2.0TC woimaa!
2.0TC woimaa!
moro.
olis tarkotus piristää fiatin 2l tc moottoria. kone on ladassa josta olen hieromassa kauppoja.
moottorin alkuperästä ei tietoa, mutta kone on takaveto autosta ja siinä on ruisku. eli varmaan fiat 132:n moottori kyseessä??
--------
teho tavoitteena on tottakai maaginen 200hv 8) mutta jo 180 hepallakin vois noita pemareita ja "äffä mazdoja" nöyryytellä. mutta kyselen kuitenkin enemmän tosta 200heppasesta...
-----
laitetaampa sitte pikkusen kysymyksiä:
200hv vaatii?:
mitä pitää tehdä moottorin mekaanisille osille että kestää?
vaatiiko:
takomännät?
teräskiertokanget?
jakopäälle muutoksia? (leveempi hihna)
öljypumpulle muutoksia?
sitten kansi:
millä nokalla pääsee näihin tehoihin?
entäpä nokkien hionta, onnistuuko?
kannen avarrus. mitä virtaa vakio(ruisku kansi)
-----------------------------------------------------
polttoaineesta vastaa tuplat (riittääkö 45mm?) pakosarjana peltipakosarja. putkisto 2.5"
lada vuosimallia 87 eli päästöjäkin mittaillaan...onko tolla koneella mitään toivoa?
sitte vähän budjettia kyselisin. onko fiat kallis virittää ja mistä voisin kysellä osia/tietotaitoa? sanotaanko vaikka että n.2000e vois varata alkuunsa...jos sattuu löytämään käytettyjä viriosia (kaasarit,imus.ym)
opelien kanssa tullu pelailtua...sori tyhmät kysymykseni
olis tarkotus piristää fiatin 2l tc moottoria. kone on ladassa josta olen hieromassa kauppoja.
moottorin alkuperästä ei tietoa, mutta kone on takaveto autosta ja siinä on ruisku. eli varmaan fiat 132:n moottori kyseessä??
--------
teho tavoitteena on tottakai maaginen 200hv 8) mutta jo 180 hepallakin vois noita pemareita ja "äffä mazdoja" nöyryytellä. mutta kyselen kuitenkin enemmän tosta 200heppasesta...
-----
laitetaampa sitte pikkusen kysymyksiä:
200hv vaatii?:
mitä pitää tehdä moottorin mekaanisille osille että kestää?
vaatiiko:
takomännät?
teräskiertokanget?
jakopäälle muutoksia? (leveempi hihna)
öljypumpulle muutoksia?
sitten kansi:
millä nokalla pääsee näihin tehoihin?
entäpä nokkien hionta, onnistuuko?
kannen avarrus. mitä virtaa vakio(ruisku kansi)
-----------------------------------------------------
polttoaineesta vastaa tuplat (riittääkö 45mm?) pakosarjana peltipakosarja. putkisto 2.5"
lada vuosimallia 87 eli päästöjäkin mittaillaan...onko tolla koneella mitään toivoa?
sitte vähän budjettia kyselisin. onko fiat kallis virittää ja mistä voisin kysellä osia/tietotaitoa? sanotaanko vaikka että n.2000e vois varata alkuunsa...jos sattuu löytämään käytettyjä viriosia (kaasarit,imus.ym)
opelien kanssa tullu pelailtua...sori tyhmät kysymykseni
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
jos tietoa haluat käyppä tuolla www.guy-croft.com sivuilla niin näät minkälaiset viritykset on tiedossa ja sitten voipi käväistä tuolla www.131abarth.com sivulla tsiigaamassa evo 2 mottoria mutta noin yleensä pääsee hyville tehoille iso venttiili kanella (työstettynä tottakai) ja about 310 nokilla joissa nostoa yli 10.5 pattipää mänillä +roimasti kevennystä ja tasapainotus ja tämmöien toimen pideinen jälkeen MUISTA PARANELLA ÖLJYN JÄÄHDYTTÄMISTÄ!! (ja kaikki muukin vähän kestävämmäks.
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Harvinaista herkkua, Laaborghini katsastettuna 2l koneelle. Onnittelut jo etukäteen onnelliselle omistajalle.
Alla on pieni linkkilista TC-koneen virittelyyn liittyviin vanhempiin keskusteluihin - ruiskustakin on muutamia juttuja.
Kone lienee 132:sta tai Argentasta.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=61
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=41
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=734
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=161
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=206
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=531
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=375
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=211
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=296
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1063
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1095
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1207
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1292
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1635
Alla on pieni linkkilista TC-koneen virittelyyn liittyviin vanhempiin keskusteluihin - ruiskustakin on muutamia juttuja.
Kone lienee 132:sta tai Argentasta.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=61
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=41
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=734
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=161
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=206
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=531
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=375
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=211
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=296
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1063
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1095
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1207
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1292
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1635
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
180 heppaa on aika helppo, mutta 180 => 200 alkaa vaatia jo enemmän hommaa.
Suosittelisin sitten jo ottamaan takomännät, koska vakiomännillä punaraja tulee 7200 paikkeille.
Kiertokangiksi riittänee vakiot vielä tuossa 200 maastossakin, ellet sitten välttämättä halua oikein panostaa. Toki ne on syytä kiillottaa ja mahdollisesti vähän keventää.
Vakioventtiileillä ei ainakaan helposti 200 heppaa irroteta, joku 46mm imu ja 38-40mm pako voisi olla hyvä. Tuo tietty tarkoittaa jo kannelle aika paljon hommia, ja mäntien kolot täytyy suurentaa niille venoille.
En tiedä millaisia takomäntiä on saatavilla, mutta jos vaihtoehtoja löytyy, niin puristussuhteen nosto kannattaa tehdä pattipäisillä männillä.
200hv tuplakaasareilla tuo melkoisella varmuudella ongelmia päästömittauksen suhteen. 180hv virityksessä tuo vielä menisi.
Lisäksi katukäytössä 200hv viritetty tc voi olla ongelmallinen tuplilla sikäli, että kone karstottuu tukkoon matka-ajossa, ja tulee nakutusta.
Ohjelmoitava ruisku olisi melkein välttämätön, jos siihen 200hv tähtäät.
Mainitsemillani venttiilinkoolla voisi Virtasen Maurin 304 asteiset nokat riittää tavoitteeseen. Ne on aika siistikäytöksiset nokat.
Tämä kirjoitus nyt ei ole mikään perusteellinen tietopaketti, mutta niinkus huomaat, niin tuo +20 hevosvoimaa tuossa kohtaa merkitsee jo huomattavia lisäyksiä homman hintavuuteen.
Suosittelisin sitten jo ottamaan takomännät, koska vakiomännillä punaraja tulee 7200 paikkeille.
Kiertokangiksi riittänee vakiot vielä tuossa 200 maastossakin, ellet sitten välttämättä halua oikein panostaa. Toki ne on syytä kiillottaa ja mahdollisesti vähän keventää.
Vakioventtiileillä ei ainakaan helposti 200 heppaa irroteta, joku 46mm imu ja 38-40mm pako voisi olla hyvä. Tuo tietty tarkoittaa jo kannelle aika paljon hommia, ja mäntien kolot täytyy suurentaa niille venoille.
En tiedä millaisia takomäntiä on saatavilla, mutta jos vaihtoehtoja löytyy, niin puristussuhteen nosto kannattaa tehdä pattipäisillä männillä.
200hv tuplakaasareilla tuo melkoisella varmuudella ongelmia päästömittauksen suhteen. 180hv virityksessä tuo vielä menisi.
Lisäksi katukäytössä 200hv viritetty tc voi olla ongelmallinen tuplilla sikäli, että kone karstottuu tukkoon matka-ajossa, ja tulee nakutusta.
Ohjelmoitava ruisku olisi melkein välttämätön, jos siihen 200hv tähtäät.
Mainitsemillani venttiilinkoolla voisi Virtasen Maurin 304 asteiset nokat riittää tavoitteeseen. Ne on aika siistikäytöksiset nokat.
Tämä kirjoitus nyt ei ole mikään perusteellinen tietopaketti, mutta niinkus huomaat, niin tuo +20 hevosvoimaa tuossa kohtaa merkitsee jo huomattavia lisäyksiä homman hintavuuteen.
Ja jos vaikkapa Croftin kirjasta katselee muutoksia mitä koneihin on tehty ja miten paljon heppoja niistä on saatu niin on helppo uskoa Nestehukkaa - tuo 180hp ylittäminen tuntuu teettävän työtä aika tavalla. Tosin helpoimmalla puuttuvat tehot saa kun vie auton dynoon mistä saadaan todellisuutta suuremmat lukemat niin voi essobaarissa elvistellä... Mutta uskoisin että äffä-maksalaatikot jo tuolla n.180:lläkin aika kauas jää.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Tuo on ihan totta - yleensä 8v koneille 200 rupeaa olemaan se maaginen raja, 16-naulaisilla taas sama raja on jossain 220...230 seutuvilla, kun puhutaan 2l koneista. Tämän jälkeen vaparikone ei juuri anna muuta ulos kuin raakaa yläkierrosten tehoa eikä ole enää mukava katuautossa.
Katukoneessa kannattaa ehkä panostaa vääntöön huipputehon jäädessä pienemmäksi, siihen nuo 304 nokat ovat varsin passelit. Katukäytössä kuitenkin siistillä keskialueella on iso merkitys auton liikahtavuuteen.
Ohjelmoitavat ruiskut ja sytkät auttaa vääntökäyrän siisteyteen kummasti, varsinkin kun keskialueella optimi sytkäennakkokäyrä on aika ihmeellisen muotoinen ja ennakot yläkierroksille optimoidulla isoventtiilikannella aika suuriakin - hyvään käyrään ei silloin perinteisellä jakajalla päästä.
Oma moottorikötöstykseni on sivulla
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/cromatc.htm
Tarkoitus on ensin aloittaa kaasareilla, ja päivittää ruiskuun sitten kun saan ensimmäisiä jokseenkin toimivia protoja aikaiseksi.
Katukoneessa kannattaa ehkä panostaa vääntöön huipputehon jäädessä pienemmäksi, siihen nuo 304 nokat ovat varsin passelit. Katukäytössä kuitenkin siistillä keskialueella on iso merkitys auton liikahtavuuteen.
Ohjelmoitavat ruiskut ja sytkät auttaa vääntökäyrän siisteyteen kummasti, varsinkin kun keskialueella optimi sytkäennakkokäyrä on aika ihmeellisen muotoinen ja ennakot yläkierroksille optimoidulla isoventtiilikannella aika suuriakin - hyvään käyrään ei silloin perinteisellä jakajalla päästä.
Oma moottorikötöstykseni on sivulla
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/cromatc.htm
Tarkoitus on ensin aloittaa kaasareilla, ja päivittää ruiskuun sitten kun saan ensimmäisiä jokseenkin toimivia protoja aikaiseksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
joo. kiitoksia vaan onnitteluista ladassa (1200L) on lisäksi fiatin 5v "abarth" loota ja 132 lukollinen ja levyjarrullinen perä. tehty vuonna 1990. auto on ainakin tän talven jää käytössä koska noita "ajo autoja" jo ihan riittävästi.
autolla ei ajeta pitkiä matkoja. korkeintaan jotain 30km tie siirtoja. jää/asfaltti rata/pelto ym rälläystä pää asiassa ja kaupungilla gruisilua(ihan nätisti ) eli tuplakaasarit kyllä pelaa tässä käytössä.
vai että 180hv pitäs piisata...mjaa...kyllä mä edelleen toivosin vähän enemmän...mutta minkäs laisia vääntökäyriä näistä on saatu?
180hv kone vääntää varmasti alempaa ja voi näin ollen olla jopa "nopeampi" kadulla (vääntää heti ja helppo ajaa)
"kuoleeko" 2l tc jo 200hv tehoilla? onko mahdollista kasvattaa tilavuutta?
--------
mulla on tossa 1968 b mallin "ralli kadetissa" 2.46l opelin vapari moottori tehoa 230hv ja vääntöä 300nm. vääntää älyttömästi jo alhaalta, tyhjäkäynti tasaan 900r/min ja vetää 8000r/min asti. tuplakaasareilla (48mm)...mutta onhan tota tilavuuttakin erilailla.
----------
olishan se 180hv kone edullisempi rakentaa...etenkin jos pärjää vakio männillä/kangilla. riittävien puristusten saamiseksi männät kai vaihdettava jonkun muun koneen mäntiin?
autolla ei ajeta pitkiä matkoja. korkeintaan jotain 30km tie siirtoja. jää/asfaltti rata/pelto ym rälläystä pää asiassa ja kaupungilla gruisilua(ihan nätisti ) eli tuplakaasarit kyllä pelaa tässä käytössä.
vai että 180hv pitäs piisata...mjaa...kyllä mä edelleen toivosin vähän enemmän...mutta minkäs laisia vääntökäyriä näistä on saatu?
180hv kone vääntää varmasti alempaa ja voi näin ollen olla jopa "nopeampi" kadulla (vääntää heti ja helppo ajaa)
"kuoleeko" 2l tc jo 200hv tehoilla? onko mahdollista kasvattaa tilavuutta?
--------
mulla on tossa 1968 b mallin "ralli kadetissa" 2.46l opelin vapari moottori tehoa 230hv ja vääntöä 300nm. vääntää älyttömästi jo alhaalta, tyhjäkäynti tasaan 900r/min ja vetää 8000r/min asti. tuplakaasareilla (48mm)...mutta onhan tota tilavuuttakin erilailla.
----------
olishan se 180hv kone edullisempi rakentaa...etenkin jos pärjää vakio männillä/kangilla. riittävien puristusten saamiseksi männät kai vaihdettava jonkun muun koneen mäntiin?
Kaikki omat koneeni ovat olleet ihan helppoja katukäytössäkin, ainoa ongelmaa tuottanut juttu on kuparikytkin jota kyllä pystyy luistattamaan, mutta kun se ruoja kuumuu sillä pilalle. Suosittelisinkin isoa massalevyä katukäyttöön. Esim. 228mm levy jo hyvinkin pitää massalevynä. Eikös Integralessa ole tuommoinen vakiona?
Ja siitä teholukemasta, kyllä se on tod. vaikeaa mennä yli 180hv, ei ihan randomilla voi konetta koota, mutta vielä vaikeampaa on sitten ISOT teholukemat. Mutta mahdollisia. Tämä nykyinen n. 210-215hp kone (Esatechin jarrussa) on ihan helppo ajaa, mutta tulipahan aika kalliiksi.. Tosin lisää tehoa tulee sitten vielä ihan helposti. Nyt pitää muuten mennä sunnuntaina kokeilemaan eka kertaa pätkällä, ja sitten viikon kuluttua on eka kisa pariin vuoteen! Jee!!
Ja siitä teholukemasta, kyllä se on tod. vaikeaa mennä yli 180hv, ei ihan randomilla voi konetta koota, mutta vielä vaikeampaa on sitten ISOT teholukemat. Mutta mahdollisia. Tämä nykyinen n. 210-215hp kone (Esatechin jarrussa) on ihan helppo ajaa, mutta tulipahan aika kalliiksi.. Tosin lisää tehoa tulee sitten vielä ihan helposti. Nyt pitää muuten mennä sunnuntaina kokeilemaan eka kertaa pätkällä, ja sitten viikon kuluttua on eka kisa pariin vuoteen! Jee!!
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
Hieno kuulla että kone on saatu pelittämään - pitää toivoa että pääset kisaamaan täällä lännessäkin niin näkisi mirkun tositoimissa. Onnittelut!131rally kirjoitti:Nyt pitää muuten mennä sunnuntaina kokeilemaan eka kertaa pätkällä, ja sitten viikon kuluttua on eka kisa pariin vuoteen! Jee!!
Missä on ekat kisat?
Hyvällä kannella tuo 200 on ihan mahdollinen, mutta pitää olla kunnolla tehty kuten Marko mainitsikin.
Tuossa mainitsemassasi Opelin koneessa on suurinpiirtein saman verran tehoa per litra kuin 186hv 2l koneessa... isompi iskutilavuus - isompi teho. Toisaalta isompi kone (etenkin patarautainen) tuo lisää painoa, ja vääristää painonjakaumaa.
Tuohon 180hv teholuokkaan tosiaan nippa nappa pärjää vakiomallisilla männillä, lähinnä tulisi kyseeseen 1.6TC:n pattimännät. Noista yksityiskohdista on laajalti turistu noista ylläolevien linkkien keskusteluissa, ja jos jostain saat sen Croftin kirjan hankittua niin sekin olisi hyvä teos rakentelun tueksi.
Ruisku ja ohjelmoitava sytkä olisi kyllä hyvä asia nimenomaan alaväännön kannalta - noille tehoille tietty sellaisilla läppärungoilla joissa on läppä per sylinteri.
Tuo Lada kannattaa pitää kilvissä, nykyään vaatii töitä että saa tuolla koneella muutoskatsastettua, laki kun pelkästään taantuu Suomessa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tuo 228mm kytkin löytyy noista ahdetuista vinokoneista - Gralesta sekä turbo-Cromasta ja Themasta. Kannattaa sitten ottaa se 8-tappisen asetelmalla niin selviää helpommalla ja ainakin vapariin pitäis riittää oikeen mainiosti - tuskimpa mitään ~300Nm vääntöjä vapari-TC:ssä on...
Tuo kansihan niissä se pahin pullonkaula on, eli kun sen saa kuntoon niin hyvillä nokilla ja muillakin osilla sinne parinsataan kyllä pääsee - mutta kukkaroa tosiaan rokottaa sitten kanssa kunnolla.
Tuo kansihan niissä se pahin pullonkaula on, eli kun sen saa kuntoon niin hyvillä nokilla ja muillakin osilla sinne parinsataan kyllä pääsee - mutta kukkaroa tosiaan rokottaa sitten kanssa kunnolla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Itselläkin tuollainen laillinen 2.0 TC-lada tiedossa. Ongelmana vaan että kyseinen laite on joskus kauan sitten muutoskatsastettu 1600 turbolle ja nyt olisi tuo TC-tekniikka odottelemassa asennusta, auto poistettu kilvistä tällä hetkellä. Myyjä väittää että katsastusasemalta on asiaa tiedusteltu ja tekniikkamuutos pitäisi onnistua ongelmitta. Itse en ole edes rekisteriotetta vielä nähnyt joten en tiedä sen merkinnöistä mitään. Kuulostaako tekniikanvaihdos siltä että mahdollista saada laillinen 2-litrainen TC-lada?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
no minä tiedän noita aivan kaksin kappalein (mallit 1200 l ja s) toisin rekisteriotteessa lukee kummallakin jotain 94-98 hv jotka ei päätä huimaa toisin radalla asia on "hieman" toinen....Stefa kirjoitti:Itselläkin tuollainen laillinen 2.0 TC-lada tiedossa. Itse en ole edes rekisteriotetta vielä nähnyt joten en tiedä sen merkinnöistä mitään. Kuulostaako tekniikanvaihdos siltä että mahdollista saada laillinen 2-litrainen TC-lada?
kummatkin rekisterissä toisin toinen niistä tällä hetkellä seisonassa.
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-