1116 turpo kuussatanen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

1116 turpo kuussatanen

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Otsikon mukainen peli on rakentumassa lähivuosina... jos intoo riittää ?

Jepjep

Nyt on 1100 motti roikkumassa kusiaisen konehuoneessa. Ja jo tässä vaiheessa tulee mieleen, että miksi en jättänyt sitä 903 mottia...

Ongelmaksi tulee koneen pituus (noin 10cm pitempi), eli tarvii pullistaa peppua ulospäin.
Ekaksi aattelin että siirrän vaihteistoa eteenpäin, joten pullistuksesta voi tinkiä, mutta ei siellä oo tilaa ku parikytä milliä prkl!

No eipä tarvii selitellä tyypeille et virranjakaja ottaa kiinni jos pellin laittaa kiinni... nyt ottaa ihan muutenkin.

Ois kyllä avuksi jos ois nähny sohc moottorillisen kusiaisen livenä...

Laitoinkin peppupaneelista ostoilmotuksen, että jos kahesta tekis yhden jatketun version.

TA
Viimeksi muokannut Fiiutón, 15.09.2004 19:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvältä kuulostaa! Tuo pata on oiva valinta turbokoneen aihioksi - varsin järeä ollakseen 1100. Jos siis puhut 128:n, ym. 1116cc koneesta?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

No itse meinaan ratkaista tuon koneen pituuden
(en tosin tiedä minkä koneen pistän, mutta TT-kone se ei ole)
Tekemällä itse koko peräpellin, vähän vaan putkea.
Noita itse tehtyjä näkee paljon ulkolaisissa tuuning kusiaisissa,
vaikka niissä olisikin tappi kone.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Jos yhtään auttaa, niin tossa yksi kuva. http://members.surfeu.fi/bverstas/fiat600lev.jpg Tutkiskelin että peltiä olisi pullistettu n.6cm? Tosin takaluukun pattia on noin 12cm. mutta pattiahan ei tarvitse jos luukkua pidetään raollaan.

Odotan myöskin innolla projektin valmistumista. 8)
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Pistinkin peräpeilin kylmästi kahtia ja siivu peltiä väliin.

Moottorin kannake vielä keksimättä... kiilahihna on pahasti tiellä...

Löytyskös joltain tbo pakosarjan pituudesta jotain faktaa ? Ei viittis käyttää tbo unon sarjaa sen ongelmien takia.

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Kone on nyt tukevasti paikoillaan...

Ongelmia on vielä parit ratkottavana, jätänkö pois startin vai termarin :shock:

No ei vaiskaa... onko kukaan pystyny selvittään tuon termarimysteeriön toimintaa jotenkin näyttäs että siinä on jonkinlainen "hullunkiertoSysteemi" jos termi on tuttu?
Mitenhän sen vois korvata jollain muulla ratkasulla?

Ja sitten turbon sielunelimiin?
Missä asennossa toi rhb5:nen pitäs olla että se vielä toimii, nimittäin näyttäs vähän siltä et ois tarve laittaa sen sisääntulopakolaippa ylöspäin. Paluuöljykanava jää kyllä aikamoiseen kulmaan.
Mistähän on muuten noissa tbo unoissa otettu se vesi sinne turbon jäähdytykseen jne.

Tässä on taas guruille pähkinä jos toinenkin purtavaksi.

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

SOHC koneen jäähdytyssysteemihän on ihan passeli, se termari vaan tulee sillälailla että se ohjaa veden kiertämään joko pelkästään koneessa tai sitten myös syylärin kautta. Ensinmainittu siksi että kone lämpenisi tasaisesti eikä ala veden seisoessa kiehumaan kannessa paikallisesti ennen termarin avautumista.

Turbolle kannattaisi vesi ottaa siitä missä pumppu painaa sen lohkoon, ja palauttaa se sitten kiertoon termarin jälkeen. Tuo vaan on lähes mahdotonta toteuttaa joten pitää tyytyä laittamaan kierto samaan tapaan kuin lämppärin kennolla.

Turbon imu- ja pakopesien asennoilla ei ole väliä mutta rungon pitäisi olla siten että öljy menee ylhäältä ja poistuu alhaalta, saa olla jotain parikymmentä astetta vinossa maksimissaan. Monissa ahtimissa voi pyörittää rungosta riippumatta molempia pesiä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Joo voi se ihan toimiva ollakkin, mut nyt tulee tilanpuute ongelmia, kun se startti tulee just kohalle.
Tarvii vissiin tehä taas yks adapterilaippa, jolla sais sitä termari koteloa vähän siirrettyy sivuun startin tieltä.

Hemmetti kun tuli ostettuu toi hukkaportillinen turpo, siinä kun on niitä kaikenmaailman käikäleitä, jotka rajottaa sitä pyörittelyä.

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä hukkaportillistakin voi pyörittää, yleensä vaan painekellolle pitää keksiä sitten uusi kiinnitys.

Kannattaa tosiaan letkuttaa se oma termari vaikka jollain välijalalla, helposti tulee ongelmia jos tuohon alkaa säveltämään jotain omia viritelmiä. Tai no onnistuuhan ne kunhan muistaa säilyttää vedenkierron moottorissa lämpenemisen aikana eikä etenkään tee sellaisia paikkoja jonne jää ilma loukkuun.. jos tulee sellainen kohta joka on ylempänä kuin muut, niin siitä vedetään ilmaputki järjestelmän korkeimmalle kohtaa eli sinne missä painekorkki on.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

onko sulla siinä jotain välilaippaa koneen ja laatikon välillä? voiko startin siirtää toiselle puolelle konetta?
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Onhan siinä välilaippa, ja kyllähän siinä vois tietty käyttää vaikka alkuperästä 128:in starttia jos olis sen niin alunperin suunnitellu.
Mutta olin ajatellu ja tehnykkin homman siten että 128:in vauhtipyörään on asennettu toi kuussatasen hammaskehä, jotta voin käyttää kuussatasen alkuperästä starttia sen omalla paikalla...

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Varoituksen sananen vielä kusiaisen startista - mulla aikanaan oli 600:ssa 1.3:nen moottori ja startti ei jaksanut pyörittää. Tietysti ahdettu kone tehdään usein hieman matalammalla puristussuhteella joten se helpottaa startin piinaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

No voi prkl sen startin kanssa... no pakko sitä on nyt ainakin kokeilla.

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Mallailin isompaa jäähdytintä keulille kun oli sellanen oli jemmassa. Aiemmin kiinni ollu syyläri vuoti ja tarkempi tiirailu osotti sen ihan pehmoseksi...eli kierrätykseen.

Onkos tolla flektin paikalla miten paljon merkitystä ? Tossa menee nimittäin niin että flekti sopii ainoastaan alavesiletkun puoleiseen päätyyn(koska jäähdytin on tavaratilassa).

Laitanko ylös vai alas ?

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei sillä hengen hätää ole - paljon tärkeämpää että ajossa ilma pääsee hyvin syylärille ja myös sieltä pois, eikä kuuma ilma pääse missään tapauksessa kiertämään takaisin syyläriin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin