Fiat 128 ja viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Fiat 128 ja viritys

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

:twisted: eli mikä ois Teho/hinta/laatu suhteessa varmin valinta 128 virikoneeks? ritmon1.3/1.5L? saiskohan tuon 1.5 litrasen vielä kilpiin vai oisko helpoin hommata jostain 1.3L ja sitä kutitella nokilla, kannella, pakosarjalla ja kaasareilla. joku 100hp? ois tavote. 1.5L se pitäs löytyä suht helposti mutta onko esim lohko päälle samannäkönen ku tuo 1.3L? jos on ni sillonhan se tulis helposti "kilpiin" 1.3L konversiona. Mitäs noille jarruille kannattas tehä? eteen meinasin porata jäähytysreiät ja pistää rosterilätkät mäntien/kunnon palojen väliin. Onko joku koittanu ahtaa tuota 1116 konetta? ahtimella siitä sais mukavasti tehoja ja kun ite sattuu tuomaan maahan ohjelmoitavia ruiskuja niin ei sekään olisi ongelma ;). Mielipiteitä helpoimmasta tavasta. Tarkoitus olisi tehdä siitä käyttöauto/lelu joten turbo jää pois. idea hyvä mutta lyhyt kantoinen :).Tutkiskelin tuossa noita tietoja ja fiat 128 rallye(onko sama alusta ku 128 sedan?) 67hp ja ritmon 75hp 1.5L ni pitäs onnistua laittamaan jos mahtuu pellin alle..siitähän sais mukavasti koneja irti :).onko tietoa mahtuisko ritmon 1.5L ja 5.v loota tuohon 128 koppaan. ois aika halpa viritys. kannen laittas tuosta 1116cc koneesta, isommat venat,porttaus,nokka,pakosarja ja tuplakaasari. Oisko ideaa? :twisted:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sellappa pikkasen noita muita aiheita läpi, vaikkapa OHC:n viritys... 8) Tuo 1.5l lohko on pikkasen korkeempi, muuten näyttää samalta. Tuo kone+laatikkopaketti sopii tuonne pellin alle "heittämällä" joten siitä kannattaa lähteä liikkelle.

128 Rally on melkeen samalla alustalla, tosin ainakin takajousi on eri ja samoin kallistuksenvakaaja. Ne vakiojarrut ovat kohtuulliset kadulla, mikäli haluat oikeesti paremmat niin sitten tie Unon jarrut (jollaiset löytyy myynnistä tuolta osien puolelta :wink: ).

Monessa viestissä on mainittu linkki vvierin kotisivulle, sieltä löytyy tuo 1116cc kone ahdettuna, tosin nykyään seiskan keulalta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

hmm...mut mikä on paras kannen aihio 1.5L koneeseen. oisko se 1116 kansi ok vai onko jossain isot/virtaavat kanavat? tuollahan saa niitä puristuksia ilmeisesti aika hyvin laskettua, mut riittääkö virtaus. luulis et 1.5L omasta kannesta sais tekemällä paremman. ohc:ssa oli lähinnä juttua noista tipon osista eikä näistä vanhemmista. 8)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

1.5 kansi on puukotusta ajatellen paras, siis se 'isokanavainen' versio jossa on 28mm kanavat vakiona. Imukanavan saa kairattua 32m:iin jos on tarkkana. :D

En tiedä miten paljon nämä poikkeavat valultaan 128:n kannesta, mutta näyttäis että rakenne ei salli yhtä suurta kanavaa. Tosin isommat puristukset saat 1100:n kannella pienemmän palotilan ansiosta - tämä
saattaa olla se pakottava syy valita tämä kansi.

Vanhemmissa 128:n kansissa on venttiiliohjurien etäisyys 37.5mm normaalin 39mm sijasta, näihin ei siis sovi yhtä isoja venttiileitä.

1100:n kansi näyttää tältä:
http://www.netikka.net/ville.vieri/misc ... 28head.jpg
[EDIT by W: kuollut linkki korjattu]

Kanavasta saa isomman jos porttaa puhki ja täytehitsaa kuvassa ohjurin vasemmalla puolella näkyvän vesitilan. Kanavasta tulee tällöin myös muodoltaan parempi, ylempää kaartuva.

1.5l ja 5-v loota sopivat 128:n pannuhuoneeseen, olen semmoisen livenäkin nähnyt. :-)
Viimeksi muokannut vvieri, 14.01.2008 07:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

vielä 128+1.5L

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

Jaahas..mietin tuossa kun nyt on toi Ritmo 85 kone+loota tuossa pajan lattialla et eikö tuo ois sama rempata+virittää yksintein kun on kerran irtikkin. Eipähän tartteis enää ihan heti sitä aukoa/purkaa. Riittääkö tuo vakio kaasari vielä johonkin 100+hp vai pitääkö rueta vaihtaa toiseen. ja jos niin mikä ois semmonen kohtuu hintanen korvike? Pakolliset kannen lasku/nokka ja mahdollisesti porttaus ja peltisarja ois ohjelmassa.
T:Sami
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mulla ei yhtään 85 konetta ole ollut joten sen kaasarista en osaa sanoa mitään. Ehkä joku muu osaa...

Joissain SOHC koneissa on vakiona kaksikurkkuinen vaihekaasari, tuollaisen imusarjaa ja vaikkapa isompien TC-koneiden (tai jonkin muun merkkisen auton vastaavaa Webrua) käyttäisin noille 100hv tehoilla.

Tuosta porttauksesta ja puristussuhteen nostosta on ollutkin täällä jo vanhemmissa viesteissä juttua - ota mielummin pois lohkon pinnasta niin kansi ei heikkene ja saat bonuksena paremman palje-efektin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tommiha
Viestit: 42
Liittynyt: 17.03.2003 11:10
Paikkakunta: somero

Viesti Kirjoittaja tommiha »

mulla oli aikanaan 128 ratalelu 1,5 koneella(katsastettu kadulle)
jossa 125 hp 6000 kierroksella Harisen penkissä
(ei kiertänyt enempää kun kanavat ahdisti) 1,5 kansi ei laskettu
vakio venttiilit vähän muotoiltu,kanavista purseet poistettu,300 ast nokka, 2x40 mm pysty weber,itse tehty pelti satsi 38 mm,lohkosta pois 1,5 mm
mäntien päät muotoiltu
kokeilin sitä myös yhdellä 36 mm pysty weberillä perstuntumalla
ei paljon eroa huomannut
mulla on vielä nurkissa jonkun verran sekalaisia sohc osia jos kiinnostaa
puh 0400-774 842 Tommi
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

Ei paha, siis aika pienillä modauksilla saa ihan mukavasti lisää poweria. Kellehän viilaajalle ton kannen vois postittaa avarrettavaksi. tietty jos samalla hoituis seetien koneistukset yms. ni ois kiva. Jos isontaa kanavia niin onko välttämätöntä vaihtaa isommat venat vai riittääkö vakio venat?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pakovenaa ei vapariin tarvi suurentaa. Imuventtiiliä voi. Suositus imuventtiilille 0.5...0.55 * männän halkaisija mutta yksnokkaisessa tähän ei ainakaan päästä.

Oikea pakoventtiilin koko vaparissa 0.8 * imuventtiilin halkaisija, ahdetussa kerroin on 0.9.

Kanavien koko on oikea kun se on:
pakopuolella 0.8..1.0 * pakovenan halkaisija
imupuolella 0.8 * imuventtiilin halkaisija

Nää on nyt sitten vaan nyrkkisääntöjä. Tärkeintä on että kanavan koko ei muutu äkisti, ja kanavan muoto on muutenkin juohea.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Ritmo 85:sen padan virittely

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Lohkosta pois 0.7mm puristus = sellaset 10:1 jos 1mm otat = 10.5:1.
0.7mm on hyvä muuten joudut säätää sytkää liikaa myöhselle.
1.3 kannella puristus = jotain 10.3-10.4
nämä kaikki uudemmilla männillä siis piänet vena kuapat.
SOHC koneeseen saa muuten 3:mea eri paksuista kannentiivistettä
vanha 75 ritmon paksuus 0.8mm
vm 83-85 ritmo 85 = 1mm paksu
uusin vm86- kannessa pikku pultit 1.2mm
eli pystyt viälä hiomaan sitä puristussuhdetta 0.2:1.

1.5 kansi on hyvä, siihen 1.4 tai 1.6 sen imu venttiilit = 38mm halk.
kanavat 32mm on ihan riittäva muuten joutuu rikastamaan seosta paljon matalilla kierroksilla ja normaali ajossa kulutus nousee sinne 8-10l/100km

Kaasareiksi tommoset weber DCNA , on kaksikurkkuinen vaihdettavilla kurkuilla oleva kaasari .
Löytyy TALBOT 1.5 Horisontin ja Solaran romuista 1kpl/auto ja oli halvat.
Talboteissa on 28mm kurkut.

Nokka-akseli itelläni on GT-motorsin hiottu 290´ nosto 10.3mm (GT80B1)
vääntävä, silti kiertää ilosesti 7500rpm.
Hiotun nokan perushalkaisija on muuten piänempi ku vakionokan
joten nokka-akseli kehtoa/pukkia on laskettava.

Vauhtipyörän voi sorvata 5kiloseks.
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

kuulostaa ihan pätevältä..turbo projektia odotellessa taitaa tulla romuttamo reissu eteen :)
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Wesulius - oliko sulla siis 2 kpl noita talpotin kaasareita kine vai vaan yksi?
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Parinahan nuo paikkalla olivat !
ja itse rakenneltu imu satsi.
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

eieln löysin kuin ihmeenkaupalla kahdet weberin dcna kaasarit tosta romikselta eikä hinta ollut tosiaan kovin kova.... :D 36 tuplat siis. Outo auto tuo talbot kun ilmanputsarikin siinä virtaa kohtuudella :wink: ...millaset kurkut sulla oli niissä kaasareissa?
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Selvä :shock:

Kai pitää mennä itekin käymään parinkymmenen kilsan päässä kun siellä olis "talpotteja only" pihassa ja ilmeisesti osia myydäänkin.

No vois riitää ny alkuun ihan yksikin mutta sopiiko noi suoraan fiuden/ladan imusarjaan? Tänään kun kävin viemässä venat sorvarille (uudet kiilaurat peugeotin venoihin => ladaan), satuin kysymään olisko fiuden kaasareita ja yksi 2.0 ? kaasari oli menossa jätelavalle eli oli jo ulkovarastoinnissa romulavan vieressä! Kun sitä äsken kattelin niin siinä on 34 kurkut mutta sisäkurkkuja en vielä mitannut. Hieman vaan ihmetytti kun toi on väkisin aukeavilla läpillä ja se ensin avautuva ei aukea kuin 2/3 - 1/2 osaa mitä se toinen eli onko ihan normaali ominaisuus ja kannattaako muuttaa?

Eli toi lienee 34 ADF 2.0 fiudesta kun Motonetin luettelosta katoin. Sikäli riittänee kun 2.0 Taunuksessa on Weber 32 /36 DGAV ja silläkin pitäis päästä toiselle sadalle (joku 120 2.0 koneessa muistaakseni) 8)
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin