Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Thesis 3.2 kirjoitti: 12.07.2023 11:49 Tavaratilan kannen alareunassa sisäpuolella on pieni reikä, josta ruuvarilla tms. painamalla saa jo muuten irti olevan rekkarin kehyksen pois.
Niinpä olikin, kiitoksia. Aivan pehkuna oli se tiiviste, pitää katsella jostain uusi.
Elearnista löytyi oikea verhoilujen purkujärjestys kaasujousien vaihtamiseksi.
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Alvadilla näkyi olevan Thesiksen konetilan pohjamuoveja vähän yli kolmellakympillä, jos joku tarvitsee.
Avatar
Isola
Viestit: 254
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Onkos Thesiksen käsijarrun korjauksesta kokemuksia? Osui käsiin pari käytettyjä jarrusatuloita. Toisen moottorikotelossa on halkeama, ja sisus täynnä valkoista mujua. Liekö tiesuolaa, eli fakiiri Kronblom on käynyt täälläkin. Toinen satula vaikuttaa kaikin puolin ehjältä.

Pesin möhnät pois ja hiukan herkistelin, ja satula tuntuisii toimivan. Onko joku paikannut menestyksellä noita moottorikoteloita tai löytyykö jostakin uusia? Audi A8:n moottori näyttäisi liitintä lukuunottamatta epäilyttävän samanlaiselta. Sopiiko tilalle? Noita saisi muutamalla kympillä.
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Isola kirjoitti: 18.02.2024 19:35 Onkos Thesiksen käsijarrun korjauksesta kokemuksia? Osui käsiin pari käytettyjä jarrusatuloita. Toisen moottorikotelossa on halkeama, ja sisus täynnä valkoista mujua. Liekö tiesuolaa, eli fakiiri Kronblom on käynyt täälläkin. Toinen satula vaikuttaa kaikin puolin ehjältä.

Pesin möhnät pois ja hiukan herkistelin, ja satula tuntuisii toimivan. Onko joku paikannut menestyksellä noita moottorikoteloita tai löytyykö jostakin uusia? Audi A8:n moottori näyttäisi liitintä lukuunottamatta epäilyttävän samanlaiselta. Sopiiko tilalle? Noita saisi muutamalla kympillä.
Tuohon korjattavuuteen en osaa sanoa, mutta äkkiä katsottuna Loudlink on tainnut käyttää juurikin noita A8:n moottoreita korjaussarjoissaan, metallikiinnike ja pidempi johto liittimineen. https://loudlink.eu/webshop/index.php?m ... ge&pID=242
Avatar
Isola
Viestit: 254
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Näyttää Loudlinkin sarjoilla olevan julmasti hintaa. Tuumin tuossa, että työpöydällä pystyisin kyllä nopeasti katsomaan missä järjestyksessä Audin moottorin liittimet pitää kytkeä alkuperäiseen johtosarjaan. Täytyy töräyttää jossain vaiheessa yksi moottori tilaukseen.

Vauriomekanismi näyttäisi kuitenkin olevan selvä. Suolavettä menee sisään satulan ja moottorikotelon välisestä saumasta. Sisäpuolen O-rengas ei riitä estämään sitä. Itse asiassa O-renkaan alle sen uraan kertyy vettä ja tiesuolaa, jotka viimeistään turvottavat renkaan ja päästävät lisää vettä sisään. Lopulta kotelo halkeaa. Omassani kotelo ei ollut haljennut, vaikka jarru jäätyikin.

Joutilaana oli yksi ehjä moottori, jota yritimme saada paikalleen. Ei tahtonut mennä. Asiaa tarkemmin tutkiessa syyksi paljastui O-renkaan alle kertynyt tiesuola. Kiteytynyt suola pullistaa O-rengasta niin, ettei uusi moottorikotelo mene paikalleen. Suolat pois, O-rengas takaisin ja voideltu moottorikotelo menee helposti paikalleen. Lopuksi sipaistiin moottorisilikonia sauman päälle. Odotellaan seuraavia pakkasia ja katsotaan kuinka käy.
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Isola kirjoitti: 03.03.2024 17:45 Näyttää Loudlinkin sarjoilla olevan julmasti hintaa. Tuumin tuossa, että työpöydällä pystyisin kyllä nopeasti katsomaan missä järjestyksessä Audin moottorin liittimet pitää kytkeä alkuperäiseen johtosarjaan. Täytyy töräyttää jossain vaiheessa yksi moottori tilaukseen.
Vauriomekanismi näyttäisi kuitenkin olevan selvä. Suolavettä menee sisään satulan ja moottorikotelon välisestä saumasta. Sisäpuolen O-rengas ei riitä estämään sitä. Itse asiassa O-renkaan alle sen uraan kertyy vettä ja tiesuolaa, jotka viimeistään turvottavat renkaan ja päästävät lisää vettä sisään. Lopulta kotelo halkeaa. Omassani kotelo ei ollut haljennut, vaikka jarru jäätyikin.
Joutilaana oli yksi ehjä moottori, jota yritimme saada paikalleen. Ei tahtonut mennä. Asiaa tarkemmin tutkiessa syyksi paljastui O-renkaan alle kertynyt tiesuola. Kiteytynyt suola pullistaa O-rengasta niin, ettei uusi moottorikotelo mene paikalleen. Suolat pois, O-rengas takaisin ja voideltu moottorikotelo menee helposti paikalleen. Lopuksi sipaistiin moottorisilikonia sauman päälle. Odotellaan seuraavia pakkasia ja katsotaan kuinka käy.
Omani kun Saksassa ennen noutoa huollettiin ja katsastettiin, oli takajarrusatulan (vai olikohan pelkkä moottori) hinta reippaat 692 €.
Jos sopivia liittimiä löytyisi, sehän ei tarvitsisi kuin lyhyen kaapelin väliin.
Avatar
Isola
Viestit: 254
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Koko satulan katuhinta oli vuosia vajaa 300 e esim. Autodocilla. Nyt niitä on harvoin tarjolla ja hinnat nousseet.

Ajattelin nauttia kaapelin liittimineen vanhasta satulasta.
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Isola kirjoitti: 05.03.2024 22:40 Koko satulan katuhinta oli vuosia vajaa 300 e esim. Autodocilla. Nyt niitä on harvoin tarjolla ja hinnat nousseet.

Ajattelin nauttia kaapelin liittimineen vanhasta satulasta.
Nyt näkyy olevan neljänsadan huitteilla....
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Mielenkiintoinen ongelma: Ajattelin hakea Thesiksen (3,2 Busso+automaatti) säilytyspaikastaan (kylmästä parkkihallista) ajoon, kun pitäisi lähteä parin viikon päästä hiihtolomalle Luostolle. Akku oli kohtalaisen tyhjä, eikä jaksanut pyörittää starttia. Konttikaan ei auennut, kun vähän sähköä, ja ainoa virta-avain ei irtoa virtalukosta. Saakohan tuohon tuupattua mistään sähköä sen verran, että saisi kontin auki ja akulle kaapelit? Tai vaihtoehtoisesti virta-avaimen irti virtalukosta. Uskoakseni auto ei tiedä olevansa park-asennossa ja kieltäytyy luovuttamasta avainta ulos. Onneksi ovet sain auki, ja ne avautuvat nyt mekaanisesti, myös konepelti aukeaa, mutta sieltä ei löydy latausterminaalia, niinkuin joissain muissa vehkeissä, joissa akku peräkontissa.
Tässä on monta omaa mokaa jonossa, mutta liikkeelle pitäisi päästä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Startille varmaan tulee aika suora kaapeli akulta?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Ohjekirjaan tarkemmin tutustuttuani löysin konepellin alta myös sulakerasian, jonne taitaa saada kytkettyä ainakin senverran sähköä että saan kontin auki. Startti on huolella piilossa kuten se vain Bussossa voi olla, ja asensimpa syksyllä uuden pohjamuovinkin :D. Autokin on kylmässä hallissa kahden muun auton välissä...
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Onko tupakinsytytin ? Tai muu pistorasia. Vai eikö riitä virta kytkemään niihin yhteyttä
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Konepellin alla olevaan sulakerasiaan tulee johto akulta, siihen sai sähköä, sitten irtosi virta-avain virtalukosta, avaimella peräkontti auki, josta akku irti ja omaan talliin lataukseen. Voiton puolella ollaan )
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Muuten pelittää, mutta vikakoodi P1687 jäi päälle. On siis kaasuläppäkotelon ongelma, MES kertoi ECU:n saaneen liian voimakkaa signaalin anturilta, opetustoiminto on jäänyt kesken. Pitänee vielä kaivella sen sen liitin ilmaputkien alta, joskos olis kosketushäiriö. Auto tosin pelaa aivan normaalisti, otttaa kierroksia ka kulkee hyvin.
Lisäksi satunnaisia misfirejä 5- ja 6-sylintereiltä, mikä puola noissa pelaa parhaiten? Ainakin 156 oli hieman ranttu, Bosch toimi mutta Magneti Marelli antoi vikakoodia vaikka toimi normaalisti.
Avatar
Isola
Viestit: 254
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Eihän ole Boschin tulpat? Niiden kanssa on ollut pahojakin ongelmia. Oli mitkä vain niin miltei vaihtaisin tulpat ennen puolia.

Sähkön syöttöön löytyikin jo apu. Thesis on sillä tavalla ikävä, että jos auto on lukossa ja akku tyhjä, niin mekaanisten lukkojen on syytä toimia. Siksi peräkontinkin lukko on hyvä pitää voideltuna vaikka sitä tuskin kukaan juuri koskaan käyttää avaimella ja lukkopesä kuraantuu helposti. Konepellin alla paras piste sähkön syöttöön on tosiaan se sulakerasian ruuviterminaali. Siitä on suora kaapeli akkuun. Jos konepeltiäkään ei saa auki, ilmeisesti ainoa tapa ladata akkua on päästä alakautta käsiksi startin plusnapaan. Sille on myös jatkuva yhteys akusta.

Niin joo, virta-avaimen pitäisi muistaakseni irrota ilman sähköjä kun painaa siinä virtalukon vieressä olevan pienen reiän pohjalla olevaa nappia ruuvarilla tms. Tätä en ole itse tullut koskaan koeponnistaneeksi. Vaihdekepin vapautushan puolestaan löytyy sen vaihdekepin edessä olevan pienen kumimaton alta, Vapautuslirpake on jonkin verran syvällä vaihdekepin kulissin alla, mutta suht iso ja sinänsä helposti ilman työkaluja käsiksi päästävä .
Vastaa Viestiin