murtoluvun virittäminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

murtoluvun virittäminen

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

tämmöstä asiaa olisi että minkäslaista pataa, osaa pitäis tuollaseen laittaa että antais hyvät tehot (unelmissa 150 paikeilla) radalla :roll: ja silti ois katulaillinen ja hyvän kulun takia sais säädettävä ruisku olla (jos lompakko antaa periksi) :twisted:

ensinäkkin pata sais olla 1.5-1.8 välillä, tuplanokkanen ja VAPAASTIHENGITTÄVÄ: tuo betan tc ois hyvä varsinkin 1.8 sina mutta on siinä ongelmia saatavuuden puolesta sun muusta, mutta tuo tulee joskus vielä idf 44 neen abarth kittineen mutta ei valitettavasti kerkiä tähän hätään.
ensin ajattelin pitää mottorin kunnon 8 V:tiilisenä mutta on tuo 16 tappinen vaan niin helpompi viritää noille tehoille mutta muuten ok.
kun kävin tulla villen sivulla taas niin se oli kiusakseni :D heittäny jotain uudempia motteja esille (lue 1.6 16v) ja tuommonen ois ihan ok vaikkei olekaan lamperdin keksintö mutta tuo sopii ilmeisesti ohc koneen vaihdelaatikolle suoraan :?:
siis nyt kaikki ehdottelemaan motteja ja vaihdelaatikoita!!! että päsee projektii suunittelemaan

ja sitten mitkä konit sopii x ään kun noita ei ole heidän kotisivuilla kirjattu ainakaan mutta silti niitä sinne saa???

kiitoksia jo etukäteen

PS.. jos muita vinkkejä löytyy niin saa ehdottaa..... :) :)
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Mr.N
Viestit: 395
Liittynyt: 03.05.2003 16:16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mr.N »

Et siis ajatellut rakentaa siitä aivan tuollaista, vai? :wink:
- http://www.amworks.com/gallery/fin/fiat19turbo.htm

Projektisi kuulostaa joka tapauksessa aika hyvältä. :D Murtolukujakaan kun ei enää näe missään paitsi näyttelyissä..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noilla sivuilla on jokin varhainen Marean konetta vastaava prototyyppikone ollut asennettuna murtsikkaan (tosin sivut kumossa tällä hetkellä):
http://russmcb.dominodeveloper.net/memb ... enFrameSet

150hv:een pääsee suht heposti ainakin 1.8 padalla, 1.6:ssa saa jo olla aika hyvä kansi ja isohkot puristukset. Marean kone on kyllä johdannainen Lampredin koneesta (SOHC myös miekkosen tekele). :wink: Sopii SOHC laatikkoon.

Jos sitä Betan konetta et onnistu löytämään niin kyllähän pystykonekin menee vanhanmallisen Regata 100S:n / 105TC Ritmon laatikolla.

Vaparin perinteiseen virittämiseenhän laki ei niin kovalla kädellä puutu, joten kadullekaan sen kummemmin ei tarvi tehoja rajoitella eikä se vaparissa olisi kovin helppoakaan oikeastaan muuten kuin kaasuläppien avautumaa rajoittamalla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei kai Betan 1.8:en saatavuudessa mitään ongelmaa ole? Jos sellaista ihan oikeesti haluat niin voisin niitä tietää, tosin mitään ihan ilmaisia eivät varmastikaan ole. Millaisella laatikolla Äksysi on, 4- vai 5-vaihteinen? Tuo TC:hän vaatii oman askinsa ja rakentelua on enemmän ja vähemmän eli ei tosiaankaan mikään bolt-on hommeli. Tuollaiset 150hp tehot kyllä loihtisin ihan korkeallekiertävästä yksnokkaisesta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Varmasti kevyempi SOHC tarjoaa hyvän vaihtoehdon tuohon mutta paremmat keskikierrosominaisuudet noilla tehoilla tuo isompi 1.8 kone voisi kyllä tarjota.. toisaalta tuota voisi kompensoida asentamalla ruiskun.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Joo, ihan varmsti tuo 1800:nen on paljonkin ajettavampi noilla tehoilla - ja se SOHC:kin kannattaa tehdä Tipottimen 1600:sesta. Mutta työmäärä tuon TC:n lusikoimiseksi Äksyn konehuoneeseen on vaan todella paljon suurempi koska kaiken saa ihan varmasti rakentaa uusiksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

[quote="Mr.N"]Et siis ajatellut rakentaa siitä aivan tuollaista, vai? :wink:
- http://www.amworks.com/gallery/fin/fiat19turbo.htmquote]

ei kun noita kansia pitäsi kulemma olla varassa ainakin 4sen kipaletta ja en ole mikään ahdon mies muutenkaan

tuota soch konetta en halua just sen vuoksi että ei viittis kierättä tuonne 12000 kiekkaan ja tulee varmaan ajettua muutenkin aika paljon vehkeellä kunhan valmistuu

mahdollisimman ison koneeen sinne haluaisin eli 1.8 kuulostaa passelilta

hh mistä tuota 1.8 saa ja mihin hintaan vaihtelaatikko mukaan myös (en ole kyllä ite mitään tommosta bongannut)

tuon tc asentamista että tämmönen operaatio toista mottorin tuen paikka joutuu sirtää hivenen ja uusiksi menee se vaihtarin tuki sekä luuultavasti imu pako sarjat ja sitten tuosta akselistosta en tiedä jos pitää muttaa???

muuten se murtoluku on luultavasti 4v 1.3(kaupat käynissä)
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jos se on nelivaihteinen niin vetareita myöten kaikki uusiksi, myöskin vaara että takanavat kanssa. Lisäksi eikös siinä tarvii runkoaisaa kanssa muuttaa. Tuo Betan aski on sitten todella paljon isompi kuin vakio joten sitten kun sulla on palikat niin varmaan vasta asian tajuaa. Eli en usko että homma mikään muutaman illan homma on, siksi tuota SOHC:ta (tai sitten Marean 16-naulasta) suositan. TC:n "asennuskitin" kuva löytyy Fazan Race World:ta. Siittä koneesta, missään julkisessa myynnissä ne tavarat vielä eivät ole mutta kyselen asiasta - laatikko löytyy tarvittaessa vaikka täältä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

fiat forever kirjoitti: ei kun noita kansia pitäsi kulemma olla varassa ainakin 4sen kipaletta ja en ole mikään ahdon mies muutenkaan
Ei niitä tarvitse, vaikka ko. auton omistajalla onkin. :lol: Riippuu mille tehoille koneen rakentaa. 8v kansia kyllä kasvaa puissa joten sikäli hyvä aihio.

SOHC-kone kaipaa kyllä jenkaa toimiakseen, joillekin se on hyväkin puoli... työmääränä noiden koneiden sovitus liikkuu ihan eri sfääreissä kuten Harri mainitsikin.

Noista TC-murtsikoista on kyllä kuvia maailmalla, aika paljon näkyy erään aussilaisen 1608-koneisesta, ainakin turbo124 foorumilla (www.turbo124.com, nimimerkki tais olla 'ash' tai jotain sinnepäin). Tuo kyseinen moottorihan on hieman lyhyempi joten olisi helpompi ehkä kenkälusikoida, toisaalta taas murtoluvussa taas ehkä koneen pituus ei tuu ongelmaksi kun se alkuperäinen SOHC kone on pitkä. TC:n kanssa jää ehkä mittaa isommalle vaihdelootallekin vapaaksi, tosin vetarit menee uusiksi.

Kannattaa suosista valita luja laatikko (Croma/Thema, Beta) koska tuossa se joutuu lujemmille kuin herkästi sutivassa etuvetoisessa.

En hyllyttäisi sitä Marean konettakaan vielä, se olisi asennukseltaankin helppo mutta tietysti jos ei työtä pelkää.. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mutta kannattaa muistaa että tuo Betan koko paketti vie myös konetta enemmän oikealle ellei sitten halua erimittaisa vetareita. Eli lisätilaa tarvitaan molemmin puolin. Ja kävihän meilläkin kasin konehuone moiselle paketille ahtaaksi vaikka onkin alunperin SOHC:lla joten ei se mitään todista :shock: .
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

vvieri kirjoitti:Ei niitä tarvitse, vaikka ko. auton omistajalla onkin. :lol: Riippuu mille tehoille koneen rakentaa. 8v kansia kyllä kasvaa puissa joten sikäli hyvä aihio.

Kannattaa suosista valita luja laatikko (Croma/Thema, Beta) koska tuossa se joutuu lujemmille kuin herkästi sutivassa etuvetoisessa.

En hyllyttäisi sitä Marean konettakaan vielä, se olisi asennukseltaankin helppo mutta tietysti jos ei työtä pelkää.. :roll:
ei sitä mareaa ole hyllytetty vielä sen vuoksi täältä "parempitietäväisiltä"
kysynkin että mitä tekisivät marean kone on kyllä ykkösenä pellin alle vieläkin kun ei tarvi sen enemmän laitta että päsee "hyväksytäville tehoille"

aussit myyvät noita valmita muutto kitejä lancian koneisiin murtoluvulle villelä on linkki ei tuu heti mieleen mikä 2l turbo murtsikka betan konella askilla varustetulle ja on sinne kyseinen herra tonkinut turponkin

joo unohtu tuosta tekolistasta että pitää "höylätä" tuota palkkia betan laaikolle
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Onhan noita tehty juu ja ehdoton piristys olisi Suomenkin autokantaan. Tarkoitus ei ollut ollenkaan torpata ideaa vaan muistuttaa ettei tuo pelkällä innolla sinne konehuoneeseen mene, työtä se vaatii vaan pirusti. Mites muuten tuon 1.8 tehot, eikös siinä ole liikaa hevosia koska ilmeisesti ihan poikkeuslupaa tuota sinne konehuoneeseen olet katsastamassa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
5Marche
Viestit: 128
Liittynyt: 21.08.2003 18:58

Viesti Kirjoittaja 5Marche »

Pakko kommentoida tuota AM-worksin sivuilla olevaa X:ää että on siinä Fiatista saatu Toyotan MR2:n näköinen, vai onko MR2:sta tehty X:n näköinen??
Luultavasti molemmista on otettu parhaat puolet :lol:
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

-HH- kirjoitti:Onhan noita tehty juu ja ehdoton piristys olisi Suomenkin autokantaan. Tarkoitus ei ollut ollenkaan torpata ideaa vaan muistuttaa ettei tuo pelkällä innolla sinne konehuoneeseen mene, työtä se vaatii vaan pirusti. Mites muuten tuon 1.8 tehot, eikös siinä ole liikaa hevosia koska ilmeisesti ihan poikkeuslupaa tuota sinne konehuoneeseen olet katsastamassa?
joo on kokemusta ettei mottorin vaihto mikään 5 min iltapuuha ole ollenkaan.........(meni veljellä slarpass muutaman kuukauden illat ja sehän on bolt on)

1.8 tehot on 110hp 120hp betassa MUTTA USA versiot on tunnetusti nuhapumppuja että sinä ois..

kyllä se teholappu kelpaa ainakin omalle konttorille kelpaa
maksoi muuten kuulemma paikallisella pajalla 85 eskoo viime vuonna ja siihen kuulu hestecin säätö
(tuli muuten ovela lappu slarpaan 97hv 3750 rpm 2l 16v tc )

TUOSTA japsien romusta että on halpa kopio fiat x 1/9 niin kuin kaikki muukin japsien teknikka on pelkkiä kopioita tai ns. "parannus"
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

-HH- kirjoitti:Mutta kannattaa muistaa että tuo Betan koko paketti vie myös konetta enemmän oikealle ellei sitten halua erimittaisa vetareita.
Ilmeisesti tarkoitat alkuperäiseen nähden muutettuja vetareita, eri mittaisethan ne on joka tapauksessa. :roll: Juu, tuohon ongelmaan 127:ssakin törmäsin kun konetta/laatikkoa ei välttämättä saakaan siihen kohtaan kuin vetarit edellyttäisivät.

Kenelläs tuommoinen 16v Lada on? :D

Uskoisin Marean padasta lähtevän tuon 150hv kohtuullisella vaivalla vaikkei sen kansi 2l 16v:n kannen veroinen olekaan. :roll:
Viimeksi muokannut vvieri, 23.04.2004 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin