Thermotech ja turbon pakosarja

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Thermotech ja turbon pakosarja

Viesti Kirjoittaja Pele »

Tällainen asia on askarruttanut mieltäni,että onko kyseisen eristimen käytöstä turbo-koneessa enemmän haittaa vai hyötyä? Tarkoitan lähinnä pakokaasujen virtauksen yms. kannalta.Toisaalta tuolla voidaan estää lämmön leviäminen konehuoneeseen,tai turhan lähellä oleviin osiin.
Olen kuullut että tuosta ollaan kahta mieltä,joten kertokaas nyt mulle.
Vai peitetäänkö tuolla vain omatekoisen röpelön pakosarjan hitsaukset :wink:
Vastauksia ja perusteluja kiitos :D
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Eikös tuolla sitä entalpiaa parannettu niinkuin oli jossain topicissa juttua, haittana pidemmän päälle sarjan haurastuminen varsinkin jos tekee paskaraudasta, itellä ei ainakaan mitään muutoksia kyllä koskaan näkynyt. Jos plussana on entalpian lisäys ja konehuoneen pienempi paistuminen ja miinuksena tuo haurastuminen(mitä en pidä ongelmana ellei sitten aja ko.autolla 40tkm vuodessa :roll: ) niin kyllä suosittelisin...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Riippuu myös siitä miten paksusta matskusta pakosarja on kyhätty, kestääkö vai palaako reikä. Ja lisäksi pakokaasun lämpötiloista. Vaparikoneissakin tiedän thermotecattuja mustasta tehtyjä sarjoja palaneen puhki mutta tuolloin voi moottorin säädöissäkin olla tarkistamista.

Ja pakosarjan fyysistä kestämistä auttaa kummasti kun turbo on kunnollisilla tukiraudoilla lisäksi kiinni eikä vain pakosarjan varassa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Ainakin näihin omiin vekottimiin kun olen pakosarjoja katellut,niin tuntuu aika monen hintaista tuolla maailmalla olevan tarjolla.Selityykö tuo hinta sitten materiaalin laadulla/ainevahvuudella,vai muulla työn laadulla?
Ns. "kotitekoiset" on olleet halvimmillaan n.600e,kun saman näköinen xx-merkkinen maksaa reilusti yli 1000e. Silmämääräisesti kuitenkin tuo "halpiskin" näyttää ihan hyvältä..ainakin päällepäin..miten lienee sisäpuolen..
Juu kunnon tuethan on syytä tehdä...tipahtaa muuten kesken ajon pohjapanssarille koko fööni :wink:
Eli siis jos tuollaisen sarjan joskus hankin,niin se kannattaa kääriä tuohon..vaikka ois miten hieno :wink:
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

UnoProjekti kirjoitti:haittana pidemmän päälle sarjan haurastuminen varsinkin jos tekee paskaraudasta
vvieri kirjoitti:Riippuu myös siitä miten paksusta matskusta pakosarja on kyhätty, kestääkö vai palaako reikä. .. Vaparikoneissakin tiedän thermotecattuja mustasta tehtyjä sarjoja palaneen puhki
Eli ruostumaton sarja päällystettynä thermotecillä tms.. :) .. kestää isältä pojalle... :wink:

Tuo nauha imee kosteutta ja musta rauta ruostuu puhki paljon nopeammin kuin ilman lämmöneristysnauhaa.. Työkaverillani on Lantikassa (V8 ) pakosarjat niin happamassa kunnossa että Thermotec on ainoa mikä pitää niitä kasassa :P .. pakosarja on varmaankin parikymmentä vuotta vanha ja autoa on säilytetty pihalla (alumiinikori kun ei ruostu)....

