jarrut hukassa(850)

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jaoiva
Viestit: 47
Liittynyt: 21.04.2007 22:38
Paikkakunta: Helsinki

jarrut hukassa(850)

Viesti Kirjoittaja jaoiva »

Moro kaikille!

Nyt palo käämit: tein kasipätkään täydellisen jarruremontin, eli pääjarrusylinteri, jarrusylinterit joka tolppaan, jarruletkut- ja putket ja jarrukengät.
No, eilen ilmailin vaatimattomat 8 tuntia jarruja enkä saa niitä toimimaan. Kaikki jarruosat toimivat, eli sylinterit eivät ole jumissa, eivätkä kengät myöskään jumita. Ilmaruuvien kautta tulee jarrunestettä ulos, vuotoja ei vaikuttaisi olevan mutta prkl...n :evil: jarrupoljin painuu kevyesti pohjaan!!! Noin puolessa välissä tuntuu (ja kuulee), kuinka ainakin edessä jarrukengät lähtevät liikkeelle mutta polkimessa tuntuu vain hienoinen vastus.
Jarruja ilmailin monellakin eri tavalla, myös siten, että joka tolpan ilmaruuvista oli ohut kumiletku jarrunestetörppöön ja kaikki ruuvit yhtäaikaa auki poljin, poljin, poljin... Ei auttanut. Ja huolehdin tietenkin, että jarrunestesäiliössä on koko ajan nestettä!

Niin ja kaikki osat on Motonetistä ostettuja uusi osia ja pääjarrusylinterissä ei ole ilmausruuvia.

MITÄ MÄ TEEN???? :shock:
Avatar
Wiwwe
Viestit: 262
Liittynyt: 17.08.2004 20:05
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: jarrut hukassa(850)

Viesti Kirjoittaja Wiwwe »

jaoiva kirjoitti: ...Jarruja ilmailin monellakin eri tavalla, myös siten, että joka tolpan ilmaruuvista oli ohut kumiletku jarrunestetörppöön ja kaikki ruuvit yhtäaikaa auki poljin, poljin, poljin... Ei auttanut.
Kai ne ruuvit pitäs välillä laittaa kiinnikkin :?:
Älä tee sitä tänään, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Otappa kaveri mukaan hommiin ja ilmaatte yhden nurkan kerrallaan. Eli toinen polkee(~6 kertaa) ja jättää polkimen pohjaan, käytetään ilmausruuvi auki ja sama homma jatkuu. Näin ittellä on aina toiminut.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Itsellä oli joskus sellainen tilanne että viallinen jarrupääsylkän ja säiliön välinen letku päästi loputtomasti ilmakuplia mukaan vaikka miten kauan ilmasi...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ilmausjärjestys: takaoikea, takavasen, etuoikea, etuvasen. Pääsylinteristä kauimmainen ensiksi. Tarkasta liitokset.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

niihin uusiin jarruosiin tuppaa jäämään pieniä ilmakuplia kaikenlaisiin kolosiin kun ekan kerran täyttää mitkä vasta muutaman päivän päästä kunnolla lähtee liikenteeseen. Eli anna seisoa vaikka päivä-pari ja yritä uudelleen, mielummin rauhassa kuin "raivoisasti" poljellen..

Jarrunesteessä voi olla valmiiksikin kuplia jos pullo on pomppinut ennen käyttöä jalkatilassa tms.

Joskus noi paranee itsestään, ihan ilmaamattakin :shock: Osien "jumiutumista" vai paikoilleen hakeutumista?

Tietenkin jos kenkien säädöt luistaa ja ne palautuu aina ihan pohjaan..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ja jos ei ole kavereita, niin esim. Bilteman ilmauspullo (jossa takaiskuventtiili) toimii hyvin yksinkin käytettynä. Kunhan vaan ei liikaa avaa ilmausruuveja, jolloin ne alkaa imeä ilmaa kierteiden läpi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jaoiva
Viestit: 47
Liittynyt: 21.04.2007 22:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jaoiva »

Nipalle: mullon semmonen versio pääjarrusytkästä, että siinä ei ole ilmausmahdollisuutta. Paitsi tietenkin ottamalla jarruputkien liitosta pikkaisen auki..

Huomasin muuten, että nestesäiliöiltä pääsylinterille menevät liitokset, jossa on siis sellainen muovinen "oksa", joka on kiinni pääsylinterissä, on melkoisen täynnä ilmaa. Siis peränpuoleinen. Syy siellä??

Alkoi vaan jo pikkaisen ottamaan pannuun; oli koko päivä aikaa tehdä vaikka mitä muuta mutta meni suunnitelmat "hieman" uusiksi.. :evil:

No mutta ensi kerralla otan kaverin mukaan polettamaan fiiattia!

Kiitos kaikille neuvoista, perästä kuuluu miten kävi!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Nipa kirjoitti:Pääsylinteristä kauimmainen ensiksi.
Tarkoitin pääsylinteristä kauimmaista rengasta. Pääsylinteriin en tarkoittanut kajottavan.
Aiempi kommentti:
eich kirjoitti:Sylinterin ilmaus onnistuu normaaliin tapaan hölläilemällä lähtevien paineputkien kiinnitysmuttereita.
Pumppaa poljinta, kunnes tuntuu vastus. Jätä poljin pohjaan. Kaveri löysää varovasti jarruputken muttereita. Kun polin on pohjassa, kaveri kiristää mutterin, sitten löysäät polkimen ja pumppaat uudestaan...
Sitten renkaitten kimppuun jo mainitussa järjestyksessä.

Pumppaa polkimella, että tuntuu vastus. Kaveri avaa ilmausruuvia varovasti. Polkimen ollessa pohjassa ruuvin kiristys ja uudelleen pumppaus... Ilman poistumisen kuulee.

Isukin kanssa Ladan jarruja ilmatessamme kuului huutoja: "kiinni", "pohjassa". Ihan rivakasti latuskaan jarrut kuntoutui :D .
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

hetkinen ööh siiis.. tässä iltasella toipilaana alkaa miettimään ihan höpöjä, mutta siis kakspiirijarruthan tuossa on? noista kuplista vaan tuli mieleen että voisiko pääsylkky olla jotenkin jumissa tai väärin kasattu niin että toisen piirin mäntä liikkuis vaan mukana tai olis paikoillaan eikä painuis "kasaan"? ja neste tulis tuosta piiristä vaan omalla painolla eikä pumppausefektinä jolloin johonkin mutkaan jäis ilma seisomaan. Ihan hakuammuntaa, varmaan ilmauksella saa kuntoon..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja stella »

Viime kesän alussa vaihdettiin yhteen Fiat 600:een UUSI Motonetistä haettu pääsylkkä....Noh jarruthan pelas hyvin,kunnes sitten syksyllä tehtiin perusteellinen jarruremppa,eli uusittiin KAIKKI jarruputket+letkut,rummut,käsijarruvaijeri, takasylinterit,jarrukengät+asennussarjat,etulevyt+palat/asennussarjat....sekä jarrusatulat herkisteltiin ja uusittiin tiivisteet......Ja tuli jarrujen ilmaamisen aika....Poljin oli vaan aina tunnoton,vaikka tehtiin erilaisilla ilmaamis menetelmillä,kokonaiset kaksi iltaa ilmailtiin....JA TULOKSETTA :evil: Kunnes sitten vaan välähti,että "olisko perkele pääsylkkä sökönä...?"Mutta sehän tuntui täysin mahdottomalta kun se oli vasta alkukesällä uusittu :roll: Auton omistaja sitten kuitenkin haki Motonetistä vielä uuden pääsylkän,ja kas jarrupolkimeenhan alkoikin tulla tuntoa jo ensimmäisellä ilmaamis kerralla :shock: ,ja saatiin jarruista ilmat pois ja auto läpäisi katsastuksen huomautuksitta.....Eli voi se näköjään lähes uusikin pääsylkkä hajota lyhyehkön käytön jälkeen :?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

sen enempää kasipätkän jarrukenkien säädöistä mitään muistavinani, mutta kengät varmaan luonnollisesti säädit lähelle ja olet varma että säädöt ovat pysyneet paikoillaan?? sopisi jotenkin tuohon kuvioon jos ilmaa ei piireistä tule.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sikäli asiallinen huomautus että tulee tarkistettua että noissa toimii se automaattisäätö. Jarrukengät on sellaisten tiukkojen prikkojen välissä ja hässäkkä on puolestaan sitten välyksellisesti tuettuna niin että kenkien kuluessa välys pysyy aina samana. Jos kengät pääsee kauaksi rummuista niin varmasti on painumaa pedaalissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Nipa »

vvieri kirjoitti:Sikäli asiallinen huomautus että tulee tarkistettua että noissa toimii se automaattisäätö. Jarrukengät on sellaisten tiukkojen prikkojen välissä ja hässäkkä on puolestaan sitten välyksellisesti tuettuna niin että kenkien kuluessa välys pysyy aina samana. Jos kengät pääsee kauaksi rummuista niin varmasti on painumaa pedaalissa.
Tuota...tuota... jos kengät ovat kaukana rummusta, pari ensimmäistä polkaisua ovat tunnottomia. Siinä kengät asettuvat paikoilleen, sitten tilanne onkin jo normaali.

Fiatin rumpujarruja ei taida olla kuin se yksi "tappi/prikkamalli". Eipä muunlaisia ole vielä vastaan tullut. Tosin tukaatin takajarruja en ole vielä avannut.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, noinhan ne käyttäytyy mutta poljin tosiaan tuntuu pehmoiselta vähän samaan tapaan kuin että on ilmaa. Noissa vanhemmissahan nuo on erillisillä prikoilla joten ne voi kasatakin niin että ovat liian löysät ja säätö ei toimi.

Onhan mm. 131:ssä takana rummuissa se maailmanlopun räikkäsysteemi mutta yleisempi ja parempi tuo tappi on.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin