Bravan vaihteet

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
SLX
Viestit: 259
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Bravan vaihteet

Viesti Kirjoittaja SLX »

Mikä mahtaa olla vikana kun 1.2 bravan vaihteet eivät mene kunnolla päälle kun vaihteisto lämpii. Vaihteiston ollessa kylmä tai kun auto ei ole käynnissä vaihteet menevät hyvin päälle. Erityisesti 1 ja 2 vaihde tahtovat temppuilla. Onko vika kytkimessä?
Fiude se olla pitää!
KJS
Viestit: 47
Liittynyt: 07.11.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Vaihteistoöljyn määrä kannattaisi ainakin tarkistaa. Liian pieni öljymäärä saattaisi aiheuttaa tuollaista.
Avatar
pastakone
Viestit: 551
Liittynyt: 19.03.2006 17:32
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pastakone »

Erään kauniimman sukupuolen edustajan bravan vaihteissa on sama ongelma ja oon vaihtanu siihen öljyt siis laatikkoon :lol: ei vaikutusta , tarkempi tutkimus osoitti et vaihe vaijerit ainakii alempi niin siinä on suojakumi rikki eli vaijeri irti ja juottaa jotain esim. automaatti vaihteisto öljyä kuoren ja vaijerin väliin niin se kuulemma auttaa jonkin verran . Tän vinkin sain yhestä korjaamosta jolla on paljon hyvää tietoa fiateista on nääs ollu joskus ihan merkki korjaamo. Sen öljyn tulee olla "lirua". En oo viel ite koittanu tota öljyymistä ku ei oo kerinny :? .
- EI TAIDOLLA VAAN TUUURILLA !!! -

- Fiat 128 3P Berlinetta vm.-76
- Fiat 127 1050 Strada voisi vaik hukata
- Fiat Marea Weekend cool -00 1,6L kahdella nenällä :-)
SLX
Viestit: 259
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Viesti Kirjoittaja SLX »

Mistäköhän kohtaa se vaijeri on ollut rikki? Ja jos vaijeri on rikki niin eikö se temppuilisi aina?
Fiude se olla pitää!
Avatar
pastakone
Viestit: 551
Liittynyt: 19.03.2006 17:32
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pastakone »

Vaijerin suojakumi on pallonivelen jälkeen , se on mustan värinen haitari kumi. Se jos takertelee niin kylmänä kun öljyt on jäkemmät niin siirtäjät ei tee täyttä liikerataa ja kun kone ei käy niin laatikossakaan ei tapahdu mitään liikettä . Koitan tässä selittää sitä ilmiötä kun nostat auton etupään ilmaan ja pistät koneen käyntiin niin pyörä pyörii hitaasti vaikka vaihde oiskaan päällä .
Voikohan tota enää huonommin koittaa selittää :lol: :oops: . Tuskin kytkimessä on vikaa koska yleensä kytkin alkais luistamaan tai painelaakeri rupeis ääntämään . Kokemusta on noista vaijerri vaihteistoista enemmän hieman raskaammista ajoneuvoista , niissä vaijerien takkuilu aiheuttaa sen et 1/4 ja 2/5 vaihteet ei mee ku h##vetillistä voimaa käyttäen päälle ja juuri auton oltua sammuksissa vaihteet menee helpommin päälle.
- EI TAIDOLLA VAAN TUUURILLA !!! -

- Fiat 128 3P Berlinetta vm.-76
- Fiat 127 1050 Strada voisi vaik hukata
- Fiat Marea Weekend cool -00 1,6L kahdella nenällä :-)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kytkintäkin kannattaa epäillä varsinkin jos kytkin ottaa kiinni poljin kovin alhaalla...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
SLX
Viestit: 259
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Viesti Kirjoittaja SLX »

Mahtaako tähän asiaan vaikuttaa, kun bravan omistaja oli mennyt konehuoneesta säätämään kytkinvaijeria, kun oli ottanut turhan ylhäältä kiinni? Vaijerissahan on jonkinlainen säätö, mutta oliko näissä autoissa jo jonkinlainen itsesäätyvä kytkin tms.?

Kiitos!
Fiude se olla pitää!
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kuulostaa kovasti siltä että kytkin ei irrota kokonaan.
Vaikka tuossa olisi automaattikiritys, niin ei sekään loputtomiin kiristä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
SLX
Viestit: 259
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Viesti Kirjoittaja SLX »

Niin miksi vaihteet menevät heti hyvin päälle kun auton sammuttaa???
Ja kylmänä pelaa kuin uusi, mutta kun auton kanssa on viitisen minuuttia ajanut niin ykkös- ja kakkosvaihde ei meinaa mennä päälle?
Fiude se olla pitää!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eihän moottori sammuksissa kytkin olekkaan välttämätön.. tuntematta kyseistä mallia niin hiukan vanhemmissa kytkinvaijerin säätö säätää ainoastaan polkimen asentoa, ja jos vaijeria löysää niin poljin on lähempänä lattiaa ja joskus se tarvittava liikematka sitten loppuu. Lämpösenä voi vaijeri vaikka hiukan kasvaa pituuttakin mikä on sitten viimeinen silaus liikematkan loppumiseen. Kannattaa kokeilla kiristää vaijeria muutama kierros.

Näissä tuskin on, sen enempää kuin muissakaan etuvetoisissa, silmälaakeria kampiakselin ja kytkinakselin välissä joka voisi ahdistaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Bravo00
Viestit: 243
Liittynyt: 15.01.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja Bravo00 »

No nyt on 1.2 bravon kytkinremppa tehty. Kaikki tuolla yllä mainituista ongelmista löytyi + pakkia ei enään uskaltanut laittaa moottorin käydessä päälle ja 1 ei mennyt päälle myöskään muutakuin moottori sammuksissa. Paine asetelma oli siinä kunnossa että laakeri olis päässyt siitä läpi varmaan viikossa. Autoon vaihdettiin koko kytkin paketti ja kaikki jäykkyydet ja ongelmat katos tyystin. Nyt kelpaa ajella 8)

Ainiin joku oli jo kerennyt käymään siellä vaihtamassa painelaakerin mikä oli myöskin jo aika lopussa...
Timbenbravo
Viestit: 9
Liittynyt: 05.09.2020 20:55

Re: Bravan vaihteet

Viesti Kirjoittaja Timbenbravo »

Nyt on robleema.Kytkinremontin jälkeen ei mene enää pakki päälle sorvaamatta. sorvaa siis ihan kunnolla,ykkonenkin meinaa takkuilla. vaijereita oon yrittänyt säätää vaikka ja miten,ei vaikutusta. öljyä on lootassa myös. Auto sammuksissa pakki menee kepistä hyvin päälle. Mikähän voisi olla vialla? onkohan kepin päässä säätöä?
Avatar
Aero
Viestit: 301
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Bravan vaihteet

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Kytkin ei irrota kunnolla. Jos rempan teki rahaa vastaan liike, niin takaisin sinne ja sano että tekevät sen loppuun asti.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Timbenbravo
Viestit: 9
Liittynyt: 05.09.2020 20:55

Re: Bravan vaihteet

Viesti Kirjoittaja Timbenbravo »

Kyllä se kytkin irrottaa ihan normaalisti.Osaavan kaverin kanssa se kytkinpaketti vaihdetttiin itse.
Kepin sivuttais liike on kyllä aika jäykkä vaikka olis laatikon päästä vaijeri irti.voisiko se sitten olla niin tarkka liikkeestään?
Avatar
wellu
Viestit: 6165
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravan vaihteet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos pakki sorvaa kytkin pohjassa, niin rattailla on "veto päällä", eli kytkin EI irroita tarpeeksi.

- Kytkimen ilmaus
- Työsylinterin liikkeen tarkistus (silmällä katsoo liikkuuko se oikeasti tarpeeksi siellä laatikon kupeessa)
- Kytkinhaarukka, oliko kunnossa?

Jos keppivaijerit olisi pielessä, niin vaihteet "jäisi huulille" ja alkaisi rutisemaan kun yrittää lähteä liikkeelle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin