Uno turbon takajarrusatulat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Uno turbon takajarrusatulat

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Joo menin ostamaan kyseiset vempeleet käytettyinä ajatuksena huoltaa ne ja laittaa perus fire koneiseen unskiin. Etujarrusatulat sainkin hienoon kondikseen, mutta takasatuloihin ei tunnu varaosia löytyvän mistään. Koko setti olisi kyllä hyvä purkaa, koska toisessa jarrussa käsijarrun vipu ( vai mikälie on kyseisen osan nimi) ei halunnut liikkua ollenkaan. Öljyssä uittamisen ja rikkinäisen tiivisteen sörkkimisen jälkeen se alkoikin liikkumaan kivasti, mutta tiiviste ei ole enää juuri minkäänlaisessa kunnossa ja pelkäänkin, että kyseisestä kohdasta voisi alkaa vuotamaan. Vai alkaako? Pölytiivisteetkin ovat mennyttä tavaraa eikä niitä tunnu olevan missään. Mäntä on siis halkaisijaltaan 30mm. Kenellä olis tietämystä neuvoa mitä kyseisille satuloille kannattaisi tehdä? Joku firma huoltaa jossain tai myy edes varaosia? Miten ite ootte näitä huoltanu? Kaikenlainen info on tervetullutta :)

-Jan-
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Pistä muttereiksi vaan. Kierrät männän irti, koukit sen "kruunun" lukitusrenkaan ylös jollain ruuvarilla ja nostat jousen ja kierretapin ylös. Käsijarruvipu myös irti ja toteat kuinka se vipuakselin kolo ja 400mg buranan näköinen osa on täynnä töhköä jonka vuoksi vivut jumittaa. Sit putsaat kaiken ja laitat uudet kumit ja paat kokoon. Sen "kruunun" takaisin painaminen on hankalaa ja kannattaa ettiä sopivan kokoinen putki millä painaa se tasaisesti lukitusrengas paikalleen, meinaa voi muuten tulla vaikeuksia.

Onko riittävän epäselvä ohje :)
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kertakaikkiaan hyvä ei muuta ku FAQ:hun
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvä pojat, lisätty! 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Takasatula

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Hieno lisäys FAQ:hein; sen verran voisi otsikkoa muuttaa, että otsikosta kävisi ilmi ohjeen soveltuvuus myös Dedran, Coupe, Tipojen jne... takajarruihin (levyllisiin) - mitoissa on eroja, mutta samat romut ja haasteen niissä on kuin Turbo Unossa...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Vihjatkaa vielä mistä niitä kuméja kannattaa metsästää? Heikalla eioo, motonetissä eioo..
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

januskixx kirjoitti:Vihjatkaa vielä mistä niitä kuméja kannattaa metsästää? Heikalla eioo, motonetissä eioo..
Eikä saa tilattua ? Motonetti ainakin tilasi mulle taannoin moiset :? Hyllytavarana ei kannata odottaa näitä löytävän...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyl ainakin musta Motonetin saitti näytti että niitä olis ainakin Turussa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Nevizuno
Viestit: 11
Liittynyt: 05.09.2008 13:24
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Nevizuno »

Moro

taistelin samaisen ongelman parissa vajaa 2v sitten.

sain ammattilaisilta hyvät ohjeet:

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=20889&highlight=

UnoProjektilta kirjallisen selostuksen

Fiat boylta kuvien kanssa http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132

Ja korjaus-sarjat ostin Motonetistä

jarrut sain kuntoon ja toimii vieläkin :lol:
Työmatka-auto projekti, etenee puoli tuntia
päivässä, siis ei voi olla ikuisuusprojekti !!
Vastaa Viestiin