Bravan vaihteet
Bravan vaihteet
Mikä mahtaa olla vikana kun 1.2 bravan vaihteet eivät mene kunnolla päälle kun vaihteisto lämpii. Vaihteiston ollessa kylmä tai kun auto ei ole käynnissä vaihteet menevät hyvin päälle. Erityisesti 1 ja 2 vaihde tahtovat temppuilla. Onko vika kytkimessä?
Fiude se olla pitää!
Erään kauniimman sukupuolen edustajan bravan vaihteissa on sama ongelma ja oon vaihtanu siihen öljyt siis laatikkoon ei vaikutusta , tarkempi tutkimus osoitti et vaihe vaijerit ainakii alempi niin siinä on suojakumi rikki eli vaijeri irti ja juottaa jotain esim. automaatti vaihteisto öljyä kuoren ja vaijerin väliin niin se kuulemma auttaa jonkin verran . Tän vinkin sain yhestä korjaamosta jolla on paljon hyvää tietoa fiateista on nääs ollu joskus ihan merkki korjaamo. Sen öljyn tulee olla "lirua". En oo viel ite koittanu tota öljyymistä ku ei oo kerinny .
- EI TAIDOLLA VAAN TUUURILLA !!! -
- Fiat 128 3P Berlinetta vm.-76
- Fiat 127 1050 Strada voisi vaik hukata
- Fiat Marea Weekend cool -00 1,6L kahdella nenällä :-)
- Fiat 128 3P Berlinetta vm.-76
- Fiat 127 1050 Strada voisi vaik hukata
- Fiat Marea Weekend cool -00 1,6L kahdella nenällä :-)
Vaijerin suojakumi on pallonivelen jälkeen , se on mustan värinen haitari kumi. Se jos takertelee niin kylmänä kun öljyt on jäkemmät niin siirtäjät ei tee täyttä liikerataa ja kun kone ei käy niin laatikossakaan ei tapahdu mitään liikettä . Koitan tässä selittää sitä ilmiötä kun nostat auton etupään ilmaan ja pistät koneen käyntiin niin pyörä pyörii hitaasti vaikka vaihde oiskaan päällä .
Voikohan tota enää huonommin koittaa selittää . Tuskin kytkimessä on vikaa koska yleensä kytkin alkais luistamaan tai painelaakeri rupeis ääntämään . Kokemusta on noista vaijerri vaihteistoista enemmän hieman raskaammista ajoneuvoista , niissä vaijerien takkuilu aiheuttaa sen et 1/4 ja 2/5 vaihteet ei mee ku h##vetillistä voimaa käyttäen päälle ja juuri auton oltua sammuksissa vaihteet menee helpommin päälle.
Voikohan tota enää huonommin koittaa selittää . Tuskin kytkimessä on vikaa koska yleensä kytkin alkais luistamaan tai painelaakeri rupeis ääntämään . Kokemusta on noista vaijerri vaihteistoista enemmän hieman raskaammista ajoneuvoista , niissä vaijerien takkuilu aiheuttaa sen et 1/4 ja 2/5 vaihteet ei mee ku h##vetillistä voimaa käyttäen päälle ja juuri auton oltua sammuksissa vaihteet menee helpommin päälle.
- EI TAIDOLLA VAAN TUUURILLA !!! -
- Fiat 128 3P Berlinetta vm.-76
- Fiat 127 1050 Strada voisi vaik hukata
- Fiat Marea Weekend cool -00 1,6L kahdella nenällä :-)
- Fiat 128 3P Berlinetta vm.-76
- Fiat 127 1050 Strada voisi vaik hukata
- Fiat Marea Weekend cool -00 1,6L kahdella nenällä :-)
Eihän moottori sammuksissa kytkin olekkaan välttämätön.. tuntematta kyseistä mallia niin hiukan vanhemmissa kytkinvaijerin säätö säätää ainoastaan polkimen asentoa, ja jos vaijeria löysää niin poljin on lähempänä lattiaa ja joskus se tarvittava liikematka sitten loppuu. Lämpösenä voi vaijeri vaikka hiukan kasvaa pituuttakin mikä on sitten viimeinen silaus liikematkan loppumiseen. Kannattaa kokeilla kiristää vaijeria muutama kierros.
Näissä tuskin on, sen enempää kuin muissakaan etuvetoisissa, silmälaakeria kampiakselin ja kytkinakselin välissä joka voisi ahdistaa.
Näissä tuskin on, sen enempää kuin muissakaan etuvetoisissa, silmälaakeria kampiakselin ja kytkinakselin välissä joka voisi ahdistaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
No nyt on 1.2 bravon kytkinremppa tehty. Kaikki tuolla yllä mainituista ongelmista löytyi + pakkia ei enään uskaltanut laittaa moottorin käydessä päälle ja 1 ei mennyt päälle myöskään muutakuin moottori sammuksissa. Paine asetelma oli siinä kunnossa että laakeri olis päässyt siitä läpi varmaan viikossa. Autoon vaihdettiin koko kytkin paketti ja kaikki jäykkyydet ja ongelmat katos tyystin. Nyt kelpaa ajella 8)
Ainiin joku oli jo kerennyt käymään siellä vaihtamassa painelaakerin mikä oli myöskin jo aika lopussa...
Ainiin joku oli jo kerennyt käymään siellä vaihtamassa painelaakerin mikä oli myöskin jo aika lopussa...
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 05.09.2020 20:55
Re: Bravan vaihteet
Nyt on robleema.Kytkinremontin jälkeen ei mene enää pakki päälle sorvaamatta. sorvaa siis ihan kunnolla,ykkonenkin meinaa takkuilla. vaijereita oon yrittänyt säätää vaikka ja miten,ei vaikutusta. öljyä on lootassa myös. Auto sammuksissa pakki menee kepistä hyvin päälle. Mikähän voisi olla vialla? onkohan kepin päässä säätöä?
Re: Bravan vaihteet
^Kytkin ei irrota kunnolla. Jos rempan teki rahaa vastaan liike, niin takaisin sinne ja sano että tekevät sen loppuun asti.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 05.09.2020 20:55
Re: Bravan vaihteet
Kyllä se kytkin irrottaa ihan normaalisti.Osaavan kaverin kanssa se kytkinpaketti vaihdetttiin itse.
Kepin sivuttais liike on kyllä aika jäykkä vaikka olis laatikon päästä vaijeri irti.voisiko se sitten olla niin tarkka liikkeestään?
Kepin sivuttais liike on kyllä aika jäykkä vaikka olis laatikon päästä vaijeri irti.voisiko se sitten olla niin tarkka liikkeestään?
Re: Bravan vaihteet
Jos pakki sorvaa kytkin pohjassa, niin rattailla on "veto päällä", eli kytkin EI irroita tarpeeksi.
- Kytkimen ilmaus
- Työsylinterin liikkeen tarkistus (silmällä katsoo liikkuuko se oikeasti tarpeeksi siellä laatikon kupeessa)
- Kytkinhaarukka, oliko kunnossa?
Jos keppivaijerit olisi pielessä, niin vaihteet "jäisi huulille" ja alkaisi rutisemaan kun yrittää lähteä liikkeelle.
- Kytkimen ilmaus
- Työsylinterin liikkeen tarkistus (silmällä katsoo liikkuuko se oikeasti tarpeeksi siellä laatikon kupeessa)
- Kytkinhaarukka, oliko kunnossa?
Jos keppivaijerit olisi pielessä, niin vaihteet "jäisi huulille" ja alkaisi rutisemaan kun yrittää lähteä liikkeelle.
Minkä huollan, sen korjaan...