127 kusi vaihteistoöljyt?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Pahis
Viestit: 61
Liittynyt: 15.09.2007 16:56

127 kusi vaihteistoöljyt?

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Terve.

Otin työn alle tuommosen muutaman vuoden seisseen seiskan. Peli ei oo ainakaan tähän asti merkannu reviiriään ja litkut on pysyny koneesa. Nyt kuitenki kun nostin koko vehkeen pukkien nokkaan jarruremonttia varten, oli yöllä ilmestynyt lätäkkö auton alle. Nyttemmin on öljyä ilmestyny arviolta kolmisen litraa, koneesa on kuitenki vielä öljyt sisällä.
Onko tuo joku seiskan ominaisuus että vetoakselin stefa alkaa vuotaan kun paino ei oo jousilla vai mistä rupiaisi vikaa hakemaan?
Näyttäisi tulevan kuskinpuolen vetarinjuuresta.

Pelihän on 1980 900L
Buick, GMC, 133, 127, 17M
http://kuvablogi.com/blog/9383/
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja seppä »

Vetarin kumista se varmaan tulee ja juuri silloin kun sitä nostaa keulasta.. Multakin tullut usemmassakin kerran.. Kumit vaihtoon. Kun uusia ostaa niin mitää ottaa huomioon et niitä on sit kahte erinlaista kooltaan.
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

ei kai se mahdottomuus ole että kun auto on seissy niin ois gummi jollain tapaa liimantunu paikkaansa ja sit ku sitä nostetaan ylös ni vois olla et gummi antaa periks ja alkaa vuotaa? itelläkin vuotaa ku seula mutta se tosin johtuu siitä että vetarissa non kauheet urat ja taitaa olla alkuperäset tiivisteetkin...
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Vetarin kumi juu varmaan, itselläkin hirveet urat vetareis ja tulee öljyt pellolle pikkuhiljaa vaikka kumit oon uusinutkin.
http://www.fiat127.net
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Ja yleensa vielä vetoakseliin on kulunut syvät urat juuri tuohon tiivistävään kohtaan, jolloin tuosta vaihdostakaan ei kauaa ole hyötyä...
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jep, onneksi kumeja on muutamaa erilaista mallia joten stefan kohdan saa eri paikkaan vetoakselia. Vanhimmissa kumeissa on vaihdettavat stefat, se ohjainholkki ei vaan saa olla kovin kulunut siellä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

onko tosiaan noin että erilaisella kumilla vois saada stefan eri paikkaan ku ura? johtuuks valmistajasta vai mistä? vaiko ihan vuosmalli eroja... itelläkin meinaan on toi ongelma ja se ois tarkotus korjata ku kone vaihtuu(jahka valmistuis ensin :twisted: )
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No autossa jota heti ei oo hukkaamassa niin voisi olla fiksua käyttää metalliruiskutuksessa nuo alkselit. Aika uraisat ne on jo vähänkin ajetuissa autoissa joten kovempi materiaali vois olla pinnassa poikaa...

Vaikka stefat saa erikseen vaihdettua niin ainakin itsellä ne kumitkin on usein olleet jo tiensä päässä. Ja ainakin tässä tapauksessa kun tunkilla ollessa kumi alkaa vuotamana on se oman kokemuksen mukaan se merkki että kumi on revennyt kun on joutunut poikkeukselliseen asentoon.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Marean kumit voi sopia. Niissä tulee holkit siihen akselin päälle. Mittaa vetoakselin ja menee varaosakauppaan kyselemään. Vois ehkä tulla halvemmaksi kuin akseleiden täyttäminen.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Unoissahan on myös tuota samaa systeemiä. Vanhemmat tais olla vielä ilman niitä laakereita.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Uunossa on ohkasempi akseli. Joskus noita mittailin.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

irto stevallisiin kumiin kun vaihtaa stevat joissa sisäreikä 1-2mm pienempi, voi toimia (ainakin jonkinaikaa). itsehän ainakin kokeilisin moista keinoa.
Autot:
-Volvo Amazon
mauri

Viesti Kirjoittaja mauri »

aikanaan "säästäväiset" kyläsepät vetäisivät vain tuon "haitarikumin"
(jos sellainen malli oli)
ulos ja sitten sopivalle kireydelle ettei rikkoonnu, tällöin yleensä
stefa tulee kulumattomalle osalle akselia ja taas ajettiin...

tätähän voisi soveltaa siten,että etsii sellaiset kumit joissa saisi tuon
stefan tosiaan kulumattomalle osalle osumaan, kai sen aikanaan hiekkateillä ajo pääasiassa kulutti tuon akselin ja miksei myös aika ollut osatekijä?
sedicivalvole
Viestit: 593
Liittynyt: 05.01.2003 23:12

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole »

Aikanaan tuli tehtyä sillai, että laitoin kaksi stefaa peräkkäin
eli vanhasta vuotavasta stefa irti ja se uuteen suojakumiin siihen "pölysuojan" kohtaan. Tuo konsti toimi hyvin useita vuosia mun Uno 60s/1500cc sekotuksessa.
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 704
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: 127 kusi vaihteistoöljyt?

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Vanha aihe, mutta tuli ajankohtaiseksi.
Tänään kävin laittamassa 127,n vetariin lisä stefan kun tiputteli öljyä
Stefa on kokoa 25x32x7
Kuva
Kuva
Ja stefa pölyurassa
Kuva

Oon näköjään edellisellä nimimerkillä kirjoittanut edellisen viestin 2009
Vastaa Viestiin