Tässä muuten LakeSteelinkommentti pakosarjamateriaaliin, kun asiasta tiedustelin viime vuonna:
mr_lake kirjoitti:Itse pidän mustarautaista pakosarjaa kestävempänä, rosterisen kanssa tulee ongelmia jos siihen kohdistuu liikaa vääntöä, esim. löysien koneen kannakkeiden takia, jolloin se murtuu.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Pele kirjoitti:Ainakin näihin omiin vekottimiin kun olen pakosarjoja katellut,niin tuntuu aika monen hintaista tuolla maailmalla olevan tarjolla.
Tuossakohtaa aiheesta oli vähän juttua. Eikös sulla ole sama pata eli 8v turbo?
ja tässäWesuliuksen mallia...
... ja tässä tällä Forumilla vaikuttaneen 8v->16v konversion Holsetin pakosarja:
Kuva
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Joo 8v konehan mulla on..Miten suuri vaikutus sitten tuolla pakosarjan vaihdoksella saavutetaan..onko se hintansa veroinen.. Tietysti tuolla euromäärällä saa muutakin suorituskykyyn vaikuttavaa..tosin nälkä kasvaa yleensä syödessä :wink:
Mut ei tuo nyt ihan mikään tämän päivän juttu ole,"päivitettävää" löytyy autosta kyllä ihan riittävästi muutenkin :D
Tuolla myös sarjoja tarjolla http://www.scara73.it/collettori.html
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

(Pakopaineet laskevat tolla sarjalla ja..) turbo herää aikaisemmin ja tehoa tulee lisää.. Mistäs sen 600€ "kotitekoisen" sarjan löysit?

Tulleepi kustannustehokkaammaksi loppupeleissä jos vaihtaa suoraan isomman ahdistimen ja vaihtaa sen paikkaa niin että pakosarja on helpompi ja halvempi tehdä..

Toinen asia on sitten nelivetotekniikan voimansiirron kestävyys... :oops:
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Nuo scaran 8 ja 16 v:n pakosarjat olivat 600e,ainakin tuossa jokin aika sitten kun tiedustelin.
Sitten joku polski tarjosi saman tyylisiä 590e,mutta olivat ainakin viimeistelyltään aika paljon heikko tasoisempia.
Tuo tilan puute on vaan Deltan konehuoneessa se suurin este..no jos siirtää jäähdyttäjän takakonttiin..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Mitäs jos laittaa ohkasen flektin syylärin eteen kuten hepe?
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

On jo ohut flekti ,samalla tavalla jäähdyttäjän edessä.Tosin toin nyt tuota jäähdyttäjääkin koneeseen päin,jotta sain isomman coolerin sopimaan keulalle. http://kuvablogi.com/nayta/526360/
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
jtm
Viestit: 179
Liittynyt: 16.09.2006 17:03
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja jtm »

tuolla lakella teetin mun vanhaan autoon sarjan ( Q4 ) kuva löytyy pakosarja albumista http://www.lakesteel.org/pakosarjat.htm
400nm 3000-6000rpm 16vt
Avatar
jtm
Viestit: 179
Liittynyt: 16.09.2006 17:03
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja jtm »

hyvää jälkeä ja hiton mukava mies. tosin hiukan kiireinen tuntuu olevan. :wink:
400nm 3000-6000rpm 16vt
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Itse jos rosterista kyhää niin kannattaa muistaa ettei kaikki rosterilaadut ole tarkoitukseen sopivia, eivät edes räkärautaa parempia. Lisäksi huomioon pitää ottaa todella suuri lämpölaajenemistaipumus.

Onko nuo Lakesteelin sarjat mustasta tehtyjä kun näkyvät olevan maalattuja? Millä maalilla, ja pysyikö kiinni?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Taitaa tehdä ihan siitä materiaalista mistä asiakas sen haluaa. Nuo rosterisarjat lienevät lasikuula(?)puhallettuja ja näyttävät siksi maalatuilta. Ainakin joskus mies DNSF:n puolella on pakosarjamaalissa vannonut Hornan nimeen.

Btw W, se musta AT:n kuumakestomaalikin näyttää käyneen aika ohkaseksi pakokäyrässä ja ruostetta pukkaa läpitte... Änkkäri on vielä suht ok.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin