Projekti 133
Projekti 133
Elikkä tarkoitus olis laittaa 903 kone satakolmokolmoseen. Mitä muutoksia 903cc koneeseen tarvii tehdä että sen sais pyörimään väärinpäin? Näin pikasesti ajatellen ainakin nokka, startti ja virranjakaja, vai olenko väärässä? Ei tarttis sitten hankkia uutta laatikkoa 133:n perälle, vai käykö 903 kone vakiolootaan?
Viimeksi muokannut Böööö, 10.02.2004 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 133 -79
Ford Sierra -90
Ford Capri II -76
Ford Sierra -90
Ford Capri II -76
Kone käy vakiolootaan.
Lisäksi pitää kääntää kiertokanget, ne kun ei ole symmetriset. Mittaa männistä onko tappi sivusuunnassa keskellä, jos ei ole (pin offset), niin käännä männätkin.
Nokkaketju pitää kääntää myös, noissahan on ne hakaset. Kiristintä ei tainnut olla...
Laturi kannattaa ottaa 133:sta, jos tasavirtalaturi. Vaihtovirtalaturin suunnan voi kääntää, joskin sen jäähdytys toimii huonosti toisinpäin. Vesipumppu kanssa...
Lisäksi pitää kääntää kiertokanget, ne kun ei ole symmetriset. Mittaa männistä onko tappi sivusuunnassa keskellä, jos ei ole (pin offset), niin käännä männätkin.
Nokkaketju pitää kääntää myös, noissahan on ne hakaset. Kiristintä ei tainnut olla...
Laturi kannattaa ottaa 133:sta, jos tasavirtalaturi. Vaihtovirtalaturin suunnan voi kääntää, joskin sen jäähdytys toimii huonosti toisinpäin. Vesipumppu kanssa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Pyörimissuunnan muutos
Ota myös virranjakajan ja öljypumpun käyttöalseli samasta 133:sta
kuin nokka-akseli. Kampiakselin stefoiksi pitää laittaa 133:n stefat.
Stefoihin on usein merkitty pyörimissuunta. Ota myös vauhtipyörä, starttimoottori ja kampiakselin hihnapyörä 133:sta. Laturi pitää vaihtaa
myös siksi että sen akselilla on 133:n vesipumppua käyttävä hihnapyörä.
133:n vesipumpun ja 127:n lohkon väliin täytyy tehdä adapterilevy,
ettei vedet karkaa.
kuin nokka-akseli. Kampiakselin stefoiksi pitää laittaa 133:n stefat.
Stefoihin on usein merkitty pyörimissuunta. Ota myös vauhtipyörä, starttimoottori ja kampiakselin hihnapyörä 133:sta. Laturi pitää vaihtaa
myös siksi että sen akselilla on 133:n vesipumppua käyttävä hihnapyörä.
133:n vesipumpun ja 127:n lohkon väliin täytyy tehdä adapterilevy,
ettei vedet karkaa.
Toinen 850 kone hankitaan, kunhan rahatilanne sallii.. Projekti etenee jotenkuten eristämättömässä tallissa jossa tilaa ei juurikaan ole, sen verran että jotain mahtuu tekemään
Etujarruja olis myös tarkotus päivittää, 850 Specialin/Coupen etujarruja tuskin löytyy mistään helpolla ja halvalla, joten suunnitteilla 127:n levyjarrut. Mutta nehän ei käy suoraan kiinni, eli mitä joutuu muokkaamaan että ne saa kiinni? Vinkkejä kaivataan..
Onko 133:sta muuten tehty millään muulla kuin 850cc koneella? Tätä ajattelin katsastusta varten, eli mitä käyttää verrokkina. 903cc koneessahan tehot menee liian suuriksi jos verrataan orkkis koneeseen
Etujarruja olis myös tarkotus päivittää, 850 Specialin/Coupen etujarruja tuskin löytyy mistään helpolla ja halvalla, joten suunnitteilla 127:n levyjarrut. Mutta nehän ei käy suoraan kiinni, eli mitä joutuu muokkaamaan että ne saa kiinni? Vinkkejä kaivataan..
Onko 133:sta muuten tehty millään muulla kuin 850cc koneella? Tätä ajattelin katsastusta varten, eli mitä käyttää verrokkina. 903cc koneessahan tehot menee liian suuriksi jos verrataan orkkis koneeseen
Fiat 133 -79
Ford Sierra -90
Ford Capri II -76
Ford Sierra -90
Ford Capri II -76
Jostain 5mm teräslevystä voi tehdä adapterilevyn jolla 127:n jarrut saa sopimaan. Olen tuollaisen nähnyt livenä mutten tarkkaa rakennetta muista. Laita yv nimimerkille 'sedicivalvole', hän ehkä voi kertoa asiasta enemmän.
Jos verrokkitehot seiskan koneelle on liian korkeat, voit käyttää alkuperäisen koneen kantta. Laissahan moottorin tehot määräytyy kannen mukaan, skaalattuna tietysti iskutilavuuksien suhteessa. Jos kannen kuitenkin porttaat..
Jos verrokkitehot seiskan koneelle on liian korkeat, voit käyttää alkuperäisen koneen kantta. Laissahan moottorin tehot määräytyy kannen mukaan, skaalattuna tietysti iskutilavuuksien suhteessa. Jos kannen kuitenkin porttaat..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tarkemmin ajatellen moottoria ei kai kannata vaihtaa lainkaan.
Otat siitä 127:stä vain kampiakselin laakereineen, kiertokanget laakereineen ja väärinpäin käännetyt männät. Männät 127:sta siksi että ne ovat pitemmästä iskusta johtuen matalammat kuin 133:n männät.
Tämä muutos ei näy vielä ulospäin mitenkään, ja tehon luulisin olevan liki 127:n tehoa. Sen jälkeen voit vielä viritellä tarpeen mukaan.
Otat siitä 127:stä vain kampiakselin laakereineen, kiertokanget laakereineen ja väärinpäin käännetyt männät. Männät 127:sta siksi että ne ovat pitemmästä iskusta johtuen matalammat kuin 133:n männät.
Tämä muutos ei näy vielä ulospäin mitenkään, ja tehon luulisin olevan liki 127:n tehoa. Sen jälkeen voit vielä viritellä tarpeen mukaan.
Suosittelen ko muutosta, toimii hyvin ja koska ainakin minulla mäntä jäi selvästi alle lohkotason niin paanautin lohkosta 1,3mm pois, puristukset nousi ja "squees" alue tuli tehokkaanman kokoiseksiMake kirjoitti:Tarkemmin ajatellen moottoria ei kai kannata vaihtaa lainkaan.
Otat siitä 127:stä vain kampiakselin laakereineen, kiertokanget laakereineen ja väärinpäin käännetyt männät. Männät 127:sta siksi että ne ovat pitemmästä iskusta johtuen matalammat kuin 133:n männät.
Tämä muutos ei näy vielä ulospäin mitenkään, ja tehon luulisin olevan liki 127:n tehoa. Sen jälkeen voit vielä viritellä tarpeen mukaan.
-850 ja 127 männät on samanlaiset.
-850 kiertokanget on lyhyemmät kun 127.
-850 lohko on matalampi kun 127-
-molemmissa on kiertokanget ja männät samoin päin. Tallissa on kummatkin moottorit (127 ja 850) purettuna.
-850 kampiakselissa on öljykanava päästä päähän,127:ssa ei ole.
-127 kansi on 1mm matalampi kun 850 kansi.
Siinä jotain faktaa.
-850 kiertokanget on lyhyemmät kun 127.
-850 lohko on matalampi kun 127-
-molemmissa on kiertokanget ja männät samoin päin. Tallissa on kummatkin moottorit (127 ja 850) purettuna.
-850 kampiakselissa on öljykanava päästä päähän,127:ssa ei ole.
-127 kansi on 1mm matalampi kun 850 kansi.
Siinä jotain faktaa.
Seuraava kysymys onkin sitten alusta. Hieman jäykemmäksi ja matalammaksi pitäis saada. Hieman meinaa tuolla vakioalustalla kolmonen kallistella Takapäätä luulisi saavan madallettua jonkun painavemman auton jousilla (jäykemmät), jos vaan jousien halkaisija on sama, ja katkaisee sitten tarpeen mukaan. Etupäästä en sitten tiedäkkäään, joten vinkkejä kaivataan!?
Fiat 133 -79
Ford Sierra -90
Ford Capri II -76
Ford Sierra -90
Ford Capri II -76
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: 05.01.2003 23:12
Alusta
Vakio takajousia voi lyhentää ilman ongelmia 1,5 kieppiä kun käyttää tiukkoja iskareita(multa löytyy niitä) ja etu jousen norran silmät taotuttaa jousi firmassa toisinpäin etu pää laskee n.5cm
Ilmainen vikki asiaa kokeileelta, eli etunorra kannattaa teettää uusiks eli itelläni on n.5cm leveempi, lenkit käännetty ja vähän jäykempi!
Jos madallat etupäätä levittämättä norraa, niin huomaat jousituksen rakenteesta johtuen päätyväsi aikasta mielenkiintoisiin rengaskulmiin
Ylätukivartta kun ei pysty säätämään prikoilla sisään päin
Jos madallat etupäätä levittämättä norraa, niin huomaat jousituksen rakenteesta johtuen päätyväsi aikasta mielenkiintoisiin rengaskulmiin
Ylätukivartta kun ei pysty säätämään prikoilla sisään päin
Tietääkö kukaan Lahden seudulla mitään paikkaa missä vois teetättää sen uuden etunorran? Ja jos jollain on mitään piirustuksen tapaista suunnitelmaa adapterilevystä, jolla saa 127:n levyt sopimaan paikoilleen, voisin olla kiinnostunut. Tai sitten valmiita adapterilevyjä..
Ja kun suunniteilla on laittaa siirtää syyläri ja tankki keulaan, niin mitä kautta kannattais laittaa putket syylärille? Kellään kokemusta?
Ja kun suunniteilla on laittaa siirtää syyläri ja tankki keulaan, niin mitä kautta kannattais laittaa putket syylärille? Kellään kokemusta?
Fiat 133 -79
Ford Sierra -90
Ford Capri II -76
Ford Sierra -90
Ford Capri II -76
.... että sellaista...
Onhan tullut kaikennäköistä neuvoa... Siellä oli jossain että männät on 127:ssa ja 850/133:ssa samoinpäin jne. jne. No, jokainen voi väittää ihan mitävaan, ja jokainen voi tehdä ihan mitävaan. Itse en muuttaisi koko alakertaa. Vaihtaisin vain 127:sta kannen. On nimittäin niin, että niin se tulee kiertämään helpommin. Ja jos muutat sitä moottoria muuten, eli virität sitä, se 133:sen alkerta kestää kierrättää paremmin. Isku in lyhyempi. Ja kun alakerta on kolmella runkolaakeri pukilla, se pienikin iskunpituuden heitto vaikuttaa kestoon huomattavasti. Viellä parempi, jos moottori olisi 850:sestä. Niin vanhasta, että se olisi Fiat, eikä Seat. Seatin kampiakseleissa on ollut hiukan kesto-ongelmia. Tahtovat katketa. Näin sun ei tartte muutoskatsastella sitä autoas, ja varmasti menee siinä, missä 127:n moottorillakin. Mulla itelläni oli aikoinaan sellanen 133 Fiatti. Kantta en muista minkäikäisen 127:n se oli. Imujalka oli 850:sen Sport Coupen. Samoin kaasari. Suuttimia hiukan rukattiin ja laitettiin peltipakosarja. Se toimi hyvin, ja liikku hyvin.