Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Muksubinnostui, uusista lahjoista huolimatta, käynnistämään vanhan pleikkari kakkosen ja Gran Turismo nelosen.
Nyt on koko ilta väännetty rata-aikoja. Aina kun hinkkaa uuden ennätyksen, isin kehveli laittaa vajaat pari sekuntia päihin.
Mukavaa puuhaa.
Nyt on koko ilta väännetty rata-aikoja. Aina kun hinkkaa uuden ennätyksen, isin kehveli laittaa vajaat pari sekuntia päihin.
Mukavaa puuhaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Tuli ostettua itelle joululahja, joulun punainen 125cc skootteri Kymco
Fiat 500L 1.4 95
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Tänään vaihdettu lämmityslaitteen puhaltimen etuvastus. Hävis 1-2 tehoalueet. Motonetista löytyi osa hyllystä 18euroon. Topranin tuotos.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Minulla vain mykistyi ja vaihdissa johtojen räpläily vänkärin jalkatilasta herätti eloon.
Eilen onnistuin saamaan rt pään lukitusmutterin auki. Noin sentti oli vanteen kehältä mitattuna haritusta lineassa ja meno aika epävarmaa. Kahdella kaasukolvilla kuumaa muttarille, wd40, kuumaa, wd40, vasarointia jne...
Sitten mutulla kierros aurausta ja kauppaan. Ihan järkyttävän iso ero.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Mäkin joskus kahden punton kanssa harrastelin tuota ja tein lankuista ihan kehikon mutta lopulta päädyin viemään tuttuun rengasliikkeeseen ja laittoivat kulmat kondikseen.wellu kirjoitti: ↑26.12.2023 15:29Minulla vain mykistyi ja vaihdissa johtojen räpläily vänkärin jalkatilasta herätti eloon.
Eilen onnistuin saamaan rt pään lukitusmutterin auki. Noin sentti oli vanteen kehältä mitattuna haritusta lineassa ja meno aika epävarmaa. Kahdella kaasukolvilla kuumaa muttarille, wd40, kuumaa, wd40, vasarointia jne...
Sitten mutulla kierros aurausta ja kauppaan. Ihan järkyttävän iso ero.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Koettanut pihaa saada pikkuhiljaa kolattua auki... Korostan tuota pikkuhiljaa kohtaa, kun jo perjantaina pomppas kuume yli 39 asteen. Jouluhan oli jo siinä, nyt pikkuhiljaa toipumassa.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Eilen nilkutin Ritmon talliin sulamaan ja tänään irroitin Solexit kevyttä huoltoa varten. Harmittavan vähän on tämän kunnostamiseen ehtinyt perehtyä, mutta eiköhän tämä kevään aikana saada elvytettyä.
Hiukan mietin, mitenhän Ritmo tulee toimeen tallikavereiden kanssa, mutta ihan sopuistasti oli yö mennyt. Toivottavasti kuva näkyy?
Hiukan mietin, mitenhän Ritmo tulee toimeen tallikavereiden kanssa, mutta ihan sopuistasti oli yö mennyt. Toivottavasti kuva näkyy?
Fiat Ritmo Abarth 130TC -87
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Mulla on vaan yksi lauta mihin olen piirtänyt mitta-asteikon toiseen kanttiin. Mittaan sillä renkaan keskiurasta renkaan etu ja takapuolelta. Viivat tein toki suorakulmalla lautaan ja osaan on tehty sahalla lovi että näkee tarkemmin. Hyvin sillä on 15 vuotta saanut kulmat säädettyä kaikista autoista, toki vaatii yleensä kesärenkaat että on suora ura ja vähän ratin heiluttelua joka säädön jälkeen että renkaat asettuu. Ehkä joskus teen vanteeseen ripustettavat tangot joista saa mitattua vielä tarkemmin, mutta vielä ei ole tuntunut painetta sellaiseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
↑ ↑
Perzetti sentään kun on lumisenakin hieno Ritmo.
Perzetti sentään kun on lumisenakin hieno Ritmo.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Mullo tollanen työkalu:Sämpy kirjoitti: ↑27.12.2023 07:35Mulla on vaan yksi lauta mihin olen piirtänyt mitta-asteikon toiseen kanttiin. Mittaan sillä renkaan keskiurasta renkaan etu ja takapuolelta. Viivat tein toki suorakulmalla lautaan ja osaan on tehty sahalla lovi että näkee tarkemmin. Hyvin sillä on 15 vuotta saanut kulmat säädettyä kaikista autoista, toki vaatii yleensä kesärenkaat että on suora ura ja vähän ratin heiluttelua joka säädön jälkeen että renkaat asettuu. Ehkä joskus teen vanteeseen ripustettavat tangot joista saa mitattua vielä tarkemmin, mutta vielä ei ole tuntunut painetta sellaiseen.
Toises päässä piikki/liuskaksi hiottu pultti, toisessa päässä peti tönärille. Pitäisi lisätä pyörät noiden kulmien kohdalle, niin helpottaisi mittaamista.
Tuo renkaan keskiurasta mittaaminen ei ainakaan stilon kohdalla tahdo onnistua. Keula on niin jumalattoman matala vakiona, että mittauskorkeus jää todella alas.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Toki siitä laudasta voi sahata keskeltä pois tavaraa. Kyllä minä olen laudalla mitannut niin Stiloja kuin madallettua Alfa 156:sta. Aika alhaalla se kohta renkaassa onkin, mikä on pystysuunnassa vanteen ulkoreunan kohdalla.
Tuollainen U-palkki pyörillä voisi tosiaan olla hyvä nyt kun on betonilattia, yleensä tätä on tehty hiekkapihalla. Vie vaan aika paljon enemmän tilaa säilössä kuin laudan pätkä.
Renkaisiin ripustettava tanko olisi myös aika simppeli toteuttaa, jos raaskisi ostaa hyvän lasermittarin etäisyysmittaukseen.
Tuollainen U-palkki pyörillä voisi tosiaan olla hyvä nyt kun on betonilattia, yleensä tätä on tehty hiekkapihalla. Vie vaan aika paljon enemmän tilaa säilössä kuin laudan pätkä.
Renkaisiin ripustettava tanko olisi myös aika simppeli toteuttaa, jos raaskisi ostaa hyvän lasermittarin etäisyysmittaukseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Mittavirheen vaikutus kertaantuu vain mitä alempaa mittaa, koska mittauksen (etu/taka) erotus pienenee.
Jos tuohon u-rautaan laittaisi renkaat kulmien sisäreunan kohdalle, eli mitattavien pyörien kohdalle, parantaisi se mittausvarmuutta esim pihatiellä, kun mittalaite ei keiku.
Jos tuohon u-rautaan laittaisi renkaat kulmien sisäreunan kohdalle, eli mitattavien pyörien kohdalle, parantaisi se mittausvarmuutta esim pihatiellä, kun mittalaite ei keiku.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Olen mittaillut aurauksen tämmöisellä lankasysteemillä. Tein sähköputkesta samanmittaiset putket eteen ja taakse ja ne saa laitettua oikeaan korkeuteen autopukeilla. Langat pingotettuna putkien väliin.
Laskentataulukko: https://robrobinette.com/DIYAlignmentCalculator.htm
Tallensin tuon taulukon omalle koneelle, jos joskus nettisivu ei toimikaan. Mitat voivat olla tuumia, senttejä tai millejä kunhan kaikki ovat samaa yksikköä.
Laskentataulukko: https://robrobinette.com/DIYAlignmentCalculator.htm
Tallensin tuon taulukon omalle koneelle, jos joskus nettisivu ei toimikaan. Mitat voivat olla tuumia, senttejä tai millejä kunhan kaikki ovat samaa yksikköä.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Konstit on monet kotimittaukseen ja ajettavaan kuntoon laittamiseen. Itellä ollu tällänen köytössä. Bilteman laser vatupassi. Sellainen josta saa viivan piirrettyä lattiaan. Takaveto vehkeestä takaa auton vannetta apuna käyttäen viivat auton eteen ja eturenkaat kääntää niihin viivoihin. Tarvii hyvän lattian josta viivan näkee kun sen on tussilla siihen sutannu.
Käyttöauton katsastus kerrasta maaliin eli putkeen ja heittäen läpi.
Käyttöauton katsastus kerrasta maaliin eli putkeen ja heittäen läpi.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Takapyörien kohdalla olen monasti katsonut säädöt ihan vaan silmällä. Renkaan kylkeä myöten linja etupyörään ja kun katsoo kirjasta raideleveyden eron niin osaa laskea mihin linjan pitäisi suunnilleen osua edessä. Toimii eritoten siis vanhoissa autoissa joissa takana kapeampi raideleveys kuin edessä. Samalla saa linjauksen symmetriseksi ettei auto mene koirakävelyä. Jos siis autossa ylipäätään on säätöjä takana, Croma/Thema/Delta/Prisma jne.
Noissa mittauksissa, kun samalla heiluttelee rattia tai jotenkin muuten siirtää renkaita, niin tulee väljät niveletkin esiin siinä kun mittaukset tuntuu heittävän koko ajan. Säädät puoli kierrosta niin mittaus muuttuukin puoli senttiä tms. Jostain se välys sitten lopulta löytyy, vaikka olisi ollut auto äskettäin konttorillakin.
Mutta joo, joskus askartelen ne pukit. Nyt en löytänyt kuvaa mutta sellaisia on ollut myynnissäkin. Eli A-mallinen häkkyrä, ylhäältä jollain koukulla renkaan päälle tai kulutuspinnan uraan kiinni, alhaalla säädettävät tapit takapuolella joista nojaa vanteeseen. Vähän punnusta että pysyy paikoillaan. Ihan alhaalla poikittainen tanko joka ulottuu renkaan ulkopuolelle. Noiden poikittaistankojen väliin mittatangot, eli oikean ja vasemman renkaan välille, sekä etu että takapuolelle. Noita ei tarvitse siirrellä niin pystyy säätämään "lennossa" ja näkee heti miten säätö muuttuu kuten oikeillakin mittalaitteilla. Häkkyrän keskelle mahtuu magneetilla vanteeseen camber-mittari.
Noiden kalibrointihan on helppoa, vaihtaa pukit päikseen ja mittatulos pitäisi olla sama.
Noissa mittauksissa, kun samalla heiluttelee rattia tai jotenkin muuten siirtää renkaita, niin tulee väljät niveletkin esiin siinä kun mittaukset tuntuu heittävän koko ajan. Säädät puoli kierrosta niin mittaus muuttuukin puoli senttiä tms. Jostain se välys sitten lopulta löytyy, vaikka olisi ollut auto äskettäin konttorillakin.
Mutta joo, joskus askartelen ne pukit. Nyt en löytänyt kuvaa mutta sellaisia on ollut myynnissäkin. Eli A-mallinen häkkyrä, ylhäältä jollain koukulla renkaan päälle tai kulutuspinnan uraan kiinni, alhaalla säädettävät tapit takapuolella joista nojaa vanteeseen. Vähän punnusta että pysyy paikoillaan. Ihan alhaalla poikittainen tanko joka ulottuu renkaan ulkopuolelle. Noiden poikittaistankojen väliin mittatangot, eli oikean ja vasemman renkaan välille, sekä etu että takapuolelle. Noita ei tarvitse siirrellä niin pystyy säätämään "lennossa" ja näkee heti miten säätö muuttuu kuten oikeillakin mittalaitteilla. Häkkyrän keskelle mahtuu magneetilla vanteeseen camber-mittari.
Noiden kalibrointihan on helppoa, vaihtaa pukit päikseen ja mittatulos pitäisi olla sama.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net