekti mitä tarttee kyllä seurailla :)
paljon innostusta vaan rojektiin :D
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Kivan näköinen projekti. Eikös harrastamisessa juurikin ole tärkeintä tekeminen. Sitähän näissä italialaisissa riittää.

Itse nykyään suhtaudun hieman kriittisesti tuohon hiekkapuhallukseen. Sitä hiekkaa on sitten joka kotelo täynnä. Soodapuhallus on parempi, mutta sillä ei ruosteet taas lähde minnekkään. Ja itse huomasin myös, että soodapuhallettuun pintaan ei tartu edes maalarinteippi. Tuskinpa sitten maalikaan. Joten pintojen pesu soodasta on oma projektinsa. Ja tuleeko ne nyt sitten riittävän puhtaaksi, jäi itselle sellainen pieni kutina tuon oman projektin kanssa. No, aikahan senkin sitten näyttää.

Joten rälläkkä kouraan ja naama mustaksi systeemi on oikeastaan ihan toimiva. Itse vielä olen siloitellut noita hitsisaumoja muualtakin kuin pintapelleistä. Ja 100 rosenttista puskusaumaa. Ensin pellit sentin mittaisilla hitseillä kiinni esim sentin välein, hionta ja sitten loput välit kiinni. Jos pintapeltejä hitsailee, niin jäähdytys on tosi tärkeä.

Tsemppiä vaan projektille.

Juha
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, kiitokset asiallisesta palautteesta. :)

Mä oon ottanut tuossa lähinnä sen kannan, että ruosteisiin pelteihin käytetään kylmästi katkaisulaikkaa ja sitten uutta tilalle. Eipä jää ruosteet autoon muhimaan, kun ovat romukopassa. Sellaiset alueet ja pellit, jotka on vain pintaruosteessa, oon vetänyt tuossa aikaisemmin mainituin keinoin rälläkän teräsharjalla (pitääkin hakea tänään niitä lisää) ja hapottanut fosforihapolla vielä päälle. Sitten tuo sinkkipohja- ja pintamaalit päälle. Cromaan oon jonkin aikaa tuota jo soveltanut eikä ole kerran korjattuihin kohteisiin enää tarvinnut palata, niinkuin oli kilikolipulloilla maalatessa tarve.

Noissa isommissa projekteissa kyllä edelleen suosin kyllä (hiekka)puhaltamista - 127 oli sellainen viimeksi - joskin ainakin nuo joskus ehkä työnalle tulevat Coupet on kunnoltaan sitä luokkaa, että niihin on syytä sitä ennen puhallustakin hitsata peltiä että jää edes jotain jäljelle, jonka mukaan rakentaa eteenpäin. Mutta siitä sitten joskus lisää jos joskus noista kirjoittelemaan pääsee.

Hitsaussaumoja aattelin vielä tosiaan vedellä hiontalaikalla vähän tasaisemmiksi sieltäkin minne tulee massaus.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Hieno juttu ettei mirkku jää laakerilleen lepäilee. Mirkku on kyllä yks parhaimmista kasari autoista ajaa omassa luokassaan.
Minkäs moottorin meinasit laittaa? Jokos se 16v remmillä tähän tulee :) .

Hiekkapuhallus on ok ja helpottaa hitsailuja mutta saa sitten irroittaa ihan kaiken kojelaudan ,johtosarjan, valot. Muuten ovat pilalla.
Autoja suojattiin aikoinaan ns. Vaijerivaseliinillä oli kyllä hyvä ruoste suoja. Ei taida saada enää mistään kun ei ollut mikään eko tuote kun kesä helteellä tais tiputella vaseliinia ja remontit oli aika sotkuisia.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kattotaan nyt tuo koppa ensin leimattavaan kuntoon, ennenkuin sen kummemmin tekniikkaa miettii. Auton oma, perinteiseen tapaan tupla-dellortoilla ynnä muulla piristetty mylly on kyllä vielä täysin kunnossaolevana tallissa, keväällä viimeksi sillä vähän ajelin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Hyvä hyvä että innostus tarttuu ;) PikkuRälläkkä+teräsharjalaikka saa ihmeitä aikaan,"ehjän" näköinen peltikin häviää pölynä ilmaan :lol: Ainakin tuosta omasta prokkiksesta.
Jari Salmensuo
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sellainen punotulla harjaksella oleva teräsharjalaikka on tehokas ruosteenpoistaja. Tosin niissäkin on eroja, loppuun käytetyn LUX-merkkisen tilalle ostin pari Motonetista, ja ne ei kovin pitkäikäisiä ja tehokkaitakaan tunnu olevan. Liekö lankojen kovuudessa tai karkaisussa eroja tms. Hitsisaumat kun hapottaa vielä harjauksen jälkeen, niin hyvä tulee. Palanut peltihän on tavallaan ruostunut, ja siksi hitsisaumat lähtevät mielellään ruskettumaan, jos niihin pistää suoraan maalit päälle.

Itse pistän pohjaan Inertaa ja massa päälle. Jos haluaa oikein kestävän, niin siihen päälle Teknodurin uretaanimaali, kestää vaikka ilman massaustakin, kunhan ei kovin paljon sorateitä päästele.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oon miettinyt että pitäisikö pyöräkoteloihin kokeilla ruiskuttaa epoksin päälle helmapeltimassaa tms. Kun ei tuo alustamassa pysy ihan täydellisesti maalissa eikä muutenkaan. Tai uskaltaisiko tuon avulla jättää massan pois kesäautoista. Jotain vastaavaahan autotehtaatkin käyttää ja maali päälle ja kestää yllättävän hyvin.
Pelkät maalit kun ei noissa kauaa kestä. Mutta ei ole kokemusta miten ruoste muhii tuollaisen itse ruiskutetun alla. Ja minkä merkkistä kannattaisi suosia.
Ja tuollainen teräsharjalaikka on tullut kanssa havaittua tehokkaaksi, pitäis joo perehtyä mistä noita kannattaa ostaa. Ja sille kannattaa olla oma kone ettei tarvitse väännellä laikkaa koko ajan irti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tuo varsinaisessa jutussa mainittu Zinc 182 lienee sitä englantilaista valmistetta olevaa (tai ainakin pakkauttamaan..) tuotetta. Taitaa olla yksi harvoista hyvistä tuotteista jota saarivaltakunta maailmalle tarjoaa. Kerros hieman ohennetulla maalilla, kuivuminen ja uusi kerros ohentamattomalla ja sen kuivuttua massa päälle.
Hyvin on massa pysynyt kiinni ja ruoste loitolla. Ulkokuoren peltien osalta en ole ohuita edes yrittänyt umpeen hitsata. Tinaaminen on toiminut ihan hyvin, kunhan sauma on riittävän tarkasti sovitettu.

Sellainen paineilmalla toimiva massanpoistaja on myös aika tehokas laite. Tietysti teräsharjalaikka sitä myös on, mutta ainakin huonolaatuisista tahtoo langanpätkiä lennellä ja tunkeutua vaatteidenkin läpi ihoon. Tottahan ne saa irti nypittyä, mutta kunnolliset suojaimet ovat rälläkkähommassa todella tärkeät. Läksyä ei vaan tahdo millään oppia....
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tänään pitäis hakea teräsharjalaikkoja lisää ja jatkaa illalla prokkista. Oluttakin on. Motönet tuossa on lähistöllä, mutta olisiko ehdotuksia että mistä saisi parempia laikkoja? Noita on mulla ollut erilaatuisia, mutten enää tietenkään muista, mistä mikäkin laikka oli ostettu.

Ehkä saan kuljettajan puolen jo valmiiksi, niin saa kääntää kamppeen toisinpäin.

Ehjän näköinen, mutta ei teräsharjalaikkaa kestävä pelti saakin lähteä, se on yksi niistä kantavista ideoista. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

vvieri kirjoitti:Tänään pitäis hakea teräsharjalaikkoja lisää ja jatkaa illalla prokkista. Oluttakin on. Motönet tuossa on lähistöllä, mutta olisiko ehdotuksia että mistä saisi parempia laikkoja? Noita on mulla ollut erilaatuisia, mutten enää tietenkään muista, mistä mikäkin laikka oli ostettu.

Ehkä saan kuljettajan puolen jo valmiiksi, niin saa kääntää kamppeen toisinpäin.

Ehjän näköinen, mutta ei teräsharjalaikkaa kestävä pelti saakin lähteä, se on yksi niistä kantavista ideoista. :mrgreen:
osta ne teräsharja laikat fyrtiltä, kestävät paljon paremmin kuin yleensä halpakaupan piikkilaikat, hintakin on kyllä korkeempi mutta tuo takasi kestävyydessä ;)
ehdottaisin vieläkin sitä hiekkapuhallusta :) säästyt monelta harmilta ja se nopeuttaa projektias huomattavasti ;)
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Hiekkapuhallus alkaa mun mielestä oleaan historiaa auton korin suhteen. Sooda ja vesi on huomattavasti parempia vaihtoehtoja ohuelle pellille isommissa määrin.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

GreenThing kirjoitti:Hiekkapuhallus alkaa mun mielestä oleaan historiaa auton korin suhteen. Sooda ja vesi on huomattavasti parempia vaihtoehtoja ohuelle pellille isommissa määrin.
niinhän sitä luulis, kuinkas karkeella suutalla tarttee puhaltaa että ruostekki irtoo ja sitten vettä perään niin kaikki saumat märkänä mitkä taas ei kuiva ihan parissa päivässä eikä vielä parissa viikossakaan ;)
ei se hiekkapuhallus sentään kaikkia peltejä vie mennessään vaan kaiken irtonaisen ja nehän joutaa lähtee muutenki pois :)
tai no, mitäs se mulle kuuluu, aattelin vaan vinkata kun on tullut tehtyä noita samanlaisia ruosteisia autoja aikonaan :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä mä aattelin hiekka- tahi soodapuhallusta soveltaa vielä noihin isompiin projekteihin eikä mulla menetelmää vastaan mitään olekaan. Hiekkajäämät ja muut haitat on tiedossa, koska 127:n tuolla tapaa aikoinaan tein. Soodapuhallus on tuntemattomampi juttu, mutta ajattelin ensin kokeilla sitä pienemmillä kappaleilla kun soodaa on säkillinen jo hankittunakin.

Tästä kamppeesta on kuitenkin pohjaan kohdistuvista korjauksista jo noin puolet nyt tehty, ja sisustasta ei ole purettu kaikkea pois mitä pitäisi ennen puhaltamista purkaa, joten varmaankin teen tämän loppuunkin ihan vaan perinteiseen tyyliin... Auto on lisäksi kyljellään korigrillissä ilman akselistoja sellaisessa tallissa jossa puhalluksia ei oikein voi nyt tehdä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin