Sintterikytkin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Sintterikytkin

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Onko kokemuksia 903cc koneen (850:nen) kanssa sintterilevyn käytöstä, tuleeko hankala ajaa kaupunki liikenteessä :shock:
Onko muita ehdotuksia kytkimen pidon parantamiseksi!!!
Toi pyörintäsuunta karsii pois jäykemmän asetelman, ku ei sellasta oo saatavilla ku ratakaksseiskaan mikä pyöriikin sit jo yleisesti hyväksi todettuun suuntaan... :D
NesteHukka

Re: Sintterikytkin

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

850abarth kirjoitti:Onko kokemuksia 903cc koneen (850:nen) kanssa sintterilevyn käytöstä, tuleeko hankala ajaa kaupunki liikenteessä :shock:
Onko muita ehdotuksia kytkimen pidon parantamiseksi!!!
Toi pyörintäsuunta karsii pois jäykemmän asetelman, ku ei sellasta oo saatavilla ku ratakaksseiskaan mikä pyöriikin sit jo yleisesti hyväksi todettuun suuntaan... :D
Onko sillä pyörimissuunnalla sitten oikeasti merkitystä kytkimessä? :shock:
Eikun juu, eikös siinä ole sellaiset "liuskat" pitämässä sitä paineasetelman vastinepintaa paikallaan, jotka varmaan vetäessä kestää, mutta jos pyörimissuunta muuttuu työntäväksi, niin voikin tapahtua ihan mitä tahansa...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jäykällä keskiöllä varustetussa ei olekaan, mutta jousitettu ei toimi oikein.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Juu en tiiä kirjotinko epäselvästi, mut toi levy on tosiaan jäykällä keskiöllä, ja jousitettu levykin toimii kumpaakin suuntaa, mut toi jäykempi asetelma ei toimi just niitten metalli liuskojen takia, menevät mutkalle jos pistää pyörimään vika suuntaan :(
Ootteko kumpikaan ajelleet sintteri kytkimellä, kestääköhän toi vaki laatikko????
No kokeilemallahan se selviää...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Just, eli paineasetelmasta kyse. :wink: Juttu menee juuri noin kuin sanoit.

Kahteen autoon on piakkoin menossa sintterilevy, mutta tähän mennessä ei kokemuksia muista kuin kokokuparisesta levystä. Se toimi ihan mukavasti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Nohd
Viestit: 195
Liittynyt: 01.03.2003 13:39
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nohd »

Sain tänään omaan unooni sintterikytkimen laitettua ja ensimmäiset metrit oli kyllä sellasta renkaiden sudittamista että huhhuh.. :) Noo..kyllä se katsastusmiehelläkin suti :D
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

vvieri kirjoitti:mutta tähän mennessä ei kokemuksia muista kuin kokokuparisesta levystä. Se toimi ihan mukavasti.
Valistakaapa nyt tyhmää, mimmonen toi kokokuparinen levy oikeen on, ja millälailla pitää vs. sintteri?
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vanhasta kytkinlevystä vain yksinkertaisesti vaihdetaan kitkapinnat hehkutetusta kuparista valmistettuihin levyihin. Sietää ainakin jonkinverran luistattamistakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Leikkasitko Ville minkä paksusesta kuparilevystä ne uudetpinnat, kestikö vakio keskiö hyvin!!!
Tarttis varmaan itekkin kokeilla ensin tota versioo, ku kavarit suositteli mielummin 4 lapasta sintterilevyä, ku kolmelapanen on kuulemma aika on off tyylinen, mut sellasta ei 903 löydy!
Kitkaliimauksen pojat lupas kyllä niitata sen nippuun, jos ite tekee palat!!!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ne oli about sen normaalin kytkinlevyn kitkapinnan paksuiset jotta sai käyttää vakio asetelmaa. Vakio keskiö ihan ok, autona 600:nen ja koneena vakio 1300 n. 60hv.

Kiinnostavaa kuulla että noinkin iso ero eri lapamäärien välillä, nuo molemmat ostamani on Kuplan 4-lapaisia joihin vaihdetaan vaan keskiö.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Itse luulin et se homma menee toistepäin, et mitä suurempi on palan (palojen) pinta-ala, sitä äkäsemmin se ottais kiinni, mut se onkin toiste päin!
Oliskohan jotain tekemistä sen kanssa, et sama puristusvoima kohdistuu pienemmälle alueelle...!?!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Make
Viestit: 81
Liittynyt: 12.10.2003 14:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Make »

Tuota tuota. Jos sillä kytkimen pyörintäsuunnalla on merkitystä, niin miksei ne "liuskat" väänny rajussa moottorijarrutuksessa?
Niitä joskus sattuu, enkä ole kuullut kytkimen siihen hajonneen.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noita paineasetelmiakin on niin monen mallisia.. epäilisin että ei se painelevy pääse kääntymään asetelman runkoon nähden vaikka väärään suuntaan kääntäisikin, mutta se saattaa kanittaa johonkin eikä asetelma toimi takertelematta väärinpäin kuormitettaessa. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tulipa tuossa mieleen yksi epäonnistunut kokeilu takavuosilta... Joskus about parikymppisenä tein sitten 1600TC:n kytkinlevystä kupariversion kakslitraisen kanssa käytettäväksi.
En tietenkään ottanut yhtään selvää, että minkälaista kuparia siihen pitäisi laittaa. Kupari on kuparia right.
Noh, tallista löytyi jotain 3mm paksua kuparilevyä, josta palat, ja levyyn kiinni itse niitaten. En muista teinkö kolmi vai nelilapaisen.

Noh, eihän se kauheasti pitänyt... Purettuani se kontaktia oli tapahtunut ainoastaan muutaman neliösentin osalta, palat kun olivat niin kieroja.
Huh, siihen aikaan jaksoi vielä tehdä turhia remontteja... :lol:
Vastaa Viestiin