Uno turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Jaa a. Väittäisin että kyllä se kankisuutinkin toimii ja jäähdyttää mäntää kuten kuuluukin roiskimissuuntansa puolesta mutta sieltä ei saa vaan tarpeeksi öljyä lentämään ja sitte heikkenee kangen alapään voitelukin.
Siis nimenomaan juuri tuon takia se suutin on jokatapauksessa sitä ruikkivaa kankea parempi vaihtoehto. Vai voiko tuon suuttimen tehdä jotenkin niin pieleen, että on enemmän haittaa kuin hyötyä?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Voi, jos se on niin iso, että öljynpaineiden nousu kestää. Siksi noissa on käytetty venttiiliä, joka aukeaa vasta tietyllä paineella.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ja siksi pumppujen rpm nopeutta muutetaan joskus että alhaalla riittää paine kun moottoriin tehdään muutoksia.
Sitä että mitenkä isot suihkimet uskaltaa laittaa niin en osaa sanoa. Alunperin t uunon sohlossa on kyllä aika pienet.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Ja siksi pumppujen rpm nopeutta muutetaan joskus että alhaalla riittää paine kun moottoriin tehdään muutoksia.
Sitä että mitenkä isot suihkimet uskaltaa laittaa niin en osaa sanoa. Alunperin t uunon sohlossa on kyllä aika pienet.
Miksi niitä mäntiä pitää niin paljon suihkia?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Minä en osaa tuohon vastata kun ei ole ajatusseulaa ja en näe toisten immeisten aivoituksia. Minä en pumppujen rpm nopeuksia muuttele muutakun kaasupolkimella.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Noniin sitten kokeilin että minne ne suuttimet suihkii. Se yksi jota pikkuisen epäilin suuntansa suhteen niin ilmeisesti osuu pissa sylinteriputken alapäähän ja siksi jää mulbuttamaan tuonne alas. Syy voi olla muuallakin. Tutkitaan.
Heikko video pissaajista mutta näitä ei liene paljolti edes laadukkaana...

https://youtu.be/_P2QLfjtTeg" onclick="window.open(this.href);return false;
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Millimetrin viiste putken alapäähän riitti.

https://youtu.be/UUQg6nFdXaQ" onclick="window.open(this.href);return false;
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Naputtelin 0.6mm tiivistepaperista palan öljypumpun ja lohkon väliin. Alunperin tuolla on tietenkin ohuempi tiiviste mutta ei ollu muutakaan nyt tarjolla. Samoin öljypumpun käyttöokselin laipalle tiiviste millisestä.
Konttiselle lähti 1.6 kansipaperi malliksi. Ajattelin 2.5mm kuparia kansitilkkeeksi. Voisi pyytää 3mm myöskin...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Hermot meni virihommiin ja tää rottelo sai sydämmekseen 1.1 vaparisohlon tekniikan turbolla piristettynä. Ihan viimisiä viedään että pääsee näyttämään konttorisedälle.
Tosta jos löytyy ruostereikiä niin oon jumalasta ylempänä, on hinkattu ja jynssätty. Pohja tosin on kuskin lattian kohdalla pikkasen litassa kun on siirretty kiven yli. Että kiitti vaan tutuille tästäkin, täysin uuden veroinen pohja paskaksi, öljypohja ja öljypumppu siinä pöhlöjen touhutessa myös tuhannen tuusaksi ja turbon etupuskin myös kappaleiksi 👍
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti: 09.10.2022 15:07 Hermot meni virihommiin ja tää rottelo sai sydämmekseen 1.1 vaparisohlon tekniikan turbolla piristettynä. Ihan viimisiä viedään että pääsee näyttämään konttorisedälle.
Tosta jos löytyy ruostereikiä niin oon jumalasta ylempänä, on hinkattu ja jynssätty. Pohja tosin on kuskin lattian kohdalla pikkasen litassa kun on siirretty kiven yli. Että kiitti vaan tutuille tästäkin, täysin uuden veroinen pohja paskaksi, öljypohja ja öljypumppu siinä pöhlöjen touhutessa myös tuhannen tuusaksi ja turbon etupuskin myös kappaleiksi 👍
No mitä ihmettiä?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tämmöttisiä nää on. Tää koppa seisoi kunnostettuna tasan yhden päivän ulkona kun joku mukava veti rakkorilla takalanan takaluukusta sisään. Nyt löysin kesällä uudet turbon takavalot ja suttasin yhden punaisen turbon takaluukun sinisellä. Sävy on väärä. Otin sävyn vahingossa saman millä suttasin korin takapään oikomisen jälkeen. Pikkusen harmitti itse pistehitsaamalla liitettyjä osia taltata irti ja laittaa taas uudestaan takaosa autosta kuntoon. Räin ne toisen kerran mikillä läjään. Ei oo alkuperäisen näköinen eikä värinen verhoilun alta ja eikä mulla ole orggis sisustaa kun hiiret veti sen huuleen niin en saa museoitua. Varmaan kuus kiloa hiirenpaskaa löyty uuden lattiamaton alta ja päältä toiset. Roskiin piti nakata ja ottaa toisesta uunosta sekin. Samoin punaset turvavyöt niin toinen syöty eli nekin on nyt mustat. Samoin turbon ohjauspyörä oli tuhannesta kohtaa halki niin laitoin alfan ratin. Keskiötä siihen ei löytynyt joten tuli mallia viritys. Ehkä jotain osia löytyy kun alotan muuton.
Nyt on vain yksi jo täynä oleva 50 neliön talli ja kotipaikassa osia noin 100 nelion alalta. Aika vaikea yhtälö et kaatikselle pakko laittaa osa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja Eejii »

väisänen kirjoitti: 19.10.2022 02:28 Samoin turbon ohjauspyörä oli tuhannesta kohtaa halki niin laitoin alfan ratin. Keskiötä siihen ei löytynyt joten tuli mallia viritys.
Mulla olisi Turbo Unon alkuperäinen ratti keskiöineen joutavana. Muistaakseni ehjä. Voin kaivella esiin jos kiinnostaa.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tuskin tarvitsen mutta pidän rattitarjouksen mieles.

Kävin kokeilemassa dragyn suorituskyky mittaria. Kolmosvaihteesta porsi rattaiden pinnat.
Varovasti vaihtaen pintakaasulla noin 12 sekkaa 0-100.
Ja 1/4 maililla viipyi yli 18 sekkaa 🤣

Vertailuna appiukon 115 heppanen turborenu. Täysillä repien alamäkeen reilu 17 sekkaa vartille. Että kyyyl siinä sittenkin ihan ok kulkua on vaikka paskalta paperilla näyttääkin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Uno turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kävin tän näyttämässä konttorilla. Uusi tuloste tuli käteen.

Pikkusen hazardia hintaa vakuutuksille if tarjosi. Reilusti yli 1000 euroa. Ei perkele. Oli pakko poistaa samontein liikenteestä. Pitääkö mun siirtää tää ensin jonkun toisen nimiin et saan bonarit 83 kuten muihinkin. Noh se selvinnee.

Kokeilin mun 1.2 turbollista unoa dragyllä. Ei tuolla kylmällä kelillä saa enää kunnon pitoja mutta 15.2 vartille. Ei hyvä mutta ekaksi vedoksi ihan ok kun bensapaineetkin romahti nollaan tankin tyhjyyden johdosta. Tai siis lompakon tyhjyys on se syy mutta eipä näistä sen enempiä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin