X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Juu, tosin halpakaupan fillarin yleisvaijerit on aika surkeaa laatua, pulttikaupasta sai parempaa, parhaaksi koettu väline toistaiseksi. Joku väitti että sidontavyöllä saa hyvin, tuli sitäkin kokeiltua. Muovinen leikkasi hyvin muutaman vedon ja suli sitten. Metallista en ole kokeillut.
Jokohan on aika ot, kun lasikin oli jo laitettu ajat sitten.
Jokohan on aika ot, kun lasikin oli jo laitettu ajat sitten.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
No, hitsauslankaa tuli kokeiltua, 0.7mm kiiltävä lanka ei kestänyt, 0.8mm musta ei kestänyt, eikä kestänyt 1.0mm musta lankakaan
Olisihan tuohon lasin irroittamiseen olemassa kaikenlaisia keinoja, mutta lauantai-iltana ei enää mennä kauppaan eikä viitsi lasimestariakaan häiritä kovin myöhään.
Pitää pengata laatikkoon vaihteensiirtotangon stefa, se on tainnut hieman päästää läpi ja stefa on sama kuin monissa muissakin.
Olisihan tuohon lasin irroittamiseen olemassa kaikenlaisia keinoja, mutta lauantai-iltana ei enää mennä kauppaan eikä viitsi lasimestariakaan häiritä kovin myöhään.
Pitää pengata laatikkoon vaihteensiirtotangon stefa, se on tainnut hieman päästää läpi ja stefa on sama kuin monissa muissakin.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Tekniikka tuli nostettua konehuoneeseen eilen.
Oikea iskaritorni ja tukivarsi irti ja vetari vasemmalta veks, jakopään puoli ensin nousi paikalleen, laatikon pää edellä ei mahtunut.
Nopeusmittarin vajerin lähtöön on joku katkaissut vaijerin tai jotain, eikös tuon pitäisi lähteä laatikosta irti kun ottaa lukitusruuvin irti ja nostaa, ehkä perää pitää pyörittää samalla?
Oikea iskaritorni ja tukivarsi irti ja vetari vasemmalta veks, jakopään puoli ensin nousi paikalleen, laatikon pää edellä ei mahtunut.
Nopeusmittarin vajerin lähtöön on joku katkaissut vaijerin tai jotain, eikös tuon pitäisi lähteä laatikosta irti kun ottaa lukitusruuvin irti ja nostaa, ehkä perää pitää pyörittää samalla?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Murtsikan Sohc on pörissytkin jo muutaman kerran, Weber 34DAT on tällä kertaa toimittamassa kaasuttimen virkaa ja kipinää tekee alkuperäinen Bosch-jakaja.
Pakosarjasta korkkasi pinnapultteja kaksin kappalein, eli siitä riittää vielä askarreltavaa, ehkäpä vaihdan sarjan toiseen.
Veli jaksoi leikellä alkuperäiseen äänenvaimentimeen huoltoaukot ja hitsailla helistimet takaisin kiinni, tuo orkkispönttö on monimutkaisempi kuin itse luulin...
Ehkä tuo on tosiaan jo ensi kesänä ajossa?
Pakosarjasta korkkasi pinnapultteja kaksin kappalein, eli siitä riittää vielä askarreltavaa, ehkäpä vaihdan sarjan toiseen.
Veli jaksoi leikellä alkuperäiseen äänenvaimentimeen huoltoaukot ja hitsailla helistimet takaisin kiinni, tuo orkkispönttö on monimutkaisempi kuin itse luulin...
Ehkä tuo on tosiaan jo ensi kesänä ajossa?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Nyt äksy on katsastettu, 2m pitkä katsastumies ajoi sillä ja penkki oli paikoillaan
Puuhaa tuossa riittää vielä, ennakkoa pitää kääntää pienemmälle kun ritisee vedättäessä, käsijarrua pitää kiristää ja kaikkea pientä...
X1/9 on kyllä ihan käsittämättömän hauska ajettava!
Puuhaa tuossa riittää vielä, ennakkoa pitää kääntää pienemmälle kun ritisee vedättäessä, käsijarrua pitää kiristää ja kaikkea pientä...
X1/9 on kyllä ihan käsittämättömän hauska ajettava!
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Onnea leimalle. Nythän on talvi aikaa hifistellä auto kesäkuntoon.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Leima tuli? Onneksi olkoon!
Nyt on talvi aikaa ajaa rallia. Siihenhän kaikki keskimoottoriset on tehty eikä seisomaan.
Nyt on talvi aikaa ajaa rallia. Siihenhän kaikki keskimoottoriset on tehty eikä seisomaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
En viitsi suolata murtoluvun koppaa, tuo kun vaikuttaa vielä suht' hyvältä, ainakin moniin muihin nähtyihin verrattuna.
Ritinää (nakutusta?) kuuluu kuormitettaessa ja mieleen tuli että tuo menee laihalle, siispä vaihdoin enemmän bensaa antavat suuttimet ja seosputket paikalleen ja ritinä väheni (eli en saanut kuin pieniltä kierroksilta isolla vaihteella kiihdyttämällä ritinää aikaiseksi).
Seuraavaksi pitäisi varmaan arpoa suuttimia vähän lisää, sillä nyt bensaa taitaa tulla alussa liikaa ja lopussa liian vähän, pitää nyt ensin etsiä kaikki säätöosat samaan paikkaan ja ottaa Bradenin raamattu kouraan, jos siitä saisi tolkkua, tai sitten rakennella 36 DCNVA:t kasaan ja laittaa ne 34 DAT:n tilalle, samalla voisi vaihtaa parempi kuntoisen pakosarjankin...
Ritinää (nakutusta?) kuuluu kuormitettaessa ja mieleen tuli että tuo menee laihalle, siispä vaihdoin enemmän bensaa antavat suuttimet ja seosputket paikalleen ja ritinä väheni (eli en saanut kuin pieniltä kierroksilta isolla vaihteella kiihdyttämällä ritinää aikaiseksi).
Seuraavaksi pitäisi varmaan arpoa suuttimia vähän lisää, sillä nyt bensaa taitaa tulla alussa liikaa ja lopussa liian vähän, pitää nyt ensin etsiä kaikki säätöosat samaan paikkaan ja ottaa Bradenin raamattu kouraan, jos siitä saisi tolkkua, tai sitten rakennella 36 DCNVA:t kasaan ja laittaa ne 34 DAT:n tilalle, samalla voisi vaihtaa parempi kuntoisen pakosarjankin...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Olisko vaan ennakkoa liikaa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Mäkin mietin tuota ennakkoa, mutta tyhjäkynnillä ennakko on 5 astetta kuten pitäisikin, eikä tuossa tunnu ennakko lisääntyvän liian nopeasti.
Pitää vielä etsiä ennakkokäyrä, muistaakseni nuo käppyrät löytyivät manuaalista, tosin mulla Bosch-sytkä ilman alipainesäätöä, eikä sitä ole kaikissa kirjoissa erikseen esilteltynä (Vuonna 1980 taisi olla ainakin neljä erilaista sytkää tarjolla murtolukuun).
Pitää vielä etsiä ennakkokäyrä, muistaakseni nuo käppyrät löytyivät manuaalista, tosin mulla Bosch-sytkä ilman alipainesäätöä, eikä sitä ole kaikissa kirjoissa erikseen esilteltynä (Vuonna 1980 taisi olla ainakin neljä erilaista sytkää tarjolla murtolukuun).
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Keskipakosäädön jouset kuoleentuneet --> ennakko kasvaa nopeasti ja aikaisemmin --> rapisee, ropisee ja kilisee. Mäntäpistiäisen pesimähuuto.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Tuota noin, mä olen siinä uskossa että Boschin tekemässä jakajassa ei ole keskipakosäätöä:
http://x19.xwebforums.org/wiki/images/2 ... ual_39.pdf
Pitää tutkia ja ihmetellä, tässähän on myös se mahdollisuus että joku nostanut puristuksia tai jotain.
http://x19.xwebforums.org/wiki/images/2 ... ual_39.pdf
Pitää tutkia ja ihmetellä, tässähän on myös se mahdollisuus että joku nostanut puristuksia tai jotain.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Ippe kirjoitti:Tuota noin, mä olen siinä uskossa että Boschin tekemässä jakajassa ei ole keskipakosäätöä
Sullahan on kumma jakaja jos ei ole keskipako eikä alipainesäätöä, Kyllä siellä varmasti keskipakosäätö on vaikka sitä ei pdf-manuaalissa esiteltäisikään. Kannattaa tarkastaa mitä ennakko on kierroksilla.Ippe kirjoitti:Mäkin mietin tuota ennakkoa, mutta tyhjäkynnillä ennakko on 5 astetta kuten pitäisikin, eikä tuossa tunnu ennakko lisääntyvän liian nopeasti.
Pitää vielä etsiä ennakkokäyrä, muistaakseni nuo käppyrät löytyivät manuaalista, tosin mulla Bosch-sytkä ilman alipainesäätöä, eikä sitä ole kaikissa kirjoissa erikseen esilteltynä (Vuonna 1980 taisi olla ainakin neljä erilaista sytkää tarjolla murtolukuun).
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Alipainesäätö vaikuttaa vain osakuormilla ja etenkin moottorijarrutuksessa, eli se on sinällään aika turha
Kaiketi tuolta jakajasta löytyy triggerien alta keskipakosäätö ja mitä lampun kanssa tuli kokeiltua, niin ennakkoa tuli 3000rpm kohdalla n. 12 astetta, ilmeisesti 5500rpm kohdalla pitäisi olla maksimiennakko ja sen tiedon mukaan ennakko tulisi lisää ihan fiksusti.
Kaiketi tuolta jakajasta löytyy triggerien alta keskipakosäätö ja mitä lampun kanssa tuli kokeiltua, niin ennakkoa tuli 3000rpm kohdalla n. 12 astetta, ilmeisesti 5500rpm kohdalla pitäisi olla maksimiennakko ja sen tiedon mukaan ennakko tulisi lisää ihan fiksusti.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Nyt kun on kuitenkin "tallissa", niin pura jakaja ja pese se. Edellisessä Y10:ssä oli jakajan keskipakosäädön mekanismissa hapettumaa/karstaa. Varovasti viilaillen ja kunnolla pesten (uä-pesu koko jakajalle), minkä jälkeen pysyvä ohut öljy (en muista millä sivelin nuo liikkuvat osat) ja kasaan. Ai että toimi herkästi sen jälkeen.
Minkä huollan, sen korjaan...